Google

ח.נ הובלות בע"מ, המובילים לאילת בישראל 1988 בע"מ ואח' - כהן יצחק, כהן שלמה, מלאכת מחשבת

פסקי דין על ח.נ הובלות | פסקי דין על המובילים לאילת בישראל 1988 ואח' | פסקי דין על כהן יצחק | פסקי דין על כהן שלמה | פסקי דין על מלאכת מחשבת |

3412/02 עא     12/12/2002




עא 3412/02 ח.נ הובלות בע"מ, המובילים לאילת בישראל 1988 בע"מ ואח' נ' כהן יצחק, כהן שלמה, מלאכת מחשבת




בעניין:

1



בתי המשפט


בבית המשפט המחוזי בירושלים
בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים
ע"א 3412/02

בפני
:
כבוד השופט יהונתן עדיאל
כבוד השופט בעז אוקון
כבוד השופטת חנה בן-עמי


12/12/2002



בעניין:
1 . ח.נ הובלות בע"מ

2 . המובילים לאילת בישראל 1988 בע"מ
3 . נפתלי שלמה
4 . שחר נפתלי
5 . נפתלי חנה


ע"י ב"כ עו"ד
שלמה רביד

המערערים


- נ
ג
ד -



1 . כהן יצחק

2 . כהן שלמה
3 . מלאכת מחשבת


ע"י ב"כ עו"ד
רמי בביאן

המשיבים


פסק דין

זה ערעור על דחיית תביעתם של המערערים נגד המשיבים, מנהלי חשבונות שהועסקו על ידם, בגין רשלנות מקצועית.

פסק הדין בוסס על כך ש"לא עלה בידי התובעים לבסס, ברמת ההוכחות הנדרשת, את הטענה כי דבקה בפועלם של הנתבעים רשלנות מקצועית. התשתית הראייתית שהובאה היתה בלתי סדורה ובלתי מספקת, מתוך מה שכן הובא לא ניתן היה להגיע למסקנה בדבר פגם בשירותים המקצועיים שנתנו הנתבעים לתובעים" (סעיף 8 לפסה"ד) בנוסף הצביע ביה"מ קמא בפסק דינו (סעיף 6 לפסה"ד), על טענות רבות שהעלו התובעים, כמו, למשל, בדבר אי דיווח לביטוח הלאומי או לרשויות המס, אשר נסתרו ע"י ראיות הנתבעים.

העיון בחומר הראיות שהוגש ע"י המערערים בפני
ביה"מ קמא, אכן מגלה שזה לא איפשר לביה"מ לקבוע, בדרגת ההוכחה הנדרשת, קיומה של רשלנות מצד המשיבים. למעשה, גם המערערים אינם חולקים על כך שחומר ראיות זה לא איפשר לקבל את התביעה. כך הם ציינו באופן מפורש בסיכומיהם, שאי הגשת חוו"ד מטעמם חרצה את דינה של התביעה לדחייה.

אולם, טוענים המערערים, על ביה"מ קמא היה לאפשר להם להגיש מחדש את תצהירי העדות הראשית שלהם, לאחר שהוברר כי ניסוחם של אלה לוקה בליקויים שונים וכן לאפשר להם להגיש חוו"ד מקצועית
מטעם רו"ח. דחיית בקשות אלה הביאה, לפי הטענה, לדחית התביעה.

מדובר בנושאים דיוניים המסורים, ככלל, לשיקול דעתו של ביה"מ הדן בתיק. במקרה זה, מדובר בתיק שהתנהל על פני תקופה ארוכה ואיננו רואים מקום להתערב בהחלטת ביה"מ קמא, אשר סרב, בחלוף שנים ממועד הגשת התביעה, לאפשר למערערים לערוך את פרשת ראיותיהם מחדש, תוך הגשת תצהירי עדות ראשית חדשים וחוו"ד מקצועית. ב"כ המערערים טוען שפגם זה היה ניתן לתיקון בדרך של פסיקת הוצאות, והוא לא הצדיק את סירובו של ביה"מ להעתר לבקשת המערערים. יתירה מזו, טוען ב"כ המערערים, דחיית בקשותיהם של המערערים בנושא זה, משמעה, למעשה, פגיעה בזכות הגישה שלהם לביה"מ.

על טענה מסוג זה כבר נאמר בפסיקה כי:

”שום מערכת שיפוטית לא תוכל לשאת משיכת הליכים שיפוטיים ללא סוף תוך ניצול לרעה של סדרי הדין ובזבוז של משאביה. תהליך עשיית הצדק איננו שייך רק למתדיין בודד ומנותק מהאינטרסים של יריביו וזכות הגישה לביה"מ אינה כוללת בחובה את הכוח לפגוע מעבר למידה הראויה באינטרסים לגיטימיים של בעל הדין שכנגד".



(רע"א 83/01 טובה וייס נ' יוסף מרדכי, פ"ד נה(3) 730).
טענה נוספת שמעלה ב"כ המערערים, הנה שזכויותיהם הדיוניות של המערערים נפגעו במקרה זה בשל כך שהמשיבים לא גילו לפניהם את כל מסמכי הנהלת החשבונות שבידם ולא איפשרו להם לעיין במסמכים אלה, אלא בשלב מאוחר מאד של המשפט.

גם טענה זו אין לקבל. ככל שהיו למערערים טרוניות או בקשות בענין זה, עמד לרשותם מגוון של סעדים בתקנות סה"ד האזרחי, אך המערערים לא השכילו לנצל סעדים אלה. כך למשל החליט ביה"מ קמא, על פי בקשתם, עוד ביום 23.4.98 שעל המשיבים לגלות ולהמציא למערערים מסמכים מסויימים וזאת עד ליום 10.5.98. לטענת ב"כ המערערים, המשיבים לא קיימו צו זה, אלא שהמערערים לא עשו בענין זה דבר ולא הגישו כל בקשה לביה"מ. הפעם הבאה שבה התעורר נושא זה היתה בחודש פברואר 2001, וגם זה בדרך עקיפה, כאשר המערערים הגישו "בקשה בכתב להשבת מסמכים". בקשה זו לא
בוססה על הטענה שהמערערים זקוקים לחומר זה לצורך ניהול המשפט, אלא על כך שעיכוב החומר מונע מהמערערים לעמוד בחובותיהם כלפי שלטונות המס (הגשת דוחות מס וכיו"ב). בכל מקרה, ביה"מ קמא קבע, בעקבות הסכמת המשיבים, "לפנים משורת הדין" להמציא חומר זה למערערים, שנוכח תגובה זו מתייתר הדיון בבקשה. המערערים טוענים שהמשיבים לא עמדו באותה הבטחה, אלא שגם הפעם הם לא נקטו בכל הליך שהוא. למעלה מן הנדרש, נציין שבפועל ניתנה למערערים הזכות לעיין בכל חומר החשבונות ע"י המצאתו לרו"ח הרצל לוי. לקראת סיום ההליך אף נמסר להם החומר המקורי עצמו.

התוצאה היא שהערעור נדחה.

הואיל וביה"מ קמא לא נדרש לסעד שהתבקש ע"י המערערים אשר התייחס להמצאת חומר הנהלת החשבונות המקורי ולא נדרש להכריע בטענת העכבון שהעלו המשיבים, לאחר שאלה המציאו חומר זה למערערים, ובכך למעשה בא על סיפוקו סעד זה, אנו סבורים שיש להביא נושא זה בחשבון בפסיקת ההוצאות ואין להטיל על המערערים, לפיכך, הוצאות בהליך זה.


ניתן היום ז' בטבת, תשס"ג (12 בדצמבר 2002) בהעדר הצדדים.

המזכירות
תמציא העתקים לב"כ הצדדים.




י' עדיאל, שופט


ב' אוקון, שופט

ח' בן-עמי, שופטת








עא בית משפט מחוזי 3412/02 ח.נ הובלות בע"מ, המובילים לאילת בישראל 1988 בע"מ ואח' נ' כהן יצחק, כהן שלמה, מלאכת מחשבת (פורסם ב-ֽ 12/12/2002)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים