Google

יוסף בן משה זהר - מ ד י נ ת י ש ר א ל

פסקי דין על יוסף בן משה זהר | פסקי דין על מ ד י נ ת י ש ר א ל

91064/04 בש     29/04/2004




בש 91064/04 יוסף בן משה זהר נ' מ ד י נ ת י ש ר א ל




1
בתי-המשפט
בפני
כב' השופט חאלד כבוב
ב"ש 91064/04
ב-תפ"ח 1051/03
יוסף בן משה זהר

על-ידי בא-כוחו - עו"ד ארד אילון

המבקש:

נ ג ד
מ ד י נ ת י ש ר א ל
על-ידי באת-כוחה - הפרקליטה גב' פרי
המשיבה:
ה ח ל ט ה
1. זוהי בקשה לגילוי חומר חקירה המוגשת לפי סעיף 74 לחוק סדר הדין הפלילי במסגרתה עותר המבקש לבית המשפט לחייב את המשיבה להעביר לעיונו את כל החומר הקשור בהאזנות הסתר שנעשו למבקש, כמו כן את הדוח הסודי שהוגש לבית המשפט במסגרת הליכי המעצר של המבקש, על כל הנספחים שלו (דוח מיום 9/3/03), כמו גם צווי בית המשפט שניתנו והתירו האזנות סתר למבקש.

2. ב"כ המבקש מפרט בבקשתו כי אין להגנה מידע על היקפו של חומר החקירה שנאסף במסגרת האזנות הסתר, אך משקיבל לידיו הסניגור את התמציות של שיחות שנעשו על קו הטלפון מתאריכים מסויימים, הסתבר לסניגור כי קיימת תמצית המתייחסת לתאריכים נוספים שזכרם לא בא באותו מידע שהגיע לידי הסניגור.
עוד טען עו"ד ארד אילון
כי בכוונת הסניגוריה לבדוק ולבחון האם פעלה המשטרה במסגרת דלת אמות הסמכות שניתנה לה על פי צווי בית המשפט או שמא היא חרגה מסמכותה ומההרשאה שניתנה לה על ידי בית המשפט - הוסיף וטען שתנאי הכרחי לביצוע בדיקה זו היא קבלת צווי בית המשפט שהתירו את האזנת הסתר, בחינתם והשוואתם לתמציות ויתר הדוחות המצויים בתיק החקירה, בכדי לוודא שהמשטרה אכן פעלה אך ורק בתחום הסמכות וההרשאה שהתיר לה בית המשפט.

3. במענה לעתירות אלה טענה בפני
י עו"ד פרי שהדוח החסוי שהוגש לבית המשפט במהלך הליכי המעצר, אינו בגדר חומר חקירה שהתביעה מחוייבות למסרו לנאשם, כך קבעה הפסיקה, ועל כן אין מקום לסטות מהלכה זו.
באשר לצווי בית המשפט שהתירו את האזנת הסתר, הרי עו"ד פרי טענה שהצווים ממילא יהפכו להיות גלויים בשלב מסויים, כאשר הצווים מהווים נר לרגלי היחידה החוקרת שפועלת אך ורק על פיהם, ועל פי הסמכות שבית המשפט מתיר למשטרה במקרים שכאלה.
לגבי דוח האזנות סתר או יומן האזנה, טענה עו"ד פרי שאמנם חלה טעות בעת העברת הדוחות לידי הסניגור, אך מדובר בטעות בתום לב שהיא תוצאה של טעות של היחידה החוקרת, ומשהועבר הדוח לידי הפרקליטות דאגה זו להביאו לידיעת הסניגור בהקדם האפשרי.

4. צודק הסניגור בטיעונו שחובת התביעה להעביר לידי הסניגוריה את חומר החקירה אינה מותנת ואינה מוגבלת רק לגבי אותו חומר שמצוי הוא בידי התובע, אלא החובה היא רחבה יותר ומתייחסת לחומר החקירה שמצוי בידי המשטרה, והכוונה ליחידה החוקרת, בין אם הוא מצוי בידי התביעה ובין אם לאו, כך נפסק בע"פ 1152/91 בפרשת סיקסיק; כך גם נקבע בבג"צ 5274/91 פרשת חוזה; בג"צ 233/85 פרשת אלהוזייל; בש"פ 4157/00 פרשת נמרודי - שם נקבע מפורשות שהמבחן להגדרת חומר חקירה הוא מבחן הנגיעה של החומר לאישום, כאשר די בנגיעה עקיפה ואף מסופקת כדי להפוך את החומר לחומר חקירה, ובלבד שקיים יסוד של ממש להשערה כי החומר אכן ישפיע על בירור האישום.

5. במקרה שבפני
י הצהירה עו"ד פרי כי בבדיקה שערכה עם האחראית על האזנות הסתר עולה כי אין ולא נערך יומן האזנות, כך שאין בידי התביעה וגם ממילא בידי המשטרה כל דוח שכזה שיכול לסייע בידי הסניגוריה, לגבי שיחות נוספות שהוקלטו על פי אותו צו, ויתכן והן רלוונטיות לצורך שמירת זכותו של המבקש למשפט הוגן.

דומה, שהדעת אינה סובלת מצב שבו הסניגור צריך לסמוך אך ורק על זכרון של חוקר משטרתי בדבר היות השיחות שלא תומללו שיחות לא רלוונטיות, וככאלה גם אינן נוגעות לזכותו של הנאשם למשפט הוגן. זכותו של הסניגור לקבל לידיו דוח משטרתי שבו מפורטות אותן שיחות רלוונטיות וקבילות, שיתכן ויש בהן כדי לסייע בידי הנאשם, ויתכן ויש בהן כדי לסייע בידי התביעה, אך אין לקבל מצב נתון על פיו הסניגור חייב לקבל, ללא עוררין, את דבריו של קצין משטרה על פיהם כל השיחות שלא תומללו אינן קבילות, ואין המשטרה מוסמכת על פי הצו לתמללן.
המצב הרצוי הוא שאכן קצין משטרה מוסמך יוכל לסנן את השיחות והפריד בין השיחות הקבילות שניתן להחשיבן כחומר ראיה על פי צו האזנת הסתר של בית המשפט, לבין שיחות שאינן קבילות ואין לעשות בהן שימוש, ואף אין לתמללן או להאזין להן במלואן.

6. מתן סמכות כזו לקצין משטרה לערוך את הסינון אינו יכול לעמוד ללא אפשרות ביקורת, אף מינימלית, על אותו קצין משטרה, במובן זה שעל אותו קצין משטרה לערוך דוח או יומן האזנות שבו יפרט את אותן שיחות שלא תומללו, ירשום את מועד ניהול השיחה ויפרט את אי קבילות השיחה ואי היכולת להאזין לה במלואה ולתמללה בהיותה חורגת מהצו שניתן על ידי בית המשפט.
בהעדר כל ביקורת שכזו, הרי הסמכות שתינתן לקצין משטרה תהיה כה רחבה ובלתי מוגבלת, עד כדי כך שבית המשפט, וגורמי ביקורת נוספים (כגון האגף המשפטי במשטרה, רשויות התביעה והפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה וכיוצא באלה) לא יוכלו לבקר את פועלו של קצין המשטרה ואת שיקול הדעת שהופעל על ידו, כמו גם לא יוכלו לבדוק האם אכן מדובר בסינון על פי צו בית המשפט.
האפשרות התיאורטית שמא יחליט קצין משטרה, בין משום טעות בשיקול הדעת ובין משום אי רצון לסייע בידי הנאשם, שלא לערוך יומן האזנות, עלול לפגוע בזכויותיו של נאשם לנהל הליך משפטי הוגן.
אין המדובר בחיוב קצין המשטרה המוסמך להאזין לכל ומלוא השיחות שהוקלטו ויתכן כי חלקן אינן קבילות, וחלקן האחר אף אסור להאזנה על פי צו של בית המשפט, אך מטרת עריכת יומן שכזה, היא הבטחת יכולת לבקר את שיקול הדעת של קצין המשטרה המוסמך.

7. אשר על כן, בית המשפט מורה לפרקליטות לפנות פעם נוספת לקצין או קצינת האזנות המוסמכים בבדיקה אם אכן נערך דוח או יומן האזנות, ובמידה והדבר לא נעשה הרי יש לעשות זאת בהקדם האפשרי ולהעמיד לרשות הסניגוריה, כמו גם התביעה, דוח הפרט את השיחות שהוקלטו על ידי המשטרה על פי אותו צו של בית המשפט, כאשר לגבי אותן שיחות שאינן קבילות ואינן מותרות להאזנה ולתמלול, יציין קצין/ת המשטרה המוסמכים מועד עריכת השיחות, תוך ציון שמות הדוברים.

8. באשר לדוח הסודי שהוגש לבית המשפט במסגרת הליכי המעצר, הרי הלכה פסוקה היא שתרשומות פנימיות, דוחות סיכום, ניירות עבודה, זכ"דים ודוחות שמוכנים לצורך גיבוש עמדה אינם בגדר חומר חקירה וראה לצורך זה את בש"פ 62/02 פרשת נרקיס.
אין לחייב את המשטרה להמציא לידיו של נאשם את אותם דוחות המסכמים את פעולות החקירה שנעשו על ידי המשטרה, דוחות שמדרך הטבע כוללים גם כיווני חקירה נוספים שהמשטרה שוקלת במסגרת חקירתה.
אין באי חשיפתם של דוחות אלה כדי לפגוע כהוא זה בזכותו של נאשם לנהל הליך משפטי הוגן, וממילא אין בדוחות אלה כדי לסייע בידי הנאשם.
כך גם לגבי צווי האזנת הסתר.

9. אשר על כן, וככל שהדברים נוגעים לצווים ולדוח שהוגש במסגרת הליכי המעצר, הבקשה נדחית.
באשר לעתירה לקבלת יומן האזנות סתר, מצאתי לקבל את הבקשה ואני מחייב כאמור את המשטרה לפעול על פיה ולמציא לידי הנאשם, תוך 30 יום מהיום, יומן האזנות שכזה, שיכול ויסייע בידי הנאשם לצורך ניהול הגנתו, ומכל מקום יכול לאפשר לסניגוריה לבדוק אם אכן יש בידי המשטרה חומר נוסף שעשוי לסייע בידי הנאשם להוכיח הגנתו.
ניתנה והוּדעה בפומבי היום, ח' באייר התשס"ד, 29 אפריל 2004.
חאלד כבוב
, שופט








בש בית משפט מחוזי 91064/04 יוסף בן משה זהר נ' מ ד י נ ת י ש ר א ל (פורסם ב-ֽ 29/04/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים