Google

עו"ד יוסף בנקל - אליעזר פישמן, כונס הנכסים הרשמי

פסקי דין על עו"ד יוסף בנקל | פסקי דין על אליעזר פישמן | פסקי דין על כונס הנכסים הרשמי |

3642-08/16 פשר     30/06/2017




פשר 3642-08/16 עו"ד יוסף בנקל נ' אליעזר פישמן, כונס הנכסים הרשמי








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו



פש"ר 3642-08-16 פקיד שומה למפעלים גדולים ואח' נ' פישמן ואח'

בקשה 57



לפני כב' הנשיא איתן אורנשטיין




בעניין:


פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם – 1980

ובעניין:

יוסף בנקל, עו"ד,

הנאמן לנכסי החייב אליעזר פישמן

הנאמן


ובעניין:


אליעזר פישמן



ע"י ב"כ עו"ד שלום גולדבלט
ועו"ד אהוד גינדס


החייב

ובעניין:

כונס הנכסים הרשמי

הכנ"ר





החלטה


1.
מונחת לפניי בקשת עו"ד יוסף בנקל
, הנאמן לנכסי החייב אליעזר פישמן
(להלן בהתאמה: "החייב" ו-"הנאמן"), לביטול הסכם מכר דירה שבבעלות החייב ברחוב חיסין 15 תל אביב
(להלן: "הדירה") עם הגברת ענת מניפז, בתו של החייב (להלן:"מניפז"). עוד מבוקש לאשר התקשרות עם קונה חדש לדירה במחיר שעולה על זה שנמכרה למניפז.

2.
ביום 21.5.17 הוגשה בקשת הנאמן לאישור מכירת הדירה למניפז תמורת הסך 7,130,000₪. לאחר


עיון


בבקשה


ובנספחיה,


בהינתן


שהמכר שבוקש


לאשרו


הוא


בתמורה


שעולה


על הערכת


השמאי במיליון ₪ בשווי רגיל וב-2 מיליון ₪ במימוש מהיר ולאחר


שנערכה


התמחרות ולאור


שיקול


הדעת


של


בעל


התפקיד, הסכמת החייב והכנ"ר, נעתרתי למכירה כמבוקש. זה המקום לציין כי המציע השני בהתמחרות היה מר אטרקצ'י (להלן: "אטרקצ'י") שפרש מההתמחרות כאשר מניפז הציעה את ההצעה הזוכה.


3.
ביום 19.6.17 הוגשה הבקשה לביטול הסכם המכר עם מניפז ולאישור מכירת הדירה לה"ה ענבל
וליאור אחירון (להלן: "אחירון"). הנאמן נימק את בקשתו בכך שהתברר שהמכירה למניפז תחויב במס ניכר בשיעור של 1,514,131.73 ₪, בהינתן שעניינה "מכירה בין קרובים", זאת בהבדל ממכירה לאדם שאינו קרוב משפחה של המוכר. לעניין זה מבהיר הנאמן שבמכירה למי שאינו קרוב משפחה יתאפשר שימוש בפטור ממס במכירת נכס מגורים. מניפז הסכימה לבקשה לאור החיוב במס.


הצעת אחירון עומדת על סך של 7,200,000₪, קרי, היא עולה על התמורה שלפי ההסכם עם מניפז.


הכנ"ר תמך בבקשה לאור החיסכון לקופת הכינוס, כמו גם בהינתן שהתמורה המוצעת גבוהה מהתמורה לפי ההסכם עם מניפז ולאור הסכמת מניפז.


4.
עם הבאת הבקשה לעיוני הסבתי את תשומת הנאמן לצורך בקבלת עמדת אטרקצ'י לבקשה בהינתן שהוא היה המציע השני בהתמחרות. הנאמן הודיע ביום 25.6.17 כי אטרקצ'י מעוניין ברכישה והוא אף משווה את התמורה לזו שהוצעה על ידי אחירון. הנאמן סבור שיש לאשר את המכירה לאטרקצ'י בהינתן שאטרקצ'י נטל חלק בהליך המכירה, השתתף בהתמחרות והצעתו הייתה השנייה בגובהה בהתמחרות. הנאמן מפנה להלכות הפסוקות שלפיהן יש ליתן משקל רב לאינטרס ההסתמכות של מציעים שהשתתפו בהליך המכירה וההתמחרות לעומת מציעים שלא נטלו חלק בהתמחרות ורק לאחריה ובחירת זוכה, עותרים לרכוש את הנכס.


5.
אחירון מתנגדים למכירה לאטרקצ'י וטוענים שהוא לא פיתח הסתמכות שכן פרש מההתמחרות בעת שמניפז העלתה את הצעתה לסך של 7,130,000 ₪. לכן סבורים אחירון שהיה לאטרקצ'י "את יומו" וכי אין לו עדיפות על פניהם אלא להיפך.


6.
הכנ"ר סבור שיש מקום לפתיחת ההתמחרות. בנוסף לדעת הכנ"ר מעמדו של אטרקצ'י שווה למעמד של מציעים פוטנציאליים אחרים.

7.
לאחר שעיינתי בבקשת מכר הדירה ונספחיה, כתבי טענות הצדדים ונספחיהן ותגובת הכנ"ר, סבורני שיש לאשר את ביטול המכר למניפז ולאשר את המכירה של הדירה לאטרקצ'י תמורת הסך של 7,200,000 ₪ ואנמק;


באשר לביטול המכר עם מניפז; מושכלת יסוד היא שמטרה עיקרית בהליכי חדלות פירעון היא מקסום תמורת מימוש נכסי חדל הפירעון על מנת לשלם לנושים דיבידנד מרבי. נוכח הנסיבות שהתחוורו, קרי, ההסכם עם מניפז מחייב תשלום מס בסכומים ניכרים ביותר, עדיפה התקשרות עם צד רחוק שתביא לחיסכון ניכר במס שבח. לכן עדיף לבטל את ההתקשרות עם מניפז ועל כך אין חולק.


באשר למכירת הדירה לאחר;
בהקשר זה יש לטעמי לבחון את השאלות האם ומתי יש להעדיף הצעת המציע החדש שלאחר התמחרות. לאחרונה נדרשתי לסוגיה במספר הליכים: פר"ק
)

ת
"

א) 32206-09-16 נכסי


משפחת


פישמן


בע
"

מ


נ
'

כונס הנכסים הרשמי
(פורסם בנבו 14.3.17); פר"ק (ת"א) 36308-06-16

אליענה


אור


בע
"

מ


נ
'

כונס הנכסים הרשמי
(פורסם


בנבו 30.4.17)). במסגרת ההחלטות האמורות עמדתי על מספר שיקולים אותם יש להביא בחשבון לצורך פתיחת ההתמחרות. בין אלה
:

אינטרס ההסתמכות של הצדדים; הוגנות כלפי המציעים וכן לתמרץ מציעים לקחת חלק בהליכי מכירה של נכסים בחדלות פירעון. אפנה בהקשר זה לדברי בית המשפט העליון בע"א 3301/08 מנשה פטל נ' נאוה שגב (פורסם בנבו ביום 23.8.09), פסקה 57:


" חשיבותו של עקרון זה מן הבחינה הציבורית הינה במניעת מצב בו מציע ימצא עצמו חשוף לאפשרות שזכייתו תבוטל בשל טענות שונות הנוגעות למכר, מצב שעלול להביא לתוצאות שליליות שכן מציעים יירתעו מלקחת חלק בהליכי מכר כאלו ולסכן את כספם. לנושים אף אינטרס כי מספר רב של מציעים ישתתפו בהליכי המכירה, דבר שיגדיל את התחרות ואת האפשרות להשיג תמורה גבוהה"
(ההדגשה אינה במקור- א.א)

כן ראה: רע"א 7311/10 יהודה כהן נ' יצחק דדון (פורסם בנבו ביום 19.6.11); רע"א 338/83 חפציבה חברה לבניין ופיתוח בע"מ נ' המפרקים של ככר לוינסקי בע"מ – בפירוק, פ"ד מא (3), 449.

יישום האמור מטה את הכף לאשר את ההתקשרות למכירת הדירה לאטרקצ'י. אציין בהקשר זה שאטרקצ'י השתתף בהתמחרות, נתן הצעות ופיתח ציפייה לגיטימית שהצעתו תתקבל ככל שהצעתה של מניפז לא תצא אל הפועל. זאת ועוד, פתיחת ההתמחרות עם אחירון שלא השתתפו כלל בהתמחרות עלולה לפגוע במוסד מכירת נכסים בהליכי חדלות פירעון שכן מציעים פוטנציאלים ימנעו מלהגיש הצעות אם ידעו שלאחר סיום הליך ההתמחרות ניתן יהיה לפתוח אותה ולשתף את מי שכלל לא נטל בו חלק. טעם נוסף הינו העדר מעמד לכאורה לאחירון אשר לא השתתפו כלל בהליכי ההתמחרות. לא ראיתי גם טעם לקיים התמחרות חדשה בהינתן שהמחיר שהוגש עולה על ההצעה המירבית שהתקבלה ואושרה כמו גם עולה במידה ניכרת על הערכת השווי.

לאור כל האמור אני מורה כדלקמן:

אני מאשר את ביטול הסכם המכר שבין הנאמן לבין מניפז למכירת הדירה כהגדרתה לעיל.

אני מאשר את המכירה של הדירה האמורה על ידי הנאמן למציע אטרקצ'י תמורת הסך
של 7,100,000 ₪ .


המזכירות תשלח את ההחלטה לצדדים.

ניתנה היום, ו' תמוז תשע"ז, 30 יוני 2017, בהעדר הצדדים.














פשר בית משפט מחוזי 3642-08/16 עו"ד יוסף בנקל נ' אליעזר פישמן, כונס הנכסים הרשמי (פורסם ב-ֽ 30/06/2017)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים