Google

אברהם אטיאס - הממונה על עבודות השירות

פסקי דין על אברהם אטיאס | פסקי דין על הממונה על עבודות השירות

545/05 עעא     06/09/2005




עעא 545/05 אברהם אטיאס נ' הממונה על עבודות השירות






בתי המשפט
1

בבית המשפט המחוזי בירושלים
עעא 545/05





06/09/2005


בעניין:
אברהם אטיאס





העותר


נ ג ד



הממונה על עבודות השירות



ע"י ב"כ עו"ד
לימור חלד מפרקליטות מחוז ירושלים
המשיב

החלטה

1. לפני בקשה דחופה למתן צו על-תנאי, בגדרה נתבקש בית המשפט ליתן צו המורה למשיב לאפשר לעותר להיעדר מעבודות השירות שהושתו עליו בערכאה קמא (פ"ל 761/93 שנדון בבית המשפט לתעבורה בירושלים (כב' השופט אביטל חן); ר' גזר הדין מיום 4.11.04), בכל יום רביעי, זאת לצורך התייצבותו ללימודי המשפטים בקריה האקדמית אונו, ועד להכרעה בעתירה עצמה. ביום 5.9.05 הגיש העותר לבית המשפט הודעה אודות השלמת עתירה וכן בקשה דחופה לקבלת הצו, כאמור, ולמחרת היום הגיש המשיב תגובתו.

2. לאחר שבחנתי טענות הצדדים באתי לכלל מסקנה כי יש לדחות הבקשה, אף אם העתירה גופא (והבקשה הנגזרת הימנה) לא הוגשה כדין לבית משפט זה בגדרה של עתירת אסירים לפי תקנות סדרי דין (עתירות אסירים), תש"ם – 1980, אלא הוגשה כעתירה מנהלית לבית משפט זה בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים.

3. להלן נימוקי:

ראשית, על-פי האמור בסעיף 51ב' לחוק העונשין, התשל"ז-1977, שעננינו – "נשיאת מאסר בעבודת שירות", הרי שעובר להשתת ענישה בעבודות שירות על בית המשפט לוודא הסכמתו של הנאשם לרצות עונשו באופן זה, לא טרם נתקבלה חוות-דעתו של הממונה בהקשר זה, וגם אז, רשאי בית המשפט לקבוע תנאים מפורשים לעבודות השירות. והנה, העותר אכן הסכים לרצות עונשו בעבודות שירות, ואף ציין עוד בשלב הטיעונים לעונש בערכאה קמא כי הנו סטודנט למשפטים, מבלי שציין, לא-כל-שכן הדגיש, יכולתו המוגבלת לרצות עונשו באופן רציף.

שנית, עת מילא העותר שאלון התאמה כמועמד לביצוע עבודות השירות לא ציין הלה בפני
שירות המבחן כי הנו סובל ממגבלה כלשהי המונעת הימנו לבצען בכל עת שיידרש, ויודגש – עדיין תוך שציין בגדרו כי הנו סטודנט למשפטים (ר' השאלון הנ"ל מיום 29.8.04). ועוד, העותר אף חתם על התחייבות כי הנו מסכים לרצות עונשו בתנאים שפורטו בפני
ו (ר' הנחיות למועמד והמלצה לשיבוץ במקומות עבודה מהמועד האמור). סופו של יום, ובהתבסס על המסמכים דלעיל, חיווה הממונה דעתו בעניין בו עסקינן, בגדרה, אגב, מצוינים הימים והשעות בהם על העותר לשהות בעבודתו, אותה ביקש העותר בעצמו – היינו: במטה הארצי של המשטרה.

שלישית, המסמכים שצירף העותר לעתירה ולבקשה אינם מלמדים מאומה אודות צרכיו האקדמיים המדויקים והרלבנטיים באשר לתקופה דנן, ולפיכך אין אפשרות להסיק מהם עובדות כלשהן באופן פוזיטיבי.

רביעית, וככלל, יש לרצות עבודות השירות ברצף, ועל העותר היה להציב בפני
הערכאה הדיונית מכלול צרכיו האישיים הרלבנטיים טרם נאות להסכים לרצות עונשו באופן גורף כאמור. אין המדובר, אפוא, בעובדות חדשות שזה עתה נתגלעו לעותר, אלא במהלך שדבר עיתויו דווקא כעת נותר לוט בערפל, ואף פוגם במידת-מה בתום לבו בבואו בשערי בית המשפט.

חמישית, ולשם איזון התמונה, יוער, כי העותר הורשע בערכאה קמא בביצוע עבירות תנועה חמורות, וגזר הדין דשם משקף חסדי ורחמי בית המשפט, ולא מידת הדין. על העותר לרצות עונשו במתכונת המוסכמת עליו עוד מלכתחילה, ותמיד יוכל, אם יחפוץ בכך, ל"הקפיא" לימודיו האקדמיים ולחדשם בעתיד הקרוב. מקרה זה אינו עשוי לחבל בעתידו של העותר באופן המצריך התערבות חריגה של בית משפט זה, או חלילה, לפגום בזכויותיו על-פי דין, קל וחומר בנסיבות דלעיל.

4. למעלה מן הצורך יוער, כי בפני
העותר ניצבת תמיד הדרך למצות זכויותיו על-פי דין, אלא, שכאמור, בנסיבות העניין לא הגעתי לכלל דעה כי יש ליתן הסעד המבוקש.


משכך, ולאור המקובץ לעיל, דין הבקשה להידחות והיא נדחית בזאת.

בנסיבות אלו, ישקול נא העותר היטב אם הנו עומד עדיין על שמיעת העתירה גופא ומתן פסק-דין בה, ויגיש לבית המשפט עד ליום 8.9.05 הודעה מתאימה. דיון בעתירה גופא ייקבע, אפוא, במידת הצורך, לאחר קבלת ההודעה הנ"ל.

המזכירות תשלח העתק ההחלטה לצדדים וכן לממונה על עבודות השירות באמצעות הפקסימיליה.

ניתנה היום ב' באלול, תשס"ה (6 בספטמבר 2005), שעה 19:00, בהעדר הצדדים.


סגן הנשיא









עעא בית משפט מחוזי 545/05 אברהם אטיאס נ' הממונה על עבודות השירות (פורסם ב-ֽ 06/09/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים