Google

יצחק זיו, אייל צור, איתן באני ואח' - אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון

פסקי דין על יצחק זיו | פסקי דין על אייל צור | פסקי דין על איתן באני ואח' | פסקי דין על אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון

31315-07/19 עתמ     12/08/2019




עתמ 31315-07/19 יצחק זיו, אייל צור, איתן באני ואח' נ' אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון








בית המשפט המחוזי בתל אביב - יפו בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים



עת"מ 31315-07-19 זיו ואח'
נ' אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון

תיק חיצוני
:




לפני
כב' השופטת צילה צפת
, סגנית נשיא



המבקשים

1
.
יצחק זיו
2
.
אייל צור
3
.
איתן באני
4
.
ורד אלקלעי
ע"י ב"כ עו"ד ר. בלכר


נגד


המשיב

אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון
ע"י פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי)






החלטה

(בבקשה לצו ביניים)


בקשה לצו ביניים המתלה את כניסתן לתוקף של ההנחיות החדשות שפורסמו על ידי אגף הפיקוח על יצוא בטחוני (המשיב) ביום 16.4.19 ואשר אמורות היו להיכנס לתוקפן ביום 15.7.19 (להלן "ההנחיות החדשות").

המבקשים אשר עוסקים מזה שנים בייצוג וליווי יצואנים ביטחוניים מול המשיב, טוענים כי ההנחיות הללו משנות מצב קיים, פוגעות בחופש העיסוק שלהם באופן בלתי מידתי וללא כל הסמכה בחוק בכך שהן אוסרות עליהן לייצג יצואנים אלו.

ביום 14.7.19 ניתן צו ארעי לפיו ידחה מועד כניסת ההנחיות החדשות עד להחלטה אחרת תוך שהתבקשה תשובת המשיב לבקשה. לאחר הגשת תשובת המשיב ותגובת המבקשים לה, נמצא להיעתר לבקשה לצו הביניים הדוחה את כניסתן לתוקף של ההנחיות החדשות עד למתן

פסק דין
וזאת מהטעמים הבאים:

ההנחיות החדשות פורסמו ביום 16.4.19 והיו אמורות להיכנס לתקפן ביום 15.6.19.

ביום 7.5.19 פנו שניים מהמבקשים, כל אחד בנפרד, למשיב בניסיון לשכנע אותו בדבר הפגיעה בעיסוקם עקב הנחיות אלו. בו ביום פרסם המשיב הבהרה בנושא ההנחיות החדשות בגדרה נכתב בין היתר כי ההנחיות החדשות אינן מונעות את האפשרות להיעזר בשירותיהם של העותרים אך המשיב ימסור מידע בקשר לבקשה לרישיון רק למי שהוסמך כמגיש בקשות ביצואן בטחוני. באותה הבהרה נדחה מועד כניסת ההנחיות החדשות לתוקף ליום 15.7.19. בהמשך להתכתבות שניים מהעותרים עם המשיב אף נערכה פגישה בנדון עם ראשת המשיב וביום 2.7.19 הודיעה להם כי ההחלטה בדבר כניסת ההנחיות החדשות לתוקפן נותרה ללא שינוי היינו 15.7.19.

כאמור ביום 14.7.19 ניתן צו ארעי, לאור העובדה שההנחיות החדשות משנות מצב קיים ועלולות לגרום נזק למבקשים וכי מועד כניסתן לתוקף ממילא נדחה כבר פעם אחת.

לטענת העותרים, ההנחיות החדשות אוסרות עליהם הלכה למעשה להמשיך ולייצג את היצואנים הביטחוניים בקשר עם קבלת מידע בנוגע לבקשות ורישיונות, סטטוס הבקשה, ייצוג בשימועים וביקורות, פגישות עבודה, דיונים וכיוצ"ב. נטען, כי מדובר בפעילות שהעותרים עסקו בה תדיר מזה שנים ארוכות וההנחיות החדשות עלולות להכחיד את עיסוקם.

בתשובתו לבקשה שטח המשיב את תפיסתו המקצועית בנוגע להטמעת המשטר הרגולטורי על רקע חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, תשס"ז-2007 ותקנות הפיקוח על יצוא בטחוני (רישיונות), תשס"ח – 2008, (להלן "תקנות הרישיונות") על פיו, על מנת שהרגולציה על התחום תעבוד בצורה מיטבית עליה להיות מופנמת ומיושמת על ידי היצואנים עצמם כחלק בלתי נפרד ושוטף מהתנהלותם המסחרית השוטפת. עוד נטען ע"י המשיב כי ההנחיות החדשות אינן אלא יישום מעשי של הוראת תקנה 2(ח) לתקנות הרישיונות שנקבעה כבר בשנת 2015.

המשיב מדגיש כי מטרת ההנחיות חדשות לחייב את היצואנים לעסוק בעצמם באמצעות עובדיהם ואורגניהם באינטרקציה מול הרשות המוסמכת. נראה לפיכך כי גם המשיב מסכים שההנחיות החדשות משנות מצב קיים ופוגעות בעיסוקם של המבקשים. על כך יש להוסיף כי הגם שלטענת המשיב ההנחיות החדשות מחדדות את אכיפת תקנות הרישיונות, עובדה היא כי מאז תוקנו בשנת 2015 על ידי הוספת תקנה 2(ח) לא אצה למשיב הדרך להוציא הנחיות מתאימות אלא רק עתה בחלוף כ 4 שנים.

לאור האמור לעיל, דומה כי מאזן הנוחות נוטה במובהק לטובת המבקשים העלולים להינזק מההנחיות החדשות, וגם אם סיכויי העתירה אינם גבוהים במיוחד, מן הראוי היה לאפשר להם זמן הסתגלות והתאמה ארוכים מסד הזמנים שנקבע ע"י המשיב.

ניתן לפיכך צו ביניים הדוחה את כניסת ההנחיות החדשות לתוקפן עד למתן

פסק דין
בעתירה.
המזכירות תנתב לקביעת דיון בעתירה לאחר הפגרה בהתאם לנוהל.



ניתנה היום, י"א אב תשע"ט, 12 אוגוסט 2019, בהעדר הצדדים.








עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 31315-07/19 יצחק זיו, אייל צור, איתן באני ואח' נ' אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון (פורסם ב-ֽ 12/08/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים