Google

אהוד מוברמן - איריס אלרון

פסקי דין על אהוד מוברמן | פסקי דין על איריס אלרון

53540-01/16 א     22/11/2018




א 53540-01/16 אהוד מוברמן נ' איריס אלרון








בית המשפט המחוזי מרכז-לוד



ת"א 53540-01-16 מוברמן נ' מוברמן




תיק חיצוני: רע"א 2124/18





מספר בקשה:
24

בפני

כבוד השופט
בנימין ארנון


בעניין:
ובעניין:

חברת מ.ר. תעשיות ומלאכה בע"מ
אהוד מוברמן

ע"י ב"כ עוה"ד גלעד זרם





התובע
נגד



איריס אלרון
ע"י ב"כ עוה"ד אלי וולצקי



הנתבעת





החלטה


רקע
1.
ביום 23.9.18 ניתן

פסק דין
חלקי
בתובענה דנן (להלן: "פסק הדין החלקי"), בגדרו נקבע, בין היתר, כי שווי מניותיו של התובע בחברת מ.ר. תעשיות ומלאכה בע"מ (להלן: "החברה") מסתכם בסך של 9,700,000 ₪ (להלן: "הממכר"). בנוסף, סעיף 5 בפסק הדין החלקי קובע כי על הנתבעת לפעול בהתאם למפורט בהחלטת בית המשפט מיום 14.11.17.


2.
ביום 28.10.18
הנתבעת הגישה הודעה לבית המשפט בגדרה היא הודיעה על רצונה לרכוש את הממכר במחיר שנקבע על ידי בית המשפט בפסק הדין החלקי. הנתבעת הוסיפה ופירטה מתווה כיצד יש, לשיטתה, לבצע את מכירת הממכר (קרי: מניותיו של התובע בחברה) מהתובע אליה.

3.
ביום 8.11.18
התובע הגיש תגובה להודעת הנתבעת, ובגדרה הציע מתווה אחר למכירת הממכר. הנתבעת הגישה ביום 15.11.18 תשובה לתגובה זו.

דיון והכרעה

4.
לאחר עיון בפסק הדין החלקי, בהודעה שהוגשה מטעם הנתבעת, בתגובת התובע להודעה מטעם הנתבעת ובתשובת הנתבעת, הגעתי לכלל החלטה כדלקמן:

5.
תחילה אדרש לזהותו של מוכר הממכר
: בסעיף 6ז' בתגובת התובע מציין התובע כי "מובהר בזה כי מאחר שמי שכאמור זכאי לקבל את התמורה בגין המניות הוא לזימי, אזי בכל הקשור למיסוי מקרקעין יפעל התובע על-פי עמדת רשות המיסים שכזכור נמסרה לו בחודש ינואר שנה זו... ועל כן אישורי מיסוי מקרקעין שעל התובע יהיה להמציא לנתבעת הם אישורי מס שבח ומס רכישה בגין מכר המניות הנמכרות מהתובע ללזימי, ואישור מס שבח להעברת המניות מלזימי לנתבעת" (ההדגשות אינן במקור – ב.א.).


6.
טענות אלו נדונו זה מכבר ונדחו במלואן בהחלטת בית המשפט מיום 21.2.2018, בגדרה נקבע, בין היתר, כי:


"מוצא אני להעמיד דברים על דיוקם. ההסדר קבע למעשה שלושה תרחישים אפשריים שונים. התרחיש הראשון מפרט כי אחרי שבית המשפט יקבע את מחיר מניותיו של אהוד איריס תוכל להודיע אם היא מעוניינת לרכוש את מניותיו של אהוד במחיר שיקבע. בתרחיש זה – הנהנה מן התמורה בגין מכירת המניות הוא אהוד ולא לזימי...

...מנוסח ההסדר שקיבל תוקף של החלטה, לא ניתן למצוא אזכור כלשהו שלזימי הוא הנהנה ממכירת מניותיו של אהוד בחברה. במילים אחרות: בהתאם לתרחיש הרלוונטי מבין התרחישים השונים שפורטו לעיל יקבעו גם החייבים בתשלום מס שבח מקרקעין ומס רכישה בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין. כל חוב הנטען על ידי לזימי כלפי אהוד, לרבות החלטה של אהוד כיצד ישיב ללזימי כספים שקיבל ממנו על חשבון עסקת רכישה של מניות שלא אושרה על ידי דירקטוריון החברה – אינו מעניינו של ההסדר ושל ההליך דנן.

מתשובת רשות המיסים שצוטטה לעיל עולה כי הנחת רשות המיסים הינה כי "הצדדים מסכימים כי קיימות זכויות לצד ג'". הנחה זו נטולה אחיזה בעובדות שתוארו לעיל... חוות הדעת של רשות המיסים... נסמכת על מידע שגוי ומוטעה שנמסר לרשות המיסים על ידי לזימי..."
(ס' 47-49 להחלטה מיום 21.2.2018).

7.
אוסיף ואציין כי בר"ע שהוגשה לבית המשפט העליון על ההחלטה מיום 21.2.18 נדחתה ביום 24.4.18 בהחלטה שניתנה על ידי כב' השופטת י' וילנר (רע"א 2124/18).

8.
אשר על כן, אני קובע בזאת כי אין שום בסיס לדרישת התובע לפיה מר רפאל לזימי (להלן: "לזימי") יהיה המוכר של הממכר לנתבעת. יתר על כן: מאחר שהנתבעת הודיעה לתובע על רצונה לרכוש את מניותיו בחברה הרי שמכירת המניות צריכה להתבצע בין התובע לבין הנתבעת, ולא בין התובע, באמצעות לזימי, לבין הנתבעת, ובוודאי שלא מלזימי לנתבעת. ככל שנעשתה עסקה למכירת מניות התובע בחברה ללזימי הרי שכבר נקבע בהחלטת בית המשפט מיום 21.2.2018 כי אין לה תוקף מחייב בהעדר אישור לעסקה זו מאת דירקטוריון החברה ועקב התנגדותה הנחרצת של הנתבעת לביצועה של עסקה כזו. אשר על כן, הנני דוחה בזאת טענות התובע לפיה הממכר ימכר לנתבעת על ידי לזימי.

9.
כפועל יוצא מכך, ונוכח הודעת הנתבעת בדבר רצונה לרכוש את הממכר, אני קובע בזאת כי הממכר ימכר מהתובע לנתבעת כשהוא נקי וחופשי מכל חוב, שעבוד, עיקול ו/או זכות ו/או התחייבות לטובת צד שלישי כלשהו וכי על אישורי המיסים שיוצאו לעסקה זו על פי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 (להלן: "חוק מיסוי מקרקעין") לשקף את עסקת מכירת הממכר על ידי התובע לידי הנתבעת.

10.
סוגיה נוספת הטעונה בירור נוגעת לעניין הבטחת פירעון החיוב במס שבח מקרקעין בגין מכירת מניותיו של התובע בחברה לנתבעת. בעניין זה, מקובלות עלי עמדות הצדדים לפיהן נוכח הוראות סעיף 93 בחוק מיסוי מקרקעין, מאחר שהעברת כל מניותיו של התובע בחברה לבעלות הנתבעת תתבצע בהתאם לפסק הדין החלקי ובהתאם לנובע מהחלטה זו - הרי שיש להבטיח פירעון מס השבח ויתר המיסים החלים ו/או שיחולו על פי הדין על התובע בגין עסקת מכירת כל מניותיו בחברה לנתבעת.

11.
כפועל יוצא מכל האמור לעיל, ניתנת בזאת לצדדים ארכה עד ליום 9.12.18 לניהול מו"מ באמצעות באי כוחם לשם ניסוח של הסכם מכר וחתימת התובע והנתבעת עליו לצורך מכירת הממכר מהתובע לנתבעת.

12.
ביום 10.12.18
יעדכנו הצדדים לבית המשפט האם הסכם מכר כאמור אכן נחתם בין הצדדים בתובענה זו.

13.
ככל שהצדדים לא יחתמו על הסכם מכר כאמור עד ליום 9.12.18 – ישקול בית המשפט מינויו של בעל תפקיד לשם ניסוחו של הסכם מכר למכירת כל מניותיו של התובע בחברה לנתבעת, חתימתו על ידי הצדדים, וביצועו של הסכם זה כנדרש להעברת הממכר מהתובע לנתבעת. מובהר בזאת כי ככל שידרש מינוי של בעל תפקיד כאמור – ישאו הצדדים במשותף בכל ההוצאות הכרוכות בכך, לרבות פירעון שכר טרחתו של בעל התפקיד שימונה על ידי בית המשפט.

14.
נקבע לתז"פ ליום 10.12.18.

ניתנה היום, י"ד כסלו תשע"ט, 22 נובמבר 2018, בהעדר הצדדים.










א בית משפט מחוזי 53540-01/16 אהוד מוברמן נ' איריס אלרון (פורסם ב-ֽ 22/11/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים