Google

אברהם דיין - צוריאל קריספל משה חזן

פסקי דין על אברהם דיין | פסקי דין על צוריאל קריספל משה חזן

35715-06/18 תאמ     18/02/2020




תאמ 35715-06/18 אברהם דיין נ' צוריאל קריספל משה חזן








בית משפט השלום בכפר סבא


תא"מ 35715-06-18 דיין נ' קריספל
תא"מ 35658-06-18 דיין נ' חזן




תיק חיצוני: עזרוני 35715




בפני

כבוד השופטת חגית בולמש


תובע

אברהם דיין


נגד

נתבעים
צוריאל קריספל
משה חזן



החלטה

1.
במסגרת הדיון שהתקיים היום ביקשו הנתבעים לעכב פעם נוספת את ההליכים על מנת לאפשר את מיצוי הליך החקירה, בירור המסכת העובדתית הנוגעת לטענה המרכזית נשוא התביעה – תביעת דיבה ולשון הרע בגין אמירות שנאמרו כנגד התובע. הנתבעים עומדים על טענת הגנתם ל"אמת דיברתי" ומבקשים להוכיח הגנתם זו באמצעות עדים.
2.
החלטתי בדבר עיכוב ההליכים לראשונה בתיק זה ניתנה ביום 7.7.19, לאחר פרוץ החקירה הגלויה. החלטתי היום הינה המשך של החלטתי הקודמת בעניין זה, והמסכת העובדתית והמסגרת המשפטית מפורטות בהרחבה בהחלטת העיכוב הראשונה.
3.
לאחר הדיון המקדמי הראשון נפתחה חקירה גלויה כנגד התובע ואנשים נוספים, שפרטיה חסויים, בגין חשד לעבירות שוחד, קשירת לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. מהודעות המחלקה החוקרת שהועברו לתיק זה (מיום 7.7.19 ו- 11.12.19) עולה כי חלק מהעדים בתיק זה נחקרו במסגרת ההליך הפלילי. חקירתם אינה בפני
בית המשפט וכך גם אין בפני
כל מידע הנוגע להמשך החקירה, לוחות הזמנים לחקירה וצפי לקבלת החלטה. כל שידוע מהודעות היחידה החוקרת הוא שהחקירה תלויה ועומדת.
4.
החקירה נוגעת לליבו של ההליך האזרחי, בשים לב לממשק בין הטענות בכתב התביעה וכתבי ההגנה ביחס לטענת השוחד. קשר זה עלה גם ממכתבי היחידה החוקרת. מסיבה זו ביקשה היחידה החוקרת אף לעכב את המשך בירור התיק עד להסרת החשש מפני שיבוש ומשהוסר החשש קבעתי את הדיון האמור.
5.
בתיק זה צפויים להעיד מספר לא מבוטל של עדים, והטענות של הצדדים בדבר השוחד הן טענות כבדות משקל שנחקרות ונבחנות על ידי גורמי האכיפה האמונים על כך.
6.
משכך, ביקשתי מהצדדים בדיון להביע את עמדתם באשר לאפשרות לפנות לפרקליטות לבירור הצפי לסיום החקירה, על מנת לדעת מתי צפויות להתקבל המסקנות. בעוד הנתבעים הביעו הסכמתם הרי שהתובע התנגד לכך, ולפיכך כלל לא ברור הצפי לקבלת המסקנות.
7.
על אף שככלל אין לעכב בירורו של הליך אזרחי בשים לב לקיומו של הליך פלילי, הרי שמדובר במקרה קיצון שבו מתבקש בית המשפט האזרחי, במסגרת הכרעתו האזרחית, להחליף את היחידה החוקרת האמונה על חקירות מסוג זה (יחא"ה) בעודה פועלת לבחינת אותן הטענות בדיוק, באמצעות חלק מאותם עדים שנחקרו בהליך האזרחי, ולהכריע באותו עניין ממש.
8.
משכך, ככל שיתקדם ההליך האזרחי במקביל, קיימת סבירות גבוהה שייתכנו הכרעות סותרות בין ההליך האזרחי להליך הפלילי בסוגיה שיש לה השלכות פליליות וציבוריות רחבות, בשים לב למעמדם הציבורי של הצדדים. אין מדובר במקרה בו ההליך הפלילי נוגע לצדדים שבפני
בלבד אלא יש בו כדי להשליך גם על הציבור, בשים לב לטענות שיוחסו לתובע בהיותו נבחר ציבור.
9.
אין זה מצב רצוי שבו טענת שוחד ומרמה של איש ציבור תוכרע במישור האזרחי בעוד קיימת בחינה על ידי גופי החקירה במישור הפלילי, באותם נושאים ועל ידי אותם עדים (חלקם או כולם).
10.
תיק זה בעל משקל ציבורי, שכן הטענות הן בנוגע למעורבות איש ציבור בהיותו כזה. החשש הוא כי השאלות המהותיות השנויות במחלוקת שבסיסן נובע מהדין הפלילי יידונו בשתי מסגרות שונות ויגרמו לניהול הליך כפול, עם הכרעות סותרות, כאשר ההשלכות של קביעה בהליך האזרחי עשויות להיות רחבות מעבר להליך שבפני
.
11.
קיים קושי של ממש לנהל את ההליך האזרחי בשאלת השוחד בצורה יעילה, בשעה שטרם ברורה החקירה המשטרתית והחלטת הפרקליטות אליה הועבר התיק. שונה היה הדבר לו היינו במצבנו במועד הדיון הראשון וטרם החלה החקירה הגלויה.
12.
תביעת לשון הרע שבפני
נוגעת כולה לטענות שוחד של הנתבעים כלפי התובע – טענות אלה הועברו גם לגופי החקירה והם בוחנים את הנושא לעומקו.
13.
הגם שיש בהחלטה לעכב את ההליך האזרחי פגיעה בזכויות התובע לבירור תיקו בהקדם האפשרי, הרי שהתובע נדרש לעמוד כנגד טענות אלה בשלב זה בהליך הפלילי, וטענותיו שמורות לו במלואן לאחר התבהרות המשך ההליכים נגדו. לא בכדי הצעתי לצדדים להסיר
את הערפל באשר למועדים ולפנות לפרקליטות על מנת לברר צפי לסיום החקירה, וזאת דווקא על מנת לצמצם את אפשרות הפגיעה בתובע ולקבוע כבר עתה הוכחות למועד שלאחר סיום החקירה, אולם התובע סירב לאפשרות זו.
14.
אני ערה לקשיים של הצדדים והצורך לברר טענותיהם בהקדם, על מנת להפחית, ולו במידת מה, את הטענות המופנות כנגדם והקשיים שעולים מכך. אולם, קשיים אלה לא יפתרו במסגרת ההליך האזרחי, בעוד תלויה חקירה פלילית בנושא זה בדיוק שטרם הסתיימה.
סיכום
:
15.
לפיכך, מבלי שיש בכך כדי להשפיע על מהות הטענות של הצדדים בתיק שבפני
, אני מורה על עיכוב ההליכים בתיק זה עד לקבלת הכרעה על ידי הפרקליטות האם ייסגר התיק כנגד התובע, כפי שטוען התובע, או שמא יש די ראיות לצורך העמדה לדין בטענת השוחד הנחקרת.
16.
עם קבלת מסקנות הפרקליטות והחלטתם בדבר תיק החקירה, על הצדדים לעדכן את בית המשפט, על מנת שתינתנה הנחיות להמשך.
17.
בשים לב להחלטתי זו, לא ראיתי צורך לדון בשלב זה בבקשה של הנתבעים להוסיף עדים נוספים. יש להניח שלאחר שיוסר העיכוב יתקיים קדם משפט נוסף ובו תתברר המסכת העובדתי והמשפטית ויעלו טענות נוספות בעניין זה.
18.
אין צו להוצאות.







ניתנה היום, כ"ג שבט תש"פ, 18 פברואר 2020, בהעדר הצדדים.










תאמ בית משפט שלום 35715-06/18 אברהם דיין נ' צוריאל קריספל משה חזן (פורסם ב-ֽ 18/02/2020)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים