Google

יצחק טוריאל - עזבון המנוח מזרחי אברהם בן יוסף ז"ל

פסקי דין על יצחק טוריאל | פסקי דין על עזבון המנוח מזרחי אברהם בן יוסף ז"ל

1411/01 הפ     24/11/2002




הפ 1411/01 יצחק טוריאל נ' עזבון המנוח מזרחי אברהם בן יוסף ז"ל




1
בתי המשפט
הפ 001411/01
בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
24/11/02

כב' השופטת גרסטל הילה

בפני
:

1 . יצחק טוריאל

2 . משה טוריאל
3 . יהודה טוריאל
4 . יפה דרי
5 . רחמים ארזי
6 . רחל ארזי
7 . יוסף מוסינגר
8. זאב מוסינגר
9 . יפה יחיא
10 . יצחק ארזי
11 . יעקב ארזי
בעניין:
המבקשים
נ ג ד
1 . עזבון המנוח מזרחי אברהם בן יוסף ז"ל

2 . עזבון המנוח יעקב קובה ז"ל

המשיבים
פסק דין
1. זוהי תובענה לפסק-דין הצהרתי לפיו המבקשים הינם הבעלים של 672/101688 חלקים מחלקה 69 בגוש 6135 המהווים דירת מגורים בת חדר וחצי וחצר בקומת-קרקע ברח' התקוה 61 תל-אביב (להלן: - "הדירה" או "הנכס").
ב"כ הצדדים הגיעו להסכמה דיונית ביום 26.6.02, לפיה המצהירים לא יחקרו נגדית, ויוגשו סיכומים. כך אכן נעשה.

2. הנכס הנ"ל רשום בלשכת רישום מקרקעין על-שם מזרחי אברהם בן יוסף, שנפטר, כנראה, ב-9.3.94 (להלן: - "מזרחי"). מזרחי הנ"ל, מכר את הנכס ביום 12.11.67 למר יעקב קובה (להלן: - "קובה") וזה מכר אותו ב-9.8.68 למר יצחק ארזי, שנפטר, כפי הנראה, באפריל 1974. משנת 1968 התגוררו בנכס בני משפחת ארזי, ובמהלך השנים נפטרו, פרט למבקש 5, בנו של יצחק ארזי ורעייתו. יתר המבקשים הם יורשי יורשיהם של יצחק ארזי ורעייתו.

אף אחת מההעברות לא הושלמה ברישום, ובשל כך, הוגשה תובענה זו.
לתובענה צורף תצהירו של מבקש 5 המפרט את כל הידוע לו, וכן צורפו מספר אסמכתאות: נסח רישום החלקה על-שם מזרחי ז"ל, יפוי-כח בלתי חוזר המעיד על הסמכת קובה למכור הנכס (ולא מכירה לקובה) והעברת יפוי-כח הנ"ל ליצחק ארזי ז"ל, אסמכתאות ממשרד הפנים על פטירת מזרחי וקובה, צו ירושת המנוח יצחק ארזי ז"ל, צו ירושת המנוחה יפה ארזי ז"ל, צו ירושת המנוחה אסתר ארזי, צו ירושת המנוח דליה אור ז"ל, צו ירושת המנוח ארזי אברהם ז"ל, צו ירושת המנוח שלמה ארזי ז"ל, וצו קיום צוואת המנוחה לאה טוריאל ז"ל.

3. התובענה הוגשה נגד עזבונו של מזרחי באמצעות יורשתו היחידה, אשתו, גב' יעל מזרחי, ונגד עזבונו של קובה, באמצעות יורשו מר מרדכי קובה, בנו.

גב' יעל מזרחי היתה נשואה למזרחי ז"ל משנת 1937. בתצהיר התומך בתגובתה אין כל מידע בענין הנכס נשוא התובענה. לדבריה, מאחר שהיא אינה יודעת קרוא וכתוב, טיפל בעלה המנוח בכל הנושאים הכספיים, ומאחר שהנכס הנ"ל רשום על-שמו, זכאית היא, כיורשתו היחידה, להרשם כבעליו.
בסיכומי ב"כ גב' יעל מזרחי נטען שגב' מזרחי כלל לא ידעה שלבעלה יש נכס כגון הנכס הנ"ל.

מר מרדכי קובה, בנו של קובה ז"ל, טען, בתגובה שהגיש, שהאירועים נשוא התובענה ארעו כשהיה כבן שנה, ועל המבקשים להוכיח שהתמורה המלאה שולמה לאביו. בסיכומים שהגיש לתיק, טוען ב"כ מר קובה, שמאחר שלא ניתן להגדיר כיום מי הבעלים, מוצע שהנכס יחולק בין הצדדים בחלקים שווים.

4. דין התובענה להדחות.
הנטל להוכחת זכויות המבקשים להרשם כבעלים של הנכס הנ"ל - מוטל על המבקשים. נטל זה לא הורם.
המבקשים הציגו בפני
יפויי-כח להעברות ממזרחי ז"ל לקובה ז"ל ומקובה ז"ל לארזי ז"ל. תובענתם מתבססת על יפויי-הכח הללו ועל עובדת החזקת הנכס על-ידיהם. אלא שיפויי הכח שצורפו - אינם יפויי-כח בלתי חוזרים. יפוי הכח של מזרחי, הוא יפוי כח נוטריוני שנחתם ב-12.11.67, והעברת יפוי-הכח, אף היא אינה בלתי חוזרת, ונחתמה ביום 9.8.68. יפויי כח שאינם יפויי כח בלתי חוזרים, תוקפם ל-10 שנים בלבד, וזאת מכח החוק להגנת רכוש מופקד, תשכ"ה - 1964 הקובע בסע' 6:

"(א) לא תירשם בפנקס מקרקעין, או בכל פנקס אחר המתנהל על-פי חיקוק, פעולה שתקפה תלוי ברישום, אם צד לפעולה מיוצג ע"י ממונה או ע"י מורשה ע"פ מינוי או הרשאה הניתנים לחזרה, ומיום המינוי או ההרשאה עברו עשר שנים...".

ומאחר שחלפו למעלה מעשר שנים, ולא הוגשה כל הסכמה להארכת התקופה, הרי שלא ניתן להסתמך על יפויי-הכח הנ"ל.

יפויי הכח הנ"ל אינם יכולים להחשב כבלתי חוזרים מאחר שאין זכויות צד ג' תלויות בהם, ולא צויין בהם - כדבר הזה.
בנוסף, יפויי הכח הנ"ל אינם מהווים התחייבות לעשיית עסקה במקרקעין, כנדרש לפי סעיף 8 לחוק המקרקעין, התשכ"ט - 1969, שהרי אין בהם ולו בדל של רמז הנוגע לעסקה. לא נאמר שמזרחי ז"ל מוכר הנכס, לא נאמר מחיר הנכס, לא נאמר דבר על מסירת חזקה - ועוד. יש ביפוי כח אך ורק הסמכה למכור - אלא שאין ראיה לכך שהסמכה זו מומשה, ובנקודת הזמן בה אנו נמצאים, ברור שיפויי הכח פקעו.

המבקשים אינם יודעים מידיעה אישית כל פרט על ההתקשרויות הנטענות. מרבית האמירות בתצהירו של מבקש 5 הן עדויות שמיעה. אם היו המבקשים מצליחים למצוא ראיות כתובות כלשהן:- אם, למשל, היו מציגים דווח לרשויות המס, יתכן שמצבם היה שונה.
הנקודה היחידה הפועלת לטובת המבקשים נעוצה בעובדת קיומה של חזקה בנכס בידי המבקשים. אולם, בחזקה בלבד, מבלי שהובהרו נסיבותיה - אין די. ושוב, אם היו מובאות בפני
ראיות, המבססות את טענות המבקשים לפיהן החזקה נמסרה להם כחלק מעסקת רכישה, יתכן שהיה המצב שונה.

לא ניתן, על סמך הבל פה של המבקשים, להכריז על קיומן של זכויות קנייניות, ללא שיש בידי כל פרט לגבי דרך רכישת אותן זכויות, ומבלי שהוצגה לי כל ראיה שהיא להוכחה.

5. מכל האמור לעיל, אני דוחה את התובענה.
לנוכח הערפל השורר סביב הנכס הנ"ל והזכויות בו - איני עושה צו להוצאות.

המזכירות תשלח עותק פסק-דין זה לצדדים בדואר רשום, ותודיע להם טלפונית על קיומו.

ניתנה היום י"ט בכסלו, תשס"ג (24 בנובמבר 2002) בהעדר הצדדים.
גרסטל הילה
, שופטת









הפ בית משפט מחוזי 1411/01 יצחק טוריאל נ' עזבון המנוח מזרחי אברהם בן יוסף ז"ל (פורסם ב-ֽ 24/11/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים