Google

עמותת מועדון כדורסל נשים עירוני חיפה מוצקין ואח' - עיריית חיפה,מר יונה יהב - ראש עיריית חיפה ואח'

פסקי דין על עמותת מועדון כדורסל נשים עירוני חיפה מוצקין ואח' | פסקי דין על עיריית חיפה | פסקי דין על מר יונה יהב - ראש עיריית חיפה ואח' |

10285/04 בג"צ     19/07/2005




בג"צ 10285/04 עמותת מועדון כדורסל נשים עירוני חיפה מוצקין ואח' נ' עיריית חיפה,מר יונה יהב - ראש עיריית חיפה ואח'





בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

בג"ץ 10285/04

בפני
:
כבוד המישנה לנשיא מ' חשין
כבוד השופטת ד' ביניש
כבוד השופטת ע' ארבל
העותרים:
1. עמותת מועדון כדורסל נשים עירוני חיפה מוצקין

2. מיכל מירון

3. שקד יוסי


נ ג ד

המשיבים:
1. עיריית חיפה
2. מר יונה יהב - ראש עיריית חיפה
3. משרד החינוך והספורט

4. פורמלי משרד הפנים

5. מרכז השלטון המקומי בישראל

6. עמותת מועדון כדורסל חיפה נשר

7. עירית קרית מוצקין

עתירה למתן צו על תנאי

תאריכי הישיבה:
י"ז בטבת תשס"ה
(29.12.04)

כ"ג באייר תשס"ה
(1.6.05)

י' בתמוז תשס"ה
(17.7.05)

בשם העותרים:
עו"ד רבקה מלר-אולשיצקי

עו"ד הילה מלר

בשם המשיבים 1-2:
עו"ד יוסי דלל

בשם המשיבים 3-4:
עו"ד רננה קידר
בשם המשיבה 6:
עו"ד אלכסנדר בנר
בשם המשיבה 7:
עו"ד ראניה ג'ובראן
פסק-דין

השופטת ע' ארבל
:

1. עניינה של העתירה שבפני
נו הנה הקצאת כספים לקבוצת כדורסל גברים וקבוצת כדורסל נשים על ידי עיריית חיפה
, כשבמוקדה טענת העותרת 1 (להלן: העותרת) להפלייתה לרעה ולקיפוחה על ידי עיריית חיפה
וראש העיר, המשיבים 2-1, ביחס לקבוצת כדורסל הגברים חיפה-נשר.

העותרת 1 הנה עמותה המפעילה קבוצת כדורסל נשים, אשר שמה לה למטרה לפעול ולקדם את תחום כדורסל הנשים בישראל ופועלת נגד ההפליה בתחומי ספורט נשים. העותרת 2 שיחקה כשחקנית מן המניין בקבוצת כדורסל הנשים, אך בהיעדר תקציבים הולמים לקבוצה נאלצה לעזוב את הקבוצה ולעבור לקבוצה אחרת. העותר 3 משמש כיושב ראש העותרת 1 מאז שנת 1994 ושימש במשך שנים כמנהל קבוצת הכדורסל "הפועל" חיפה אשר אוחדה בעונת המשחקים 2002-2001 עם קבוצת הכדורסל של קריית מוצקין. שמה החדש של הקבוצה המאוחדת הנו "הפועל חיפה מוצקין".

המשיבים העיקריים בעתירה הנם המשיבים 2-1, כלפיהם מכוונים מרבית הסעדים המבוקשים בעתירה, באשר כספי התמיכה והתקציב הנדרשים מקורם בהכנסות עיריית חיפה
. המשיב 3 מופקד על תחומי החינוך, התרבות והספורט וביניהם גם קידום נשים בספורט. המשיב 3 אף קבע קריטריונים לעידוד השתתפות נשים בספורט ולהעדפה מתקנת לספורט נשים ביחס של 1.5:1 מההקצבות הניתנות לספורט הגברים.

2. העותרת טוענת בעתירתה, כי היא מקופחת מזה שנים, בשל היות השחקניות בקבוצה נשים, בכל הנוגע לכספי התמיכה הניתנים לצורכי פעילותה על ידי המשיבה 1. לטענתה, קבוצת כדורסל הגברים קיבלה תמיכה של 1.5 מיליון ש"ח מהמשיבה 1 וסכום דומה מעיריית נשר, ועל כך מתווספים עוד כספי תומכים בסכומים גבוהים בהרבה מאלה שמקבלת העותרת. כל זאת בעת שתקציב העותרת קוצץ עד לכדי 175,000 ש"ח בלבד. העותרים מבקשים בעתירתם, כי בית המשפט יורה למשיבים לקבוע קריטריונים פרטניים וקונקרטיים לחלוקת כספי התמיכות בספורט, המושתתים על אדני ערכי השוויון וההעדפה המתקנת באמצעות הקצאה מתקנת ולהעביר את הכספים לקבוצת ספורט הנשים. כן מבקשים הם להורות למשיבה 1 להעביר לעותרת 1 סכום של 2,250,000 ש"ח ולחייבה לפעול מכאן ולהבא על בסיס עקרונות השוויון בשיעור של 1.5 מסכומי ההקצבות הניתנים לכדורסל הגברים, תוך התייחסות לסך כל הכספים והתקציבים הניתנים על ידי המשיבה 1 לקבוצת הכדורסל של הגברים.

3. דומה שאין חולק שהמסגרת הנורמטיבית לחלוקת כספי תמיכות ברשויות המקומיות נשלטת על ידי נוהל תמיכות של הרשויות המקומיות שפורסם בחוזר מנכ"ל מטעם משרד הפנים (פורסם בי"פ 3197, 19.5.85). הוראות הנוהל קובעות, כי הבקשות לתמיכה ידונו על ידי ועדת התמיכות ברשויות המקומיות, על פי קריטריונים שוויוניים שיקבעו מבעוד מועד למתן תמיכות על ידי הרשות, אשר תעביר המלצותיה להחלטת מועצת הרשות המקומית.

שוכנענו, כי הכספים חולקו שלא על פי הנוהל האמור וכי העותרת סבלה מקיפוח ונחיתות בכל הנוגע להקצאת הכספים לה בהשוואה לקבוצת הגברים. את עיקר הסיבה לנחיתות זו ניתן לתלות במשאבים הדלים שהוקצו לקבוצת העותרת מול המשאבים הרבים שהוקצו לקבוצת הגברים. מצב זה התאפשר למעשה בשל דרך תקצוב קבוצת כדורסל הגברים מכוח בעלות נטענת בקבוצה של העירייה. בדרך זו נעקפו הלכה למעשה מבחני התמיכה ועקרונות השוויון עליהם הם מבוססים.

בדיון בעתירה שהתקיים בפני
נו ביום 1.6.05 הבהרנו לבאי כוח המשיבים את עמדת בית המשפט באשר לצורך להחיל את עקרון השוויון והיעדר הפליה גם בתחום הספורט. ביקשנו מהם להביא את הערותינו ומורת רוחנו מחלוקת הכספים הלא שוויונית בין הקבוצות לידיעת הגורמים המוסמכים בעירייה, כמו גם את ציפייתנו לקבל מאת המשיבים 2-1 הודעה אם נכונה עיריית חיפה
להקציב סכום כסף לתמיכה בעותרת (בלא שנשייך תמיכה זו לשנה כזו או אחרת או לעונת כדורסל כזו או אחרת) והאם נכונה העירייה לתמוך בעותרת בסכום כלשהו, תוך שהעירייה נתבקשה לנקוב בסכום המקובל עליה.

בהודעה מיום 5.6.05 הבהיר בא כוח המשיבים 2-1, כי מתוך מחווה של רצון טוב ולפנים משורת הדין, ואף שלטעמה של העירייה אין היא מחויבת לעשות כן, היא נכונה לתמוך בעותרת 1 בסך של 175,000 ש"ח. נכונות זאת מקורה, כך הובהר, בכך שסכום זהה שולם לקבוצת הגברים ובעטיו הוגשה בקשה למתן צו ביניים. הסכום שולם כהשלמה מתקציבה של המשיבה 1 לשנת 2004.

בדיון שהתקיים בפני
נו ביום 17.7.05, הודיע בא כוח המשיבות 2-1, כי סכום ההקצבה של 175,000 ש"ח אושר על ידי ועדת התמיכות של עיריית חיפה
. כן הודיע כי בישיבת מועצת העיר הקרובה צפויה זו לאשר את ההקצבה. במבט צופה פני עתיד יהיו המשיבים 2-1 מוכנים לקיים הידברות עם העותרת ולבחון את בקשותיה. אשר להקצבות לקבוצת כדורסל הגברים, הוחלט שלא תינתן יותר תמיכה כספית לקבוצה והשותפות בין חיפה לנשר לגבי קבוצת הגברים אינה קיימת עוד.

באת כוח העותרת טוענת בתגובתה, כי מדובר ב"תרגיל" של המשיבות ובהערמה שסופה שקבוצת הגברים תקבל הקצבה בדרך אחרת, עוקפת. להערכתה, העיריה מציגה עמדתה בפני
בית המשפט בחוסר תום לב. בנוסף, הסכום של 175,000 ש"ח שמוצע לעותרת הנו סכום אחד המתייחס לשנת 2004, בעוד שלקבוצת הגברים הועברו סכומים נוספים המסתכמים בכ – 750,000 ש"ח. לטענתה, העותרת זכאית לקבל סכום זהה. עוד מוסיפה וטוענת היא, כי עיריית חיפה
עדיין אינה רואה עצמה מחויבת לקריטריונים שוויוניים ועל כן נתבקש בית משפט זה, במסגרת העתירה, לחייבה לקבוע קריטריונים הנוגעים לחלוקת הכספים והתמיכות, כאמור.

באת כוח המדינה ביקשה לציין, כי כל עוד העירייה רואה עצמה מחויבת לקריטריונים ולנוהל חלוקה שוויוני, היא רואה בכך סוף פסוק מבחינתה.

4. בית משפט זה הביע אינספור פעמים את עמדתו לפיה ערך השוויון הינו מאבני היסוד של המשטר החוקתי שלנו וצידו השני של המטבע הינו כי אין להשלים עם תופעת ההפליה. הפליה מחמת מין תוארה כהפליה "הפוצעת אנושות בכבוד האדם" (בג"צ 2671/98 שדולת הנשים בישראל נ' שר העבודה והרווחה, פ"ד נב(3) 630, 659-658; בג"צ 6924/98 האגודה לזכויות האזרח נ' ממשלת ישראל, פ"ד נה(5) 15). לעיתים נתקלים אנו בגישה מצערת, חסרת בסיס והצדקה, המפחיתה מערך ספורט הנשים ונותנת עדיפות לספורט הגברים, בין היתר על ידי גיבוי, תמיכה, עידוד והקצאת משאבים. הקצאת תמיכות על ידי הרשויות, ובכלל זה רשויות מקומיות, צריכה להיעשות על פי קריטריונים ברורים, ענייניים ושוויוניים (בג"צ 59/88 חה"כ יאיר צבן נ' שר האוצר ואח'
, פ"ד מב(4) 705; בג"צ 5325/01 עמותת ל.כ.ן. לקידום כדורסל נשים נ' המועצה מקומית רמת השרון (לא פורסם, ניתן ביום 2.6.04); בג"צ 3792/95 תיאטרון ארצי לנוער נ' שרת המדע והאמנויות, פ"ד נא(4) 258). הקצאה ברורה, עניינית ושוויונית כאמור מתחייבת כאשר מדובר בזכאי תמיכה שווים, בעלי פעילות זהה, עם מטרות זהות ואופן פעולה זהה. בענייננו, כאמור, אין מקום לספק כי קבוצת כדורסל הנשים קופחה והופלתה לרעה לעומת קבוצת הגברים.

היום, משהודיע בא כוח המשיבות על הפסקת התמיכה בקבוצת הגברים על ידי המשיבה 1 - תמיכה שלכל הדעות נעשתה קודם לכן באופן פסול - נשמט הבסיס לעתירה. בדקנו אף את טענת בא כוח העותרות אשר להבטחה אותה קיבלו מהמשיבה 1 להקצאת סכום גדול יותר, אך למעט הנטען בעתירה, כי הדברים מתבססים על מידע שנמסר לעותרים מבלי שהתקבל לידם מסמך מחייב בעניין זה, לא מצאנו חיזוק כלשהו לטענה, גם לא בתצהירו של העותר 3 שהוגש כתמיכה לעתירה, בו צוין שכל פניות העותרת להקצאת כספים נוספת, בהתאם לקריטריוני שוויון והעדפה מתקנת, לא נענו על ידי המשיבה 1.

במבט צופה פני עתיד, נראה שהמשיבה חזרה בה מדרך התנהלותה והודיעה על ביטול ההקצבות המפלות לקבוצת הגברים ולמעשה הפנימה את הצורך בהקצאת כספים באופן שוויוני על פי הנוהל כאמור. כמובן, ככל שהעותרים יסברו בעתיד כי הקצאת כספי התמיכות לכדורסל הנשים עודה נעשית תוך חריגה מעקרונות השוויון שהמשיבה מחויבת בהם, ויתברר שהקצאת הכספים הלא שוויונית לגבי קבוצת הגברים נמשכת בלבוש כזה או אחר, הרי שהעותרות תוכלנה לשוב ולפנות לבית משפט זה ולהעלות השגותיהן.

סיכומו של דבר, משחזרה בה העירייה מהקצאת הכספים הפסולה כאמור, אין יסוד להתערבותנו. העתירה נדחית איפוא.

בנסיבות העניין המשיבה 1 תישא בשכר טרחת עורך דין בסכום של 30,000 ₪ ובהוצאות משפט.

ניתן היום, י"ב בתמוז, התשס"ה (19.7.2005).
המישנה לנשיא ש ו פ ט ת ש ו פ ט ת
_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 04102850_b22.doc
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il
/עכ.









בג"צ בית המשפט העליון 10285/04 עמותת מועדון כדורסל נשים עירוני חיפה מוצקין ואח' נ' עיריית חיפה,מר יונה יהב - ראש עיריית חיפה ואח' (פורסם ב-ֽ 19/07/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים