Google

זאב רוזנשטיין - משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר

פסקי דין על זאב רוזנשטיין | פסקי דין על משטרת ישראל | פסקי דין על שירות בתי הסוהר |

36931-04/12 עתא     07/05/2012




עתא 36931-04/12 זאב רוזנשטיין נ' משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר








st1\:*{behavior: }
בית המשפט המחוזי בנצרת בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"א 36931-04-12 רוזנשטין(אסיר) נ' משטרת ישראל
/שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר ואח'

תיק חיצוני
:


בפני

כב' השופט יונתן אברהם

העותר
זאב רוזנשטיין
, ת.ז. 052723913


נ
ג
ד

המשיבים
1. משטרת ישראל
2. שירות בתי הסוהר


החלטה

העותר מרצה מאסר מצטבר של 17 שנים בגין עבירות סחר בסם מסוכן, לרבות יבוא סם מסוכן וכן קשירת קשר לפשע.
בפני
י בקשת העותר להתיר לו לצאת לחופשה מיוחדת לרגל השתתפות בחתונת בנו שתיערך
ביום 13/05/12.
לחלופין, הסכים העותר (בס' 27 לעתירה) להפעלת כל תנאי מצד שב"ס על מנת שיוכל להשתתף באותו אירוע, לרבות ליווי של אנשי שב"ס למקום האירוע ואבטחתו שם.
אציין כי העותר הוסגר במסגרת הסכם הסגרה עם רשויות האכיפה בארה"ב ומדינת ישראל. ההסכם נערך ב- 11/01/07. באותו הסכם הוסכם בין היתר כי מידעים מודיעיניים שקדמו לאותו הסכם, לא יהיה בהם כדי למנוע מן העותר להגיש בקשות לחופשה ולמתן שחרור על תנאי.
לטענת העותר, התנהגותו בכלא תקינה והוא משתתף בפעילויות לימודיות וחברתיות ועומד להשתתף בקורס של שליטה בכעסים.
לטענתו, אין לו כל קשר לפעילות עבריינית מאז הסכם ההסגרה. עוד ציין את מצבו הרפואי ומחלת סרטן העור בה לקה ובגינה הוא עדיין מטופל.
העותר הדגיש את החשיבות הרבה בה רואה משפחתו והוא עצמו את השתתפות באירוע החתונה זה של בנו בכורו.

במהלך הדיון הוסיף וטען ב"כ העותר כי לעותר נותרו שני מפגשים של טיפול פרטני לפני שיחל קורס שליטה בכעסים והתנהגותו תקינה. הוא היפנה למקרים אחרים בהם ניתנו חופשות אשר הוזכרו בכתב העתירה (בעניין האסיר עמי פופר, האסיר יורם שקולניק) וכן הציג לבית המשפט החלטות בהן אושרו חופשות מיוחדות לרגל אירועים משפחתיים מסוגים שונים.
בנוגע לחומר מודיעיני חזר וטען, כי אין להתייחס לחומר מודיעיני שקדם להסכם ההסגרה הנ"ל ולגבי חומר מודיעיני מאוחר, יש לבחון אם הוא מוצלב, מהימן ורלוונטי לתקופה הנוכחית.

לבקשת ב"כ המשיבה ובהסכמת ב"כ העותר, הותר לה להגיש כתב תשובה בכתב לאחר הדיון.

בכתב התשובה שהוגש נטען כי טעמי הנציב בסירובו לאשר את החופשה, מסתמכים על עמדת משטרת ישראל
וגורמי המודיעין בשב"ס המעריכים כי קיימת מסוכנות רבה הנובעת ממעמדו הבכיר של העותר בעולם העברייני, בסכסוכים עם עבריינים אחרים על רקע מאבקי שליטה על שוק ההימורים וסחיטת דמי חסות, שבמסגרתם נעשו ניסיונות חיסול אשר הביאו לפגיעה באזרחים תמימים. מכאן סירובו של הנציב.
נטען כי הנציב החליט לאפשר קיומו של מפגש משפחתי בין העותר לבין החתן והכלה. הוסיפה וטענה ב"כ המשיבה כי לעובדה שמדובר באירוע המתקיים באולם שמחות, חשיבות מיוחדת נוכח הסכנה לפגיעה בשלומם של אחרים במסגרת ניסיון פגיעה בעותר.
כן טענה כי פקודה 04.40.01, שעניינה הוצאת אסיר באבטחה מבית הסוהר, קובעת מפורשות שלא ניתן להוציא אסיר לחתונה באולם שמחות באבטחה, משום כך לא אושרה גם בקשה זו של העותר.
עוד נטען כי ברע"ב 8205/11 נקבע שכאשר שב"ס מפעיל את שיקול דעתו בישום הפקודה הנ"ל בהתאם להוראותיה, הרי שעמדתו סבירה, זאת נוכח הצורך לשמור על עיקרון השוויון בין אסירים והימנעות מתחושת אפליה בקרב אסירים אחרים שבקשותיהם נדחו כי אינן חוסות תחת הגדרות פקודת הנציבות.

בתגובה לכתב התשובה טען ב"כ העותר כי מעמדת משטרת ישראל
עולה שבמידה שבית המשפט יסבור
כי יש לאשר את יציאת העותר אזי , כך נאמר שם, יש
להוציאו בליווי שב"ס מתוגבר ועל פי נוהלי שב"ס. מכך יש להסיק לטענתו כי ניתן להפחית את רמת המסוכנות באמצעות ליווי שב"ס.
עוד טען כי המשיבים תקועים באירועי העבר, אירועי שנות ה- 90, שאז ניסו לפגוע בעותר ונפגעו אזרחים חפים מפשע אולם כיום יש לזנוח קו טיעון זה הנטען כתשובה כמעט לכל עתירה של העותר. יש לבדוק את הבקשה אד-הוק וכן את המידעים שהוצגו. נטען גם כי דחיית בקשה קודמת של העותר לסבב חופשות, אין בה כדי להוות נימוק לדחיית הבקשה הנוכחית לחופשה מיוחדת שכן שיקוליה שונים. ב"כ העותר הפנה להחלטות שניתנו בעניינים דומים בעת"א 49705-02-12, עת"א 39053-07-11 וכן רע"ב 5498/11. נטען כי באחד המקרים מהנ"ל התיר ביהמ"ש יציאה לשטח פתוח, בית לוויות לצורך השתתפות בלוויה וקל וחומר במקרה דנן ניתן לאבטח ביתר קלות אולם שמחות סגור. הוא ביקש על כן לקבל את העתירה ולהורות על מתן חופשה לעותר לצורך השתתפות בחתונת בנו או לחילופין הוצאתו בליווי לאירוע החתונה.

דיון

החומר המודיעיני

החומר המודיעיני הוא כמעט לחלוטין אותו חומר
שהוצג בפני
י במסגרת דיון שנערך ביום 13.03.12,
בעת"א 49672-01-12 שעניינה היה בקשה של העותר לשלבו בסבב חופשות ( שנדחתה).
באותה עתירה קבעתי לגבי החומר המודיעיני:
"...עיינתי גם במידעים שעל יסודם דחיתי את העתירה הקודמת (פורטו בהחלטה שניתנה בעת"א 6357-07-11 ביום 16.10.11) וכן במידעים מודיעיניים מאוחרים למועד זה. מעיון במידעים המודיעיניים המשטרתיים המאוחרים למועד מתן החלטתי בעתירה הקודמת, אכן עולה כי סכסוכיו של העותר עם אחרים על רקע מאבקי שליטה על שוק ההימורים קיימים ואף החריפו במידה מסוימת.
עיון במידעי שב"ס
המאוחרים להחלטתי הקודמת מלמד על המשך פעילות שלילית של העותר בין כותלי בית הכלא (ידיעה המסתיימת בספרות 699). ידיעה נוספת של שב"ס (מס' 273) יש לה זיקה לחשש לפגיעה באחרים, אך לא ברור ממנה לחלוטין כי מדובר בחשש המתקיים מצד העותר דווקא.

כפי שעולה מן הסקירה לעיל, יצאתי מתוך הנחה גם במקרה זה, כי על מדינת ישראל לכבד את הסכם ההסגרה ואת התחייבויותיה בו לעותר ועל כן נבחנו אך ורק ידיעות המאוחרות להסכם ההסגרה. לטעמי, די במידע המודיעיני שהוצג לעיל, כשהוא מצטבר למידע המודיעיני אשר הוצג בפני
בעתירה הקודמת (לחלק מן המידעים, זה החדש וזה שהוצג בעתירה הקודמת, ישנה זיקה הדדית), כדי להצדיק שלילת מתן חופשה לעותר בשל מסוכנות הנשקפת ממנו וכן בשל חשש לפגיעה בו במידה שיצא לחופשה."

באשר למידעי שב"ס כל שנוסף על החומר הנ"ל הינה ידיעה מס' 188, המאוחרת למועד מתן החלטתי המצוטטת לעיל, ואשר יש לה זיקה לעניין החתונה המיועדת. ידיעה זו אין בה כדי להוסיף או להפחית מבחינת מידע קונקרטי לעניין כוונות פגיעה בעותר או באחרים.
המידע המשטרתי המודיעיני הוא מידע שכולו קדם למועד מתן החלטתי הקודמת. יחד עם זאת הוגשה הערכה מודיעינית עובר לדיון, המפרטת את המידעים הקודמים וכן כוונה של ארגוני פשיעה מתוך הכלא ומחוצה לו לפגוע בעותר על רקע סכסוכים בעולם התחתון, עליה ניתן היה ללמוד ממידעים שהגיעו למשטרה טרם מאסרו והסגרתו לארצות הברית. בהערכה המודיעינית צוין כי משטרת ישראל
טרם גיבשה עמדתה וביקשה עמדת חטיבת מודיעין שב"ס שטרם הוצגה בפני
ה. בתום אותה הערכה נאמר כי לאחר התייעצות עם יחידת השטח הרלוונטית, מסוכנות העותר עדיין גבוהה ביותר ועל כן במידה שיסבור ביהמ"ש כי יש לאשר את יציאתו, אזי יצא העותר בליווי שב"ס מתוגבר ועל פי נהלי שב"ס.
התרשמתי כי מדובר בהערכות מודיעיניות רלונטיות למועד זה.

מכאן למבוקש בעתירה.
ראשית לבקשה העיקרית לעניין חופשה מיוחדת.
ס' 3 לפקודת נציבות 04.40.00 מסמיך את נציב שב"ס לאשר הוצאה לחופשה של אסירים שסווגו לקטגוריה א', כגון העותר, אולם זאת בהחלטה מנומקת ומטעמים מיוחדים המפורטים בפרק ח' לאותה פקודה, או מסיבות הומניטאריות מיוחדות המצדיקות זאת.
נישואי בנו של אסיר נחשבים כטעם מיוחד לפי ס' 1 (ג) (3) לפרק ח' הנ"ל.

השיקולים העומדים על כפות המאזניים הם אלה.
בצד האינטרס הציבורי, הגנה על הציבור מפני מסוכנות העותר וכן מפני אפשרות לפגיעה בחפים מפשע בעת נסיון פגיעה בעותר.
בצד האינטרס של העותר, שיקול הומניטרי של השתתפות בנישואי בנו בכורו.
עיון בהחלטות שהוצגו לעיוני וכן בפסיקה נוספת של בתי המשפט במקרים דומים מלמד כי הפסיקה נוהגת, בשל היות האירוע
בגינו מבוקשת החופשה, מיוחד, להקל עם העותר והאיזון אינו נעשה כמו בבבקשה לחופשה רגילה, אלא כאמור באופן שיש בו להקל עם העותר, שאם לא כן לא ניתן להסביר מדוע נקבעה פקודה מיוחדת לעניין חופשות מיוחדות.

במקרה דנן, ועם כל הרצון להקל, סבורני כי לא ניתן להתערב בהחלטה לאשר חופשה מיוחדת (שלא בליווי שב"ס), שכן אין מדובר רק בחשש בפני
המשיב עצמו, אותו ניתן היה אולי להקטין בדרך יצירתית כגון קביעת תנאי ערובה ופיקוח צמודים והדוקים, אלא בחשש כבד יותר מצד גורמים חיצוניים לפגוע בעותר, כאשר ניסיון העבר מלמד כי נסיונות אלה נעשים ללא כל התחשבות בבטחון הציבור ואף הובילו למקרי פגיעה קשים בחפים מפשע ואף למוות.
החשש הנ"ל העולה מן ההערכות המודיעיניות עדיין קיים כחשש כללי, הגם שלא נמצאה ידיעה ממוקדת לאירוע המתוכנן.
על כן, בהחלטה שלא לאשר חופשה מיוחדת לא מצאתי מקום להתערב.

מכאן לבקשה החלופית להוצאת העותר באבטחה לאולם השמחות בו ייערך האירוע.

ס' 7 לפקנ"צ
04.40.01 שעניינו הוצאת אסיר באבטחה מבית הסוהר מונה את השיקולים שעל שב"ס לשקול טרם הוצאת אסיר באבטחה
כדלקמן:

"7.
א.
הוצאת אסיר באבטחה מחוץ לבית הסוהר תעשה רק לאחר שנבדקו ההיבטים והסיכונים הביטחוניים הכרוכים בכך.

ב.
במסגרת שיקול הדעת אם לאשר היציאה באבטחה יש לתת הדעת לכל הנושאים הבאים:

(1)
אופן תפקודו של האסיר (תפקוד לקוי או חיובי).

(2)
מידת הסיכון הביטחוני שבהוצאת האסיר מחוץ לבית הסוהר באבטחה.

(3)
האפשרויות לביצוע הליווי והאבטחה בנתונים הקיימים (כגון: זמינות


סוהרים לביצוע הליווי, מצב חירום וכו').

(4)
לא יצא אסיר באבטחה למקום ישוב שיש סיכון ביטחוני רב בשהייה בו או


בדרך אליו".

ס' 4 (ו) לפקודה הנ"ל קובע בנוגע ליציאה לביקור של אסיר לרגל נישואי בנו, כי לא תותר יציאה בליווי לאולם שמחות.

ברע"ב 844/07 נאמר לעניין הנהל להוצאת אסיר באבטחה:

"הציפייה של כל אדם לקחת חלק באירועים בעלי משמעות מיוחדת בחייהם ובמותם של קרובי משפחתו היא טבעית, ומובנת מאליה. ההשתתפות באירועי שמחה כבאירועי אבל של בני משפחה קרובים היא חלק ממימוש הציפייה של האדם לחיי משפחה, בין בהיקפה הגרעיני, ובין בהיקפה הרחב. ציפייה זו נקשרת גם לאמונה ולמנהגי הדת. ציפייה טבעית זו של האדם אינה נעלמת עם הפיכתו לאסיר, שקירות הכלא מפרידים בינו לבין החברה. עם זאת, המגבלות על החירות האישית הנלוות למאסר משפיעות באופן בלתי נמנע על מידת היכולת של האסיר להגשים את ציפייתו הטבעית להיות חלק מאירועים משמעותיים וחשובים בחיי משפחתו הקרובה. בגדר מגבלות אלה עשויים לבוא, בין היתר, שיקולים של בטחון הציבור, בטחון האסיר עצמו, וכן היבטים מערכתיים שונים הקשורים בהיקף המשאבים וביכולת ההיערכות של רשויות שב"ס, על מערכות האבטחה הנתונות להם. ציפייתו של האסיר כפופה, אפוא, בין היתר למגוון שיקולים מערכתיים האוצלים על היקף היכולת להתיר את יציאתו בליווי למטרות משפחתיות ואישיות שונות.

8. על רקע הדברים האמורים, נתון לגורם המסמך בשב"ס שיקול דעת רחב לקבוע באלו נסיבות ניתן להתיר יציאת אסיר בליווי אבטחה לאירוע משפחתי בעל אופי כזה או אחר. שיקול דעת זה מופעל הן בהתחשב באמות המידה הכלליות המוגדרות בנוהל, והן על פי הנסיבות הפרטניות הנוגעות לאסיר האינדיבידואלי שעניינו עומד להכרעה.

9. אשר לאסירים שאינם זכאים לחופשות על פי נוהלי שב"ס, קובע נוהל הוצאת אסיר באבטחה מבית הסוהר מס' 01-6003, שעוגן בפקודת נציבות שב"ס 04-40-01 בסעיף 4 כדלקמן:
...
10. מן הראוי להבהיר, כי עמידה בתנאי הנוהל עדיין אינה מבטיחה בכל מקרה כי האסיר אכן יותר ביציאה באבטחה. תנאי נוהל הליווי הם בבחינת תנאי סף הקודמים לבחינת הנסיבות הקונקרטיות הנדרשת לצורך כל יציאה באבטחה. בחינה זו כורכת עמה שיקולים שונים ומגוונים של בעל הסמכות, כעולה מסעיף 7 לפקודה:

"7.א. הוצאת אסיר באבטחה מחוץ לבית הסוהר תיעשה רק לאחר שנבדקו ההיבטים והסיכונים הביטחוניים הכרוכים בכך.
ב. במסגרת שיקול הדעת אם לאשר היציאה באבטחה, יש לתת הדעת לכל הנושאים הבאים:
1) אופן תפקודו של האסיר (תפקוד לקוי או חיובי).
2) מידת הסיכון הביטחוני שבהוצאת האסיר מחוץ לבית הסוהר באבטחה.
3) האפשרויות לביצוע הליווי והאבטחה בנתונים הקיימים (כגון: זמינות סוהרים לביצוע הליווי, מצב חירום וכו')..."

כשם שיציאתו של אסיר לחופשה אינה נתונה לו כזכות אלא כפריבילגיה, כך גם היציאה באבטחה כפופה למגוון שיקולים, אינדיבידואליים לאסיר וכלליים למערכת ולאינטרס הציבורי הכולל. ההנחה היא, עם זאת, כי הרשות המוסמכת נותנת משקל מיוחד לציפייה הטבעית של האסיר להשתתף באירועי אבל של אדם קרוב, וכי במגוון השיקולים הנשקלים על ידה, ניתן לכך ערך יחסי הולם. עם זאת, רשויות שב"ס מצוות לשקול בד בבד גם שיקולים אינדיבידואליים אחרים הקשורים לאסיר, וכן לקחת בחשבון שיקולים כלל-מערכתיים, וכל אלה באיזון ובשקלול ראוי.

לא מצאתי פגם בהוראות הנוהל בעניין הוצאת אסירים באבטחה כפי שהוצג בפני
נו."

(ההדגשה בקו אינה במקור- י.א.).

הנה כי כן, הנהל הקבוע בפקנ"צ הנ"ל, עמד תחת שרביט ביקורתו של בג"צ.

הנהל (נוכח ס' 4 (ו) שבו) אינו מאפשר יציאה באבטחה לאולם שמחות. על כן גם בקשתו החלופית של העותר אינה ברת ביצוע מבחינת נהלי שב"ס כלשונם.

על אף האמור, ובכפוף להסכמת העותר , ניתן להעתר להוצאת העותר בליווי, אולם לא לאירוע החתונה עצמו. מקום האירוע הינו גלוי ולא ניתן יהיה לשמור על זהותו בסוד לאורך זמן. כמו כן
נוכח העובדה כי ישהו בו אורחים רבים, הסכנה לשלומם נוכח הערות המודיעים הנ"ל, היא ממשית. הצפיפות גם יש בה כדי להקשות על השגחת שב"ס על העותר.
יש על כן הגיון רב בהוראה האוסרת הוצאת אסיר בליווי לאולם שמחות.
לא כן הדבר כאשר היציאה הינה למפגש קצר במקום שזהותו תישמר בסוד.

אני מורה כי העותר יוצא תחת
אבטחת שב"ס למקום מפגש שייקבע בתאום עם שב"ס זמן מספיק מראש, למפגש מיוחד עם בנו וכלתו המיועדת לרגל אירוע חתונתם ולצורך מתן ברכתו להם לרגל חתונתם. במסגרת אותו מפגש תינתן לעותר האפשרות להיות לבוש בגדים אזרחיים.
משך המפגש, שלא יפחת ממחצית השעה, ייקבע ע"י שב"ס וכך גם יתר התנאים, לרבות זהות ומספר המשתתפים.
סבורני כי הסדר זה מתבקש לצורך האיזון בין צרכי הצדדים ובמסגרתו ניתן להשיג הן את היעד של שמירה על שלום הציבור (בין בשל ליווי שב"ס ובין בשל שמירה על דסקרטיות מקום המפגש) והן לספק חלק ממאוויהם ההומניטריים הסבירים של העותר ובני משפחתו, תוך שתחסך פגיעה בלתי מידתית בהם. לשונו של ס' 4 (ו) לפקנ"צ הנ"ל וכן תכליתו מאפשרים הסדר שכזה.

אשר על כן ובכפוף להסכמת העותר להסדר שקבעתי לעיל, יוצא ההסדר הנ"ל אל הפעל ע"י שב"ס,
לפני מועד החתונה המיועד, וככל שניתן בסמוך לו.

המזכירות תמציא העתק החלטתי
לצדדים.


ניתנה היום, ט"ו אייר תשע"ב, 07 מאי 2012, בהעדר הצדדים.








עתא בית משפט לעניינים מנהליים 36931-04/12 זאב רוזנשטיין נ' משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 07/05/2012)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים