Google

מדינת ישראל - אלגרבלי יעקב

פסקי דין על אלגרבלי יעקב

1281/04 פ     07/04/2005




פ 1281/04 מדינת ישראל נ' אלגרבלי יעקב




10
בתי המשפט
פ 001281/04
בית משפט השלום תל אביב-יפו
07/04/2005
תאריך:
כב' השופטת שריזלי דניאלה

בפני
:

מדינת ישראל

בעניין:
המאשימה
נ ג ד
אלגרבלי יעקב
הנאשם
ב"כ המאשימה עו"ד נועה פלד

הנאשם בעצמו
ב"כ הנאשם עו"ד זמיר עזריה

נוכחים:

גזר דין

הנאשם עומד לדין בגין ניהול מקומות לשם עריכת משחקים אסורים, בניגוד לסעיף 228 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: "חוק העונשין").
כתב האישום מפרט שבעה מועדים שונים, בין חודש יולי 2002 לחודש אפריל 2003, בהם החזיק הנאשם וניהל מקומות לשם משחקים אסורים.

למרות שכפר תחילה באישומים נגדו, ביקש הנאשם ב-8.2.05 לחזור בו מהכפירה; הוא הודה באישומים והורשע ב-7 פרטי האישום שבכתב-האישום.

עמדת התביעה היא חד משמעית - החמרה משמעותית בענישתו של הנאשם, לצורכי הוקעה ובעיקר הרתעתם של מי שמנהלים ומחזיקים מקומות לשם משחקים אסורים; בשימה דגש על חומרת מעשי הנאשם והצטברותם יחד לאורך תקופה; בשים לב לעזות המצח הבוטה שבה חזר הנאשם ופתח מקומות אלו, למרות אזהרותיה של המשטרה; ובהתחשב גם במדיניות הענישה שהונהגה לאחרונה, עתר בא-כוח התביעה לגזור על הנאשם עונש מאסר שיעלה על שנה, כשבצדו עונש מאסר על תנאי וקנס כספי כבד.

ההגנה לא הקלה ראש בחומרת המעשים; עם זאת, פרש בפני
י בא-כוח שורה של שיקולים, המצדיקים, לדעתו, התחשבות בנאשם עד כדי הקלה ממשית בעונשו; בין שאר השיקולים, מנה הסנגור את נסיבותיו האישיות של הנאשם, ואת העובדה שמקומות ההימורים נשוא כתב-האישום נסגרו לפני למעלה משנתיים, כאשר הנאשם מדיר כיום רגלו מאלה, ואין סיכוי להישנות המעשים; עוד מנה הסנגור את הודיית הנאשם שחסכה דיונים ממושכים ומפרכים (ושמיעת 23 עדי תביעה); והעדר עבר פלילי בעבירות דומות.
אשר לנסיבות האופפות את מעשי העבירה, טען הסנגור, כי הנאשם לא היה הבעלים והמפעיל "האמיתי" של אותם מקומות הנזכרים בכתב-האישום, אלא אחד, אלברט שריקי, שאת פרטיו מסר הנאשם לשלטונות המס כאשר נחקר על ידם. אילולא נפטר אותו שריקי, טען הסנגור, ניתן היה לאמת את גרסת הנאשם.
נוכח נסיבות אלה עתר בא-כוח הנאשם למיתון הדין.

בגזירת עונשו של הנאשם אני רואה להתייחס, בראש וראשונה, לחומרתם של המעשים בהם הורשע, שביטויה הן בהיבט המוסרי והערכי, והן בהיבט הספציפי - קרי: היקף המעשים, משך התקופה בה בוצעו, והיקף העסקים שניהל הנאשם; חומרה מיוחדת יש לייחס לחלקו של הנאשם באותם מעשים, אליהן אתייחס בהמשך.

בסימן י"ב לפרק ח' בחוק העונשין קבע המחוקק שורה של איסורים באשר לניהול, ארגון ועריכת משחקי מזל אסורים, ואף באשר להשתתפות בהם, בכל דרך שהיא. המגמה היא למנוע אפשרות של זכייה בכסף או בשווה כסף, באמצעות משחק שתוצאותיו תלויות בגורל, ולא בהבנה או ביכולת האישית של המשַחק.

למותר להדגיש כי לפעולה התחיקתית בתחום זה מטרה חברתית מובהקת, והיא מבוססת על סכנת ההתמכרות להימורים מצד מי שמצפים להתעשרות קלה, ללא מאמץ וללא יגיע כפים.
תופעת ההתמכרות למשחקי מזל והימורים אסורים היא רעה חולה, שעשויה להביא להשתעבדות, שהרי אין במשחקים ניצול יכולות אישיות יעיל ותורם לחברה; אולם, אותה התמכרות עלולה, בסוף הדרך, למוטט כלכלית את המתמכר ואת משפחתו, ואפילו לדרדרו לפשיעה [ראו: רע"פ 9140/99, רומנו נגד מדינת ישראל
, פד"י נד(4) 349].
התייחסותו המחמירה של המחוקק לעבירות בסימן זה באה לידי ביטוי בעונשים חמורים שקבע בצידן של מרבית העבירות.

מעשי העבירה המיוחסים לנאשם בכתב-האישום משתרעים על פני תקופה לא קצרה, ומצביעים על נסיבות מחמירות בהן בוצעו המעשים.

בהתאם לעובדות כתב האישום, בהן הודה הנאשם, הוא החזיק בתאריכים 4.7.02, 30.9.02 ו-27.2.03 מקום לשם ניהול משחקים אסורים בככר רבין 4 בתל-אביב, וניהל שם משחקים אסורים באמצעות מכונות מזל אלקטרוניות אסורות שאותן תפעל;
בתקופה מקבילה, בתאריכים 2.1.03, 15.1.03 ו-10.4.03, החזיק הנאשם מקום ברח' העבודה 27 בבת-ים, וניהל שם משחקים אסורים באמצעות מכונות מזל אלקטרוניות אסורות (ועתים גם באמצעות מסכי מחשב עם קונן);
ובתאריך 14.10.02 החזיק הנאשם מקום ברח' דיזנגוף 101 בתל-אביב, וניהל שם משחקים אסורים באמצעות שולחן רולטה.

מדובר אפוא בהיקף עסקים ניכר, ובתנועת הימורים ערה שהתנהלה בחסות הנאשם כל אותם חודשים, בהם לא נרתע הנאשם, למרות תפישות המשטרה, לחזור ולפתוח אותם מקומות לשם משחקים אסורים.
נסיבות אלה שוקלות משקל רב בגזירת העונש.

אשר לנסיבותיו האישיות של הנאשם:
הנאשם הוא בן 46 שנים, וכפי שנמסר - הוא מטופל ב-9 ילדים אותם הוא מפרנס כיום מעבודתו כצבעי.
הסנגור ער היה לעברו של הנאשם, אולם ביקש להדגיש כי מרבית ההרשעות הן מהעבר הרחוק, ואין להרשעותיו של הנאשם נגיעה לעבירות נשוא כתב-האישום.

לא אוכל להתעלם כשיקול לקולת העונש מהודייתו של הנאשם באשמה המיוחסת לו בשבעה האישומים, הודייה שמצביעה על נכונותו לסיום פרק זה בחייו.
לאלה משקל ניכר, שכן, כגודל היקף האישומים, כך היקף החיסכון בזמנו של בית המשפט נוכח ההודייה באשמה.
נקל להבין גם את תחושת ההקלה של רשויות אכיפת החוק נוכח סגירת מקומות ההימורים שניהל הנאשם.
בהעמידי את השיקולים לקולא אל מול חומרת המעשים, אין ספק כי ההכרעה לצד החומרה, ויש ממש בעתירת התביעה להחמיר בעונשו של הנאשם. לא הייתי מהססת להחמיר עם הנאשם, במיוחד לאור המגמה המסתמנת בבתי-המשפט להגביה את רף הענישה בעבירות שעניינן משחקים אסורים, הגרלות והימורים.
אולם, בהתחשב בנתוני הנאשם כולם, בכלל זה, ובהתחשב במדיניות הענישה הנוהגת עד כה, בנסיבות דומות, בכלל זה, עמדת התביעה בתיקים דומים, אינני סבורה כי מקומו של הנאשם שלפניי מאחורי סורג ובריח לתקופה ממושכת.

בחינת גזרי הדין העלתה שלמרות האינטרס הציבורי בהיבטו הרחב ובהיבטו הפרטני, והצורך החברתי המובהק של הרתעה, במסגרת המלחמה בנגע ההימורים, מעלה שהענישה הנוהגת עדיין מתונה למדי.
כך, לדוגמה, בת"פ 1518/98, בעניינו של גד ורקשטל, למרות היקף העבירות, למרות שמדובר היה במספר מועדונים, שגרפו כסף רב, שעה שתלוי היה נגד הנאשם עונש מאסר על תנאי בר הפעלה, אימץ כב' השופט נויטל הסדר טיעון בין הצדדים, והאריך את המאסר המותנה;
בעניין דומה אחר, בת"פ 14668/97, גזר כב' השופט נויטל על הנאשם, אבנר אלישוב, בגין 13 תיקים בעבירות דומות, עונש של מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 1800 ₪;
ובת"פ 5443/01 מדינת ישראל
נ' מאיר לוי, נדון הנאשם, שהורשע בניהול מקום לשם משחק אסור, ל-3 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי, תוך שבית-המשפט מביא בחשבון באורח מכריע את מצבו הבריאותי הגרוע של הנאשם והעדר הרשעות קודמות בתחום ההימורים.
עוד אזכיר כי על יהושע אלקן, הנאשם בת"פ 4445/99, גזר כב' השופט בארי בנסיבות דומות, עונש של 8 חודשי מאסר על תנאי וקנס בשיעור 17,000 ₪.

לבסוף אזכיר את ת"פ 11899/01 בעניין מדינת ישראל
נ' אליהו עובדיה ואח', בו הורשע הנאשם בעבירות לפי סעיף 225 לחוק העונשין, ושורה של עבירות נוספות , וצרף 18 תיקים נוספים שעניינם עבירות לפי סימן יב האמור.
הצדדים הציגו לבית-המשפט הסדר טיעון לפיו עתרו לגזור על הנאשם 9 חודשי מאסר, מאסר על תנאי, וקנס כספי בסך 200,000 ₪. בית-המשפט קיבל את נימוקי הצדדים, ובהסתמכו על ע"פ 1958/98 פלוני נ' מדינת ישראל
, אימץ את הסדר הטיעון.

לאור השיקולים כולם, כמפורט למעלה, ובהתחשב במכלול הנסיבות, המידע והנתונים שהובאו בפני
י, אני גוזרת על הנאשם את העונשים הבאים:

א. 10 חודשי מאסר על תנאי, והתנאי הוא שהנאשם לא ישא עונש זה אלא אם עבר תוך שלוש שנים מהיום עבירה לפי הסעיפים 225 ו - 228 לחוק העונשין, לרבות נסיון, והורשע תוך תקופת התנאי או לאחריה.

ב. קנס כספי בסך 20,000 ₪, או 3 חודשי מאסר תמורתו.
הקנס ישולם לקופת בית המשפט ב- 10 תשלומים חודשיים שווים ורצופים כאשר התשלום הראשון ישולם לא יאוחר מיום 15.6.05, ושאר התשלומים ישולמו לא יאוחר מכל 15 לחודש שלאחר מכן.
לא ישולם תשלום אחד במועדו - יבואו יתר התשלומים לידי פרעון מיידי בצרוף ריבית והצמדה כחוק.

זכות ערעור לבית המשפט המחוזי משך 45 יום מהיום.

ניתן צו להשמדת מכונות וכל המוצגים שנתפסו בתיקים.
כסף שנתפס יחולט לטובת המדינה.

ניתן והודע היום, 7.4.05, במעמד הצדדים
דניאלה שריזלי, שופטת









פ בית משפט שלום 1281/04 מדינת ישראל נ' אלגרבלי יעקב (פורסם ב-ֽ 07/04/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים