Google

חיים שם טוב, חב' יעקב יעקובי בע"מ ואח' - שריף קאז'ם

פסקי דין על חיים שם טוב | פסקי דין על חב' יעקב יעקובי ואח' | פסקי דין על שריף קאז'ם

2407/03 בשא     05/08/2003




בשא 2407/03 חיים שם טוב, חב' יעקב יעקובי בע"מ ואח' נ' שריף קאז'ם




בעניין:


1



בבית המשפט המחוזי בירושלים
בש"א 2407/03


לפני
כבוד השופט צבי זילברטל



05/08/2003




בעניין:
1. חיים שם טוב

2. חב' יעקב יעקובי בע"מ
3. "כלל" חברה לביטוח בע"מ
ע"י עו"ד קובי צאיג




המבקשים



- נ
ג
ד -



שריף קאז'ם
ע"י עו"ד איאד מיעארי




המשיב

החלטה
בקשה לעיכוב ביצוע

פסק דין
כספי, שחייב את המבקשים לשלם למשיב סך של 11,800 ש"ח בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום 16.10.01 וכן אגרת תביעה ושכ"ט עורך דין בסך 3,000 ש"ח ובתוספת מע"מ.
הבקשה הוגשה לנוכח כוונת המבקשים להגיש ערעור על פסק הדין הנ"ל, שניתן ביום 13.7.03 בבית משפט השלום בירושלים בת"א 2518/03 (כב' השופט פיינברג). לאחר מתן פסק הדין התבקש בית המשפט קמא לעכב את ביצועו אך בקשה זו נדחתה על אתר.
פסק הדין האמור ניתן בתביעת התובע בגין נזק רכוש שנגרם לרכבו עקב תאונת דרכים והוא מבוסס בעיקרו
על העדפת גירסת
המשיב על פני גרסת עדי המבקשים.


עם הגשת הבקשה החליט כב' השופט גל על השהייה ארעית של הליכי ההוצאה לפועל. המשיב השיב לבקשה והמבקשים הגיבו לתשובה.

לאחר עיון בבקשה ובתגובות, מסקנתי היא כי דין הבקשה להידחות.
מדובר ב

פסק דין
כספי והכלל הוא שהגשת ערעור אינה עילה לעיכוב ביצועו של

פסק דין
כספי, קל וחומר כשמדובר בסכום שאינו משמעותי במיוחד, כמו במקרה דנן.

אכן, כאשר קיים חשש ממשי מפני העדר האפשרות להשבת סכום פסק הדין במקרה שהערעור יתקבל, ניתן לעכב את ביצוע פסק הדין (ע"א 691/96, מדינת ישראל נ' אבו ג'אבר, דינים-עליון, כרך נו, 652, החלטה מיום 8.8.99)

במקרה דנן, אינני סבור שעלה בידי המבקשים לשכנע, כי קיים "חשש ממשי" שהמשיב לא יוכל להחזיר לידיהם את סכום פסק הדין אם יתקבל ערעורם. התצהיר שצורף על ידי המבקשים בבקשתם הוא כללי וסתמי ואינו מתייחס כלל ועיקר למשיב דנן. כל מה שנאמר בתצהיר הוא ש"על פי ניסיונה של המבקשת, כאשר משולם על ידה סכום כסף לאנשים פרטיים אשר בדיעבד מתברר כי חובה עליהם להשיבו, ... הרי שבמרבית המקרים יכולת ההשבה של הכספים ששולמו היא נמוכה...". מאידך, בתצהיר שצורף לתגובת המשיב
נאמר, כי המשיב הוא גימלאי של משטרת ישראל, בעל דרגת קצונה, כבן 80 שנה. על פני הדברים, וגם בהתחשב בסכום הכסף שבו מדובר, לא מתקיים "חשש ממשי" שהמשיב לא יוכל להשיב את הסכום, גם אם הסכום האמור דרוש למשיב לצורכי היום יום שלו, כפי שהוא עצמו מאשר.
חשש ממשי בדבר קיומו של קושי לגבות חזרה סכומי כסף אם יתקבל הערעור, צריך להיות מבוסס על נתונים משמעותיים יותר, כגון: זוכה שקיים קושי להפעיל כלפיו את מנגנון ההוצאה לפועל (למשל זוכה המתגורר מחוץ לגבולות המדינה); זוכה שידוע עליו שהוא מסובך בחובות
או שמצבו הכלכלי קשה; זוכה שאיבד את כושר השתכרות שלו כליל או במידה משמעותית ואין לו מקורות הכנסה; זוכה חסר כל רכוש; מי שנקבעו לגביו בפסק הדין מימצאים המצביעים על חוסר יושר; זוכה שיש לגביו חשש שיאבדו עקבותיו או שיצא מן הארץ; זוכה שיש לגביו חשש שבשל נסיבות שונות לא יהיה מסוגל לנהל את ענייניו הכספיים או שאין לסמוך על שיקול דעתו, וכיוצא באלה טעמים היכולים להוביל למסקנה, שקיים חשש ממשי שהזוכה לא ישיב סכומי כסף שקיבל מהחייב אם יתקבל
ערעור החייב. לא די בחשש כללי וסתמי כפי שנטען על ידי המבקשים.

אכן, כאשר מדובר
ב

פסק דין
כספי, הכלל הוא שהגשת ערעור בגינו אינה מצדיקה עיכוב ביצוע פסק הדין, ומבחינה זו,
כאשר
לא קיים חשש ממשי שהזוכה לא יוכל להשיב את סכום פסק הדין, אין צורך
בדרך כלל
להיזקק לבחינת סיכויי הערעור.
מעבר לדרוש אוסיף גם, כי לנוכח העובדה שבית המשפט קמא ביסס את פסק הדין, בעיקרו, על התרשמותו מעדים שהעידו לפניו, ונוכח העובדה כי סכום הנזק לא היה שנוי במחלוקת של ממש, לא ניתן להגיע למסקנה כי סיכויי הערעור גבוהים במיוחד.
גם לא היה כל מקום לניתוח מפורט של העדויות, כפי שמצא לנכון ב"כ המבקשים לכלול בבקשתו. אין להפוך בקשה כגון דא למעין "ערעור זוטא" והלכה היא שבחינת סיכויי הערעור בגדר הדיון בבקשה לעיכוב ביצוע פסק הדין צריכה בהכרח להיות כללית ולא מעבר "להתרשמות על פני הדברים" (ע"א 6146/00, עיריית ת"א יפו ואח'
נ' אהובה בצלאל ואח'
, תקדין-עליון, 2000(3), 2459, סעיף 8 להחלטה).

על יסוד כל האמור לעיל, אני דוחה את הבקשה ומבטל את ההשהיה הארעית של הליכי ההוצאה לפועל. המבקשים יישאו בהוצאות המשיב בגין ההליך דנן בסך של 1,000 ש"ח להיום ובתוספת מע"מ.

המזכירות
תעביר העתק החלטה זו לבאי כח הצדדים.
ניתנה היום, ז' באב, תשס"ג (5 באוגוסט 2003), בהעדר הצדדים.




צבי זילברטל
, שופט










בשא בית משפט מחוזי 2407/03 חיים שם טוב, חב' יעקב יעקובי בע"מ ואח' נ' שריף קאז'ם (פורסם ב-ֽ 05/08/2003)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים