Google

עמותת בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל - אלי בן חמו

פסקי דין על עמותת בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל | פסקי דין על אלי בן חמו

49432-11/17 רעא     31/01/2018




רעא 49432-11/17 עמותת בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל נ' אלי בן חמו








בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית-משפט לערעורים אזרחיים


31 ינואר 2018
רע"א 49432-11-17 בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל נ' בן חמו





בפני

כב' השופטת
תמר בזק רפפורט


מבקשת

עמותת בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל


נגד


משיב

אלי בן חמו



החלטה

ביום 17.10.17 הגישה המבקשת בבית משפט השלום כתב תביעה ובקשה במעמד צד אחד לצו מניעה קבוע וזמני בהתאמה כנגד המבקש, למניעת גישתו אל בית כנסת שמנהלת המבקשת ולסביבתו(בתביעה העיקרית התבקש גם, כלשון התביעה, סעד כספי "סימלי" בסך 10,000 ₪). נטען כי
המשיב מתנהג בבית הכנסת באופן לא ראוי – שותה בו לשוכרה, מאיים ומקלל, מעליב ומוציא את דיבת חברי העמותה.

בית משפט קמא (כב' סגן הנשיא ג' ארנברג) לא נעתר לבקשה למתן צו במעמד צד אחד, ונקבע דיון במעמד הצדדים. לקראת הדיון הגיש המשיב את תשובתו ולא צרף אליה תצהיר.

בדיון שהתקיים במעמד הצדדים ביום 22.10.17 לא היה המשיב מיוצג. ב"כ המבקשת והמשיב טענו את טענותיהם, בלא שמי מהצדדים נחקר, וניתנה החלטת בית משפט קמא נשוא בקשה זו, בה נדחתה הבקשה לצו מניעה זמני. כאמור בהחלטה, נראה כי התמונה המלאה שונה מזו שהוצגה בידי המבקשת בתביעה: התברר לבית משפט קמא כי מדובר בבית כנסת שלקבוצה מבין מתפלליו, קבוצה עליה נמנה המשיב, ביקורת על אופן ניהולו, ובענין זה נעשו פניות אל רשם העמותות בשנים האחרונות. ענין זה לא הוזכר בבקשה, אף שהוגשה במעמד צד אחד. בית משפט קמא סבר כי בהינתן זאת, הרי שמדובר בבקשה שהוגשה בחוסר ניקיון כפיים, ודי בטעם זה כדי לדחותה. עוד צוין כי לכך מצטרפת העובדה שהסעד הזמני המבוקש זהה בנוסחו לסעד הסופי, ולאור המחלוקת בין קבוצות המתפללים, אין מקום להיעתר לבקשת סעד מעין זה.

בחלוף כחודש, ביום 21.11.17 הגישה המבקשת בקשת רשות לערער על החלטה זו בטענה כי משלוא הוגש תצהיר מטעם המשיב, ומשלא נחקר נציג העמותה, היה על בית משפט קמא לאמץ את גרסת העמותה באשר להתנהגותו של המשיב, ולא רשאי היה הוא לקבוע כי מאחורי ההליך דנן מסתתר סכסוך אחר, בהעדר תשתית ראייתית לכך. עוד נטען כי לעמותה, כמי שמנהלת את בית הכנסת, הפרורגטיבה לקבוע מי ייכנס ומי לא ייכנס אל בית הכנסת, וכי מאז ניתנה ההחלטה מעצים המשיב את התנהגותו הפסולה, ההופכת את השהות בבית הכנסת לסיוט מתמשך ובלתי ניסבל שלא ניתן להשלים איתו.

בחלוף כחודשיים נוספים, ביום 24.1.18 הודיע ב"כ המבקשת למזכירות בית המשפט כי יש לחייב את חשבון הפקדונות של המבקש בסוכם הערבון שנקבע, ובהמשך לכך עתה (ליתר דיוק אתמול) הועברה אליי הבקשה דנן.

דיון

אחר שעיינתי בבקשה ובנספחיה, כמו גם בתיק בית משפט קמא, סבורה אני כי דין הבקשה להידחות בטרם קבלת תשובה.

למעלה משלושה חודשים חלפו מיום שפנתה המבקשת אל בית משפט קמא בבקשה למתן צו מניעה זמני במעמד צד אחד ונדחתה, ועד אשר השלימה את הפעולות הנחוצות לשם הקצאת הבקשה לשופט על מנת שידון בה. בבקשה שלפניי נטען כי בפרק זמן זה הקצין המשיב את התנהגותו, כך שהתשתית העובדתית העדכנית, כטענתה, שונה וחמורה מזו שהיתה בפני
בית משפט קמא בעת שניתנה ההחלטה.

במצב דברים זה נוכח הזמן שחלף ולאור
הדיון כפי שהתנהל בבית משפט קמא, אינני סבורה כי יהא זה הוגן ויעיל ליתן עתה רשות לערער על מנת להכריע אם הנסיבות מצדיקות מתן צו מניעה זמני, אם לא.

אמנם תמימת דעים אני עם בית משפט קמא כי היה על המבקשת לציין בבקשתה, שהוגשה במעמד צד אחד, כי המשיב נמנה על אחת משתי קבוצות מתפללים בנות מחלוקת בבית הכנסת, ועל קיומה של התכתבות קודמת מול רשם העמותות בענין זה. הימנעותה של המבקשת מלעשות כן מהווה חוסר ניקיון כפיים. אף שהמשיב לא הגיש תצהיר בענין זה, הרי שהוצגו מסמכים מטעם רשם העמותות שהמבקשת לא התכחשה להם, כך שאינני מוצאת פגם במסקנת בית משפט קמא אודות חוסר ניקיון כפיים.

עם זאת, אף שחוסר ניקיון כפים מהווה שיקול חשוב בעת הכרעה בבקשה למתן צו מניעה זמני, הרי שאין הוא שיקול בלעדי, ובדרך כלל נדרשת תמונה מלאה יותר באשר למחלוקת לגופה לשם הכרעה בבקשה. בענין זה קיים קושי להתייחס להיבט זה, בשל חסר ראייתי משני הצדדים - הן חסר הנוגע מהעדרו של תצהיר מטעם המשיב, והן חסר הנובע מאי צירוף צילומים בהם מתועדת, כנטען, התנהגותו הפסולה של המבקש בבית הכנסת (אף שלטענת המבקשת בבי משפט קמא הדברים מתועדים).

אלא שלאור הזמן שחלף ולאור טענת המבקשת בדבר החרפה,
נראה שהמסגרת המתאימה לבירור טענות הצדדים איננה בקשת רשות לערער. במצב הנתון לא נראה כי קיימת תשתית עובדתית ראייתית מספקת להכרעה מועילה בידי, ואם המצב העדכני מצדיק זאת, הרי שהמבקשת רשאית לפנות אל בית משפט קמא שיבחן את העניין, כך שאין היא ניצבת בפני
מבוי סתום כתוצאה מדחיית הבקשה.

אשר על כן הבקשה נדחית, ללא צו להוצאות.

הפקדון יוחזר למפקידו.

ניתנה היום,
ט"ו שבט תשע"ח, 31 ינואר 2018, בהעדר הצדדים.














רעא בית משפט מחוזי 49432-11/17 עמותת בית הכנסת הספרדי עלי עשור ועלי נבל נ' אלי בן חמו (פורסם ב-ֽ 31/01/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים