Google

אלון בכר - מדינת ישראל - נציבות שירות המדינה

פסקי דין על אלון בכר |

21192-12/18 וע     27/12/2018




וע 21192-12/18 אלון בכר נ' מדינת ישראל - נציבות שירות המדינה








בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כוועדה למתן היתרים
לפי חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969
לפני כבוד השופט רפאל יעקובי

עו"ד גילי קירשנר, חברה

עו"ד מורן שבתי, חברה

ו"ע 21192-12-18
27 בדצמבר 2018


בעניין
:
אלון בכר



המבקש



נגד


מדינת ישראל – נציבות שירות המדינה

המשיבה

החלטה

1.
עניינה של החלטה זו בבקשה למתן היתר לפי סעיף 4(ג) לחוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט-1969 (להלן: החוק).

2.
בבקשה דנן המבקש עותר לכך שיינתן לו היתר לעבוד החל מ-20.1.19 כמנהל הכללי של איגוד הבנקים [ע"ר] (להלן: האיגוד), בכפוף למגבלות שבסעיפים 2 ו-3 לחוק (כאמור בסעיף 34 לבקשתו).

3.
בתפקידו האחרון בשירות הציבורי מכהן המבקש כראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים החל מ-9.10.13. לתפקידו זה מונה המבקש על ידי הממשלה (בהחלטה מס' 4470) וזאת לתקופת כהונה מוגבלת בת 6 שנים, המסתיימת ב-8.10.19.

4.
המבקש מציין (בסעיפים 12-10 לבקשתו) כי במהלך חודש מאי 2018 באה פניה מקדמית אליו בקשר למשרה המבוקשת וכי הוא עדכן את מנהלת המחלקה המשפטית ברשות בדבר הפניה האמורה והוחלט כי הוא יימנע מלטפל בעניינים הקשורים באיגוד. בהמשך הדרך ועם התקדמות הליכי המיון (במהלך חודש אוגוסט 2018), הועלתה החלטה זו על הכתב ונמסרה למנהלת המחלקה המשפטית ברשות. עם גיבוש רשימת המועמדים הסופית, במהלך חודש אוקטובר 2018, פנה המבקש למנהלת המחלקה המשפטית ברשות, על מנת לבחון את תחולת החוק לגביו. עוד מציין המבקש (בסעיף 39 לבקשה) כי הוא מתעתד לסיים את העסקתו בשירות המדינה בתחילת חודש ינואר 2019, מבלי שציין את התאריך המדויק לעניין זה.

5.
המבקש טוען (בסעיף 38 לבקשתו) כי גם אם פורמאלית חלות עליו הוראות סעיף 4 לחוק, הרי שבהינתן שלא עסק כלל בתחום המגזר הבנקאי החל מחודש מאי 2018 והעובדה שהוא נמצא לקראת סיום כהונתו הקצובה, מוצדק לקצר את תקופת הצינון הקבועה בחוק ולתת היתר לעסוק בתפקיד המבוקש החל מיום 20.1.19.

6.
המבקש מצרף לבקשה חוות דעת שנערכה בלשכת היועצת המשפטית למשרד המשפטים, התומכת בבקשתו.

7.
המשיבה (להלן: נש"מ) מציינת בתשובתה (בסעיף 5) כי חוות דעת מסוג זו הנזכרת בסעיף 6 דלעיל אינן מבטאות את העמדה המוסמכת והמחייבת של נש"מ לגבי בקשות דוגמת הבקשה דנן. לגופו של עניין, עמדתה הרשמית של נש"מ היא כי ניתן להתיר למבקש להיכנס לתפקיד החדש בסמוך לפרישתו משירות המדינה ובלבד שכניסתו לתפקיד האמור תהיה לפחות חודש לאחר פרישתו מן השירות (סעיפים 24 ו-27 לתשובה).

8.
במכלול הנסיבות, אנו סבורים כי מתאים להיעתר לבקשה, כשלצידה המגבלה שמציינת נש"מ והמגבלות שמכח סעיפים 2 ו-3 לחוק.

9.
מן האמור עד כה עולה כי הפער בין בקשת המבקש לבין עמדת המשיבה הוא קטן מאד. הוא מסתכם בכך שהמבקש עותר להתיר לו להתחיל בתפקיד החדש כעבור
כשבועיים-שלושה ממועד הפרישה הרשמי (במועד לא ידוע בתחילת חודש
ינואר 2019), בעוד שעמדת המשיבה היא כי מתאים שיתחיל בתפקיד זה רק לאחר שיחלוף לפחות חודש ממועד הפרישה הרשמי.

10.
בהמשך למצוין לעיל, אנו סבורים כי במקרה דנן יש להגיע לתוצאה האמורה בעיקר לנוכח שילובם של אלה:
א.
המגמה להשיג את התכליות שביסוד החוק מבלי לפגוע במבקשי ההיתרים יתר על המידה.
ב.
לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה 1.1711, נקודת המוצא לגבי עובדים בדרג של המבקש היא תקופת צינון של 12 חודשים
, העשויה להתקצר בנסיבות מתאימות
.
ג.
למבקש לא היו ממשקים ישירים עם האיגוד במסגרת תפקידו האחרון בשירות הציבורי, אך
אין מחלוקת כי היו לו, כראש הרשות להגנת הפרטיות, ממשקי עבודה משמעותיים עם האיגוד והייתה לו יכולת להשפיע על התהליכים מול האיגוד, גם אם בפועל השפעתו בקשר לכך לא הייתה רבה.

עם זאת, עולה מהאמור בתגובת המשיבה (בסעיף 13 שלה) כי היקף טיפולה של הרשות (בזמן כהונתו של המבקש) בעניינים הקשורים לאיגוד היה מזערי והיווה חלק קטן מאד ממכלול עבודתו. כמו כן, ההחלטות שבהן מדובר היו שגרתיות ונסמכו על עבודתם של צוותים מקצועיים ועל המדיניות המקובלת. בנוסף לכך, בכל אלה ובענייני האיגוד עצמו המבקש אינו עוסק, בכל אופן שהוא, מאז חודש מאי 2018 (שאז יצא לצינון פנימי).
ד.
לעניין השלכותיהם של הממשקים הרלבנטיים על עבודת המבקש בתפקיד החדש, "יש לראות באיגוד הבנקים גורם המייצג את האינטרסים המשותפים של חברי האיגוד והמגזר הבנקאי בישראל" (סעיף 12 לתשובה). עם זאת, הבעייתיות האפשרית בקשר לכך מתונה בהרבה, בהינתן כל המצוין בסעיף קטן ג' דלעיל. כמו כן, צמצום נוסף של קשיים אפשריים נגזר מקיומם של רגולטורים ייעודיים המפקחים על המגזר הבנקאי, אשר גם מוציאים הוראות והנחיות בכל הנוגע לניהול המידע ולשימוש בו ודואגים לאכיפתן (סעיף 32 לבקשה).
ה.
נסיבות הפרישה של המבקש וההצעה הספציפית – המבקש מכהן בתפקיד הנוכחי בקדנציה המוגבלת בזמן (שהייתה אמורה מראש להסתיים בחודש
אוקטובר 2019) והגיע לתפקיד החדש דרך מכרז פומבי שפורסם במהלך חודש מאי 2018.
ו.
העובדה שהמבקש פעל בשקיפות מלאה מול מחלקת הייעוץ המשפטי במקום עבודתו הנוכחי בכל שלבי ההליך.
ז.

הצהרת המבקש כי הוא מודע להוראות סעיפים 2 ו-3 לחוק ומתחייב למלא אחריהן.
ח.
קביעתה של תקופת צינון ארוכה מזו שנקבעה עלולה לטרפד את התפקיד
שעל הפרק ולפגוע במבקש באופן לא מידתי.
ט.
חשיבותה של התקופה שממועד הפרישה הרשמי ועד תחילת העבודה בתפקיד החדש היא בעיקר למניעת מראית עין של "דלת מסתובבת", אם יינתן למבקש היתר לעבור מן השירות הציבורי לשוק הפרטי בסמיכות זמנים קצרה מדי.

11.

בהינתן המצוין לעיל, ניתן למנות את פרק הזמן הרלבנטי החל מ-20.5.18 ולקצר את התקופה באופן שנקבע.

12.
לנוכח כל המצוין, אנו סבורים כי קביעה כאמור – המאפשרת תחילת העבודה החדשה כעבור כשמונה חודשים מתחילת הצינון הפנימי וחודש לאחר מועד הפרישה הרשמי –
לא מעלה חשש לפוטנציאל של פגיעה או למראית עין של פגיעה בטוהר המידות ובתדמיתו של השירות הציבורי.


13.
השורה התחתונה היא אפוא כי המבקש יהיה רשאי לעבוד בתפקיד המנהל הכללי של איגוד הבנקים כעבור חודש ממועד פרישתו הרשמי משירות המדינה, בכפוף למגבלות שמכח סעיפים 2 ו-3 לחוק.



ניתנה בהעדר הצדדים היום, י"ט בטבת תשע"ט, 27 בדצמבר 2018.





_______________
___________________
__________________
רפאל יעקובי
, שופט
עו"ד גילי קירשנר, חברה
עו"ד מורן שבתי, חברה







וע בית משפט מחוזי 21192-12/18 אלון בכר נ' מדינת ישראל - נציבות שירות המדינה (פורסם ב-ֽ 27/12/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים