Google

שלמה שקד, מרים שקד - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, "שלומית", עמותה להפעלת מתנדבים לשרות לאומי

פסקי דין על שלמה שקד | פסקי דין על מרים שקד | פסקי דין על מנכ"ל משרד ראש הממשלה | פסקי דין על "שלומית" | פסקי דין על עמותה להפעלת מתנדבים לשרות לאומי |

3656/09 עא     03/02/2010




עא 3656/09 שלמה שקד, מרים שקד נ' מנכ"ל משרד ראש הממשלה, "שלומית", עמותה להפעלת מתנדבים לשרות לאומי




בעניין:


1



בבית המשפט המחוזי בירושלים
ע"א 3656/09


לפני
כבוד השופט צבי זילברטל
- סגן נשיא


03/02/2010



בעניין:
1. שלמה שקד

2. מרים שקד




המערערים



- נ
ג
ד -



1. מנכ"ל משרד ראש הממשלה
ע"י פרקליטות מחוז ירושלים

2. "שלומית"
, עמותה להפעלת מתנדבים לשרות לאומי
ע"י עו"ד שמואל סודרי




המשיבים

ערעור על החלטת רשם בית המשפט המחוזי בירושלים, כב' השופט ד' מינץ, שניתנה ביום 22.12.09 בבש"א 10727/09 (ת"א 3659/09).

פסק דין

לפני ערעור על החלטת רשם בית המשפט, כב' השופט ד' מינץ, אשר דחה את בקשת המערערים ליתן להם פטור מאגרת משפט בסך 1,029 ש"ח, בה חויבו בגין התובענה שהגישו בת"א 3659/09. הרשם פסק, כי מדובר באגרה שאינה "מכבידה" ושהשתכרותה של המערערת 2 "מכובדת" מספיק כדי לשאת בתשלום האגרה.
המשיבה 2 השאירה את ההחלטה בערעור לשיקול דעת בית המשפט. המשיבה 1 (להלן – "המדינה") מתנגדת לקבלת הערעור. בסיכומיה טענה המדינה כי המערערים לא עמדו בנטל, המוטל על המבקש פטור מאגרה, לשכנע שמצבם הכלכלי אינו מאפשר את תשלומה, תוך פירוט המצב הכלכלי, נכסיהם וכו'. עוד נטען, כי סיכויי התובענה להתקבל אפסיים, מאחר והיא כלל לא מגלה עילה. המדינה גם מפרטת שורה ארוכה של הליכי סרק בהם נקט המערער 1 בשנים האחרונות ומפנה להחלטות שיפוטיות רבות בהן נדחו בקשות קודמות שלו לפטור מאגרה.

להשלמת התמונה יצויין, כי התובענה הוגשה לנוכח אירוע טראגי ומצער עד מאד של פטירתה בטרם עת של בת
המערערים, בהיותה בת 19 שנה. המערערים עותרים בתביעה העיקרית לקבלת דו"ח בעניין נסיבות הפטירה, שכביכול מצוי בידי מי מהמשיבים.

אין לקבל במלואה את טענת המדינה לעניין העדר פירוט המצב הכלכלי. גם הרשם הנכבד לא ביסס החלטתו על
נימוק זה, ואכן לבקשה צורף תצהיר ממנו עולה כי המערער 1 אינו מועסק מאז 1993, המערערת 2 משתכרת כ-6,600 ש"ח לחודש ולמערערים חובות בסכומים ניכרים. אכן, מוטב היה כי לבקשת הפטור היו מצורפים מסמכים לתמיכה באמור
בה, אך אין לומר כי רק בשל נימוק זה היה מקום לדחותה במלואה, לנוכח הפירוט בתצהיר. עוד אוסיף, כי בהחלטה נשוא הערעור אין התייחסות למצב החובות של המערערים, אלא אך לנתון בדבר שיעור השתכרותה של המערערת. אך מובן הוא שאין דומה מצבו של בעל דין המשתכר 6,600 ש"ח ואינו מחויב בהחזר חובות למצבו של מי שחייב סכומים ניכרים לגורמים שונים.
מעבר לכך, בהחלטה האמורה אין כל התייחסות לסיכויי התובענה. בהקשר זה אציין, כי אכן קיים סיכוי שיתברר שהתובענה לא הוגשה בסדר הדין הראוי או לערכאה המוסמכת, כי יימצא שאין היא מגלה עילה או כי היא תידחה כיוון שהדו"ח הנטען כלל לא קיים (כפי שנטען בסיכומי המדינה). אלא שעל הפרק שאלת זכותם של הורים שאיבדו את בתם לעיין במסמכים הנוגעים לפטירתה, ככל שהם קיימים, ולא הייתי ממהר לקבוע, לצורך בקשת הפטור, כי ההליך העיקרי חסר תוחלת.
אכן, נראה כי המערער 1 מרבה לפנות לערכאות ופעמים רבות מתברר כי מדובר בהליכי סרק, אלא שעובדה זו, כשלעצמה, אינה אמורה לחסום את דרכו כאשר יש אפשרות, ולו בדוחק רב, כי להליך דנן אופי שונה. בנוסף, אין לפקוד על המערערת את "עוונותיו" של המערער.
מהאמור לעיל עולה, כי בקשת הפטור אכן מוקשה, אך על אף זאת מצטייר מצב כלכלי בעייתי ולא ניתן לקבוע קטגורית כי ההליך העיקרי חסר כל תוחלת.
לפיכך, נראה כי יש מקום לקבל את הערעור בחלקו ולקבוע כי האגרה תעמוד על 500 ש"ח ותשולם עד ליום 4.3.10, שאם לא כן תימחק התובענה בתיק העיקרי.

המזכירות

תמציא העתק פסק הדין למערערים ולב"כ המשיבות.

ניתן היום, י"ט בשבט תש"ע (3 בפברואר 2010), בהעדר הצדדים.


צבי זילברטל
, סגן נשיא











עא בית משפט מחוזי 3656/09 שלמה שקד, מרים שקד נ' מנכ"ל משרד ראש הממשלה, "שלומית", עמותה להפעלת מתנדבים לשרות לאומי (פורסם ב-ֽ 03/02/2010)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים