Google

דאון יורם , דאון מיכל - מכללת הנגב ע"ש פנחס ספיר ע"ר

פסקי דין על דאון יורם | פסקי דין על דאון מיכל | פסקי דין על מכללת הנגב ע"ש פנחס ספיר ע"ר

2989/06 בשא     01/01/2007




בשא 2989/06 דאון יורם , דאון מיכל נ' מכללת הנגב ע"ש פנחס ספיר ע"ר




1


בתי המשפט
בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע
בשא002989/06


בפני
:
כב' השופטת יעל אנגלברג-שהם






בעניין:
1. דאון יורם

2. דאון מיכל



ע"י ב"כ עו"ד:
אלון זאב הלפטר

המבקשים


נ ג ד



מכללת הנגב ע"ש פנחס ספיר ע"ר



ע"י ב"כ עו"ד:
רמה לשם

המשיבה

החלטה

החלטה זו עניינה בקשה לעכב את ביצועו של פסק הדין אשר ניתן ביום 7.11.06.

1. ביום 7.11.06 ניתן פסק הדין בו נדחתה תביעתם של המבקשים למעט תשלום הפרשי פיצוי פיטורין על סך של 330 ₪. המבקשים נדרשו לשלם למשיבה הוצאות משפט ושכ"ט בסך של 6,000 ₪ בתוספת מע"מ כחוק.

2. ביום 19.12.06 הוגשה על ידי המבקשים בקשה לעיכוב ביצועו של פסק הדין עד להכרעה בערעור על פסק הדין אשר הוגש לבית הדין הארצי.

3. המבקשים טענו, כי ניתן כנגדם

פסק דין
המקבל באופן חלקי את תביעתם אך בסופו של דבר חוייבו בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד. לטענת המבקשים פסק הדין שגוי ולפיכך, סיכוי הערעור להתקבל טובים ולכל הפחות, יבוטלו ההוצאות שהושתו על המבקשים במסגרת פסק הדין. עוד טוענים המבקשים, כי למשיבה לא יגרם כל נזק אם יעוכב ביצועו של פסק הדין משום שהיא תוכל בכל עת לחזור אל המבקשים על מנת לגבות את ההוצאות הפסוקות, היה וידחה הערעור.

המבקשים צרפו לבקשה עותק מכתב הערעור ובמסגרתו טוענים הם לטעות בפסק הדין בנוגע לשיעור הפרשי פיצויי הפיטורים שנפסקו להם, בנוגע לתשלום דמי ההבראה, בנוגע להפסד השתכרות המשיב 1 ובנוגע לפסיקת ההוצאות.

4. לטענת המשיבה, נדחו בפסק הדין כל תביעות המבקשים בסכום כולל של כ-300,000 ₪ למעט חיוב המשיבה לתשלום הפרשי פיצויי פיטורין בסך של כ-330 ₪. לטענתה, משנדחתה התביעה למעשה במלואה, חוייבו המבקשים בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד. עוד טוענת המשיבה, כי אין מקום לעכב את ביצוע פסק הדין אלא בהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקה סטייה מן הכלל. לטענתה, סיכויי הערעור אינם טובים הן מהטעם שפסק הדין מושתת על ממצאים עובדתיים לרבות קביעות בדבר מהימנות עדים שערכאת הערעור אינה נוהגת להתערב בהם והן מהטעם שפסק הדין מבוסס על הראיות שעמדו בפני
בית הדין והשיקולים המשפטיים שביסודו נומקו היטב ונתמכו באסמכתאות. עוד טוענת המשיבה, כי מאזן הנוחות אינו נוטה לצידם של המבקשים.

5. טענה נוספת בפי המשיבה והיא, כי הבקשה לא נתמכה בתצהיר אשר בו יפורטו העובדות עליהן נסמכים המבקשים בטענותיהם.

ההחלטה

6. הוראות תקנה 129 לתקנות בית הדין לעבודה (סדרי דין), התשנ"ב - 1991, מחילות את הוראות תקנות סדר הדין האזרחי לגבי עיכוב ביצוע וסעדים זמניים.

הכלל על פי תקנה 466 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד - 1984, הוא כי -

"הגשת ערעור לא מעכבת את ביצוע ההחלטה שעליה מערערים".

עם זאת, מקנה תקנה 467 לתקסד"א לבית המשפט שנתן את ההחלטה, סמכות לעכב את ביצוע פסק הדין, בהתקיים נסיבות מיוחדות, המצדיקות סטייה מהכלל.

בית הדין הארצי קבע:

"ככלל, על החייב לבצע את תשלום פסק הדין במלואו גם אם הגיש ערעור על פסק הדין. עיכוב ביצוע פסק הדין הוא בבחינת החריג, כאשר הוכח קיומו של נזק בלתי הפיך למבקש וטובים סיכוייו בערעור" (ראה בשא (ארצי) 493/03 א.ג ויסטה מלונות ותיירות בע"מ - ג'ינדר קומר).

על פי הפסיקה, פסק הדין שניתן עומד על תילו ויש ליישמו. המבקש לעכב את ביצועו של פסק הדין צריך להראות טעם מיוחד על מנת לעכב את מי שזכה בדין לממש את פירות הזכייה. (ראה לעניין זה- י. לובוצקי, "סדר הדין בבית הדין לעבודה", מהדורת 2004 פרק 14, עמ' 22; בש"א 1414/00 סליבא זיאד ואח' - חברת סליבא את קורטאם מוסך דיזלים בע"מ ואח', פורסם בעבודה ועוד, כרך לג (95), 25).

7. בדונו בבקשה לעיכוב ביצוע, שוקל בית המשפט שניים אלה -

א. סיכויי ההצלחה בערעור - יש משמעות לסיכויי ההצלחה של הערעור, אם כי בשלב זה, די לפעמים בסיכויים לכאורה, כפי שמתגלים בבדיקה ראשונית של פסק הדין ונימוקי הערעור כדי לצאת ידי חובה בנדון.

ב. מאזן הנוחות - האם יהא זה מן הנמנע להשיב המצב לקדמותו, שכן נסיבות מיוחדות העשויות להצדיק עיכוב ביצוע קיימות, כאשר מתברר בעליל, כי אם יבוצע פסק הדין, שוב לא ניתן יהיה להחזיר את המצב לקדמותו והזוכה בערעור לא יוכל לממש את פרי זכייתו. כן יש לבחון את התוצאות שתיגרמנה לכל אחד מהם כתוצאה מההחלטה. כאשר נזקו של האחד יהא קשה ואילו לצד שכנגד ייגרמו רק השהיה או נזק שניתן לפצות עליו, תגבר הנטייה שלא ליצור עובדות מוגמרות ולעיתים ניתן יהיה להסתפק בערבות המתאימה שימציא הצד המבקש את עיכוב הביצוע. (מ. גולדברג, דיני עבודה, פרק 38, עמ' 138, ראה בנוסף, מח/12-12 מוסדך ש.ר.ד בע"מ - סופר כדורי, פד"ע יט עמ' לד).


עם זאת, נקבע לעניין חיוב כספי, כי -

"כדי לזכות בעיכוב ביצוע של

פסק דין
הקובע חיוב כספי, מוטל על המבקש להראות, כי אם יזכה בערעורו לא יוכל לגבות בחזרה מן התובע את כספו... הכלל הבסיסי הוא כי מצבו הכלכלי של המערער שהוטל עליו חיוב כספי אינו מהווה שיקול במסגרת שקילת בקשתו לעכב את ביצוע פסק הדין... ההתחשבות במצבו של המבקש ובהשפעת ביצועו המיידי של פסק הדין על מצבו מתנית, לטעמי, בשלושה: ראשית, בכך שהמבקש יניח תשתית עובדתית מספקת לטענותיו באשר לנזקים שייגרמו לו כתוצאה ממימוש פסק הדין, למהותם ולאפשרות תיקונם, ולצורך כך על המבקש להגיש תצהיר שבו יפורטו היטב העובדות עליהן נסמכות טענותיו...; שנית, על המבקש לשכנע את בית המשפט בכך שלכאורה יש לערעורו סיכויים טובים להתקבל; ושלישית, מוטל על בית המשפט לתת את דעתו, בהקשר האמור, גם לפגיעה האפשרית שעלולה להגרם לזוכה כתוצאה מן העיכוב... (ראה בש"א 8240/96 (ע"א 6626/96) איתן חנני נ' פקיד שומה חיפה, פ"ד נ (5) 403, 405-406; ראה בנוסף, ע"א 6647/98 מנשה גנן נ' פקיד שומה תל אביב 4, פד"ע נג (1) 187 (ההדגשה שלי - י.א.ש).

8. בית הדין חייב לערוך את איזון השיקולים הנוגדים תוך שהוא בוחן את מאזן הנוחות של הצדדים. הלכה היא שכאשר כפות המאזניים מאוזנות ולשני הצדדים עלול להגרם נזק קשה לתיקון, אין לעכב את ביצוע פסק הדין.

9. לעניין סיכויי הערעור נקבע -

"לעניין סיכויי הערעור, ברור הוא שבית הדין אשר על פסק דינו מערערים אינו יכול לנקוט עמדה. אולם הדרך שהותוותה בפרשת "עיריית ת"א" הנ"ל (רע"א 6480/00 עיריית ת"א-יפו ואח' נ' בצלאל אהובה ואח', ניתן ביום 19/11/00), יש בה כדי לסייע. שם נפסק כי אם ביהמ"ש הגיע למסקנה כי הערעור אינו משולל יסוד, עליו לעבור לבחינת התנאי השני (ראה בש"א 2794/03 מרדכי פיננברג נ' המלן אל עמרני)".

10. עיון בבקשת המבקשים מעלה, כי המבקשים חולקים על העובדות והמסקנות המשפטיות שבפסק הדין וכן על חיובם בהוצאות לאור העובדה לטענתם, כי תביעתם נתקבלה באופן חלקי. כאמור, אין בית הדין אשר נתן את פסק הדין יכול לקבוע בעניין סיכויי הערעור. לטעמי, אף שיש ספק אם לערעור יסוד לאור העובדה, כי הרכיב שנתקבל מהווה חלק קטן ביותר מכלל תביעתם של המבקשים, יש לבחון גם את מאזן הנוחות בין הצדדים.

11. באשר למאזן הנוחות - לא השתכנעתי מטענות המבקשים, כי המקרה דנן, נופל לגדר המקרים בהם ביצוע פסק הדין ימנע החזרת המצב לקדמותו במידה והערעור יתקבל וכי מאזן הנוחות פועל לטובתם.

12. המבקשים לא הציגו ראיות כל שהן אשר יש בהן כדי להראות, כי יגרם להם נזק גדול יותר מהנזק אשר יגרם למשיבה במידה ולא ינתן צו העיכוב לביצוע פסק הדין. חשש בעלמא, אין בו כדי לעכב ביצוע פסק הדין. יודגש, כי המשיבה הינה עמותה המפעילה ומנהלת מכללה איזורית ואין ממש בטענת המבקשים בתגובתם לפיה קיימות דוגמאות אין ספור לעמותות ולחברות אשר נסגרו ונמחקו בין לילה בשל סיבות ניהוליות, כלכליות אשר עלולות להעמיד את המבקשים בפני
שוקת שבורה. יצויין, כי מנגד, המבקשים הינם אנשים פרטיים המתגוררים בחו"ל ואף שלטענתם הינם בעלי נכסים ובעלי שורשים בארץ אשר יהיה ניתן בנקל לגבות מהם את החיוב בפסק הדין, משלא תמכו גירסתם זו בתצהיר ו/או בכל מסמך אחר המעיד על תשתית כלכלית ראויה בארץ, ממילא לא הרימו את הנטל להוכיח כי מאזן הנוחות נוטה לטובתם.

13. לאחר ששקלתי את עמדות הצדדים וטענותיהם, איני מוצאת כי המבקשים הרימו את הנטל לשכנע כי סיכויי הערעור להתקבל טובים וכי לא יוכלו לחזור להיפרע מהמשיבה, לו יזכו בערעורם. אשר על כן - דין הבקשה להדחות.


המבקשים ישאו בהוצאות המשיבה ובשכ"ט עו"ד בסך של 1,500 ₪ בתוספת מע"מ כחוק אשר ישולמו תוך 30 יום.

ניתנה היום י"א בטבת, תשס"ז (1 בינואר 2007) בהעדר הצדדים.


יעל אנגלברג-שהם

שופטת













בשא בית דין אזורי לעבודה 2989/06 דאון יורם , דאון מיכל נ' מכללת הנגב ע"ש פנחס ספיר ע"ר (פורסם ב-ֽ 01/01/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים