Google

ריאד ח'אזן - נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, רשות מקרקעי ישראל - חיפה, ישראל כץ שר התחבורה

פסקי דין על ריאד ח'אזן | פסקי דין על נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה | פסקי דין על רשות מקרקעי ישראל - חיפה | פסקי דין על ישראל כץ שר התחבורה |

44640-03/16 א     07/10/2019




א 44640-03/16 ריאד ח'אזן נ' נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, רשות מקרקעי ישראל - חיפה, ישראל כץ שר התחבורה








בית המשפט המחוזי בחיפה



ת"א 44640-03-16 ח'אזן נ' רשות מקרקעי ישראל
חיפה ואח'




תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני






מספר בקשה:
57

לפני
כבוד השופט ד"ר מנחם רניאל


המבקש:

ריאד ח'אזן


נגד

המשיבים:
1. נתיבי ישראל -

החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ
2. רשות מקרקעי ישראל - חיפה
3. ישראל כץ שר התחבורה


החלטה

זו בקשה למחיקת פרקים ה' ו-ו' בסיכומי הנתבע 3, העוסקים בהחלטת שר התחבורה והפעלת שיקול דעתו בענין תשלום פיצויי סבל, בטענה שהם אינם רלוונטיים להליך לאור ההסדר הדיוני, וההסכמה על תשלום ההפרש לפי סעיף 5 להסדר הדיוני.

הנתבע 3 התנגד לבקשה וטען שאין בה נסיון להבהיר כיצד פרקים אלה חורגים מההסדר הדיוני, או כיצד משתמע מההסדר הדיוני שהנתבע 3 מנוע מלהעלות טענות בהקשר של אופן הפעלת סמכותו ושיקול דעתו עובר למתן החלטתו בעניינו של התובע. העובדה שההסדר הדיוני התייחס לשטח של 2,741 מ"ר שהופקע, אינה מלמדת שהפיצויים ישולמו על כלל שטח זה, ואין להסיק מסקנה שהנתבע ויתר על הטענות העומדות לו, וזאת בין היתר על פי ההודעה הנוספת מטעם הצדדים, בה פוצל סך השטח לחלקים בהתאם לצווי ההכרזה ולמועדי התפיסה של שטחי ההפקעה. לטענתו, הפרקים האמורים מצויים בגדרי ההסדר הדיוני ונובעים במישרין ממנו.

הנתבע 3 הסתמך גם על הטענה שרצפת הפיצוי לתשלום לא כוללת פיצוי בגין 521 מ"ר, בהפקעה משנות ה-50' של המאה הקודמת.

התובע הגיב לתגובת הנתבע 3, וטען שהיא מפתיעה ביותר וחסרת תום לב, ויש בה התנערות מההסדר הדיוני שקיבל תוקף של החלטה ביום 6.11.18. לטענתו, בהתאם לסעיף 5 להסדר הוסכם שישולם ההפרש בין סכום הפיצויים שנקבעו על ידי השמאי, לבין הסכום ששולם לתובע. המחלוקת והשאלה היא אך ורק לגבי גובה הפיצויים, לפי הכרעת בית המשפט בשאלת הייעוד הנכון במועד הקובע. פיצול השטח לפי צווי הכרזה נעשה לפי בקשת השמאית אלזנר מיום 22.1.19, לצורך קביעת הערכים בחוות דעתה ולא לצורך טיעון הצדדים לגבי מועד התפיסה, שאינו רלוונטי, לאור ההסכמה שהגיעו אליה הצדדים בהסדר הדיוני על תשלום כאמור בהסדר הדיוני.

לפי ההסכם הדיוני מונתה השמאית מטעם בית המשפט ליתן חוות דעתה "בנוגע לסכום פיצויי ההפקעה בגין הפקעת מקרקעין בשטח כולל של 2,741 מ"ר מתוך המקרקעין הידועים כגוש 18549 חלקה 27". סוכם כי השמאית תקבע את ערכי המקרקעין שהופקעו "בשים לב למפת ההכרזה ובהתאם למועד הקובע לפי דין". על פי סעיף 5 להסדר הדיוני, נקבע שהנתבע 3 ישלם את הסכום שייקבע בהתאם לחוות דעת השמאית. בתגובה שהגיש הנתבע 3 בהתאם להחלטתי מיום 22.1.19 ציין כי המחלוקת היא בין התובע לנתבע 3 בלבד, שכן "מדובר בשטח הפקעה אשר ההחלטה בדבר זכאות התובע לפיצויים בגינה הינה בסמכותו של שר התחבורה". הנתבע 3 הסכים שהשמאית תחווה דעתה בנוגע לסכום פיצויי ההפקעה שעל שר התחבורה לשלם.

עתה, בסיכומיו, טוען הנתבע 3 שיש לדחות את התביעה שכן התובע לא הצביע על פגם בהפעלת שיקול דעתו של שר התחבורה, שניתנה לאחר קיום הליך מנהלי תקין. אם אכן היתה פתוחה בפני
הנתבע 3 הטענה שיש לדחות את התביעה עקב היעדר פגם בהפעלת שיקול דעתו של שר התחבורה לאחר קיום הליך מנהלי תקין, לא היה טעם בהערכתה של שמאית בית המשפט ובקביעת בית המשפט על פי חוות דעתה. לטענת הנתבע 3 אין לשלם סכומים אלה, משום שללא קשר לחוות הדעת ולקביעת בית המשפט על פי חוות הדעת, פטור הנתבע 3 מתשלום שכן קיבל את החלטתו לאחר קיום הליך מנהלי תקין. טיעון זה של הנתבע 3 מנוגד למוסכם על פי ההסדר הדיוני, לפיו הסכום שייקבע על ידי בית המשפט לפי חוות דעת שמאית בית המשפט ישולם לתובע.

אני דוחה את טענת הנתבע 3, כאילו משמעותו של סעיף 5 להסדר הדיוני היא שהנתבע 3 מוותר על החזר הסכומים שכבר שולמו עבור פיצוי להפקעה של 521 מ"ר בעבר, ואין הנתבע 3 מחויב על פי הסעיף לשלם יותר ממה ששולם בעבר. טענה זו מנוגדת בפירוש לאמור בהסדר הדיוני, לפיו ככל שהסכום ששולם בעבר יהיה גבוה מסכום הפיצויים שייקבעו, לא יהיה החזר מהתובע, אך ככל שהסכום ששולם יהא נמוך יותר מהסכום שייקבע, "ישולם ההפרש וכן סכומים נוספים כפי ככל שייקבעו, בתוך 60 יום מיום פסק הדין". כלומר, הוסכם במפורש שהסכום הגבוה יותר שייקבע ישולם, ולא תידחה התביעה בגינו.

על כן, אני מקבל את הבקשה ומוחק את פרקים ה' ו-ו' מסיכומי הנתבע 3. הן הנתבע 3 והן התובע ביקשו לחייב בהוצאות עם ההחלטה בבקשה זו. על כן, אני מחייב את הנתבע 3 לשלם לתובע הוצאות הבקשה בסך 2,925 ₪.

ככל שהנתבע 3 רואה לנכון לטעון טענות נוספות (שאינן הטענות שעלו בפרקים ה' ו-ו' שנמחקו), אני מתיר לו לעשות כן עד ליום 29.10.19.

התיק יובא לפניי למתן

פסק דין
ביום 30.10.19
.

ניתנה היום, ח' תשרי תש"פ, 07 אוקטובר 2019, בהעדר הצדדים.










א בית משפט מחוזי 44640-03/16 ריאד ח'אזן נ' נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ, רשות מקרקעי ישראל - חיפה, ישראל כץ שר התחבורה (פורסם ב-ֽ 07/10/2019)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים