Google

קאנון (‎law) - הארגון הפלסטיני להגנה על זכויות האדם ואיכות הסביבה ואח' - אלוף יצחק איתן - מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, רא"ל שאול מופז - ראש המטה הכללי בצה"ל

פסקי דין על קאנון (‎law) - הארגון הפלסטיני להגנה על זכויות האדם ואיכות הסביבה ואח' | פסקי דין על אלוף יצחק איתן - מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית | פסקי דין על רא"ל שאול מופז - ראש המטה הכללי בצה"ל |

3022/02 בג"צ     10/04/2002




בג"צ 3022/02 קאנון (‎law) - הארגון הפלסטיני להגנה על זכויות האדם ואיכות הסביבה ואח' נ' אלוף יצחק איתן - מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, רא"ל שאול מופז - ראש המטה הכללי בצה"ל




בבית-המשפט העליון בשבתו כבית-משפט גבוה לצדק

בג"ץ ‎3022/02

בפני
: כבוד השופטת ד' דורנר

כבוד השופטת א' פרוקצ'יה

כבוד השופט א' א' לוי
העותרים: ‎1. קאנון (‎law) - הארגון הפלסטיני להגנה על
זכויות האדם ואיכות הסביבה
‎2. האגודה לזכויות האזרח בישראל
‎3. עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט
הערבי בישראל
נגד

המשיבים: ‎1. אלוף יצחק איתן - מפקד כוחות צה"ל בגדה
המערבית

‎2. רא"ל שאול מופז - ראש המטה הכללי בצה"ל
עתירה למתן צו על-תנאי וצו ביניים
תאריך הישיבה: כ"ח בניסן תשס"ב (‎10.4.02)

בשם העותרים: עו"ד עזמי עודה; עו"ד חסן ג'בארין

עו"ד דן יקיר; עו"ד ג'מיל דקוואר
בשם המשיבים: עו"ד יוכי גנסין
פסק-דין

השופטת ד' דורנר
:

בעתירה שבפני
נו, שהוגשה בעיצומה של הלחימה המתנהלת במחנה הפליטים בג'נין במסגרת מבצע "חומת מגן", מבקשים העותרים, כי נורה לצה"ל שלא לפגוע באוכלוסיה האזרחית הנמצאת במחנה ובאזורים אחרים שבהם צה"ל פועל, ולצורך כך להימנע מלהפגיז ולפגוע במטרות אזרחיות ובאזרחים באמצעות מטוסים, טנקים או כל כלי-נשק אחר.

בפתח תשובתה לעתירה טענה המדינה, כי בעת הלחימה לא ניתן להפעיל ביקורת שיפוטית ולתת סעדים אפקטיביים הנוגעים לדרכי פעילות מבצעית. לגוף העניין הסבירה המדינה, כי במהלך הלחימה אכן נפגעו אזרחים ונהרסו בתים, הגם שצה"ל עושה, ככל הניתן, בתנאים הקשים של לחימה כנגד מחבלים הפועלים מתוך מקומות שבהם נמצאת אוכלוסיה אזרחית, כדי למזער את הפגיעה באזרחים.

כך, ניתנה התראה מוקדמת לאוכלוסיה האזרחית, שנדרשה לצאת מאזור הלחימה, אלא שזו לא שעתה להתראה. וביום האתמול, בגדר מאמציו של צה"ל להימנע מפגיעה באזרחים, לא נעשה שימוש במלוא כוח האש העומד לרשות הצבא, וכוחותינו בתוך מחנה ג'נין נעו מבית לבית. בפעילות זו נפלו ‎14 מחיילינו לאחר שהופעלו נגדם מטעני-חבלה, שהוסתרו בחסות הבתים. בסך-הכל בלחימה במחנה ג'נין נהרגו ‎23 חיילי צה"ל ונפצעו למעלה מ‎60- חיילים.

בדיון בפני
נו הסכים עורך-הדין דן יקיר, בא-כוח האגודה לזכויות האזרח בישראל, כי האוכלוסיה האזרחית במחנה ג'נין מוחזקת כבת-ערובה על-ידי הלוחמים מתוכה. אלא, שעורך-הדין יקיר הטעים, כי צה"ל חייב לברור באמצעים מידתיים - שהוא, כמובן, אינו מוסמך להציעם - כדי למנוע הרג אזרחים והרס רכושם.

טענת הסף שטענה המדינה מקובלת עלינו. אף אנו סבורים, כי לא ניתן עניינית ומוסדית לתת את הסעדים המבוקשים על-ידי העותרים. ברם, אף לגוף העניין, יש לדחות את העתירה, שכן, מתשובת המדינה עולה, כי צה"ל אכן עושה מאמצים כדי למנוע, או למצער למזער, את הפגיעה באזרחים. בגדר מאמצים אלו אף נפלו חיילים, ופעילות צה"ל מבוצעת תוך שמירה על חיי חיילינו, בתנאי לחימה קשים, כאשר, כדברי עורך-הדין יקיר עצמו, הלוחמים נגדנו מחזיקים באוכלוסיה האזרחית כבת-ערובה.

העתירה נדחית.

ניתן היום, כ"ח בניסן תשס"ב (‎10.4.02).

ש ו פ ט ת ש ו פ ט ת ש ו פ ט
_________________
העתק מתאים למקור ‎02030220.l04
נוסח זה כפוף לשינויי עריכה וניסוח.
רשם
בבית המשפט העליון פועל מרכז מידע, טל' ‎02-6750444
בית המשפט פתוח להערות והצעות: ‎[email protected]
לבתי המשפט אתר באינטרנט: ‎www.court.gov.il








בג"צ בית המשפט העליון 3022/02 קאנון (‎law) - הארגון הפלסטיני להגנה על זכויות האדם ואיכות הסביבה ואח' נ' אלוף יצחק איתן - מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, רא"ל שאול מופז - ראש המטה הכללי בצה"ל, [ פ"ד: נו 3 9 ] (פורסם ב-ֽ 10/04/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים