Google

הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית - הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סעיף ישראל), ח"כ בנימין נתניהו, יו"ר תנועת הליכוד ואח'

פסקי דין על הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית | פסקי דין על הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סעיף ישראל) | פסקי דין על ח"כ בנימין נתניהו | פסקי דין על יו"ר תנועת הליכוד ואח' |

2117/06 בשא     16/06/2006




בשא 2117/06 הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית נ' הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סעיף ישראל), ח"כ בנימין נתניהו, יו"ר תנועת הליכוד ואח'




1
בש"א 002117/06
בבית המשפט המחוזי בירושלים
לפני: כב' השופט משה דרורי
הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית

ע"י ב"כ עו"ד נדב העצני ואח'

בעניין:
המבקשת

- נ ג ד -
1. הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סעיף ישראל)

2. ח"כ בנימין נתניהו
, יו"ר תנועת הליכוד
3. ח"כ גדעון סער, בתפקידו כמ"מ מרכז סיעת הליכוד בכנסת
4. ח"כ ישראל כץ, יו"ר מזכירות הליכוד
מבית ז'בוטינסקי רח' המלך ג'ורג' 38, תל-אביב
- ע"י ב"כ עו"ד יעקב אטרקצי'

5. ההסתדרות הציונית העולמית/משרד הקונגרס הציוני העולמי/בית הדין של ההסתדרות הציונית העולמית
ע"י ב"כ עו"ד פרן ברניס
המשיבים

החלטה

1. ביום 5.6.06 בשעה 18:00, התייצב בבית משפט זה עו"ד תמיר גזיאל, ב"כ המבקשת, ובידו ספר עב כרס הנושא כותרת "בקשה למתן צווים ארעיים וזמניים במעמד צד אחד". הבקשה היתה כי במעמד צד אחד אורה בצו למשיבים 1 עד 4 לקיים את הוראות פסק-דינו של בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי וכי משיבים אלה יודיעו למשיבה 5 על ביטול רשימת נציגות משיבה 1 לקונגרס הציוני העולמי, ויחליפו רשימה זו ברשימה אחרת שבה יכללו חמישה אנשים המוזכרים בסעיף א(2) לבקשה. כן התבקשתי להורות למשיבה 5 לקבל את הרשימה המתוקנת ולבטל את הרשימה הקודמת.

2. לא נעניתי לבקשה ליתן צו במעמד צד אחד, וקבעתי את הדיון במעמד כל הצדדים להיום, יום שישי, כ' סיון תשס"ו (16.6.06) בשעה 11:00. הדיון התארך ואנו עתה בסביבות השעה 14:00.
כן הוריתי להמציא את הבקשה למשיבים ולאותם מועמדים ברשימה ששמם "יוסר" אם תתקבל העתירה והבקשה.

3. ב"כ המבקשת הצהיר כי אכן פעל על-פי ההחלטה האמורה והמציא את הבקשה לחמישה מועמדים ברשימה. בדיון בבוקר הוברר, כי יש שתי רשימות כאלה, ולדברי ב"כ המבקשת, ההמצאה היתה לכל מי שמופיע בשתי הרשימות (יש שמות חופפים), פרט לשם אחד שהוא אדם "משוריין" בשם מר מיכאל אדרי (לעניין ה"משוריינות", נידרש בהמשך, וזה אחד מהנושאים המרכזיים של החלטה זו).

4. כדי להבין את המחלוקת בין הצדדים, יש לתאר בקצרה את הצדדים שבפני
נו.
המבקשת הנה "הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית
". למבקשת יש תקנון פנימי משל עצמה (הוגש במהלך הדיון היום בימ"ש/1). עפ"י תקנון זה לתנועה הנ"ל יש מספר מוסדות ובהם ביה"ד (סעיף 7 לתקנון), אשר "מוסמך לדון ולהחליט בכל עתירה שהוגשה בפני
ו והנוגעת לעניינים הנוגעים לתנועה, לסדרי העבודה, ההחלטות ופעולות מוסדותיה".
אחד ממוסדות התנועה הוא "סניף ארצי" (סעיף 2.7 לתקנון הליכוד העולמי), כאשר עפ"י סעיף 3(ב) לאותו תקנון, הסניפים הארציים הינם במקומות שונים בעולם, והם מרכיבים 60% מכלל צירי הועידה העולמית של תנועת הליכוד העולמית, כאשר 40% מצירי הועידה "ישוגרו באורח דמוקרטי על ידי הליכוד בישראל", כלשון סעיף 3(ב) לתקנון הליכוד העולמי.

5. משיבה 1 הינה "הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סניף ישראל)", כפי שהוגדרה בשמות הצדדים שבכותרת הבקשה. משיב 2, ח"כ בנימין נתניהו
, הינו יו"ר תנועת הליכוד; ח"כ גדעון סער הינו מ"מ מרכז סיעת הליכוד בכנסת (משיב 3); ח"כ ישראל כץ הינו יו"ר מזכירות הליכוד (משיב 4).

6. משיבה 5 הינה ההסתדרות הציונית העולמית/מרכז הקונגרס הציוני עולמי/בית הדין של ההסתדרות הציונית העולמית, כאשר כל המוסדות הללו מיוצגים על-ידי עורך הדין של ההסתדרות הציונית העולמית, הגב' פרן ברניס, עו"ד.

7. הרקע לבקשה הוא הקונגרס הציוני הל"ה, אשר מיועד להתכנס בירושלים בתחילת השבוע הקרוב, כאשר טכס הפתיחה נקבע ליום שני, כ"ג סיון התשס"ו (19.6.06), בשעות הערב. כפי שנמסר לי ע"י ב"כ משיבה 5, בקונגרס זה יהיו 742 צירים, מתוכם 510 נבחרים וכן 190 מישראל. עפ"י תקנון משיבה 5, הצירים מישראל נבחרים עפ"י מפתח תוצאות הבחירות לכנסת, על בסיס יחסי הכוחות של המפלגות הציוניות בכנסת. מאחר והבחירות לכנסת היו לפני מספר חודשים, המפתח נקבע על בסיס של שני צירים וקצת לכל חבר כנסת. לענייננו חשוב כי מספר הצירים אשר יישלחו מטעם הליכוד בישראל (שלו 12 חברי כנסת), הוא - 25 צירים לקונגרס הציוני העולמי הל"ה.

8. והנה, פרצה מחלוקת בין המבקשת לבין המשיבים 1 עד 3 (ב"כ המבקשת, עו"ד העצני, אמר כי אין לו טענות כנגד משיב 4, אשר, לדבריו, תומך בעמדת המבקשת, ולכן איננו מבקש כל סעד כלפיו), בשאלה, כיצד ייבחרו נציגי הליכוד הישראלי לקונגרס הציוני העולמי. מחלוקת זו היתה לא רק בין הגופים עצמם אלא גם בין יושבי ראש ועדות הבחירות של כל אחד מגופים אלה: יו"ר ועדת הבחירות של תנועת הליכוד הישראלי, כב' השופט (בדימ') ד"ר צבי כהן, קבע כי בחירת 25 הצירים הללו תהיה בדרך של בחירות דמוקרטיות בתוך הליכוד הישראלי, כאשר הגוף הבוחר הוא מרכז הליכוד, וזאת בהתבסס על תקנה 143ל(ט) ותקנה 143ל(א) של חוקת הליכוד, כפי שהוספו בפרק יב(3) של חוקת הליכוד, שהתקבל ביום 6.1.05.
מאידך גיסא, יו"ר ועדת הבחירות של תנועת הליכוד העולמי, אף הוא שופט בדימ', השופט אורי שטרוזמן, סבר כי יש לפעול עפ"י תקנון הליכוד העולמי, שבו נקבע כי יש מקומות "משוריינים" ליו"ר התנועה העולמית, יו"ר עמית, סגני יו"ר, חברי ההנהלה הציונית מטעם הליכוד, ממלאי תפקיד היו"ר/יו"ר עמית, וסגן מטעם הליכוד בקק"ל, בקרן היסוד ובועד הפועל, וכן חברי ליכוד המכהנים בראש פדרציות ציוניות, הכל כפי שהדבר קבוע בסעיף 3ג(4) לתקנון הליכוד העולמי.

9. המבקשת פנתה בעתירה לביה"ד של תנועת הליכוד העולמי, כנגד משיבים 1 עד 4 לבקשה שבפני
י, כאשר משיב 5 באותה עתירה הוא השופט בדימ' אורי שטרוזמן, יו"ר ועדת הבחירות לועידת הליכוד העולמית. העתירה היא כי ביה"ד יתן צו עשה וצו הצהרתי שיורה למשיבים 1 עד 4 לפעול עפ"י סעיף 3ג(4) לתקנון הליכוד העולמי, וכפועל יוצא מכך לשנות את הרשימה שהמשיבים 1 עד 4 שלחו לקונגרס הציוני העולמי, ואשר בה לא נכללו חמישה "משוריינים" עפ"י תקנון הליכוד העולמי.

10. בית הדין של הליכוד העולמי, אשר קיים שלוש ישיבות, נתן את פסק דינו ביום ט"ו סיון תשס"ו (11.6.06). בהרכב ביה"ד ישב כב' השופט בדימ' א' אבן-ארי, עו"ד אריאל בוכניק ועו"ד ג'ררד בנישו. אמנם בפסק הדין יש נימוקים שונים מעט, בין השופט אבן-ארי לעו"ד בוכניק, אך התוצאה של כל שלושת השופטים, פה אחד, היא, להיענות לעתירה במובן זה שעל סניף ישראל של הליכוד העולמי להכין רשימת נציגות "ליכוד ישראל" לקונגרס הציוני, בהתאם להוראות תקנון הליכוד העולמי, שתכלול את כל בעלי התפקידים המפורטים בתקנון הליכוד העולמי. פסק דינו של השופט אבן-ארי, שהוא פסק הדין המרכזי, מנתח את היחס שבין תקנון הליכוד העולמי לבין חוקת ליכוד ישראל. עפ"י פרשנותו, מן המונח "צירי סניף ישראל", אשר מופיע בחוקת הליכוד, נובע, כי "הליכוד העולמי מהווה גוף אשר לו סניפים מספר, וליכוד ישראל אינו אלא בבחינת סניף מסניפיו" (סעיף 7 להחלטה). עו"ד בוכניק אינו מוכן להרחיק לכת עד כדי קביעה כי ליכוד ישראל הוא סניף של תנועת הליכוד העולמי, אך מסכים לתוצאה המשפטית לפיה "בכל הקשור לפעילות שכלולה בתוך תקנון הליכוד העולמי, סניף ישראל מחוייב לתקנון ואינו יכול לפעול בניגוד אליו". החבר השלישי של בית הדין של תנועת הליכוד העולמי הצטרף למסקנה שבפסק הדין, עפ"י נימוקי חברי ההרכב.

11. הבקשה שבפני
י היא, כאמור, ליתן צו עשה וצו הצהרתי למשיבים לפעול עפ"י הוראות פסק דינו של בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי. עו"ד העצני הציג את הדברים כאכיפת פסק בורר, והדגיש כי כל עוד אין חריגה מסמכות או הפרת כללי הצדק הטבעי, חובה על בית המשפט לאשר את פסק הבורר.

12. ב"כ המשיבים 1 עד 4, עו"ד אטרקצ'י, חקר תחילה חקירה נגדית לא קצרה את המצהיר מטעם המבקשת, מר ארנן פלמן, שהוא יו"ר עמית של תנועת הליכוד העולמי ואחד מבין "המשוריינים". בשלב הסיכומים חזר ב"כ המשיבים 1 עד 4 על טענתו שבכתב, כי הליכוד הישראלי אינו כפוף לבית הדין של הליכוד העולמי, ובכל מקרה לא ניתן לאשר פסק של אותו בית דין, כאשר פסק זה סותר את חוקת הליכוד. לדבריו, לא יעלה על הדעת כי ערכאה שיפוטית תיתן צו לגוף שיש לו תקנון, במקרה שלנו חוקת הליכוד, לפעול בניגוד לתקנונו הפנימי.

13. ב"כ משיבה 5, עו"ד פרן ברניס
, הן בתגובתה בכתב והן בדבריה בעל פה, ציינה כי מבחינת החוקה והתקנות של ההסתדרות הציונית העולמית, היה צריך לסיים את מינוי הצירים ואישורם על ידי בית הדין הציוני העליון 14 יום לפני פתיחת הקונגרס, קרי: עד ליום 5.6.06. מאחר ואנו היום ביום 16.6.06, טענתה היא כי אין לכוף עליה לפעול בניגוד לתקנונה הפנימי, גם אם בית המשפט יקבל את הבקשה. היא אישרה כי אכן קיבלה צו ביניים של בית הדין העליון של הליכוד העולמי, לפני יום 5.6.06, אך פסק דינו הסופי של בית הדין העליון של הליכוד העולמי ניתן לאחר מועד זה, ומבחינתה המועד הקובע הוא, כאמור, 5.6.06.

14. לאחר ששקלתי את טענות הצדדים, הגעתי למסקנה כי יש לקבל את בקשת המבקשת. אנמק את דבריי בקיצור, לאור העובדה כי אנו נמצאים בערב שבת, אחר חצות היום של יום שישי, אשר עפ"י דברי המשנה אסור בשעה כזו לקיים הליכים משפטיים.

15. כפי שראינו לעיל, יש מחלוקת בין שני יושבי ראש ועדות בחירות של הליכוד הישראלי ושל הליכוד העולמי, ביחס לפרשנות ולתאום שבין חוקת הליכוד לבין תקנון הליכוד העולמי. אין מדובר במחלוקת פוליטית בלבד, אלא במחלוקת משפטית, כאשר, כזכור, כל אחד מיושבי הראש של ועדות הבחירות של אותם גופים הוא שופט מחוזי בדימוס. ההכרעה בין שתי הגישות התקבלה בהליך משפטי מסודר בפני
הגוף המוסמך, הוא בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי. בפני
גוף זה היתה זכות טיעון לשני הצדדים, והוא הכריע לטובת המבקשת. גם אם, לכאורה, על פני הדברים, היו בפני
בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי שתי חלופות משפטיות, שלכל אחת יש משקל משל עצמה, הוא הכריע לכיוון אחד (לא ניתן לפסוח על שני הסעיפים, ויש להכריע לכאן או לכאן). הכרעה זו הינה מנומקת, ולא מצאתי פגם בהנמקה האמורה.

16. טענת ב"כ המשיבים 1 עד 4, המקורית, היתה כי היתה מעין הסכמה או הבנה בעת הדיונים בבית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי, כי העניין יוכרע לבסוף בבית הדין העליון של ליכוד ישראל. בעת הטיעונים ביקש ב"כ המשיבים 1 עד 4, עו"ד אטרקצ'י, שהות כדי למצוא דברים אלה בפרוטוקול של הדיונים בבית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי (אשר הוקלטו ופוענחו בסטנוגרמה המכילה עמודים רבים (נספח ד' לבקשה)), ובסיום מצא קטע שבו עו"ד הלוי, מי שייצג את המשיבים 1 עד 3 בפני
בית הדין העליון של הליכוד העולמי, טען טענת חוסר סמכות, אך לא היתה כל הסכמה מצד המבקשת לטענה זו, והיא חלקה עליה. בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי לא קיבל טענה זו, ופסק לגוף העניין.

17. טענה נוספת בפי ב"כ המשיבים 1 עד 4 היא, כי שלשום, ביום בו הוגשה הבקשה לבית משפט זה, הגישו לבית הדין של תנועת הליכוד הישראלי שני עותרים - ישעיהו מלכה וצחי צפר - בקשה למתן צו מניעה. המשיב בבקשה זו הוא יו"ר הליכוד, ח"כ בנימין נתניהו
, והעתירה היא לאסור על תנועת הליכוד הישראלי לשנות את רשימת הצירים לועידת הקונגרס הציוני. עו"ד אטרקצ'י טען, כי אם אענה לבקשת המבקשים היום, ייתכן וביום ראשון, המועד שלדבריו יתכנס בית הדין של תנועת הליכוד הישראלי, תתקבל החלטה סותרת. על כך השיב עו"ד העצני, כי אותם עותרים לפני בית הדין של תנועת הליכוד, מר ישעיהו מלכה ומר צחי צפר, נמנים על אותה קבוצה של אנשים אשר בימ"ש זה ביקש כי תימסר להם הודעה על הדיון היום, כי הם אלה ששמם "יוסר" מן הרשימה, אם תתקבל הבקשה. לדברי עו"ד העצני, אי בואם ואי התייצבותם של האדונים ישעיהו מלכה וצחי צפר בהליכים בבית הדין העליון של הליכוד העולמי (שגם לשם הוזמנו), ובהליכים בפני
בימ"ש זה היום בבוקר, מדברים בעד עצמם.
בהקשר זה אציין, כי היום בבוקר התייצבה הגב' אורטל אגו, אשר חששה שמא שמה יוסר מרשימת המועמדים, אם תתקבל הבקשה, ואז הוברר כי חלו שינויים ברשימת חמשת הצירים ששמם יוסר, אם תתקבל הבקשה: תחילה נשלחו ע"י משיבה 1 לבית הדין העליון של הליכוד העולמי 5 שמות (מב/1: ה"ה סגיר, אדרי, מלכה, צפר ואגו), אך היום הוצגה בפני
י רשימה אחרת שנשלחה ע"י משיב 1 למבקשת אתמול (מב/3: ה"ה סגיר, ירון, סמואל, צפר ובר חמא). הוסכם על ידי באי כוח המבקשת ומשיבים 1 עד 4, כי אם תתקבל הבקשה, השמות שיוסרו הם אלה שברשימה המעודכנת - מב/3, כאשר ביחס למר אדרי מיכאל, היתה הסכמה כי הוא "משוריין", עפ"י תקנון הליכוד העולמי.
מכאן, שאין לקבל את טענת משיבים 1 עד 4, בדבר ההליך בבית הדין של תנועת הליכוד הישראלי, ובכל מקרה, גם ברמה המשפטית הטכנית, קיום עתירה ללא

פסק דין
בערכאה פנימית אחרת, אין בכוחה למנוע מבית משפט מחוזי לאשר פסק בורר שניתן כדין בערכאה פנימית שונה.

18. התוצאה, ביחסים בין המבקשת לבין משיבים 1 עד 4, היא, כי יש לקבל את הבקשה.

19. ככל שמדובר במשיבה 5, שמעתי בקשב רב את טענות עו"ד ברניס, ואת חרדתה המוצדקת שמא הזמן שנקצב עפ"י תקנון ההסתדרות הציונית העולמית לסיום הליכי הבחירה ואישור הרשימה הסופית ע"י ביה"ד העליון של ההסתדרות הציונית (14 יום לפני פתיחת הקונגרס העולמי), "יתמסמס", וכי משיבה 5 תהיה צפויה למבול של בקשות דומות מצד סיעות או מפלגות או גופים שבהם יש חילוקי דעות פנימיים, אשר ההסתדרות הציונית העולמית, מטבע הדברים, אינה מתערבת.
יש ממש בטענה זו, אך אין היא עומדת מול זכות מהותית של חמשת ה"משוריינים" עפ"י תקנון הליכוד העולמי, אשר בידם

פסק דין
של בית דין עליון של תנועת הליכוד העולמי, אשר מאושר עתה, עפ"י חוק הבוררות הישראלי, ע"י בימ"ש מחוזי בישראל.

20. גם החשש השני אותו הביעה עו"ד ברניס, שמא יבואו בפני
בית הדין הציוני העליון אותם חמישה חברים המופיעים ברשימה המקורית, ואשר שמם מוסר מכוח פסק דיני, והם יוחלפו באותם "משוריינים", אינו חשש המצדיק שלא להיענות לבקשה. כפי שכתבתי לעיל ביחס לטענה דומה של ב"כ המשיבים 1 עד 4, מאחר ואותם חברים ששמם מוסר, יכלו לטעון את טענותיהן הן בביה"ד העליון של תנועת הליכוד העולמי והן בפני
בימ"ש זה, והם לא עשו כן, רשאי בית הדין העליון של ההסתדרות הציונית העולמית, שלא לקבל את טיעוניהם, לאחר שהייתה להם הזדמנות לעשות כן ולא פנו לערכאות המוסמכות.

21. נושא אחרון שעורר ב"כ המשיבים 1 - 4 היה כי אחד מבין חמשת ה"משוריינים", עפ"י הבקשה, הוא ח"כ נתן שרנסקי, חבר הנהלת ההסתדרות הציונית. לדבריו, אין הוא כשיר להיות חבר הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית, וכהונתו פוקעת או אינה נכנסת לתוקף נוכח הוראות סעיף 13א1(א) לחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951. אמנם חבר כנסת שרנסקי לא טען בפני
י, ולבטח לא הייתי פוסק בעניינו, לחובתו, מבלי לשמוע אותו, אך די בהוראות סעיף 13א(ה) לחוק האמור, הקובע כי סעיף איסור העיסוק הנוסף (הוא סעיף 13א) לא יחול בתקופה של ששת החודשים הראשונים לכהונתו של חבר הכנסת, ובלבד שערב אותה תקופה לא כיהן כחבר הכנסת. זה המצב בענייננו.

22. התוצאה הסופית היא, כי אני נענה לבקשה, מאשר את פסק דינו של בית הדין העליון של תנועת הליכוד העולמי מיום 11.6.06, במובן זה שלפנינו אישור פסק בורר על פי חוק הבוררות, תשכ"ח-1968. אכיפת פסק הבוררות תבוצע בדרך האמורה בבקשה, קרי: משיבה 5 תחליף את חמשת המועמדים במב/3 (סגיר אהרון, ירון כרמלה, סמואל שמואל, צפר יצחק, בר חמא גדעון), באנשים אלה: יו"ר הליכוד העולמי הנוכחי - ד"ר ג'ק קופפר; יו"ר עמית - מר ארנן פלדמן; מזכ"ל הליכוד העולמי - מר שלומי אשכנזי; סגנית יו"ר הליכוד העולמי - הגב' חדוה שפיגל; ח"כ נתן שרנסקי - חבר הנהלת ההסתדרות הציונית.

23. לאור התוצאה, ולאחר שכל אחד מהצדדים טען גם לעניין ההוצאות, אני מחייב את המשיבים 1 עד 3, כולם יחד וכל אחד לחוד, לשלם למבקשת הוצאות משפט (אגרות) והוצאות המסירה, וכן שכ"ט עו"ד, בסך של 25,000 ₪, ובנוסף לכך שכ"ט עו"ד בסך 10,000 ₪ למשיבה 5.
לשכ"ט עו"ד יתווסף מע"מ כדין.

24. לפני סיום אעיר, כי חבל שמחלוקת פנימית בתוך מפלגה, בארץ ומחוצה לה, צריכה להגיע לבית משפט. מן הראוי כי ראשי המבקשת ומשיבה 1, ינסו לבוא בדברים ולהגיע להבנות ולהסכמות בעתיד, לבל יישנה מצב זה (נמסר לי בעת הדיון כי ערב הקונגרס הציוני הקודם, המחלוקת היתה עמוקה יותר עד שהתוצאה המשפטית היתה שהליכוד הישראלי לא יוצג כלל באותו קונגרס).

ניתנה היום, כ' בסיון התשס"ו (16 ביוני 2006), במעמד הנוכחים.

משה דרורי
, שופט








בשא בית משפט מחוזי 2117/06 הליכוד תנועה עולמית לציונות לאומית ליברלית נ' הליכוד תנועה לאומית ליברלית (סעיף ישראל), ח"כ בנימין נתניהו, יו"ר תנועת הליכוד ואח' (פורסם ב-ֽ 16/06/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים