Google

איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר) - שר התחבורה ישראל כץ, משרד התחבורה/אגף הרכב, המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב ואח'

פסקי דין על איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר) | פסקי דין על שר התחבורה ישראל כץ | פסקי דין על משרד התחבורה/אגף הרכב | פסקי דין על המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב ואח' |

130-02/19 עתמ     15/07/2019




עתמ 130-02/19 איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר) נ' שר התחבורה ישראל כץ, משרד התחבורה/אגף הרכב, המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב ואח'








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"מ 130-02-19 איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר)
נ' ישראל כץ ואח'



15 יולי 2019




לפני
כב' השופט שאול שוחט
, סגן נשיא


עותרים

איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר)
ע"י ב"כ עו"ד אינגריד הר-אבן
ורות טיבי


נגד


משיבים

1. שר התחבורה ישראל כץ
2. משרד התחבורה/אגף הרכב
3. המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב
ע"י ב"כ עו"ד יוסי צדוק

- פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי)


4. איגוד שמאי הביטוח בישראל (פורמלי)

5. אורי גורביץ (פורמלי)
6. עופר טל (פורמלי)
7. עמוס כחלון (פורמלי)
8. זאב פרידמן (פורמלי)
9. שמואל בן ארי (פורמלי)


כולם ע"י ב"כ עו"ד יוסף תוסייה-כהן









פסק דין


1.
עניינה של העתירה: "המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב" (להלן: "המועצה") לפי סימן ב' לפרק ט' לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן: "החוק").

2.
בעתירה מתבקש בית המשפט להוציא מלפניו:

א.
צו המבטל את מינויים של נציגי השמאים וארגוני הצרכנים במועצה משמינויים אינו עומד בדרישות סעיפים 64 ו-160 לחוק.

ב.
צו המורה למשיב 1 למנות את המועצה או חלק מחבריה – מחדש – בהתאם להוראות הדין.


ג.
צו המבטל כל החלטה שנעשתה על ידי המועצה (בהרכבה הנוכחי) לרבות תוצרי
הישיבה מיום 19.02.17 (ראה סעיף ב' לעתירה) ככל שאלה נוגעים לעותר.

ד.
צו האוסר על המשיבים 3-1 לדון במועצה בתכנים החורגים מסמכותה לרבות פיקוח על מחירים במוסך.


ה.
צו המחייב את המשיבים 3-1 לזמן את העותר לכל דיון במועצה שתכניו נוגעים אליו, במישרין או בעקיפין.

ו.
צו המחייב את המשיבים 3-1 לפרסם את
סדר היום של ישיבות המועצה, מראש, וברבים, כמו גם לפרסם את פרוטוקול הדיונים והמלצותיה ברבים.


3.
בישיבת יום 02.07.2019 , בה נידונה העתירה, הועלתה על ידי בית המשפט ההצעה הבאה, מובאת כלשונה:


"לאחר דין ודברים באולם ביהמ"ש מציע ביהמ"ש כי, בכפוף לכך שכל צד שומר על טענותיו, העתירה תתקבל במובן שלהלן:

[1]. המשיבים 1-2 יפנו לאיגוד השמאים בהתאם להוראות סעיף 160(א)(2) לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב תשע"ו-2016, ויפעלו בהתאם להוראות סעיף זה לעניין זהות השמאים. לאור הצהרת המשיבים בנוגע לבחירה מחודשת של נציגי איגוד הצרכנות יפעלו הם לעשות כן.

[2]. ההמלצה שהועברה לשר בעקבות ישיבת המועצה מיום 19.2.17 בכל הנוגע לתעריף שעת עבודה במוסך תבוטל; המועצה בהרכבה החדש תתכנס ותקבל החלטה חדשה בנושא. העותרת שומרת על זכותה לטעון כי המועצה אינה מוסמכת לקבל החלטה בנושא זה.

[3]. ביהמ"ש רשם לפניו את הצהרת המשיבים כי מועדי הישיבות של המועצה המייעצת, כמו גם סדר היום של כל ישיבה וההמלצות שתתקבלנה בעקבות הישיבות הללו, יפורסמו באתר משרד התחבורה.

[4]. המועצה בהרכבה דהיום לא תקבל שום החלטה שהיא בגדר סמכותה."


4.
ב"כ העותר הסכימה להצעה והבהירה, כי הסכמתה ניתנת תוך שמירה על כל טענותיה. ב"כ המשיבים 3-1 הסכים
לשניים מסעיפי ההצעה (1 ו-4) והתנגד למוצע בסעיפים 2 ו-3 לה.

5.
לאחר שיג ושיח באולם בית המשפט הציע בית המשפט:

"ביהמ”ש: "נוכח אי ההסכמה המתגלעת בנוגע לסעיפים 2-3 מבין 4 סעיפי ההמלצה (
צ"ל "ההצעה", ש.ש)
שנמסרה לידי ב"כ הצדדים להתייעצות, מציע ביהמ"ש, כי סעיפים 1 ו-4 יהיו מוסכמים. בסעיף 2 יינתן

פסק דין
מנומק. סעיף 3 ישונה באופן שהמילים "וההמלצות שתתקבלנה בעקבות הישיבות הללו" תימחקנה. למותר לציין שכל צד שומר על טענותיו."

הצדדים הסכימו להצעה זו.

6.
נוכח הסכמה זו ניתן בזו תוקף של

פסק דין
לסעיפים 1 ו-4 כמו גם לסעיף 3 להצעה בנוסחו המתוקן.

כל שנותר, אפוא, הוא להכריע בדבר גורלם של תוצרי הישיבה מיום 19.2.17 שנוגעים לעותר.

7.
במה מדובר?

המועצה בהרכבה הנוכחי קיימה ישיבה אחת, ביום 19.2.17.
בישיבה זו, לענייננו, נדרשה המועצה למתן הוראות מקצועיות בעניין עבודת שמאי הרכב, מכוח סעיף 153 לחוק, ביניהן קביעת מחיר שעת עבודה למוסך.
בהיות המועצה מועצה מייעצת, שהחלטותיה בגדר המלצה
למשיב 1 או למנהל, הועלתה המלצה בעניין זה בלשון זו:

"(9) פירוט שעות העבודה הנדרשות על פי שעתון יצרן ובאין שעתון כאמור –
כפי שהן מוערכות על ידי שמאי רכב, וכן הערכת עלות העבודה, בחלוקה לסוג התיקונים הנדרש על פי המקצועות השונים ובכלל זה פחחות, צבע, מכונאות, חשמל ואלקטרוניקה, הכל על פי המחיר הממוצע לשעת עבודה שנגבה בפועל על ידי המוסך, בשבועיים שקדמו לעריכת שומת הרכב."

בעקבות הסתייגויות של אחד מחברי המועצה (שמאי רכב) ולאחר דיון הוחלט לשנות את ההמלצה
בהקשר האמור:

"המלצת המועצה תקנה 8(8) יתוקן הסעיף בכך שירשם מחיר שעת העבודה יהיה המקובל בענף נכון ליום עריכת הדו"ח"

המלצה זו (להלן: "המלצת המועצה") , כך מסתבר מסעיף 43 לכתב התשובה, לא הועברה למשיב 1 או למנהל. בפועל הועברה המלצה אחרת, שכלל לא נתקבלה במועצה אלא על ידי "גורמי המקצוע" שזהותם נותרה עלומה. כך נרשם בסעיף 43 לתשובה:

"בהמשך, ובין
היתר לנוכח המלצת המועצה, תוקן נוסח סעיף זה לטיוטת התקנות כדלקמן:

(11) פירוט שעות העבודה הנדרשות כפי שהן מוערכות על ידי שמאי הרכב, ובלבד שמספרם לא יעלה על מספר שעות העבודה הנדרשות על פי שעתון יצרן הרכב, ככל שהשעתון כולל דרישה כאמור, וכן הערכת עלות העבודה, בחלוקה לפי סוגי התיקונים הנדרשים בהתאם למקצועות ענף הרכב בשונים, ובכלל זה פחחות, צבע , מכונאות, חשמל ואלקטרוניקה, תוך
ציון מחיר שעת העבודה שלפיו חישב את עלות העבודה, לפי מחיר שעת עבודה שלא יעלה על המחיר הקבוע בשלט המוצב במוסך"
(ראה דברי ב"כ המשיבים 3-1 בעמ' 3 לפרוטוקול הדיון בעתירה מיום 2.7.19 שורות 24-23.
להלן: "המלצת גורמי המקצוע").

8.
לא יכול להיות ספק, כי קיים שוני מובהק בין נוסח המלצת המועצה לבין נוסח המלצת גורמי המקצוע, ולו משום שהחלטת המועצה מאפשרת קביעת מחיר על פי "המקובל בענף" נכון למועד עריכת הדו"ח ללא קביעת רף (עליון או תחתון) בעוד שהמלצת גורמי המקצוע מציבה רף ברור: מחיר שעת עבודה שלא יעלה על המחיר הקבוע בשלט המוצב במוסך אך יכול שיפחת ממנו.

9.
צא ולמד שהמלצת המועצה, כפי שהתקבלה בישיבת יום 19.2.17 כלל לא הובאה בפני
השר. מה שהובא לפניו הינו "עיבוד" של המלצה זו, עיבוד שנעשה על ידי "גורמי מקצוע" בלתי מזוהים, שאין לזהותם עם המועצה שהיא הגוף הסטטוטורי שהמלצתו אמורה להיות מונחת לפני השר.

10.
לגישת ב"כ המשיבים 3-1 טענה זו, שהועלתה רק במהלך הדיון בעתירה, לא ראויה להישמע משלא הועלתה בעתירה, כך בפן הדיוני. בפן המהותי עניין לנו בהמלצה ולא בהחלטה. המלצת גורמי המקצוע רק הונחה לפני השר והוא טרם קיבל החלטה. יתכבד העותר וימתין להחלטת השר וככל שהשר יקבל המלצה זו יעתור לביטולה, לרבות מהטעם האמור, שלא התקבלה לטענתו, כראוי (עמוד 5 לפרוטוקול הדיון בעתירה מיום 2.7.19 שורות 13-4).

מוטב היה שלא להעלות טענות אלה.

א.
מן הבחינה הדיונית
– כיצד יכול היה העותר לטעון טענה זו שעה שרק מהתשובה נודע לו על המטמורפוזה שעברה המלצת המועצה? כיצד יכול היה לדעת כי לפני השר הונחה בכלל המלצה אחרת, שונה, היא המלצת גורמי המקצוע? מעיון בעתירה עולה, כי השינוי האמור לא היה בידיעת העותר. כך נלמד משלא בא זכרו בעתירה. משכך, תקף העותר את עצם סמכותה של המועצה להידרש בכלל לנושא, מכוח סעיף 153 לחוק (לטענתו תעריף שעת עבודה במוסך אינו נושא שבסמכות המועצה המייעצת), ודרש
את בטלות ההמלצה מטעמי חריגה מסמכות אף מהטעם שנפל פגם במינוי השמאים במועצה שקיבלה אותה.

ב.
מן הבחינה המהותית

המועצה המייעצת הינה "גוף לווייני", היא מתמנת על ידי המשיב 1 מכוח הסמכה שקיבל, בסעיף 160(א) לחוק, ויש לה את המאפיינים של גוף שכזה (ר' יצחק זמיר, הסמכות המנהלית כרך א' מהדורה שניה
עמ' 488-481). עיקר תפקידה לייעץ באותם עניינים שנקבעו לה (ס' 161 לחוק).

הביקורת השיפוטית על "גופים לוויינים" שאינם חלק מהממשלה, ומצויים בתפר שבין משרד ממשלתי לתאגיד סטטוטורי (אסף הראל, גופים ונושאי משרה דו מהותיים מהדורה שניה תשס"ט-2019, עמ' 52), כמוה כביקורת השיפוטית על רשויות מנהליות רגילות. אין בכך כדי לשנות שגוף ממלא רק תפקיד של יועץ/ ממליץ. די בכך, לצורך הביקורת השיפוטית, שהגוף ממלא תפקיד ציבורי על פי דין (ור' הגדרת רשות בס' 2 לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, תש"ס-2000) וככזה נתון הוא לביקורת של בית המשפט לעניינים מנהליים וניתן לעתור נגד התנהלותו (ר' ס' 14)ז') לתוספת הראשונה לחוק בתי המשפט
לעניינים מנהליים, שם; ר' גם זמיר, שם בעמ' 489).

עניין לנו, אפוא, בגוף שהורתו בחוק, ולידתו בהחלטת השר, המשיב 1, בדבר מינויו.

ומכאן להתנהלותה של המועצה בענייננוּ.


סעיף 153 לחוק קובע, כי:

153. השר, לאחר התייעצות עם המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב שמונתה לפי סימן ב', יקבע הוראות מקצועיות לעניין עבודתו של שמאי רכב..."
(הדגשה שלי, ש.ש).

סעיף 161 לחוק זה קובע כי:

161. המועצה תייעץ לשר או למנהל, בעניינים אלה:

(4) קביעות הוראות מקצועיות לפי סעיף 153

לשון החוק ברורה. סמכותו של השר לקבוע הוראות מקצועיות לעניין עבודתו של שמאי רכב מותנת בקיום התייעצות מקדמית עם המועצה המייעצת.

משהאחרון הורה על כינונה ככזו, הרי היא בגדר ממליץ/יועץ סטטוטורי ו"מהווה היא איבר בלתי נפרד – איבר חיוני – במנגנון ההחלטות ובשיקול-דעתן של הרשויות" ו"מתוך שהמחוקק קרא בשמו מפורשות ועשאו איבר במנגנון ההחלטה, נדע כי חייב הוא בעל-הסמכות לכרות אוזנו ולשמוע את המלצתו-עצתו של אותו ממליץ-יועץ, ולאחר שישמע – כי ישקול בכובד-ראש המלצה וייעוץ שקיבל..." בג"ץ 2344/98 מכבי שירותי בריאות נ' שר האוצר, נד(5) 729 (2000)).

מכאן, המלצתה של המועצה אמורה להגיע למשיב 1 כלשונה, ללא
כל חיץ וללא כל גורם מבודד או מעבד , מקצועי ככל שיהיה, שהרי החוק קובע כי על השר להיוועץ במועצה, ובה בלבד, והמלצתה שלה היא היא
בעלת ה"משקל סטטוטורי" המחייב (ראה והשווה
בג"ץ 33/92 ברוך בן-יוסף נ' השר לענייני דתות, אבנר שאקי, מו(1) 855 (1992)).

11.
מכאן, משהחליטה המועצה בישיבתה מיום 19.2.17 להמליץ כי "ירשם מחיר שעת העבודה יהיה המקובל בענף נכון ליום עריכת הדו"ח"
היה עליה להעביר המלצה זו ולא אחרת. המועצה רשאית הייתה, כמובן, לשנות
מהמלצתה,
ברם היה עליה לעשות זאת באותה דרך בה התקבלה המלצתה הראשונה – במועצה המייעצת עצמה (ר' בהקשר דומה עת"מ (מנהליים ת"א) 72328-10-18 אאורה השקעות בע"מ נ' ועדה מקומית לתכנון רמת השרון , פסקה 19 (פורסם בנבו, 18.03.2019).

12.
לא נעלם מעיניי כי בפועל, נכון למועד זה, לא תוקנו התקנות על סמך "המלצת גורמי המקצוע" ובכלל; ולכאורה, כך לטענת המשיבים 3-1, ראוי להמתין עד להחלטת השר ולאחר מכן לתקוף אותה בעתירה מנהלית. סבורני כי משהתגלתה התנהלותה השגויה של המועצה, לא יהא זה נכון להעלים עין ממנה שעה שאם היא תתקבל ממילא תוגש עתירה חדשה שתביא לבטלות החלטת השר בעטיה, כל זאת
מטעמי יעילות ומתן חשיבות ראויה לזמנם ומרצם של השר ושל יתר העוסקים במלאכה.

13.
משזו התוצאה, איני רואה צורך להידרש לשאלת עצם סמכותה של המועצה לייעץ לשר בנושא מחירה של שעת עבודה מכוח סעיף 153 לחוק.


סוף דבר
14.
נוכח התנהלותה של המועצה המייעצת אני מחליט, אפוא, לקבל את העתירה במובן זה שהמלצות המועצה, הן זו שהתקבלה על ידי המועצה בישיבתה מיום 19.2.17
הן זו שהתקבלה על ידי "גורמי המקצוע" לאחר הישיבה והועברה למשיב 1, מבוטלות.

תתכבד המועצה, לאחר מינוי חבריה מחדש, בהתאם להוראות ס' 160(א) לחוק, להתכנס ולקבל המלצתה בעניין זה כאמור לעיל.

המשיבות יישאו בהוצאות העותר כדי סך של 10,000 ₪









ניתנה היום, י"ב תמוז תשע"ט, 15 יולי 2019, בהעדר הצדדים.









עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 130-02/19 איגוד המוסכים בישראל (מלכ"ר) נ' שר התחבורה ישראל כץ, משרד התחבורה/אגף הרכב, המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב ואח' (פורסם ב-ֽ 15/07/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים