Google

אמיר זקן - מדינת ישראל

פסקי דין על אמיר זקן |

30367/06 עפ     26/11/2006




עפ 30367/06 אמיר זקן נ' מדינת ישראל




5
בתי המשפט
בבית המשפט המחוזי בירושלים
בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים

ע"פ 30367/06
לפני הרכב: כב' השופט ע' חבש
, סגן נשיא – אב"ד
כב' השופט י' צבן

כב' השופט י' נועם
בעניין:
אמיר זקן
ת.ז. 066263195
ע"י עו"ד שרה חביב
, עו"ד רן אפרתי

המערער
נ ג ד
מדינת ישראל
ע"י עו"ד קפלינסקי
מפרקליטות מחוז ירושלים
המשיבה
פסק דין
1. ערעור על גזר דינו של בית משפט השלום בירושלים (כב' השופט כרמל) בו נגזרו על המערער 8 חודשי מאסר, מהם 4 בפועל ו-4 על תנאי, וזאת בגין הרשעתו בשתי עבירות של סחר בסם מסוכן ושתי עבירות של תווך בסם מסוכן – לפי סעיפים 13 ו-14 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973 – אשר נעברו בחודשים דצמבר 2004 וינואר 2005. הסם הינו קנבוס וחשיש במשקל כולל של כ-200 גרם בארבעת המקרים.

2. בית משפט השלום הביא במניין השיקולים את הרקע האישי של המערער, עברו הנקי, העובדה כי העבירות נעברו בתקופת משבר (גירושין) ואף את התסקיר החיובי, אולם נתן משקל רב לאלמנט ההרתעה כבסיס למלחמה בלתי מתפשרת בנגע הסמים וגזר מאסר בפועל.

3. ב"כ המערער חזרו ושטחו לפנינו את ייחודו של מקרה זה ואת שיקולי הענישה לקולא, וביקשו כי המערער לא ישלח למאסר מאחורי סורג ובריח. ב"כ המשיבה טען, כי אין מקום להתערב בשיקול דעתו של בית משפט קמא וכי העונש אינו חמור כלל.

4. לאחר עיון בכלל הנתונים שלפנינו, החלטנו כי יש מקום לשינוי גזר הדין, וזאת משני טעמים עיקריים: האחד, אלמנט ההסתמכות. השני, יחודו של מקרה זה.

5. טרם הרשעה הגיעו הצדדים להסדר טיעון, וב"כ המשיבה (המאשימה) הודיעה בבית המשפט קמא ביום 8.9.05, כי "עמדת המאשימה היא למאסר בפועל. נבקש תסקיר של שירות המבחן ובהתאם לתסקיר תשקול המאשימה שוב את עמדתה". התסקיר הראשון היה חיובי, נמצא כי המערער כבר "נקי מסמים", חל שינוי מהותי לטובה בו ובהתנהגותו, ולפיכך הומלץ על מאסר בעבודות שירות. בישיבת בית משפט מיום 4.12.05 ביקשו הצדדים לדחות את המשך הדיון בכחצי שנה, על-מנת ששירות המבחן ימשיך לעקוב אחר שיקומו של המערער. ב"כ המשיבה (המאשימה) ציין באותו דיון כי התביעה עדיין עומדת מאחורי הצהרתה מיום 8.9.05 והוסיף: "אנו מאמינים כי ראוי ששירות המבחן יעקוב אחרי הנאשם על-מנת לראות האם ישנו שינוי חד משמעי. בשלב זה אנו לא מתחייבים לעמדה עונשית כלשהי אבל אנו עומדים אחר הבטחתנו כי נשקול את עמדתנו נוכח תסקיר שירות המבחן". בתסקיר המשלים ציין שירות המבחן את שיתוף הפעולה המלא ומדויק של המערער בהליך השיקומי, עובדת היותו נקי מסמים, התמדתו בעבודה, וכי התחיל אף ללמוד באוניברסיטה. שירות המבחן ציין שוב, כי העבירות נעברו בעת תקופת משבר, מדובר בעבירות ראשונות, וכי ההרתעה הושגה הן בשל ההליך המשפטי והן בשל מעצרו של המערער במשך מספר חודשים בכלא צבאי.
למרות התסקירים החיוביים והשינוי החד משמעי שחל בתפקודו של המערער, לא שינתה המשיבה את עמדתה ועתרה למאסר בפועל ממש.
כאמור, בית משפט קמא נעתר לבקשתה והשית על המערער מאסר בפועל לתקופה קצרה.

6. המשיבה אומנם לא התחייבה במסגרת הסדר הטיעון לשינוי עמדה עקב תסקיר חיובי, אלא לשקול מחדש את עמדתה, אולם נראה לנו כי לא נתנה לתסקיר ובעיקר למצבו המיוחד של המערער משקל מספיק. על רקע הסדר הטיעון, למערער הייתה ציפייה כי תסקיר כה חיובי יביא לשינוי בעמדת המשיבה, ולצפייה זו יש לתת ביטוי, על רקע יחודו של המקרה. העבירות שעבר המערער הן חמורות וראויות לגינוי וענישה, אולם מדובר בבחור צעיר, ללא עבר פלילי שעבר העבירות בעת משבר גירושין קשה לאחר נישואי בוסר. העבירות נעברו עוד בהיותו בשירות צבאי, ועקב עבירות אלה ועריקות היה נתון בכלא צבאי מספר חודשים ואחר כך שהה זמן רב במעצר בית. המערער למד לקחו, "שינה כיוון", הוא נקי מסמים, עובד ולומד והפרשה הקשה כולה מאחוריו. נתונים אלה הם מיוחדים ויוצאי דופן וכבר מצאנו בפסיקה כי במקרים נדירים ומיוחדים ניתן להתחשב גם בעברייני סמים, ואף כאלה שיש להם עבר פלילי עשיר וסחרו בסמים בעשרות ק"ג. כך היה במקרה בע"פ 8092/04 ישראל
חביב נ' מ"י, בו הורשע המערער בכמה עסקאות סמים במשקל כולל של כ-53 ק"ג ועוד שורת עבירות ונדון ל-40 חודשי מאסר. בית המשפט העליון (בפס"ד מיום 10.9.06) העדיף להימנע מהטלת מאסר בפועל של ממש עקב הליך שיקום מצוין שעבר המערער לאחר שנים רבות של עבריינות סמים, והסתפק בהטלת מאסר שירוצה בעבודות שרות. בפסק הדין צויין ייחודו של המקרה ואת הנסיבות יוצאות הדופן במיוחד וכי אין זה הכלל.
הנתונים במקרה שלפנינו אינם דומים בהכרח, אולם עקב נסיבותיו הייחודיות ויוצאות הדופן של מקרה זה, שיקומו המלא של המערער וציפייתו כפי שפורטה לעיל, נראה לנו לקבל את הערעור במובן זה שעונש המאסר בפועל של 4 חודשים מאחורי סורג ובריח יומר לריצוי בעבודות שירות, זאת בכפוף לכך שהממונה על עבודות שירות ימצא כי המערער מתאים לכך. שאר חלקי גזר הדין יעמדו בעינם.

7. הממונה על עבודות השירות מתבקש לזמן המערער וליתן חוות דעת בעניינו עד ליום 21.12.06, וב"כ המערער יפעלו במקביל לתיאום זימונו של המערער לראיון בשירות בתי הסוהר.

המשך הדיון נדחה ליום 25.12.06 בשעה 9:00.

המזכירות תמציא העתקים מפסק הדין לב"כ הצדדים ולממונה על עבודות השירות.

ניתן היום, ה' בכסלו התשס"ז (26 בנובמבר 2006), בהעדר הצדדים, בהסכמתם.

_______________ _______________ _______________
ע' חבש
, סגן נשיא י' צבן
, שופט י' נועם
, שופט








עפ בית משפט מחוזי 30367/06 אמיר זקן נ' מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 26/11/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים