Google

חנן גולדבלט - בנק לאומי לישראל בע"מ

פסקי דין על חנן גולדבלט | פסקי דין על בנק לאומי לישראל בע"מ

8974/02 בשא     12/05/2002




בשא 8974/02 חנן גולדבלט נ' בנק לאומי לישראל בע"מ




1


בתי המשפט
בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
בשא008974/02

בתיק עיקרי: ברע 001697/02
בפני

כב' השופט דוד בר-אופיר
, סגן-נשיא
תאריך
12/05/02



בעניין:
חנן גולדבלט





המבקש

נ ג ד


בנק לאומי לישראל בע"מ





המשיב

החלטה

1. ראש ההוצאה לפועל חייב את המבקש, חנן גולדבלט
, לפרוע את חובו לבנק לאומי בתשלומים חודשיים של 2500 ₪, לאחר שנערכה לו חקירת יכולת ביום 21.3.02. המבקש הגיש בקשה למתן רשות ערעור על צו התשלומים וצרף לבקשתו גם בקשה לעיכוב הליכים עד למתן החלטה בבר"ע. החלטה זו הובאה בפני
.

2. המבקש טוען שאיננו יכול לעמוד בצו תשלומים זה. הכנסתו עומדת על 8490 ₪ ועליו לשלם מזונות 4000 ₪ לחודש. בנוסף לכך עליו לשלם גם דמי שכירות ותשלומים שוטפים אחרים. נותר לו למחייה, כך נטען, סכום שך 1600 ₪ בלבד.

3. נושא זה של חקירות יכולת וצווי תשלום מעסיק את בתי המשפט לערעורים לא מעט. הוא מטיל על ראשי ההוצאה לפועל חובה להפעיל שיקול דעת נכון בנתונים מעורפלים, ולקלוע אל מצבו האמיתי של החייב בהעדר נתונים מלאים ואמינים על מצבו בחלק ניכר של המקרים. מערכת הגבייה רואה לנגד עיניה את כל סוגי החייבים: גם את החייב הסרבן וגם את החייב התמים שנקלע לקושי כלכלי אמיתי שלא בטובתו. אולם לא תמיד קל לאבחן בין חייבים סרבנים לבין חייבים תמי לב , והמשוכות שיש לעבור אותן במהלך הבדיקה גבוהות, מורכבות ויקרות. איסוף המידע על נכסי חייבים איננו רק ממושך ויקר, אלא שלאחר כינונו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו מתגלעים קשיים חוקתיים בחשיפתו של המידע לנוכח קיומה של הגנה חוקתית על הפרטיות.

4. המשיב בענייננו הוא בנק. העיון בתיקים רבים כמו זה שבפני
, מעורר את השאלה האם הבנק המשיב, ובנקים אחרים מלבדו, אינם מגלים נדיבות מזיקה ומאפשרים לאנשים מעוטי יכולת למשוך כספים, במשיכת יתר, העולה במידה ניכרת על כוחם הכלכלי. החשבון שבחובה הולך וגדל, הלקוחות מתקשים לפרוע את החוב, ולבנקים - כך מסתבר במקרים רבים - אין בטחונות של ממש כדי להבטיח את פרעון הסכומים המגיעים להם. בסופו של דבר, אין לבנקים להלין אלא על עצמם אם הם נותנים אשראי בסכום ניכר, למי שאינם מסוגלים להחזיר את חובם.

5. בעניין מסוים זה נערכה חקירת יכולת. ראש ההוצאה לפועל רשאי, בחקירה כזו, להעריך לא רק את ההכנסה בפועל של החייב אלא גם את כושר ההשתכרות שלו (הנשיא י' טירקל בר"ע (באר שבע) 54/95 מאיר זונדרלינג נ' הבנק הבינלאומי הראשון בע"מ, דינים מחוזי כ"ו (4) 102). כך עשתה ראש ההוצאה לפועל, ולכאורה נראה לי שאין יסוד להלין על קביעה זו. אולם "המילה האחרונה" נתונה בידיה של ערכאת הערעור. יחד עם זאת הייתי מאזן בין האינטרסים של בעלי הדין, עד למתן החלטה בבר"ע, ומעמיד את התשלום החודשי על סך 750 ₪ לחודש בדיעבד מיום 20.4.02 ועד להחלטה בבר"ע.

6. עיקר הדברים: הבקשה לעיכוב ביצוע נדחית בזה, בכפוף לאמור בסעיף 5.

ניתנה היום, 12 במאי 2002, בהעדר הצדדים ובאי כוחם.
המזכירות תשלח העתק ההחלטה לבאי כוח הצדדים.

דוד בר-אופיר
, שופט סגן-נשיא









בשא בית משפט מחוזי 8974/02 חנן גולדבלט נ' בנק לאומי לישראל בע"מ (פורסם ב-ֽ 12/05/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים