Google

אליהו שוקרון, חביב עמר - יעקב אברגל, יצחק עסיס, אפרים ימין ואח'

פסקי דין על אליהו שוקרון | פסקי דין על חביב עמר | פסקי דין על יעקב אברגל | פסקי דין על יצחק עסיס | פסקי דין על אפרים ימין ואח' |

69740-05/18 א     16/12/2019




א 69740-05/18 אליהו שוקרון, חביב עמר נ' יעקב אברגל, יצחק עסיס, אפרים ימין ואח'








בית המשפט המחוזי בבאר שבע



ת"א 69740-05-18 שוקרון ואח'
נ' אברגל ואח'





בפני

כבוד השופטת גאולה לוין


המבקשים

1
.
אליהו שוקרון

2
.
חביב עמר
ע"י ב"כ עוה"ד חביב עמר

נגד

המשיבים

1. יעקב אברגל
2. יצחק עסיס
3. אפרים ימין
4. אולג אדנייב


החלטה


לפניי בקשה לאישור תביעה נגזרת בשם עמותת בית הכנסת "אשכולי פז" באשקלון.

1.
הצדדים הם חברי עמותת בית הכנסת "אשכולי פז" (ע"ר 580271229) שהתאגדה ביום 4.9.1995 (להלן: "העמותה"). בין הצדדים מחלוקות רבות בנוגע לזהות ועד העמותה וניהול הכספים של העמותה. להליך זה קדמו הליכים משפטיים והליכים בפני
רשם העמותות, אותם פירטתי בהחלטתי מיום 8.5.2019.

2.
בהחלטה מיום 8.5.2019 קבעתי כי ניתן באופן עקרוני להכיר באפשרות להגיש תביעה נגזרת כנגד עמותה, בהיקש מההסדר שבחוק החברות, תשנ"ט- 1999 לעניין חברה לתועלת הציבור. באותה החלטה קבעתי כי המבקשים הם בבחינת מי שרשאים להגיש תביעה נגזרת (בהיקש מסעיף 197 לחוק החברות). כן מצאתי כי קיימת תשתית ראייתית ראשונית לבקשה לאישור תביעה נגזרת, מבחינת התקיימותם לכאורה של שלושת הרכיבים של סעיף 198 לחוק החברות, תשתית שהצדיקה היעתרות לבקשת המבקשים לגילוי מסמכים.

3.
לאחר שנערך הליך גילוי מסמכים בין הצדדים, הגישו התובעים, ביום 8.7.2019, את נוסח התביעה הנגזרת אותה הם מבקשים להגיש.

התובעים מעלים טענות כנגד המשיב 1, בין היתר בגין קבלת מלגות חודשיות בסך 3,000 ₪ שקיבל לידיו ללא אישור ועדת הביקורת או האסיפה הכללית של העמותה ובעודו פועל כיו"ר העמותה; בגין גביית כספים מהעמותה ללא הוצאת קבלות; בגין העברת תרומות לבני משפחתו של המשיב 1, שאינם חלק מרשימת האברכים המקבלים תרומות מהעמותה; בגין מתן מלגות לאברכים מבלי שהדבר כלול במטרות העמותה; בגין התרמה בשם בית הכנסת מבלי שהועברו התרומות לבית הכנסת בפועל; בגין רכישת מצוות מבלי להעביר את הכסף לקופת העמותה ועוד.


לתמיכה בטענותיהם, צירפו המבקשים מכתבים רבים של המשיב 2 – גזבר העמותה, שהלין בזמנו על התנהלותו של המשיב 1; פרוטוקולים של ישיבות הוועד; תדפיסים של הפקדת שיקים; רישומים בכתב יד של "חובות יעקב אברג'ל"; מכתבי התראה מטעם חברי הוועד למשיב 1 לחדול מגביית כספים בשם העמותה; רישומים של "ריכוז מלגות" לשנים 2010-2014.

4.
כתב התביעה מתייחס אמנם להתנהלותו של המשיב 2 מתוקף תפקידו כגזבר העמותה, ולכתב התביעה צורפו דוחות כספיים ומכתבים חתומים על ידו. יחד עם זאת, לא מצאתי כי מועלות בכתב התביעה טענות המקימות עילת תביעה של העמותה כנגד המשיב 2.

המשיבים 3 ו-4 כלל לא מוזכרים בכתב התביעה, למעט טענה בדבר מועד הצטרפותם לוועד העמותה. עצם היותם חברי ועד אינו מטיל עליהם חבות כלפי העמותה.

5.
על פי האמור בתביעה הנגזרת ונספחיה, מצאתי כי קיימת תשתית ראייתית ראשונית המקימה עילת תביעה לכאורית כנגד המשיב 1 בלבד.



כמו כן, בנסיבות הייחודיות של המקרה, עליהן עמדתי בהחלטה הקודמת, אני מוצאת להתנות את הגשת התביעה בהפקדת ערבון, מכוח תקנה 519(א) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 1984.

אמנם, נקודת המוצא הכללית היא שאין להתנות את זכותו של תובע להביא את עניינו לבירור לפני ערכאות שיפוטיות בהפקדת ערובה כספית להבטחת הוצאות הנתבע, אלא במקרים נדירים ובנסיבות חריגות. אך במקרה הייחודי שלפניי, מצאתי מקום לחייב בערובה, כדי להבטיח שהאמצעי של תביעה נגזרת לא ינוצל לרעה וכדי שלמשיב יעמוד מקור כספי נזיל לפרוע את הוצאותיו, ככל שההליך יידחה וייפסקו לזכותו הוצאות.

6.
בנסיבות המיוחדות של המקרה, הקביעה כי התביעה הנגזרת היא לכאורה לטובת העמותה נעוצה בכך שלעמותה אין ועד מוסכם ומתפקד, וכל ניסיון לנהל הליך משפטי – נחסם בפני
חבריה. כפי שציינתי בהחלטה מיום 8.5.2019, במצב דברים זה, אין לחברי העמותה אפשרות לשמור על האינטרסים של העמותה ושל חבריה, וכל ההליכים הקודמים הגיעו למבוי סתום. מצב ייחודי זה עמד בלב האישור של התביעה הנגזרת, ולא עוצמת הראיות נגד המשיב 1 וסיכויי ההליך. את אלה קשה מאוד להעריך בשלב המקדמי בו מצוי ההליך, ובשים לב לאופן התנהלות העמותה בשל הסכסוך בין חבריה והעדר תיעוד מספק. בבואי לקבוע ערובה, נתתי דעתי גם לאיבה האישית וליחסים האישיים העכורים בין הצדדים, ולצורך להבטיח כי מכשיר התביעה הנגזרת לא ינוצל לרעה, כאמור לעיל.

אשר על כן, אני מאשרת את הגשת התביעה הנגזרת כנגד המשיב 1. יתר המשיבים יימחקו מההליך.

תנאי להגשת התביעה הנגזרת הוא הפקדת ערבון להבטחת הוצאות המשיב 1 בסך של 20,000 ₪.

המבקשים יפקידו את העירבון בקופת בית המשפט, תוך 30 ימים.

עד ליום 17.1.2020 יגישו המבקשים הודעה בדבר הפקדת העירבון. לאחר שיופקד העירבון יינתנו הוראות נוספות בדבר המשך ההליכים.
ככל שלא יופקד העירבון, יידחה ההליך ללא התראה נוספת.

המבקשים 1-2 ישלמו למשיבים 2-4 הוצאות משפט בגין הבקשה לאישור תביעה נגזרת בסך של 2,000 ₪ לכל משיב (ובסך הכל 6,000 ₪). הסכום ישולם תוך 30 יום שאם לא כן יישא הפרשי ריבית והצמדה כדין.




ניתנה היום, י"ח כסלו תש"פ, 16 דצמבר 2019, בהעדר הצדדים.










א בית משפט מחוזי 69740-05/18 אליהו שוקרון, חביב עמר נ' יעקב אברגל, יצחק עסיס, אפרים ימין ואח' (פורסם ב-ֽ 16/12/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים