Google

עו"ד אבי גפן ואח' - כנסת ישראל, משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ואח'

פסקי דין על עו"ד אבי גפן ואח' | פסקי דין על כנסת ישראל | פסקי דין על משרד המשפטים | פסקי דין על היועץ המשפטי לממשלה ואח' |

4649/16 בג"צ     04/05/2017




בג"צ 4649/16 עו"ד אבי גפן ואח' נ' כנסת ישראל, משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ואח'





בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

בג"ץ 4649/16

לפני:
כבוד המשנה לנשיאה א' רובינשטיין


כבוד השופט נ' הנדל


כבוד השופט מ' מזוז


העותר:
אבי גפן ,עו"ד ואח'


נ ג ד

המשיבים:
1. כנסת ישראל


2. משרד המשפטים


3. היועץ המשפטי לממשלה

4. לשכת עורכי הדין

עתירה למתן צו על תנאי
תאריך הישיבה: ח' באייר התשע"ז (4.5.17)
בשם העותר: עו"ד אבי גפן
; עו"ד יעקב בלס
; עו"ד איריס ברנד

בשם המשיבה 1: עו"ד קרן דהרי

בשם המשיבים 3-1: עו"ד רועי-אביחי שויקה

בשם המשיבה 4: עו"ד דוד יצחק


פסק-דין

המשנה לנשיאה א' רובינשטיין
:

עתירה זו מכוונת כנגד החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), תשע"ה-2014, שבו נקבע הליך של בקשה ליישוב סכסוך טרם הגשתה של תובענה בסכסוך משפחה, כך שהצדדים יוזמנו ליחידת סיוע של בית המשפט לענייני משפחה במסלול ייעוצי וטיפולי. החוק הופעל ביולי 2016 ותוקפו לשלוש שנים.

העתירה – מאת 61 עורכי דין העוסקים בענייני משפחה – מכוונת, על יסוד טענת זכות הגישה לערכאות, לבטל את הדרישה לפניה ליישוב סכסוך בטרם הגשת כתבי תביעה. לטענתם – בכתב, ובעל פה לפנינו – הדבר יצר סרבול ואף אנדרלמוסיה, וגם החיה במידה מסוימת את מרוץ הסמכויות בין בתי המשפט למשפחה לבתי הדין הרבניים. הכנסת סבורה כי אין בחוק פגיעה בזכות הגישה לערכאות אלא מתן פסק-זמן בלבד, וכי הליכי החקיקה היו ממצים. לשיטת המדינה לוקה העתירה בשיהוי, שכן הוגשה ביוני 2016 ערב כניסת החוק לתוקף ביולי אותה שנה (לאחר דחיות), וכשהושקעו משאבים להיערכות למימושו. לגופו של דבר טוענת המדינה, כי נרשמו סימני הצלחה לחוק בתקופת קיומו. לשכת עורכי הדין תומכת בעמדתם הבסיסית של העותרים, אך סברה כי יש להיאבק על העמדה בדרכים אחרות, בכנסת ואל מול הממשלה.

לאחר עיון ושמיעת טיעונים הצענו לעותרים למשוך את העתירה תוך שמירת זכויות, ומבלי שנידרש לשיהוי; זאת, תוך שאנו מתעדים את האמור להלן. ניתנה הסכמתם. רושמים אנו לפנינו את אלה: ראשית, ביולי 2017 יוגשו, לפי סעיף 8 לחוק, דו"חות על-ידי שרת המשפטים ושר הרווחה והשירותים החברתיים לועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת באשר ליישום החוק. עוד בתקופה הקרובה, בטרם הגשתם, בידי העותרים (וכמובן לשכת עורכי הדין) להגיש תזכיר הכולל את השגותיהם באשר ליישום (לטענתם יש מאות החלטות בבתי משפט לענייני משפחה בהקשר זה). לאחר מתן הדו"חות אף יוכלו לשוב ולהגיש עמדתם לגביהם. ועדת החוקה, חוק ומשפט תדון בדו"חות, כפי שחזקה עליה, והעותרים כמו גורמים מעוניינים אחרים יוזמנו להשמיע עמדתם. עסקינן בהוראת שעה, ולכן יש חשיבות מיוחדת לניסיון שיצטבר במהלך התקופה, הן בבתי המשפט לענייני משפחה והן בבתי הדין הדתיים. והעותרים, הבאים "מן השטח" וידם על הדופק, וכן לשכת עורכי הדין יוכלו לקיים דיאלוג עם הרשויות ולהשמיע עמדתם לאורך התקופה, בטרם יוחלט אם על תיקונים ואם על הארכה בסופו של יום.

בנתון לכך נמחקת העתירה בלא צו להוצאות.

ניתן היום, ח' באייר התשע"ז (4.5.2017).


המשנה לנשיאה
ש ו פ ט
ש ו פ ט

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 16046490_t10.doc רח
מרכז מידע, טל' 077-2703333 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il









בג"צ בית המשפט העליון 4649/16 עו"ד אבי גפן ואח' נ' כנסת ישראל, משרד המשפטים, היועץ המשפטי לממשלה ואח' (פורסם ב-ֽ 04/05/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים