Google

גונן שגב - שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים, מדינת ישראל

פסקי דין על גונן שגב | פסקי דין על שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים | פסקי דין על מדינת ישראל |

81006-01/19 עתא     01/05/2019




עתא 81006-01/19 גונן שגב נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים, מדינת ישראל








בית המשפט המחוזי בנצרת



עת"א 81006-01-19 שגב(אסיר) נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים
ואח'




בפני

כב' השופט יוסף בן-חמו



העותר

גונן שגב


נגד


המשיבים

1.שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים
2.מדינת ישראל




פסק דין


העותר הגיש עתירה נגד תנאי כליאתו – העותר טוען שהוא מופלה לעומת אסירים ביטחוניים אחרים בנושא שיחות הטלפון ופגישה עם עורכי דין.

העותר הינו אסיר המרצה מאסר בגין עבירות ביטחון. לטענתו, במהלך חקירתו במתקני השב"כ אפשרו לו להתקשר לבת זוגו השוהה בחו"ל לפחות פעם ביומיים, אולם לאחר שנשפט והועבר לכלא גלבוע נמנעו ממנו שיחות הטלפון הן לעוה"ד והן לבת הזוג. לאחרונה אפשרו לו שיחות טלפון ספורות לבת הזוג, ועל כן, הוא ביטל את העתירה בנושא שיחות הטלפון. לדבריו, הוא ביקש לפגוש עו"ד מטעם היחידה לסיוע המשפטי ומילא את הטפסים הרלוונטיים, אושר לו עו"ד, אך עד כה לא התאפשר לו לפגוש אותו.

המשיבה טוענת שהעותר הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות ריגול חמורות. חלק מהפרטים חסויים ואסורים לפרסום. בהיותו אסיר ביטחוני ובהתאם לפקנ"צ 03.02.00 – כללים ביחס לאסירים ביטחוניים – ישנן מגבלות מיוחדות המוטלות על אסירים אלה בכל הנוגע לקשר עם החוץ ובכלל זה, שיחות טלפון, כפי שמצוין בין היתר בסעיף 19א לפקנ"צ.
ניתן, במקרים המתאימים, להימנע מלהטיל על אסיר ביטחוני את המגבלות, כולן או חלקן, אם נתקיימו לגביו שני תנאים מצטברים, כמפורט בסעיף 4ב לפקודה, שאינם מתקיימים בעניינו של העותר.

באשר למפגש עם עו"ד, עניין זה הוסדר, נמסר לעותר שמו של עוה"ד שמונה לו מטעם היחידה לסיוע המשפטי. העותר תודרך באשר למגבלות לשוחח על העברת מידע בתחום הביטחוני במסגרת הפגישות עם עוה"ד, כך שהעותר למעשה קיבל את הסעד לו הוא עותר ועל כן, העתירה בנושא
זה התייתרה.

בעניין משלוח וקבלת מכתבים, מבדיקה התברר שהתקבלו מבת הזוג של העותר בתקופה האחרונה שני מכתבים. כמו כן, העותר מסר למשלוח בימים האחרונים, מכתב.
המכתבים מבת הזוג נמסרו לעותר והמכתב שמסר העותר למשלוח, נשלח ליעדו.
בתום הדיון במעמד הצדדים, ניתנה הוראה למשיבה להגיש כתב תשובה משלים שבו תתייחס המשיבה לטענת העותר לאפלייתו לעומת אסירים ביטחוניים יהודים אחרים, ובמיוחד האסיר מנבר.

בכתב התשובה המשלים מציינת המשיבה כי כיום מרצים 18 אסירים יהודים מאסר בגין עבירות ביטחון, ל
- 13 מתוכם ניתן אישור לקשר טלפוני, בהתאם לפקודות הרלוונטיות. האסיר נחום מנבר ריצה עונש מאסר בגין עבירות ביטחון בין השנים 1997 עד 31/10/11. במהלך השנים היו שינויים בפקודות ובנהלים ועל כן, אין מקום להשוות בין העותר לבין האסיר מנבר (בין היתר, פקנ"צ 03.02.00 נכנסה לתוקף רק בשנת 2002).
האסיר מנבר הוחזק בתחילת מאסרו בתנאים מגבילים
(הפרדה), לרבות מניעת שיחות טלפון וזאת עד לשינוי נסיבות בעניינו שהביא להסרת מגבלות שונות.

בתגובה לכתב התשובה המשלים, ביקש העותר להורות למשיבה לפרט בעניינם של אותם 13 אסירים שמתאפשר להם לנהל שיחות טלפון, מה הן העבירות בגינן הם מרצים את העונש וכן באיזה תנאי כליאה הם כלואים. עוד טען העותר כי הוא סבור שהוא עומד בתנאים שנקבעו בפקנ"צ 03.02.00 – כללים ביחס לאסירים ביטחוניים, במיוחד לאור העובדה שבגזר הדין נקבע חד משמעית שגם בעת ביצוע העבירה העותר לא גרם נזק למדינת ישראל
, וכן לאור העובדה כי עם סיום החקירה בשב"כ המליץ השב"כ לשבצו באגף אסירי עבודה, שהוא אגף פתוח.

לאחר שעיינתי בטענות הצדדים ובכתב התשובה המשלים ובתגובה לכתב התשובה וכן עיינתי בחומר שהוגש לי לעיון ובכלל זה בגזר הדין שניתן בתפ"ח 42266-06-18 בבית המשפט המחוזי בירושלים ובו תיאור בתמצית של העבירות אותן ביצע העותר והקשר שלו עם גורמי המודיעין באיראן וכן בנימוקים של המשיבה להתייחסות גורמי הכליאה לאסיר נחום מנבר ובהתחשב בתקופה בה היה נתון אסיר זה במאסר, אני סבור שלא ניתן לקבוע שיש בסיס לטענת האפליה של העותר לעומת האסיר נחום מנבר.

גם בעניין המכתבים, אני סבור בנסיבות העניין שבכתב התשובה ישנו מענה לטענות העותר. מכתב ששלח העותר נשלח ליעדו ומכתבים שנשלחו אל העותר נמסרו לו.

לעומת זאת, יש מקום לבקש הבהרה מהמשיבה שתסביר במה שונה עניינו של העותר מאותם 13 אסירים ביטחוניים יהודים שמתאפשר להם לנהל שיחות טלפון, שוני המצדיק שינוי התנאים לגביו לעומת אותם אסירים.





כתב ההבהרה יוגש תוך 15 יום.

התיק יועלה אלי למתן

פסק דין
משלים לאחר הגשת ההבהרה או בחלוף המועד לכך.

ניתן היום,
כ"ו ניסן תשע"ט, 01 מאי 2019, בהעדר הצדדים.









עתא בית משפט מחוזי 81006-01/19 גונן שגב נ' שרות בתי הסוהר-מחלקת האסיר - זימונים, מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 01/05/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים