Google

המערערת : פלונית ת.ז. : (...)הרב שלמה משה עמאר – נשיא - המשיב : אלמוניהרב עזרא בר שלום – דיין ת.ז. : (...) הנדון : גירושיןה ח ל ט הזהו גלגול נוסף של פרשת נישואין אזרחיים והתרתם.הצדדים נישאו בזיווג שני בני...

פסקי דין על המערערת : פלונית ת.ז. : (...)הרב שלמה משה עמאר – נשיא | פסקי דין על המשיב : אלמוניהרב עזרא בר שלום – דיין ת.ז. : (...) הנדון : גירושיןה ח ל ט הזהו גלגול נוסף של פרשת נישואין אזרחיים והתרתם.הצדדים נישאו בזיווג שני בני...

22/03     22/03/2007




פלונית נ' אלמוני




מדינת ישראל

בית הדין הרבני הגדול
תיק מספר : 1-21-015168958
תאריך : ג' ניסן תשס"ז
(22/03/2007)
ב"ה

בפני
כבוד הדיינים: המערערת : פלונית

ת.ז. : (...)
הרב שלמה משה עמאר
– נשיא, יו"ר
הרב שלמה דיכובסקי
– דיין המשיב : אלמוני

הרב עזרא בר שלום
– דיין ת.ז. : (...)

הנדון : גירושין

ה ח ל ט ה

זהו גלגול נוסף של פרשת נישואין אזרחיים והתרתם.

הצדדים נישאו בזיווג שני בנישואין אזרחיים בלבד. מאז נישואיהם (לפני כ-8 שנים) , לא קיימו ביניהם יחסי אישות. כיום הבעל בגיל 85 והאשה בת 65. מזה כ-9 חדשים שהם מתגוררים בנפרד. בפני
ביה"ד עמדה תביעת הבעל לגירושין.

ביה"ד האזורי בפס"ד מיום א' חשון תשס"ז, התיר את נישואי הצדדים ללא גט. הנושאים הרכושיים מתבררים בביה"מ למשפחה. על כך הערעור.

ב"כ המערערת מסתמך על פסק הדין המשלים שניתן על ידינו ביום י"ז חשון תשס"ז (תיק ערעור 4276/סג ח' ש' נ' ח' י'), שבו קבענו סטטוס של "נישואי בן-נח" לנישואין אזרחיים. פס"ד זה אושר בבג"ץ 2232/03, ונשמרה סמכות ביה"ד הרבני בהתרת נישואין אזרחיים. לטענתו, אין להתיר נישואין אזרחיים ללא עילה מספקת. כפי שנוהגים בנישואין דתיים, וביה"ד האזורי נחפז להתיר את נישואי הצדדים, ללא עילה ממשית.

ב"כ המערערת שגה בכפליים, הן בהבנת פסק הדין שניתן על ידינו בנושא זה, והן בהבנת פס"ד בג"ץ בנידון.

אפרט את הדברים:

א) נישואי בן נח הם סטטוס הלכתי המפורש ברמב"ם, הן כלפי בן נח שאינו יהודי, והן כלפי בן ישראל לפני מתן תורה.

הדברים מפורשים ברמב"ם בשני מקומות. בהלכות מלכים פרק ט הלכה ז כותב הרמב"ם: "אין בין נח חייב על אשת חברו עד שיבוא עליה כדרכה אחר שנבעלה לבעלה. אבל מאורסה או שנכנסה לחופה ולא נבעלה אין חייבין עליה, שנאמר והיא בעולת בעל".

בהלכות אישות (פרק א הלכה א) נאמר: "קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק, אם רצה הוא והיא לישא אותה, מכניסה לתוך ביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה".

עולה מן הדברים שאישות בן נח מאופיינת בקיום יחסי אישות לשם נישואין. אין כל טקס אחר או פעולות מקדימות לקביעת האישות. הרי לנו, שללא יחסי אישות. עיקר חסר מן הספר. ומדובר בכסות חיצונית בלבד.

בנידוננו, היו נישואין, אזרחיים, ללא יחסי אישות. גם אם יקויימו ביניהם יחסים בטרם נישאו, אין לראות בזה יותר מקיום יחסים בין פנוי לפנויה, כעין ידועים בציבור, שבודאי אינם מחייבים מאומה.

ב) פסיקת בג"ץ קובעת רק שאין להתיר נישואין אזרחיים סתם כך, ללא סיבה. אולם הסיבה אינה צריכה להיות בגלל אשמם צד זה או אחר, אלא די אם נוצר מצב של פירוד ללא סיכוי לשינוי, בכדי שביה"ד ישתמש בסמכותו להתרת הנישואין. הצדדים בנפרד כ-8 חדשים, כאשר האשה נמצאת בארה"ב והבעל בארץ, מדברי הבעל בפני
נו ברור לנו שאפסו הסיכויים לשלום. בגילם המבוגר של הצדדים, פירוד כזה נחשב כפירוד ממושך. כתוצאה מכך, פעל ביה"ד נכונה בהתירו את הנישואין.

ג) מדובר בזיווג שני לו. ושלישי לה. אין דין זיווג מאוחר כזיווג ראשון. בזיווג ראשון יש את הרגש והאהבה של זוג הנמצא בתחילת דרכו. ילדים משותפים מעצימים את הקשר. זיווג מאוחר נועד יותר להגן על הבדידות של כל אחד מן הצדדים - לא טוב היות האדם לבדו - ולאפשר לו לעת זקנה שלא להיות לבדו. בזיווג מאוחר קיים האלמנט של מניעת הצד השני מלירש את הרכוש, קיימים ילדים מזיווג קודם שלא תמיד מוכנים לראות את האשה האחרת נוטלת את מחמדי בית אביהם. ועוד ועוד. כאשר זיווג ראשון מתפרק, קיים סיכוי לשינוי, אם כי לא בכל מקרה. כאשר זיווג מאוחר מתפרק, הסיכוי, אפסי. כאן, יש לומר בצער, שהסיכוי אינו קיים.

ד) יחסי אישות - אם קויימו בתקופה שלפני הנישואין - אינם אומרים דבר לגבי הטטטוס. כל עוד בחרו הצדדים שלא להינשא, רצונם היה להשאר לא נשואים, ואין להטיל עליהם עול שלא חפצו בו. לאחר שהחליטו להינשא, נמנעו טוטאלית מקיום יחסים. בנסיבות אלו, לא התממשו הנישואין כלל. אין מקום לקיום מלאכותי של נישואין שלא התממשו. על כן, צדק ביה"ד האזורי בקביעתו.

ה) התרת הנישואין ב

פסק דין
נועדה למתן גושפנקה חוקית לפירוד, מאחר והצדדים נישאו אזרחית.

ו) לסיכום: הערעור נדחה. לטעמי, יש לשקול פסיקת הוצאות.

ז) עיכוב הביצוע שניתן בבית דיננו בב' בכסלו בטל בזה.

(-) שלמה דיכובסקי

מצטרף לסעיפים ו' ז'.

(-)עזרא בר שלום

עיינתי בדברי ידידי הגר"ש דיכובסקי שליט"א, ובאמת שיש הרבה להאריך בעקרונות אלו במשא ומתן הלכתי מעמיק ומקיף, כדרכה של תורה. אלא שבמקרה זה איו אנו צריכים להגיע לכל זה, וצדק ביה"ד האזורי בפסק דינו, ואין שום מקום לערעור זה, וגם עיכוב הביצוע בטל.

(-) שלמה משה עמאר - נשיא

לאור האמור לעיל דוחים את הערעור.

עיכוב הביצוע בטל.

ניתן ביום ג' ניסן תשס"ז
(22/03/2007)

(-) שלמה משה עמאר (-) שלמה דיכובסקי (-) עזרא בר שלום
נשיא דיין דיין

העתק מתאים למקור
הרב עזריאל אבן-חן
המזכיר הראשי








בית דין רבני / פלונית נ' אלמוני (פורסם ב-ֽ 22/03/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים