Google

יואב סרוגו, ראובן סרוגו חברה לבניה בע"מ - אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ

פסקי דין על יואב סרוגו | פסקי דין על ראובן סרוגו חברה לבניה | פסקי דין על אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ

16681-09/19 א     26/01/2020




א 16681-09/19 יואב סרוגו, ראובן סרוגו חברה לבניה בע"מ נ' אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ








בית משפט השלום בראשון לציון


ת"א 16681-09-19 אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ
נ' זקוטו משה ובניו בע"מ ואח'




תיק חיצוני: מספר תיק חיצוני






מספר בקשה:
7

בפני

כבוד הרשמת שלי רוזמן פרקש


מבקשים

1
.
יואב סרוגו

2
.
ראובן סרוגו חברה לבניה בע"מ


נגד

משיבה
אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ





החלטה


1.
לפניי בקשה להפקדת ערובה מכוח הוראת סעיף 353א לחוק החברות, תשנ"ט-1999. הוגשו תגובה ותשובה.

2.
המבקשים הם נתבעים 4-5 בתביעה בסך 186,000 ₪ בתוספת מע"מ.

3.
המשיבה היא חברה המספקת ומבצעת עבודות אבן ופסיפס. המבקשת 2 היא חברת בניה, והמבקש 1 הוא בעל מניות בה ומנהל בחברה. בין הצדדים התקיימה מערכת יחסית עסקית במשך שנים רבות.

4.
התובענה דנן סבה סביב הסכם שנערך בין המשיבה לבין הנתבעים 1-3, ביחס לפרויקט ברחוב אשר אורנבך 1 בראשון לציון (להלן: "הפרויקט").

5.
תמצית טענות המשיבה, כי המבקשים נתנו "גב כספי", כלשונה, לנתבעים 1-3, ביחס לתשלומים ששילמו הנתבעים 1-3 למשיבה, קרי, כל תשלום אושר על-ידי המבקשים, ולאחר מכן הפיקו המבקשים שיק לטובת נתבעים 1-3 אשר הוחלף בשיק עבור המשיבה. נוכח שהמבקשים "התעשרו שלא כדין", כך נטען, הוגשה גם כנגדם התובענה.

6.
תמצית טענות המבקשים, כי כתב התביעה אינו מגלה עילה וזאת בשל היעדר יריבות בין הצדדים. נטען כי המבקשים אינם ערבים להתחייבות הנתבעים 1-3 כלפי המשיבה. עוד נטען, כי רק לאחר שהתברר למשיבה כי הנתבעים 1-3 אינם סולבנטיים, התגבשה ההחלטה לצרף המבקשים כנתבעים בהליך.

7.
ההסדרים המאפשרים להורות לתובע להמציא ערובה להבטחת הוצאות הנתבע מבחינים בין תובע שהוא יחיד לבין תובע שהוא תאגיד. ההסדר בעניין התובע היחיד מוסדר בהוראת תקנה 519 לתקנות סדר הדין האזרחי תשמ"ד-1984. אחת המטרות המרכזיות להפעלתה היא למנוע תביעות סרק ולהבטיח את תשלום הוצאותיו של הנתבע ככל שיהא צורך בהם, במיוחד כאשר נראה לבית המשפט כי סיכויי התביעה קלושים. הכלל הוא, כי בערכאה ראשונה יופעל אמצעי זה לעיתים נדירות ובנסיבות חריגות בלבד.

8.
בשונה מכך, לגבי חברות, כפי ענייננו, נקבע הסדר מיוחד המנוי בסעיף 353א לחוק החברות תשנ"ט-1999:

"הוגשה לבית משפט תביעה על ידי חברה או חברת חוץ, אשר אחריות בעלי המניות בה מוגבלת, רשאי בית המשפט שלו הסמכות לדון בתביעה, לבקשת הנתבע, להורות כי החברה תיתן ערובה מספקת לתשלום הוצאות הנתבע אם יזכה בדין, ורשאי הוא לעכב את ההליכים עד שתינתן הערובה, אלא אם כן סבר כי נסיבות הענין אינן מצדיקות את חיוב החברה או חברת החוץ בערובה או אם החברה הוכיחה כי יש ביכולתה לשלם את הוצאות הנתבע אם יזכה בדין".

9.
כידוע, כאשר מונחת לפני בית המשפט בקשה להורות לתובע שהוא תאגיד להפקיד ערובה, עליו לבחון בשלב הראשון את מצבה הכלכלי של החברה. משמצא בית המשפט כי החברה לא הראתה כי תוכל לשלם את הוצאות התובע אם יזכה בדין, על בית המשפט להמשיך לשלב השני ולבחון האם נסיבות העניין מצדיקות חיוב בהפקדת ערובה. במצב דברים זה, הכלל הוא חיוב החברה להפקיד ערובה והחריג הוא הפטור מהפקדת ערובה. ר' כב' השופט מלצר ב-רע"א 10376/07 ל.נ הנדסה ממוחשבת בע"מ נ' בנק הפועלים בע"מ מיום 11.2.2009.

10.
הנטל להראות מהן אותן הנסיבות שבגינן לא מוצדק לחייב את החברה בהפקדת ערבות, מוטל אפוא על המשיבה. בדרך כלל אין מקום בשלב זה להיכנס לעובי הקורה לעניין סיכויי ההליך, אלא במקרה שאלה קיצוניים במיוחד, לכאן או לכאן. ר' תא (י-ם) 21324-06-15 אחים שרבט יוזמים ובונים (1989) בע"מ נ' א.מ. תורג'מן בע"מ מיום 4.11.18. מדובר בענייננו בתובענה הנובעת מיחסים עסקיים, אותה יש לברר בדרך של הליך שמיעת ראיות לשם קביעת ממצאים עובדתיים ומשפטיים.


11.
עיון בתגובה בהיקף עמוד אחד שהגישה המשיבה מעלה כי לא עלה בידיה להראות יכולת כספית לפירעון הוצאות שייפסקו למבקשים, ככל שיפסקו. לתגובה לא צורפה כל אסמכתה. אף לא הוצגו נסיבות אחרות, המצדיקות חריגה מהכלל שבדין. המשיבה לא הציגה אפוא ראשית ראיה ליכולתה הכלכלית לשאת בעלויות ההליך מלבד אמירה כללית כי "מצבה הכלכלי איתן לכל הדעות".

12.
במכלול הנסיבות והאיזון ביניהן, ובשים לב לכך שמתן פטור מהפקדת ערובה הוא החריג, דינה של הבקשה להתקבל, כך שיש לחייב את המשיבה בהפקדת ערובה.

13.
האיזון במכלול השיקולים שעל סמכם ייקבע סכום הערובה ייהא לעולם תלוי נסיבות ועליו להיות בר-השגה.

14.
במכלול הטענות והנסיבות ולאחר ששקלתי את מהות ההליך, היקף יריעת המחלוקת, ההוצאות העלולות להיגרם והפסיקה הנוהגת בנוגע לשיעור ההפקדה בנסיבות דומות ובשים לב לכל אלה, לצד זכות הגישה לערכאות של המשיבה ובאיזון ביניהם, מצאתי לחייב את המשיבה בהפקדת ערובה בסך 10,000 ₪.

15.
הסכום יופקד בקופת בית המשפט עד יום 25.2.20, וכתנאי להמשך ההליך.


ניתנה היום, כ"ט טבת תש"פ, 26 ינואר 2020, בהעדר הצדדים.










א בית משפט שלום 16681-09/19 יואב סרוגו, ראובן סרוגו חברה לבניה בע"מ נ' אסולין תעשיות אבן וקרמיקה בע"מ (פורסם ב-ֽ 26/01/2020)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים