Google

אלי טביב - אגודת הספורט של הפועל כפר סבא

פסקי דין על אלי טביב | פסקי דין על אגודת הספורט של הפועל כפר סבא

6464/00 עא     12/10/2002




עא 6464/00 אלי טביב נ' אגודת הספורט של הפועל כפר סבא




ע"א 6464/00
1. אלי טביב

2. גבי טווילי
נגד

1. אגודת הספורט של הפועל כפר סבא

2. ההתאחדות לכדורגל בישראל
בבית המשפט העליון בירושלים

[12.10.2000]
לפני השופטת א' פרוקצ'יה

בקשה להארכת עיכוב ביצוע

פסק דין
שניתן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו בה"פ 10943/99 על ידי כבוד השופט א' סטרשנוב
ה ח ל ט ה
השופטת א' פרוקצ'יה
1. לפני בקשה להארכת עיכוב ביצוע של פסק הדין בה"פ 10943/99 שניתן בבית המשפט המחוזי בתל-אביב (כב' השופט סטרשנוב) ביום 7.8.2000 אשר קבע כי האישור שנתנה המשיבה 2 למבקש 1 בנובמבר 1995 לרכישת זכויות ניהול במועדון כדורגל של קבוצת הפועל כפר סבא בטל ומבוטל בהיותו נוגד את תקנון התאחדות הכדורגל. עיכוב הביצוע מתבקש עד למתן הכרעה בערעור שהגישו המבקשים וזאת לאחר שבית משפט קמא עיכב את ביצוע פסק הדין עד ה- 15.9.00 כדי לתת סיפק למבקשים לערער לבית המשפט העליון.

ביום 13.9.00 הוצא צו עיכוב ביצוע כסעד ארעי בבית משפט זה וזאת כדי לאפשר קבלת תגובות המשיבות. לאחר קבלת תגובות אלה באתי לידי מסקנה כי אין מקום לעכב את תחילת פועלו של פסק הדין עד להכרעה בערעור, ואלה הטעמים העיקריים לכך:

2. בנובמבר 1995 קיבל המבקש 1 ביחד עם מבקש 2 אישור מההתאחדות לכדורגל בישראל (להלן - "ההתאחדות") לרכוש זכויות ניהול במועדון כדורגל של קבוצת הפועל כפר סבא (להלן - "המועדון"). בית המשפט המחוזי מצא כי המבקש 1 הורשע ב-1992 בעבירות של התחזות לאדם אחר כדי להונות, שימוש במסמך מזויף וזיוף וקבלת דבר במרמה וכי יש בעבירות הללו משום קלון. ממצא זה הביא אותו למסקנה כי האישור שנתנה ההתאחדות למבקש 1 לרכישת זכויות הניהול במועדון הינו פסול מאחר שהוא עומד בסתירה להוראה בתקנון ההתאחדות הקובע כי לא ינתן אישור לגורם עיסקי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון וטרם חלפו 5 שנים ממועד מתן פסק הדין בעבירה או ממועד גמר ריצוי העונש. במסקנתו זו התערב בית משפט קמא בהחלטה קודמת שניתנה על ידי בית הדין העליון של ההתאחדות בהרכב של שלושה משפטנים אשר דן במהות העבירות בהן הורשע המבקש 1 והגיע למסקנה כי לא נילווה להן קלון.

המבקשים הגישו ערעור על פסק הדין ויחד עמו בקשה לעיכוב ביצוע תחילת פועלו של הפסק ככל שהוא נוגע לפסילת אישור ההתאחדות בנוגע לכשירותו של מבקש 1 כגורם עיסקי למלא תפקיד ניהולי במועדון.

3. כלל הוא כי הגשת ערעור לא תעכב בדרך כלל את ביצוע ההחלטה עליה מערערים. (תקנה 466 לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד-1984). הנטל הוא על מבקש העיכוב לשכנע כי עניינו חורג מן הכלל וכי קיימים טעמים טובים המצדיקים התליית פועלו של הפסק שניתן עד להכרעה בערעור. על פי ההלכה הנוהגת, בית המשפט יבחן בדרך כלל את אלה:

האחד - מידת סיכוייו של המערער להצליח בערעורו. השני - האם ניתן יהא להחזיר את המצב לקדמותו אם יזכה המערער בערעורו לאחר שבוצע פסק הדין.

בהקשר לכך ישקול בית המשפט את מאזן הנזקים והנוחות לגבי כל אחד מן הצדדים כתוצאה מקבלת הבקשה או דחייתה לפי הענין, ואת האפשרות לתקן נזקים אלה.

ואכן -

"כשכפות המאזניים מעויינות ולשני הצדדים עלול להיגרם נזק שיקשה מאד לתקנו, אין לעכב ביצוע

פסק דין
, שהרי הכלל הוא שהגשת ערעור אינה מעכבת את ביצוע פסק הדין."

(ראה בש"א 3158/91 פלטאו שרון נ' קומפני פרייזן פד"י מה(503 ,499 (5).

ראה כמו כן בש"א 2966/96 עטיה נ' עירית ת"א פד"י נ(672 ,668 (1; ע"א 3191/99 בראשי נ' וינשטין, דינים עליון נו 92; זוסמן, סדר הדין האזרחי, מהדורה 7 עמ' .(861 ,859

4. בענייננו לא הרימו המבקשים את הנטל הרובץ עליהם לשכנע כי יש מקום לעיכוב פועלו של פסק הדין נשוא הערעור.

אשר לסיכויי הערעור על פסק הדין: בית המשפט ניתח בהרחבה ובפירוט את סוגיית העבירות בהן הורשע המבקש 1 והגיע למסקנה כי נילווה להם קלון. עוד הסיק בנסיבות הענין כי יש מקום שיתערב בהחלטת בית הדין העליון של ההתאחדות על פיה אין לראות בעבירות האמורות משום קלון. על פני הדברים, ונוכח הנמקתו הנרחבת של בית משפט קמא, יקשה לומר כי סיכויי הערעור על פסק דינו הינם טובים; ואשר לאפשרות החזרת המצב לקדמותו אם לא יעוכב הביצוע והמבקשים יזכו בערעורם, ולהיבט מאזן הנזקים והנוחות בהקשר לכך: ראשית דבר - עניינו של המבקש 1, ושלו בלבד, מהווה נושא לערעור ולבקשת עיכוב הביצוע וזאת מאחר שפועלו של פסק הדין קמא מתייחס אליו בלבד ואינו נוגע למבקש 2. חרף זאת, מבקש 1 לא הגיש מטעמו כל תצהיר לביסוס טענות עובדתיות הצריכות לענין בקשת העיכוב וממילא אין תשתית עובדתית מוסמכת כלשהי באשר לתוצאות הצפויות מביצוע פסק הדין לאלתר אם וכאשר עשוי הערעור להתקבל. במקום זאת, הוגש תצהיר מטעם מבקש 2 אשר עניינו אינו עומד לדיון וברי כי הוא אינו יכול להצהיר בשם מבקש 1 דבר וחצי דבר. לא הונח, איפוא, כל בסיס עובדתי הנסמך בתצהיר רלבנטי אשר עליו ניתן להשתית מאזן שיקולים הנוגע להיבט זה של סוגיית עיכוב הביצוע (זוסמן שם, עמ' 862). לא למותר לציין בהקשר זה כי גם בבית המשפט המחוזי במהלך דיון ארוך שהתקיים בעניינו של מבקש 1 לא הוגש כל תצהיר מטעמו והוא אף לא התייצב להסביר את נסיבות ביצוע העבירות שהורשע בהן ולא השמיע כל גרסה בהקשר לכך. במצב דברים זה עומדים ממצאי בית משפט קמא בלא שקימת גרסה עובדתית נגדית שהמבקש 1 טוען לה בין לענין נסיבות ביצוע העבירות על ידו, ובין לענין היבטים שונים הקשורים בבקשת עיכוב הביצוע וההשלכות העשויות להתלוות לביצועו של פסק הדין בטרם הוכרע הערעור.

עוד ראוי להוסיף בהקשר זה: מחומר הראיות שהוגש לבית משפט קמא ומקביעות פסק הדין עולה כי מבקש 1 הגיש להתאחדות טופס רשמי של בקשה לקבלת זכיון לניהול המועדון ובו כלל פרטים כוזבים בענין עברו הפלילי. בטופס נתבקש המבקש למסור פרטים לגבי "עבר פלילי והליכים תלויים". חרף הרשעותיו הלא -מעטות במספר, רשם המבקש 1 בטופס כי לא הורשע בעבר בביצוע עבירה פלילית וברי כי הצהרה זו הינה כוזבת ובין היתר על יסודה נתקבל אישור ההתאחדות.

מציאות דברים זו, המשלבת את קביעות פסק הדין קמא באשר לאופי העבירות בהן הורשע המבקש 1 כמו גם את הכזב שבהצהרתו להתאחדות, כשנוספת לה העובדה כי לא הוצגה מטעמו כל גרסה עובדתית הנתמכת בתצהיר באשר לנסיבות הצריכות לענין בין בערכאה דלמטה ובין בבקשת עיכוב ביצוע מקשה על קבלת בקשתו שמשמעותה להתיר לו להמשיך לנהל את המועדון בתקופת הביניים עד להכרעה בערעור. לכך מצטרף השיקול כי במאזן הנזקים הצפוי לכל אחד מן הצדדים אם הבקשה תתקבל או תידחה לפי הענין לא ניתן לומר כי ביצוע פסק הדין באופן מיידי ישלול אפשרות החזרת המצב לקדמותו אם אמנם הערעור יתקבל. הסרת המבקש 1 מתפקידי ניהול במועדון באמצעות ביטול אישור ההתאחדות אינו מהלך בלתי הפיך וניתן להחזיר את הגלגל אחורנית במידת הצורך, וגם במובן זה אין הצדקה לעיכוב פועלו של הפסק שעניינו השלטת נורמות מוסר, הגינות וטוהר מידות בתפקידים שלציבור ענין מיוחד בהם.

לאור כל האמור הבקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין נדחית.

הסעד הארעי שניתן בהחלטת בית המשפט מיום 13.9.00 מבוטל. המבקשים ישלמו למשיבה 1 הוצאות בסך 7,000 ש"ח.
ניתנה היום, י"ג בתשרי תשס"א (12.10.2000).








עא בית המשפט העליון 6464/00 אלי טביב נ' אגודת הספורט של הפועל כפר סבא (פורסם ב-ֽ 12/10/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים