Google

מדינת ישראל - אבי מרגלית, מנחם רייניץ, דב ורוצלבסקי, נמרוד בן ארי, כור תעשיות בע"מ, משה ברושי ואח'

פסקי דין על אבי מרגלית | פסקי דין על מנחם רייניץ | פסקי דין על דב ורוצלבסקי | פסקי דין על נמרוד בן ארי | פסקי דין על כור תעשיות | פסקי דין על משה ברושי ואח' |

960/05 פ     28/05/2006




פ 960/05 מדינת ישראל נ' אבי מרגלית, מנחם רייניץ, דב ורוצלבסקי, נמרוד בן ארי, כור תעשיות בע"מ, משה ברושי ואח'






בתי המשפט
188
פ 960/05
בית משפט מחוזי ירושלים
28/05/2006

כב' השופט נֹעם סולברג

בפני
:
מדינת ישראל

בעניין:
המאשימה

ע"י עו"ד אשר גושן

ב"כ היועץ המשפטי לממשלה
נ ג ד
1. אבי מרגלית

ע"י ב"כ רזניק-חן ושות'
, עו"ד
2. מנחם רייניץ

3. דב ורוצלבסקי

ע"י ב"כ וינשטוק-זקלר ושות', עו"ד
4. נמרוד בן ארי

ע"י ב"כ עו"ד שפטינצקי, חלפין, הוברמן, עו"ד
5. פרי הגליל בע"מ (האישום נמחק)
6. ויטה - פרי הגליל שיווק בע"מ (המשפט הופרד)
ע"י ב"כ ר' יוחאי ושות', עו"ד
7. כור תעשיות בע"מ

ע"י ב"כ וינשטוק-זקלר ושות', עו"ד
8. אהרון לימור
9. סנפרוסט בע"מ
ע"י ב"כ לוי, מי-דן ושות', עו"ד
10. שעיה טנצר
11 מאיר פרץ
12. פוד קלאב בע"מ
13. משה ברושי (המשפט הופרד)
14. מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ (המשפט הופרד)
ע"י ב"כ עו"ד יובל ששון
מיתר, ליקוורניק, גבע & לשם, ברנדויין ושות', עו"ד

הנאשמים
גזר דין (נאשם 13)

1. הנאשם 13 הורשע לאחר הפרדת משפטו ממשפטם של שאר הנאשמים על היותו צד להסדר כובל, עבירה בניגוד לסעיף 47(א)(1) לחוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח - 1988 [להלן - החוק]. הנאשם שימש מנכ"ל חברת מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ, ובמסגרת תפקידו זה עסק בייצור ירקות מוקפאים ובשיווקם. ירקות מוקפאים הם ירקות שעברו תהליך של ניקוי, מיון חליטה ועיבוד - בהתאם לסוג הירק - והקפאה. הירקות נמכרים ללקוחות במצב קפוא, באריזות ובהן ירק מסוג אחד, או לקט ממספר סוגים. בין השנים 1992 - 1998 היה הנאשם במסגרת תפקידו הנ"ל צד להסדרים לפיהם מחירי המכירה של ירקות מוקפאים שיוצרו או שוּוקו על-ידו ובאמצעות חברת מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ, היו המחירים אשר אותם תֵיאם עם גורמים אחרים מעת לעת; שיעורי ההנחה ללקוחות, לפי סוגיהם, נקבעו על-פי תיאום בין הנאשם ועם גורמים אחרים; הנאשם וגורמים אחרים חילקו ביניהם לקוחות על-פי רשימות שנערכו על-ידם ואשר עודכנו מעת לעת; הכל כמפורט בכתב האישום.

2. ב"כ המאשימה וב"כ הנאשם 13 הגיעו להסדר טיעון לפיו יוטל על הנאשם עונש של מאסר למשך 6 חודשים אשר ירוצה בעבודות שירות, מאסר על תנאי, וקנס בסך של 5,000 ₪.
לרקע הדברים אציין, כי על חברת מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ, נגזר לשלם קנס כספי בסך של 325,000 ₪ ולחתום על התחייבות בסך של 400,000 ₪ להימנע מביצוע עבירה לפי סעיף 47(א)(1) לחוק בתוך שלוש שנים (גזר דין מיום 1.5.06), גם זאת במסגרת של הסדר טיעון.

3. ב"כ הצדדים פירטו את שיקוליהם שביסוד הסדר הטיעון.
העבירה שמדובר בה הינה עבירה חמורה. הפגיעה בתחרות החופשית מזיקה, הן לצרכנים והן למשק כולו. ההסדר הכובל האסור, נעשה כהסדר 'אופקי' בין מתחרים, 'עירום', אשר נועד להפחית את התחרות או למנוע אותה. מִשכוֹ - כחמש-שש שנים - ארוך ומעיק.
מנגד, עצם ההודאה - מבחינה ערכית, וחסכון משמעותי בעטיה לכל הגורמים הקשורים בניהול המשפט - מבחינה מעשית, הינן נסיבות לקולא.

4. העונש שעליו הוסכם בהסדר הטיעון הוא עונש קל. הלכה פסוקה היא, כי "משום חומרתן היתרה של העבירות מסוג זה, העונש שככלל יש להטיל על מבצעיהן ראוי לו שיכלול הן קנס בשיעור גבוה, שמטרתו לפגוע בכיסו של המבצע, שנשא את עיניו להשגתה של טובת הנאה פסולה, והן מאסר בפועל שלא על דרך של עבודת שירות, שמטרתו כפולה - לבטא את החומרה שבה מתייחס בית המשפט לעבירות מסוג זה ולהרתיע את כלל ספקי הסחורות והשירותים מפני ביצוע עבירות דומות" [ע"פ 4855/02 מדינת ישראל
נ' ד"ר איתמר בורוביץ' ואח'
, דינים עליון, כרך עא, 963, פיסקה 191; ע"פ 2919/02 אלוני נ' מדינת ישראל
, דינים עליון, כרך סב, 729, פיסקה 4; ע"פ 1042/03 מצרפלס שותפות מוגבלת בע"מ נ' מדינת ישראל
, פ"ד נח(1) 721, 732; ע"פ 2929/02 מדינת ישראל
נ' אהוד סבירסקי, פ"ד נז(3) 135, 143-144]. על-פי אמות המידה שהיתווה בית המשפט העליון, הרי שעונשו של הנאשם על-פי הסדר הטיעון הינו קל ביותר, במיוחד במרכיב הקנס. מנגד, על-פי אמות המידה שהיתווה בית המשפט העליון לגבי כיבוד הסדר טיעון שנעשה בין המאשימה לבין נאשם [ע"פ 1958/98 פלוני נ' מדינת ישראל
, פ"ד נז(1) 557], דומני כי ראוי לאמץ את ההסדר דנן. נתתי דעתי על דברי ב"כ המאשימה, כי חרף הנחיית בית המשפט העליון, הרי שבפועל, העונש המצוי הוא דווקא עבודות שירות (וכך היה גם בעניין בורוביץ' ובעניין מצרפלס הנ"ל). ב"כ המאשימה ציין כי במסגרת הסדר הטיעון הוגדל קמעא מספר חודשי עבודות השירות, כנגד הפחתת שיעור הקנס. זאת, בהתחשב במצבו הקשה מאוד של הנאשם, ובנסיבותיו האישיות המיוחדות. אכן, הוצגו בפני
י מסמכים אשר הוגשו לב"כ המאשימה במסגרת המו"מ שקדם להסדר הטיעון. שוכנעתי כי מדובר בנסיבות שהצדיקו את הסדר הטיעון. מבחינת מעמדו הכלכלי ירד הנאשם "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא" (בבלי, חגיגה ה ע"ב). לא עוד מנכ"ל מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ, וגם לא מישׂרה דומה, אלא בּטלה, קשיי פרנסה וקיום בדוחק. הנאשם גם איננו עוד איש צעיר. על אלה יש להוסיף את הזמן הרב שחלף למן ביצוע העבירות, ואת העובדה שחלקו של הנאשם בביצוען, היה נמוך ביחס לאחרים. בא-כוחו טען כי לא היו תוצאות כלכליות חיוביות להסדר הכובל מבחינתה של חברת מילוטל ירקות מוקפאים בע"מ, בגלל שנמנעה מלשווק את תוצרתה ברשתות השיווק. כיוצא בזה, ייחסתי משקל גם ל'אפקט המצטבר' אשר דיברתי על אודותיו בשולי החלטתי מיום 10.4.06 בגמר הדיון בטענות המקדמיות. הנאשם ראוי להתחשבות, בתקווה שיישתקם ויחזור לאיתנו. בהתחשב בכל אלה ובאמות המידה ההלכתיות לגבי כיבוד הסדר טיעון, ומשנשקלו השיקולים הרלבנטיים השונים, אֵלו האינדיבידואליים של הנאשם, ואלו הכלליים של הציבור כולו, החלטתי לאמץ את הסדר הטיעון.

5. אני גוזר איפוא על הנאשם עונשים כדלקמן:

א. 6 חודשי מאסר אשר אותם ירצה הנאשם בעבודות שירות במועצה האיזורית מרום הגליל בעבודות אחזקה וסיוע שירותים ומינהלה. הנאשם יתייצב לתחילת עבודות השירות ביום 28/6/06 בשעה 08:00 (במפקדת גוש צפון, יחידת עבודות שירות במתחם בית הסוהר חרמון) ויעבוד מיום א' - ה' מהשעה 08:00 עד השעה 16:00 ובערבי חגים מן השעה 08:00 עד השעה 12:00. הנאשם התחייב לעדכן את משרד הממונה בכל שינוי, אם יחול, בכתובת מגוריו. הובהר לנאשם כי עליו לעמוד בתנאי הפיקוח וביקורת הפתע, וכי כל הפרה בעבודות השירות צפויה להביא להפסקה מינהלית ולריצוי עונש במאסר ממש.

ב. מאסר על תנאי למשך שנה. הנאשם לא ירצה עונש זה, אלא אם יעבור בתוך 3 שנים מהיום עבירה בניגוד לסעיף 47(א)(1) לחוק.
ג. קנס כספי בסך של 5,000 ₪, או 30 ימי מאסר תמורתו.
הקנס ישולם ב-24 תשלומים חודשיים שווים ורצופים, החל מיום 1.6.06, ובראשון לכל אחד מ-23 החודשים שבעקבותיו.

ניתן היום, ל' באייר תשס"ו (28 במאי 2006), במעמד ב"כ המאשימה, הנאשם ובא-כוחו עו"ד יובל ששון.

המזכירות תשלח העתק גזר הדין אל הממונה על עבודות השירות.

נֹעם סולברג
, שופט








פ בית משפט מחוזי 960/05 מדינת ישראל נ' אבי מרגלית, מנחם רייניץ, דב ורוצלבסקי, נמרוד בן ארי, כור תעשיות בע"מ, משה ברושי ואח' (פורסם ב-ֽ 28/05/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים