Google

יפה לבנון, אילן לבנון - אליטאליה- סוסייטה אירייאה איטאליאנה אס.פי.איי

פסקי דין על יפה לבנון | פסקי דין על אילן לבנון | פסקי דין על אליטאליה- סוסייטה אירייאה איטאליאנה אס.פי.איי

65990-01/17 תק     10/09/2017

תק 65990-01/17 יפה לבנון, אילן לבנון נ' אליטאליה- סוסייטה אירייאה איטאליאנה אס.פי.איי

בית משפט לתביעות קטנות בכפר סבא

פסק דין

לפניי תביעה כספית בה עותרים התובעים, יפה לבנון
ואילן לבנון
(להלן: "התובעים") לחייב את הנתבעת, אליטליה סוסייטה אירייאה איטאליאנה אס.פי.אי (להלן: "הנתבעת") בפיצוי כספי בסך
של - 10,000 ₪ לכל אחד מהם, זאת בשל עוגמת הנפש, הסבל, ההוצאות וההפסדים שנגרמו להם בגין דחיית מועד טיסתם בניגוד למוזמן ולמוסכם ואי אספקת אוכל כשר בטיסה שהוזמנה ואף זאת בניגוד למוזמן ולמוסכם.

בעדותה בבית המשפט תארה תובעת 1, גב' יפה לבנון
את השתלשלות האירועים בציינה כדלקמן:
"אני חוקרת באוניברסיטת תל אביב ועובדת במקביל בתל השומר בשיקום היד. התכוננתי להגיע לכנס בארגנטינה שזה כנס שמתקיים אחת לשלוש שנים. הכנס היה למחרת שמחת תורה ומאחר ואנחנו דתיים עזבנו את המשפחה יומיים קודם כדי להגיע לכנס בזמן. הגענו לרומא בטיסה בתאריך 24.10.16 והיינו צריכים לעלות על טיסת המשך לרומא למחרת היום דהיינו ב25.10.16.
הגענו לשדה התעופה בזמן, היה תור ארוך מאוד ולא הסבירו לנו דבר. הכרטיסים הוזמנו עוד במאי יחד עם מקום ואנחנו עמדנו שם הרבה זמן וחיכינו לצ'ק אין ברומא. כשהגענו לדלפק לא נאמר לנו מאומה ועשו צ'ק אין ואחרי זה הוציאו לנו כרטיס שאנחנו "סטנד ביי לטיסה למחרת באותה השעה". הופתענו מאוד כי היינו צריכים לעלות לטיסה באותו יום וניסינו להסביר ולומר שיש לנו דחיפות בטיסה. הכנס התחיל ביום 26.10.16 בשעה 08:30 בבוקר. והטיסה שהיינו אמורים לעלות עליה הייתה צריכה להגיע בסביבות 06:00 בבוקר והכנס היה אמור להתחיל בשעה 08:30. ביקשנו לעלות על הטיסה כפי שהוזמנה ושיבדקו אם מישהו אחר יכול שלא לטוס ולא קיבלנו שום פתרון וכל המעמד היה מאוד לא נעים ודי משפיל. בסופו של דבר נשארנו ברומא יום נוסף והגענו באיחור של יום וחצי לכנס כך שהפסדתי יום וחצי מהכנס וכמו כן נאלצנו לשלם עבור יום של מלון בארגנטינה שלא השתמשנו ביום הזה לשהות במלון וחויבנו בתשלום. כמו כן, כשהזמנו את הטיסה מהנתבעת הזמנו אוכל כשר והובטח לנו שכך יהיה. חזרנו על הבקשה גם כשהודיעו לנו שלא נעלה על הטיסה שהוזמנה אלא טיסה למחרת היום ואמרו שנקבל אוכל כשר ולא קיבלנו. אפילו לא היינו רשומים לקבלת אוכל כשר וזו טיסה של 14 שעות ולא נערכנו אליה עם אוכל. אמרו לנו גם שנקבל מושב בשורה ראשונה ונתנו לנו מושב כזה אבל כשעלינו למטוס אמרו שיש מישהו עם ילד והתבקשנו להחליף מושב וויתרנו. אני אומרת את הדברים כדי להראות שהכל לא היה מוסדר כפי שנקבע. אנחנו טוענים שנגרמו לנו נזקים ודרשנו פיצוי. הבטיחו לפנות אלינו אחרי 10 ימים ולא עשו זאת. כתבנו שלושה מיילים שהם קיבלו אותם ולא נענו לנו. בדף הפייסבוק גם כתבנו אמרו שיענו לנו ולא ענו. אני רוצה לומר שהטענה שהציעו לכל אחד מאיתנו – 600 יורו היא לא נכונה ולא הציעו לנו עד היום דבר".

בחקירתה הנגדית לשאלה: "בטענה שלך אמרת שהגעתם יום וחצי באיחור אתם טסתם יום אחרי מרומא לבואנוס איירס טיסה שיוצאת באותה שעה רק יום למחרת" השיבה: "נכון". לשאלה: "אם הייתם עולים על הטיסה המקורית הייתם מגיעים באותה שעה ב06:00 בבוקר?" השיבה: "הטיסה שבסופו של דבר טסנו בה לא הגיעה ב06:00 בבוקר אלא בשעה 08:00 ואיחרנו לכנס".

בעדותו בבית המשפט ציין תובע 2 מר אילן לבנון
את הדברים הבאים:
"נגרמה לנו עוגמת נפש מרובה שכן על אף שהיו מצדינו פניות רבות אל הנתבעת גם במיילים וגם בפייסבוק וכיוצא בזה לא נעננו. יש בכך זילות. כך גם לא הציעו לנו פיצוי כספי כלשהו ורק לאחר שהגשנו את התביעה לבית המשפט אז בכתב ההגנה העלו הצעת פיצוי".

תובע 2 לא נחקר בחקירה נגדית.

הנתבעת עתרה לדחיית תביעת התובעים שהוגשה נגדה בציינה כי פעלה באחריות ובמקצועיות בעניינם של התובעים. הנתבעת אישרה כי התובעים רכשו והחזיקו בכרטיסי טיסה לטיסות הנתבעת
מס'
az-817

מתל אביב לרומא ומס'
az-680

מרומא לבואנוס איירס, שתיהן ליום 24.10.16.
הנתבעת אישרה בהגנתה כי לטיסה

מרומא לבואנוס איירס מיום 24.10.16 בוצע על ידה רישום יתר (
over booking
ׂׂ

) וכי מסיבה זו לא התאפשר לה להעלות את התובעים לטיסה האמורה. לטענתה, פעלה היא ללא לאות שעה שהזמינה ושריינה עבור התובעים מקומות בטיסתה מרומא לבואנוס איירס ליום 25.10.16, וכן הסדירה על חשבונה את שהייתם בבית מלון עד למועד הטיסה החלופית האמורה. משכך, הוסיפה וטענה הנתבעת זכאי כל אחד מהתובעים לפיצוי בסך של 600 יורו בגין אי עליה לטיסה מרומא לבואנוס איירס ביום 24.10.16 זאת בהתאם לתקנות האיחוד האירופי החלות עליה ומחייבות אותה כמוביל אווירי ממדינות האיחוד וזה הסכום אותו הסכימה ומסכימה היא לשלם לכל אחד מהתובעים אלא שסכום זה לא שולם לתובעים מאחר וחל שיבוש בהקלדת כתובת הדואר האלקטרוני של התובעת, שכן כתובתה
הוקלדה מתוך טופס שמילאה התובעת בכתב ידה בנמל התעופה ברומא.
הנתבעת אף אישרה בהגנתה כי התובעים הזמינו אוכל כשר לטיסה שבוטלה ואף לטיסה החלופית שהוסדרה עבורם ליום 25.10.16 ולא קיבלו זאת למיטב ידיעתה, אך ציינה כי ארוחות אלו הינן בגדר שירות לנוסעים ואינן חלק מחיוביה שלה בהתאם לחוזה ההובלה האווירית.
הנתבעת טענה כי לתובעים לא נגרם כל נזק, או הפסד ו/או עוגמת נפש כתוצאה מהעיכוב בטיסה ודחייתה, וכי מוכנה היא לשלם לכל אחד מהם את הסך של- 600 יורו כאמור וכל עתירה שהוגשה על ידם לתשלום נוסף דינה להידחות תוך חיובם בהוצאות.

עדה מטעם הנתבעת גב' לני חן ציינה בעדותה בבית המשפט את הדברים הבאים:
" התובעים טוענים שתובעת 1 הפסידה את היום הראשון לכנס. הם תכננו מראש להגיע באותו היום של הכנס בלי לקחת טווח ביטחון למקרה של איחור או עיכוב בטיסה ומה לעשות שבחברת תעופה קורים עיכובים. הם לא ידעו מראש אם יהיה או לא יהיה עיכוב בטיסה. כנס שהוא כלכך חשוב והוא נערך פעם בשלוש שנים מצופה שיצאו יום יומיים לפני אם רוצים להגיע בדיוק בשעת פתיחת הכנס.
כשטיסה נמצאת באובר בוקינג, דבר שנהוג בכל חברות התעופה לא עוצרים ושואלים מה מטרת הנסיעה אם זה לבילוי או לכנס עבודה כך שגם אם נאמר לדיילים שזה לכנס זה לא הנושא שנלקח בחשבון. הזמנו להם באותו הערב בית מלון והמלון ברומא שולם על ידי הנתבעת.
ב- 26.10.16 הצענו לתובעים פיצוי, ההצעה נשלחה במייל בסכום של 600 יורו לאדם. מה שקרה בפועל היא שהייתה טעות בכתובת ולכן התובעים לא קיבלו את ההודעה. אני מגישה את המסמך שמעיד על כך מוגש ומסומן נ/1 ולכן לא ידענו שהם לא קיבלו את המייל הזה שבו הצענו את ההצעה.
בכתב התביעה מופיע צילום של קבלה על תשלום של הכנס. בכל מקרה אין בתביעה דרישה כספית כלשהי על אי השתתפות בכנס. לגבי הארוחות, בגלל שינוי הטיסות כנראה שספק הארוחות לא הספיק להביא את האוכל הכשר לטיסה מרומא לבואנוס איירס. בדרך כלל זה לוקח 48 שעות לארגן אוכל מיוחד. אני חייבת לציין שאוכל בטיסה הוא לא חלק ממחויבות של חברת התעופה במיוחד לא בקשות מיוחדות של אוכל כשר או צמחוני. הם לא חלק מתשלום כרטיס הטיסה. לגבי סכום התביעה של 600 יורו שניתן על פי חוק זה כולל את ההפסדים ועוגמת הנפש שנגמרו לנוסעים. זה הפיצוי על פי חוק והנתבעת מוכנה לשלם זאת לכל אחד מהתובעים".

בחקירתה הנגדית לשאלה: "אני אומר לך שבתביעה ביקשנו פיצוי על כך שלא הגענו לכנס בזמן וזאת במסגרת עוגמת הנפש שנגרמה ולא ביקשנו פיצוי על אי השתתפות בכנס בכולו" השיבה: "אני חוזרת ואומרת שאת אותם דברים שאמרתי בעדותי לגבי כך שלא הפסדתם דבר והייתם צריכים לקחת טווח ביטחון להגיע לכנס בעוד מועד. כמו נוסע שיש לו בהמשך הטיסה תוכנית של חופשה בנסיעה בשייט, אז לא מגיעים ממש לפני שהשייט מתחיל אלא מבעוד מועד". לשאלה: "אני אומר לך שלא היה צריך להוריד אותנו מהטיסה בגלל אובר בוקינג כי אנחנו הזמנו את הטיסה חמישה חודשים לפני המועד שלה וצריך להוריד מי שהזמין טיסה קרוב יותר למועד הטיסה"
השיבה: "חברות התעופה לא מתנהלות בדרך שאתה אומר. בדלפקים הדיילים לא בודקים מתי הזמנת הטיסה נעשתה. מי שמגיע ראשון לטיסה עולה והאחרים נשארים". לשאלה: "ב-26.10.16 לא קיבלנו הצעת פיצוי". השיבה: "הסברתי שהיה טעות בכתובת של המייל". לשאלה: "לגבי ארוחות את טוענת שלא הספיקו להביא את הארוחות הכשרות בזמן". השיבה: "אמרתי כנראה. לא הייתי שם".
לשאלה: "אני אומר לך שבאה אלינו דיילת ואמרה לנו שבכלל לא הזמינו ארוחות כשרות ולא שלא הספיקו להביא את הארוחות". השיבה: "אמרתי שלא הייתי שם".

עיינתי בכתבי הטענות, במוצגים שהוגשו, שמעתי עדויות הצדדים וסיכומיהם.

עלי לציין כי מהימנה עלי ללא כל סייג עדותם של התובעים. עדותם הייתה כנה, רצינית, אחראית ומדוייקת. נחה דעתי כי זכורים היו להם כל פרטי השתלשלות האירועים וניתן לסמוך על עדותם.
לא זו אף זו – עדותם באשר לאופן התרחשות האירועים עולה אף בקנה אחד עם עדות העדה מטעם הנתבעת גב' לני חן אשר אישרה למעשה בעדותה בבית המשפט וכך גם עולים הדברים מהאמור בכתב ההגנה שהוגש מטעם הנתבעת, את טענות התובעים.
הנתבעת הודתה כי התובעים רכשו והחזיקו בכרטיסי טיסה לטיסות הנתבעת מס'
az-817

מתל אביב לרומא ומס'
az-680

מרומא לבואנוס איירס, שתיהן ליום 24.10.16 הכל כפי שטענו התובעים.
הנתבעת אישרה כי לטיסה מס'

מרומא לבואנוס איירס מיום 24.10.16 בוצע על ידה רישום יתר (
over booking
ׂׂ

) וכי זו הסיבה שלא איפשרה לתובעים, אשר התייצבו לטיסה במועד על מנת להגיע לבואנוס איירס כפי שתכננו וכפי שהוזמן על ידם מבעוד מועד, לעלות על המטוס ולטוס בטיסה זו ליעדם.
הנתבעת הזמינה עבור התובעים שנאלצו על ידי הנתבעת שלא לעלות לטיסה המוזמנת על ידם ולהישאר ברומא יום נוסף, כרטיסי טיסה בחברת הנתבעת ליום 25.10.16, היא הטיסה החלופית, וכן הזמינה על חשבונה את הנדרש עבור שהייתם ואירוחם במלון ברומא עד למועד הטיסה החלופית. התובעים טסו לבואנוס איירס ביום 25.10.16 בטיסה החלופית, אך בטיסה זו לא קיבלו אוכל כשר, אף שהזמינו לטיסה מרומא לבואנוס איירס אוכל כשר.
הנתבעת מאשרת בכתב הגנתה וכך גם בעדות העדה מטעמה כי התובעים הזמינו אוכל כשר לטיסתם זו מרומא לבואנוס איירס.
מחומר הראיות למדים ברורות כי אוכל כשר לא הוזמן על ידי הנתבעת לטיסתם החלופית- זו מיום 25.10.16, ואוכל כשר לא הוגש להם כלל.
הנתבעת ציינה בכתב הגנתה וכך גם בעדות העדה מטעמה כי הייתה מוכנה לפצות את כל אחד מהתובעים בגין הפרת המוזמן והמוסכם עמם בסכום של- 600 יורו כשווים בש"ח ביום התשלום אלא שמחומר הראיות למדים ואף על כך אין חולק שהנתבעת לא עשתה זאת, והתובעים לא קיבלו פיצוי כספי כלשהו מהנתבעת אף שהנתבעת ציינה במפורש כי אין היא כופרת בזכאותם של התובעים לקבל ממנה את הסכום האמור.

התרשמותי מהתנהלות הנתבעת כלפי התובעים הייתה שלילית.
ניכר היה כי הנתבעת, אשר הפרה את המוזמן והמוסכם עם התובעים, מנסה "להתחמק" מאחריותה ומתשלום הפיצוי המגיע לכל אחד מהתובעים, ואף שהכירה הנתבעת באחריותה, ועל אף פניות התובעים אליה, לא שילמה להם את הפיצוי המגיע להם בגין הפרת ההסכם ובגין כל עוגמת הנפש, הסבל וההוצאות המיותרות שנגרמו להם מאז קרות האירועים באוקטובר 2016 נשוא התובענה, להם אחראית הנתבעת ועד היום.

על כן, ועל דרך של אומדנה והערכה, תשלם הנתבעת לכל אחד מהתובעים 1 ו-2 פיצוי כספי בגין הפרת ההסכם והמוזמן על ידם ובגין הסבל, עוגמת הנפש וההוצאות שנגרמו להם בסך של- 5,000 ₪.
כל אחד מהסכומים האמורים יישא ריבית והפרשי הצמדה החל מיום מתן פסק הדין ועד התשלום המלא בפועל.

אני מחייבת את הנתבעת לשלם לתובעים, ביחד ולחוד, הוצאות משפט ובזבוז זמן בסך
של – 1,000 ₪. סכום זה יישא ריבית והפרשי הצמדה החל מיום מתן פסק הדין ועד התשלום המלא בפועל.

ניתן להגיש בקשת ערעור לבית המשפט מחוזי מרכז – לוד תוך 15 יום.

פסק הדין יישלח לצדדים על ידי המזכירות בדואר רשום בצירוף אישורי מסירה.

ניתן היום,
י"ט אלול תשע"ז, 10 ספטמבר 2017, בהעדר הצדדים.

תק בית משפט לתביעות קטנות 65990-01/17 יפה לבנון, אילן לבנון נ' אליטאליה- סוסייטה אירייאה איטאליאנה אס.פי.איי (פורסם ב-ֽ 10/09/2017)