Google

staga kidane - רבקה אביטל, אברהם אביטל, בן ציון אהרון

פסקי דין על staga kidane | פסקי דין על רבקה אביטל | פסקי דין על אברהם אביטל | פסקי דין על בן ציון אהרון |

15746-09/17 סעש     22/01/2019




סעש 15746-09/17 staga kidane נ' רבקה אביטל, אברהם אביטל, בן ציון אהרון








בית דין אזורי לעבודה בתל אביב - יפו

סע"ש 15746-09-17


22 ינואר 2019
לפני:
כב' הרשמת קארין ליבר-לוין


התובע
ת
:



staga kidane




-

הנתבעים
:
1

.
רבקה אביטל

2

.
אברהם אביטל

3

.
בן ציון אהרון


החלטה
1.
לפני בקשת הנתבעים לחייב את התובעת בהפקדת ערובה על מנת להבטיח את כיסוי ההוצאות המשפטיות שייגרמו להם מהתובענה ככל שתידחה התביעה כנגדם.

2.
לאחר שעיינתי בבקשה, בתגובה, בתשובה ובחומר המצוי בתיק, אני סבורה כי דין הבקשה להידחות. להלן אפרט טעמיי.

המסגרת הנורמטיבית
3.
תקנה 116 א לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), התשנ"ב – 1991 (להלן: התקנות)שכותרתה "ערובה לתשלום הוצאות" קובעת בזו הלשון:
(א) שופט בית הדין או הרשם רשאי, אם נראה לו הדבר, לצוות על תובע לתת ערובה לתשלום כל הוצאותיו של נתבע.

(ב) היה התובע מי שאינו תושב ישראל ואינו אזרח אחת המדינות בעלת האמנה לפי תקנות לביצוע אמנת האג 1954 (סדר הדין האזרחי), התשכ"ט- 1969, יורה שופט בית הדין או הרשם לתובע, לבקשת נתבע, להפקיד ערובה לתשלום הוצאותיו של הנתבע, זולת אם הראה התובע ראשית ראיה להוכחת תביעתו או שהוא הראה כי הנתבע יוכל להיפרע את הוצאותיו ממנו אם התביעה תידחה או אם ראה שופט בית הדין או הרשם לפטור את התובע מטעמים מיוחדים שירשמו.

(ג) הורה שופט בית הדין או הרשם על הפקדת ערובה ולא הופקדה ערובה בתוך המועד שנקבע, תימחק התובענה, זולת אם הורשה התובע להפסיקה."

4.
בהתאם להוראה זו, שעה שמדובר בתובע שאינו תושב ישראל או אחת המדינות שאמנת האג חלה עליהן, הכלל הוא חיובו בהפקדת ערובה, למעט המקרים המנויים בסעיף קטן (ב) היינו - המצאת ראשית ראייה; הוכחת יכולת פירעון; טעמים מיוחדים.

5.
לאור האמור הפניית הצדדים בעת הזו לתקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי אינה רלוונטית לענייננו שעה שקיימת הוראה ספציפית החלה בבתי הדין לעבודה.

מן הכלל אל הפרט
6.
ההלכה הפסוקה קבעה כי זכות הגישה לערכאות היא זכות יסוד מן המעלה הראשונה, אולם אינה מוחלטת ויש לאזנה אל מול הזכות של הנתבעים. כך שבמסגרת ההכרעה בבקשה להפקדת ערובה, יש לאזן בין זכות הגישה של התובע לערכאות לבין זכותו של בעל הדין הנתבע לכך שיוכל לגבות את הוצאותיו במידה והוא נגרר להליכי סרק ו/או אם וככל שתדחה התביעה כנגדו.

7.
גם טרם כניסת תקנה 116 א לתוקף, הכריעו בתי הדין בבקשות מסוג זה בהתאם לקבוע בתקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד – 1984 שהוחלה בבתי הדין מתוקף תקנה 33 לתקנות.

8.
התובעת לא טענה כי היא אזרחית מדינה שאמנת האג חלה עליה. לאור האמור בתקנה 116 א לתקנות, יש להורות כי תפקיד ערובה אלא אם המציאה ראשית ראיה, הוכיחה יכולת פירעון או מטעמים מיוחדים שיירשמו המצדיקים מתן פטור מהפקדת ערובה.

9.
הנתבעים טענו כי התובעת לא הראתה ראשית ראיה להוכחת תביעתה וכי לגבי הנתבעים 1 ו-2 הרי שלטענתם כלל לא העסיקו את התובעת.
התובעת נחקרה בעדות מוקדמת טרם עזיבתה את הארץ בשל מעמדה כאן. לתצהיר עדותה הראשית צירפה דו"ח הפקדת מעטפות שלטענתה נמסרו לה על ידי הנתבעים וכן סידורי עבודה שנמסרו על ידם. בחקירתה זיהתה את שלושת הנתבעים והתייחסה אליהם באופן כזה או אחר. לאור הנטל הקל יחסי של ראשית ראיה, מצאתי כי בנסיבות העניין ולאור אופי ההעסקה הנטענת של מתן שירותי ניקיון כאשר עולה טענה של תיווך שירותים אלה, הרי שדי בכך לצורך עמידה בנטל של ראשית ראיה בהליך זה מצד התובעת.

10.
במסגרת השאלה, האם התובעת הניחה ראשית ראייה לתביעתה אין מקום לערוך ניתוח מדוקדק של מלוא רכיבי כתב התביעה, מה גם שאין זו העת לבירור עובדתי מעמיק. אני סבורה כי בשלב זה די בעניינים שצוינו לעיל כדי לקבוע כי קיימת ראשית ראיה להוכחת תביעתה של התובעת.

11.
בקביעות לכאוריות אולם בית הדין מחויב לבצען כבר כעת לאור הוראות הסעיף האמור בדבר הפקדת ערובה.

12.
אף בטרם התיקון לתקנות נקבע כי יש לבחון כל מקרה בהתאם לנסיבותיו ולנהוג בבקשה במידתיות
[2]
. מאחר ובהתאם לתקנה המפורטת לעיל נראה כי קיימת ראשית ראיה להוכחת התביעה, הרי שאין מקום להורות על הפקדת ערובה.

13.
מאחר וקבעתי כי התובעת הניחה ראשית ראיה להוכחת התביעה ומאחר ומדובר בחלופות, הרי שאין צורך לבחון האם התובעת הוכיחה יכולת פירעון או האם קיים טעם מיוחד כמפורט בתקנה.

14.
סוף דבר – הבקשה נדחית.

15.
ההוצאות יילקחו בחשבון בתום ההליך על ידי המותב היושב בתיק.



ניתנה היום, ט"ז שבט תשע"ט,
(
22 ינואר 2019), בהעדר הצדדים ותישלח אליהם.

















[2]
ע"ע 1424/02 אבו נאסר נ'

saint peter in gallicantu
(6.7.2003).







סעש בית דין אזורי לעבודה 15746-09/17 staga kidane נ' רבקה אביטל, אברהם אביטל, בן ציון אהרון (פורסם ב-ֽ 22/01/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים