Google

ארגון נכי צה"ל - שר הביטחון, מר שאול מופז ואח'

פסקי דין על ארגון נכי צה"ל | פסקי דין על שר הביטחון | פסקי דין על מר שאול מופז ואח' |

1291/04 בג"צ     07/03/2006




בג"צ 1291/04 ארגון נכי צה"ל נ' שר הביטחון, מר שאול מופז ואח'






בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

בג"ץ 1291/04

בפני
:
כבוד השופט א' א' לוי


כבוד השופט א' גרוניס


כבוד השופטת א' חיות


העותר:
ארגון נכי צה"ל



נ ג ד

המשיבים:
1. שר הביטחון
, מר שאול מופז

2. מנכ"ל משרד הביטחון, מר עמוס ירון

3. ראש האגף השיקום, מר גד דובב

עתירה למתן צווים על-תנאי

תאריך הישיבה:
י"ז בשבט תשס"ה
(27.1.2005)

בשם העותר:
עו"ד אייל בליזובסקי
, עו"ד ליואן סגן,
עו"ד דני אלוני

בשם המשיבים:
עו"ד ערן אטינגר


פסק-דין

השופט א' א' לוי
:

1. ענינה של עתירה זו – בה ניתן בתאריך 30.1.05 צו על-תנאי - הוא במוסד הוועדות הרפואיות, הפועל מכוחם של חוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 ותקנות שהותקנו לפיו – הן תקנות הנכים (ועדה רפואית עליונה), התשכ"ד-1964 ותקנות הנכים (ועדות רפואיות), התשכ"ו-1965. בעתירתו הלין העותר – ארגון נכי צה"ל
, על כי במצב הדברים הנוהג, בו כפופות הוועדות הרפואיות לקצין התגמולים הראשי באגף השיקום של משרד הביטחון, מתגלע ניגוד ענינים בפעילות האגף. כמו כן ביקש העותר להכריז על בטלותן של אותן הוראות הקבועות בתקנות הנ"ל ובהנחיות
פנימיות של אגף השיקום, מכוחן קנו לעצמם קציני התגמולים, יושבי-ראש הוועדות והממונים עליהן סמכות להורות על קיומו של דיון חוזר בענינו של נכה, אף לאחר שהוועדות אמרו את דברן לגביו. ולבסוף, ביקש העותר כי יאסר על הוועדות הרפואיות להסתייע בייעוץ משפטי מטעם אגף השיקום, הניתן בידי גורמים המספקים ייעוץ כזה לקצין התגמולים.

העתירה ביקשה, אפוא, לחולל רביזיה משמעותית בנוהלי עבודתן של הוועדות הרפואיות, שעיקרה הוא ניתוק הזיקה בינן לבין קצין התגמולים, האחראי על תשלום הכספים למי שהוכר כנכה צה"ל על-יסוד קביעתן של ועדות אלו. זאת, מחשש כי זיקה זו שוללת מן הנכים את זכותם על-פי דין לעמוד לבדיקתן של ועדות רפואיות בלתי תלוי
ות, ופוגעת בשיקול דעתם של החברים בוועדות אלו, החבים נאמנות למקצוע הרפואה ולו בלבד.

2. משרד הביטחון היה ער מזה זמן, ואף קודם שהוגשה העתירה, לבעיות הכרוכות בנוהלי עבודתן של הוועדות הרפואיות. אי לכך, הוקמה ועדה בראשותו של אלוף (מיל') רפאל ורדי, אשר דנה בדבר והגישה את מסקנותיה למנהל הכללי של המשרד. על יסוד המלצות הוועדה, החליט המנהל הכללי להפריד את מנגנון הוועדות הרפואיות מן היחידה באגף השיקום, העוסקת בתביעות ובקביעת זכאות (לאמור, מקצין התגמולים), ולהכפיפה – ואף זאת מן הבחינה המנהלית בלבד, להבדיל מזו המקצועית – ישירות לראש האגף. כן הוחלט להפריד בין הייעוץ המשפטי הניתן לקצין התגמולים לבין זה הניתן לוועדות הרפואיות.

3. פתרון זה לא הניח את דעת העותרים, אשר טענו כי ראש אגף השיקום עצמו מוסמך לשמש קצין תגמולים. בדיונים שהתקיימו בפני
נו בתאריכים י"ח בסיוון תשס"ד (7.6.04) וכ"ז באב תשס"ה (1.9.05) ביקשנו מהמשיבים לשוב ולבחון את עמדתם בשלוש סוגיות:

א) היותו של ראש אגף השיקום, במקביל, ממונה על עבודת הוועדות הרפואיות (על-פי ההסדר המוצע) וגם קצין תגמולים;
ב) אופן הסדרתה של ההפרדה בקבלת ייעוץ משפטי בין הגורמים המעורבים;
ג) סמכותם של קציני התגמולים, יושבי-ראש הוועדות הרפואיות והממונים על הוועדות להחזיר ענינו של נכה, שהוכרע בוועדה, לדיון נוסף בפני
ה.

4. בהודעותיהם המשלימות, לרבות בתצהיר תשובתם לעתירה, הודיעונו המשיבים כי הוחלט לבטל את הסמכתו של ראש אגף השיקום כקצין תגמולים; כי התבקש, והתקבל, אישורו של משרד המשפטים למינויו של יועץ משפטי נפרד לוועדות הרפואיות, ומינוי זה מצוי בשלב מתקדם של הסדרה; וכי תבוטל סמכותם של יושב-ראש ועדה או של הממונה עליה להחזיר ענין שהוכרע לדיון נוסף בוועדה. מענין אחרון זה חזרו בהם המשיבים בהודעות מאוחרות יותר שמסרו, ותחת זאת הציעו כי קצין התגמולים יוכל להחזיר דיון לוועדה רפואית רק מששוכנע, על יסוד ייעוץ משפטי שקיבל, כי הוועדה חרגה באופן ברור מסמכותה. החלטת קצין התגמולים תהא ניתנת לערעור. בדומה, הודיעו המשיבים כי הותרתה של סמכות מעין זו גם בידי יושבי-ראש הוועדות הרפואיות היא חיונית, וזאת כדי למנוע כשלים בעבודת הוועדות. המשיבים הציעו עוד, כי ההסדר החדש ייבחן במשך שנה ובסיומה יידונו המסקנות העולות ביחס ליישומו.

העותר, בתגובתו לאמור בהודעת המדינה, מאן לברך על המוגמר ועל הפתרון המוצע. ראשית, נותר הוא בעמדתו ולפיה יש להבטיח את יישום הפתרון, לרבות קביעתו של לוח זמנים לכך, וביטולן של ההוראות בהן מעוגן ההסדר הקיים, באמצעות עשייתם של צווים מוחלטים בעתירה זו; שנית, שלל העותר מכל וכל את הותרת הסמכות להורות על דיון חוזר בידיהם של הגורמים האמורים; שלישית, דרש הוא כי המשיבים יתחייבו שלא זו בלבד שלוועדות הרפואיות ימונו יועצים משפטיים נפרדים, אלא כי הלכה למעשה הן לא יסתייעו בייעוץ המשפטי הניתן לקצין התגמולים; רביעית, גרס העותר, כי על היועצים המשפטיים הללו להיות כפופים לגורם חיצוני שאינו ראש אגף השיקום; חמישית, טען כי יש לבטל את תפקיד הממונה על הוועדות הרפואיות, באשר הללו אינן כפופות אלא לדין; ולבסוף, לא נחה דעתו של העותר כי הכפפתן של הוועדות הרפואיות לראש אגף השיקום תפתור את ניגוד הענינים הנטען. שכן, בין היתר, לטענתו, מוסיפים בעלי תפקידים בוועדות לשמש כקציני תגמולים בעצמם, והעומדים בראשו של אגף השיקום, לרבות קצין התגמולים הראשי, מוסיפים לאחוז בידם השפעה ניכרת על פעילות הוועדות, לרבות באמצעות סמכותם למנות מזכירים להן. יתרה מכך, העותר טען כי חוק הנכים כלל אינו מאפשר להכפיף את הוועדות הרפואיות לראש אגף השיקום, שכן פעולתן נשלטת בידי שר הביטחון
עצמו.

5. לאחר שעיינו בהודעות הצדדים והאזנו בקשב רב לטיעונים שהעלו בפני
נו על-פה, הגענו לכלל דעה כי יש לקבל את הצעת המשיבים ולהניח להם ליישם את הפתרון המוצע על-ידם לפרק הזמן, שבסיומו ניתן יהיה לבחון את הדברים על יסוד הניסיון שהצטבר והלקחים שהופקו. אפשר, בלא שרואים אנו לקבוע מסמרות בדבר, כי ההסדר החדש ייתן מענה לבעיות שהעלה, ובצדק עשה כן, העותר בעתירתו. אנו קובעים, אפוא, כי לעת הזו מיצתה העתירה את עצמה, והטיפול בה מסתיים בלא צורך בעשייתם של צווים מוחלטים. אך ברי הוא, כי בפני
העותר פתוחה הדרך לשוב ולפנות לבית-משפט זה בעתיד, ככל שיהא סבור כי יש בידיו עילה לכך. זאת, נשוב ונדגיש, לאחר שתינתן למשיבים הזדמנות הוגנת, לרבות מבחינת פרק הזמן הדרוש לכך, ליישם את שהתחייבו לו בתשובתם לעתירה זו.

המשיבים ישאו בשכר טרחת בא-כוחו של העותר בסך 20,000 ש"ח, וכן בהוצאות המשפט.

ניתן היום, ז' באדר תשס"ו (7.3.2006).


ש ו פ ט ש ו פ ט ש ו פ ט ת

_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח. 04012910_o21.doc/שב
מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט, www.court.gov.il









בג"צ בית המשפט העליון 1291/04 ארגון נכי צה"ל נ' שר הביטחון, מר שאול מופז ואח' (פורסם ב-ֽ 07/03/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים