Google

בילדקו הנדסה בע"מ, אבינדר - עבודות הנדסה ובניין בע"מ, אדאר קבוצה להשקעות בע"מ - שיכון ובינוי סולל בונה (בניין ותשתית) בע"מ, שיכון ובינוי סולל בונה (תשתיות) בע"מ, כונס הנכסים הרשמי

פסקי דין על בילדקו הנדסה | פסקי דין על אבינדר - עבודות הנדסה ובניין | פסקי דין על אדאר קבוצה להשקעות | פסקי דין על שיכון ובינוי סולל בונה (בניין ותשתית) | פסקי דין על שיכון ובינוי סולל בונה (תשתיות) | פסקי דין על כונס הנכסים הרשמי |

375/08 פרק     27/12/2018




פרק 375/08 בילדקו הנדסה בע"מ, אבינדר - עבודות הנדסה ובניין בע"מ, אדאר קבוצה להשקעות בע"מ נ' שיכון ובינוי סולל בונה (בניין ותשתית) בע"מ, שיכון ובינוי סולל בונה (תשתיות) בע"מ, כונס הנכסים הרשמי








בית המשפט המחוזי בחיפה



פר"ק 375-08 בילדקו הנדסה בע"מ
ואח' נ' בנק לאומי לישראל בע"מ ואח'







בפני
כב' השופטת ברכה בר-זיו



המבקשים:
1. בילדקו הנדסה בע"מ
2. אבינדר - עבודות הנדסה ובניין בע"מ
3. אדאר קבוצה להשקעות בע"מ
ע"י ב"כ עוה"ד טנוס


נגד

המשיבים:




הנאמן:

הכונ"ר:

שיכון ובינוי סולל בונה (בניין ותשתית) בע"מ
שיכון ובינוי סולל בונה (תשתיות) בע"מ
ע"י ב"כ עוה"ד הס-קיבש

רו"ח יובל קדרון

כונס הנכסים הרשמי



החלטה


ביום 26.3.08 ניתן צו להקפאת הליכים נגד בילדקו הנדסה בע"מ
ועוד שתי חברות בקבוצה.

ביום 10.6.08 אישר בימ"ש הסדר נושים ומינה את רואה חשבון יובל קדרון כנאמן למימוש הסדר זה.

ביום 2.11.10 הגיש הנאמן בקשה לעיכוב מימוש ערבויות של סולל בונה וממועד זה ואילך החלה מסכת של בקשות חוזרות ונשנות בקשר ליחסים בין הצדדים, לאחר שביום 11.3.08 נחתם בין סולל בונה מצד אחד, בילדקו מצד שני, וסלים לחאם יזמות ובניה בע"מ (להלן: "לחאם") הסכם שנועד להסדיר את דרישת סולל בונה לחילוט ערבויות שנמסרו לה על ידי בילדקו בפרוייקט צור יצחק.

ביום 6.6.10 הגיש הנאמן בקשה למתן הוראות נגד סולל בונה. בבקשה התבקש ביהמ"ש להורות לסולל בונה לשלם לנאמן 5.8 מיליון ₪ בגין חוב לבילדקו עבור ביצוע עבודות בפועל בטרם הקפאת ההליכים, ועד מועד אישור הסדר הנושים (בבקשה נאמר, כי סולל בונה ניצלה את מצבה הקשה של בילדקו, שהיתה תלויה באי חילוט ערבויות, ולכן ניקתה עיכבה וקיזזה את הסכום הנ"ל שמגיע לבילדקו שלא כדין. הן התבקש להורות לסולל בונה להמציא לנאמן דוח מפורט בדבר כספים המגיעים מסולל בונה לבילדקו בגין פרוייקט צור נתן, חלומות כפר סבא ואייר פורט סיטי).

ביהמ"ש המליץ לצדדים למנות מומחה הנדסי על מנת להכריע בחילוקי הדעות ביניהם, וביום 11.12.12 הגישה בילדקו בקשה למינוי מומחה הנדסי. ביום 15.9.14 מינה ביהמ"ש את רואה חשבון זיצר כמומחה.

ביום 15.8.14 הגיש המומחה בקשה לביהמ"ש למנות מומחה נוסף בתחום ההנדסי. בין היתר ציין המומחה, כי אחת הבעיות הסבוכות לעניין גמר ההתחשבנות הינה התחייבות הצדדים וחיובים בגין עבודות האבן והקלינקרים בפרוייקט חלומות כפר סבא, עבודה שנטען כי בוצעה בחסר ובאופן לקוי.
לגבי עבודה זו לא נחתם חשבון סופי, ולפיכך, כדי לחשב את משמעות העבודות, סבר המומחה כי ראוי למנות מומחה נוסף.

ביהמ"ש נעתר לבקשה ומינה את רון ארד כמומחה בתחום ההנדסי, ואף הוא הגיש את חוות דעתו ואף נחקר עליה בביהמ"ש. בהמשך, התבקשו הצדדים לפרט את המתווה הראוי לדעתם להמשך ההליכים, לשם סילוק המחלוקת וביום 6.5.18 הגיש הנאמן בשם בילדקו הודעה על רשימת פלוגתאות מטעמו ועותק משאלות הבהרה שהוא מבקש להפנות לרואה חשבון זיצר.

בין היתר, התבקש להכריע בשאלות בנוגע לחוות דעתו של רון ארד: האם הבניינים נבנו בטור או במקביל, האם מגיע לבילדקו תשלום בעד שינוי תקן האבן, האם מגיע לבילדקו תשלום עבור טיח שבוצע בפועל על גבי קורות ועמודים, והאם מגיע לבילדקו תשלום בעד קופינג.

בנוגע לחוות דעתו של רואה חשבון זיצר, נטען כי הוא לא הכריע בסוגית קיזוזים וחיובים בגין תשומות בניה שלא כדין, שסולל בונה חייבה את בילדקו בנוגע לפרק החיובים. בפרוייקט חלומות כפר סבא טען הנאמן, כי רואה חשבון זיצר הורה על הגשת תצהירים בנושא זה ואין להתיר הגשת מסמכים או ראיות נוספות בעניין זה.
בנוסף, פרט הנאמן רשימה של נושאים שפורטו בחוות דעתו של רואה חשבון זיצר, שלטענת הנאמן הם מוותרים על דיון בשאלות אלה. מכל מקום, הם מציינים כי הכרעה בשאלות אלה צריכה להיעשות על פי מסמכים ותצהירים שהוגשו לרואה חשבון זיצר על ידי הצדדים ועל ידי חקירת רואה חשבון זיצר.

כמו כן, הפנה הנאמן לכך שרואה חשבון זיצר קבע כי אינו יכול להכריע בשאלת כוח אדם והעביר את ההכרעה לביהמ"ש. הנאמן טוען, כי עצם ההעברה אינה מוצדקת ובהיעדר אסמכתא של תקשורת החיוב לבילדקו, יש לדחות חיוב זה. מכל מקום, גם בהקשר זה טוען הנאמן כי יש להכריע על פי המסמכים והתצהירים שכבר הוגשו לרואה חשבון זיצר.

מטעם סולל בונה הוגשה ביום 8.5.18 הודעה על רשימת פלוגתאות, וכן צורפה רשימת שאלות הבהרה. סולל בונה טענה, כי לצורך הכרעה במחלוקות שלא הוכרעו על ידי המומחה, נדרש להגיש תצהיר ותוכניות. כמו כן טענה סולל בונה, כי רואה חשבון זיצר לא דן ברכיבים נלווים שנתבעו על ידה והוא לא דן בהם .

סולל בונה טענה, כי בכל הנושאים שרואה חשבון זיצר לא הכריע היא מבקשת להגיש תצהיר בעניין.
סולל בונה הגישה תגובה לרשימת הפלוגתאות ושאלות ההבהרה של הנאמן ובילדקו. בין היתר טענה, כי הנאמן מבקש מרואה חשבון זיצר להכריע בשאלות שכבר הוכרעו על ידו, וכן מבקשים שיכריע בשאלות חדשות שלא הובאו בפני
ו ולכך מתנגדת סולל בונה.

הנאמן הגיש תגובה לטענות סולל בונה וטען, כי סולל בונה מנסה לנצל את שינוי המותב להעלות טענות חדשות שכבר נדחו, לרבות בקשר להסכם המשולש בין הצדדים.
הנאמן גם טען, כי רואה חשבון ארד סיים את מלאכתו וכבר נחקר. אין מקום להפנות אליו שאלות נוספות, ולגבי רואה חשבון זיצר התנגד הנאמן להגשת התצהירים הנוספים.

בדיון בפני
י חזרו ב"כ הצדדים על עיקר הטענות, כאשר הנאמן חזר וטען, כי אין לפתוח מחלוקות חדשות מעבר לנושאים שהתבררו בפני
המומחה, וכי סולל בונה מבקשת בשאלות ההבהרה שלה לפתוח חזית חדשה ובין היתר לשמוע עדים.

לאחר שבחנתי את טענות הצדדים, ואת המסמכים שהגישו הצדדים, וחוות דעת המומחים, איני סבורה שיש מקום לפתוח חזית נוספת מעבר לסוגיות שרואה חשבון זיצר עצמו השאיר לשיקול דעת ביהמ"ש.
אכן, בפני
רואה חשבון זיצר לא נשמעו ראיות אלא רק הוגשו מסמכים ותצהירים ואולם, יש לזכור כי אין עסקינן בתביעה רגילה המתבררת בביהמ"ש בהליך אזרחי, אלא מדובר בהליך של חדלות פירעון, כאשר כל ההליכים בין הצדדים החלו בעקבות בקשות לעיכוב ביצוע ערבויות בנקאיות ולאחר שהסדר הנושים, לכאורה, הקפיא את מצב החברות.

בנסיבות אלה, אני מתירה לצדדים לשלוח לרואה חשבון זיצר בלבד שאלות הבהרה בלבד ובהמשך, אתיר גם את חקירתו.
לאחר מכן, יגישו הצדדים טענות בעניין השאלות שלא הוכרעו על ידי רואה חשבון זיצר, וככל שמדובר במחלוקת עובדתית, אתיר הגשת תצהיר קצר ביותר ובו פירוט העובדות הרלוונטיות.

אין להמציא תצהירים לרואה חשבון זיצר.
ב"כ הצדדים יפנו את שאלות ההבהרה לרואה חשבון זיצר תוך 14 יום.
רואה חשבון זיצר מתבקש להשיב על השאלות תוך 60 יום וכאמור, לאחר מכן, הוא יוזמן לחקירה נגדית, ככל שיתבקש על ידי מי מהצדדים.
שני הצדדים יישאו בשכר טרחתו של רואה חשבון זיצר בחלקים שווים.
התיק יובא לפניי למעקב ביום 1.4.19
.

ניתנה היום, י"ט טבת תשע"ט, 27 דצמבר 2018, בהעדר הצדדים
.










פרק בית משפט מחוזי 375/08 בילדקו הנדסה בע"מ, אבינדר - עבודות הנדסה ובניין בע"מ, אדאר קבוצה להשקעות בע"מ נ' שיכון ובינוי סולל בונה (בניין ותשתית) בע"מ, שיכון ובינוי סולל בונה (תשתיות) בע"מ, כונס הנכסים הרשמי (פורסם ב-ֽ 27/12/2018)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים