Google

גב' כהן צדק טוריאן , גב' דהאן עקרי צביה - עיריית פתח תקווה , הועדה המקומית לתכנון ובנייה , מנהל מקרקעי ישראל , ועדה מחוזית לתכנון ובניה , משרד השיכון

פסקי דין על גב' כהן צדק טוריאן | פסקי דין על גב' דהאן עקרי צביה | פסקי דין על עיריית פתח תקווה | פסקי דין על הועדה המקומית לתכנון ובנייה | פסקי דין על מנהל מקרקעי ישראל | פסקי דין על ועדה מחוזית לתכנון ובניה | פסקי דין על משרד השיכון |

2227/05 א     22/05/2008




א 2227/05 גב' כהן צדק טוריאן , גב' דהאן עקרי צביה נ' עיריית פתח תקווה , הועדה המקומית לתכנון ובנייה , מנהל מקרקעי ישראל , ועדה מחוזית לתכנון ובניה , משרד השיכון




בעניין:
1


בתי המשפט
בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו
א
002227/05

בש"א 8776/08
בפני

כב' השופטת צפורה ברון

22/05/2008






1. גב' כהן צדק טוריאן
2. גב' דהאן עקרי צביה

בעניין:

תובעות (מבקשות)







נ
ג
ד



1. עיריית
פתח תקווה
2. הועדה המקומית לתכנון ובנייה

ע"י ב"כ עוה"ד שרה פריש
ואח'
3. מנהל מקרקעי ישראל

4. ועדה מחוזית לתכנון ובניה

5. משרד השיכון

ע"י ב"כ מפרקליטות מחוז ת"א

נתבעים (משיבים)








החלטה

מבוא

:
בפני
בקשת המבקשות להוציא את תצהירה של המבקשת 2 מתיק בית המשפט ולהתיר לבניה, אלי ועזרא דהאן לתקן את תצהיריהם ולמסור עדות במקומה.

משיבות 2-1 הגישו תגובה, לפיה הן מתנגדות לבקשה מטעמים שפרטו בתגובתן.

משיבים 5-3 לא הגיבו כלל לבקשה.

המבקשות הגישו תשובה לתגובת המשיבות 2-1.

הרקע לבקשה וטענות הצדדים

:
התובענה שבכותרת הוגשה לפני כשלוש שנים בדרך של המרצת פתיחה (ה"פ 565/05). לתמיכה בעובדות המפורטות בתובענה צורף תצהירה של המבקשת 2, הגב' דהאן, באמצעותו מובאות עיקר הראיות והמוצגים בתובענה.
בהתאם להחלטת כב' השופטת פלפל הועברה התובענה לדיון במסלול הרגיל, הצדדים הגישו תצהירי עדות ראשית והתיק נקבע להוכחות.

ביום 28.4.08 באה בפני
בקשת המבקשות

להוציא את תצהירה של המבקשת 2 מתיק בית המשפט ולהתיר לילדיה לתקן את תצהיריהם ולמסור עדות במקומה. על פי הנטען בבקשה, לאחרונה התדרדר מאד מצבה הרפואי של הגב' דאהן בת ה-85, כפי שניתן ללמוד מתוצאות הבדיקה הפסיכיאטרית אשר נערכה לגב' דהאן ביום 18.4.08, המצורפת כנספח א' לבקשה. כך, בין היתר, נמצא בבדיקה, כי הגב' דהאן "לא מתמצאת בזמן במקום ובסיטואציה" וכי "במצבה היא לא מסוגלת לתת עדות כלשהיא בעלת אמינות."

בבקשתן טוענות המבקשות, כי מאחר שהתביעה מושתת במידה רבה על תצהירה של הגב' דהאן ומאחר שהעובדות המפורטות בתצהירה זה ידועות בעיקרן גם לבניה, אלי ועזרא דהאן, אשר הגישו תצהירי עדות ראשית בתיק זה, ומאחר שמסמכים רבים, המוכרים גם לבניה, אמורים להיות מוגשים באמצעות תצהירה של הגב' דהאן, אזי מן הראוי לאפשר למבקשות לתקן את תצהיריהם של אלי ועזרא דהן, בכדי שניתן יהיה להביא את העובדות והמסמכים הרלבנטיים בפני
בית המשפט.

המשיבות 2-1 מתנגדות לבקשה. לטענתן, דין הבקשה להידחות על הסף בשל העדרם של תצהיר התומך בעובדות העומדות ביסוד הבקשה וכן חוות דעת רפואית כנדרש. עוד טוענות המשיבות, כי יש לדחות את הבקשה גם בשל עיוות הדין שיגרם להן בכך שתישלל מהן הזכות לחקור את העדה המרכזית עליה נסמכת התובענה. לטענתן, קבלת הבקשה תביא לכך שמי שייחקרו הם בניה של הגב' דהאן בלבד, אשר יצהירו שלא מידיעתם האישית על רובן של הנסיבות נשוא התובענה דנן וזאת בלי שיהיה ניתן לאמת ולעמת את גרסתה של אימם.

דיון והכרעה
:
לאחר ששקלתי כלל טענות הצדדים בבקשה, בתגובה ובתשובה לתגובה, באתי לכלל מסקנה כי דין הבקשה להתקבל.

תקנה 92 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984 (להלן - "תקנות סדר הדין האזרחי"), המסדירה סמכות בית המשפט להתיר לבעל דין לתקן כתב טענותיו, קובעת כדלהלן:
"
בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת, להתיר לכל אחד מבעלי הדין לשנות או לתקן את כתבי טענותיו בדרך ובתנאים הנראים צודקים, וכל תיקון כזה ייעשה לפי הצורך, כדי שבית המשפט יוכל להכריע בשאלות שהן באמת השאלות השנויות במחלוקת בין בעלי הדין. תיקון של טענה עובדתית או הוספתה, טעונים הגשת תצהיר המאמת את העובדות."

הלכה פסוקה מקדמת דנא הינה כי בית המשפט, בהידרשו לבקשה לתיקון כתב טענות, יתיר כל תיקון, אשר יש בו צורך כדי שיהא בידי בית המשפט להכריע באותן שאלות "שהן באמת השאלות השנויות במחלוקת". לשון אחר, המדובר בחובתו של בית המשפט לאפשר ואף ליזום תיקון כתב תביעה על מנת לברר מה הן באמת השאלות השנויות במחלוקת. כך גם תקנה 524 לתקנות סדר הדין האזרחי, הקובעת סמכותו הכללית של בית המשפט להורות, בכל עת, על תיקון כל פגם או טעות בהליך, לרבות כתבי טענות, כדי לברר מה הן השאלות השנויות במחלוקת בין בעלי הדין. בר"ע 9/84
אגודת ארתור רובינשטיין למוסיקה נ' החברה הממשלתית למדליות ולמטבעות בע"מ, פ"ד לח(1) 566 (1984), קבע בית המשפט, בהתייחסו לסמכות בית המשפט להתיר תיקון כתב טענות, כדלהלן:
"כידוע, עיקר העיקרים הוא, שהפלוגתא האמיתית, הנטושה בין הצדדים, תעלה לדיון, כדי שניתן יהיה לקבוע לאשורן את זכויותיהם של בעלי הדין. ...
משנתמלא תנאי עיקרי זה, צריכה הגישה לבקשת התיקון להיות ליבראלית, כך הודגש חזור והדגש בהלכה עקבית ומושרשת היטב. ראה: המ' 32/52 ברנט נ' אבני, פ"ד ו 442, עמוד 445; ע"א 400/70 ירקוני ואח' נ' פרידמן, פ"ד כה(2) 175, עמודים 180-181 ועוד."

(שם, בעמוד 568 לפסק הדין).

יחד עם זאת, אף אם בית המשפט שוכנע כי התיקון דרוש כדי לברר את השאלות שהן באמת שנויות במחלוקת, רשאי בית המשפט שלא להיעתר לבקשה לתיקון כאמור, עת בין שיקוליו ניתן למנות התנהגות המבקש בחוסר תום לב, הגשת הבקשה באיחור ללא טעם סביר והיות התיקון מקפח בעל דין ומסב לו נזק, אשר אין בפיצוי כספי הולם כדי לתקנו.

כפי שעולה מן החומר שבפני
, הגב' דהאן אינה מסוגלת להעיד. התיקון המבוקש נדרש בכדי לאפשר למבקשות להביא את העובדות והמסמכים הרלבנטיים הנזכרים בעדותה של הגב' דהאן באמצעות בניה, אלי ועזרא דהאן. רוצה לומר, התיקון נחוץ וחיוני לבירור הפלוגתאות העולות מכתבי הטענות והמצאת ראיות התומכות בטענות אלה. במצב דברים זה, מצאתי להיעתר לבקשה. יש להדגיש עוד, כי טרם החל שלב שמיעת הראיות וכי אין המדובר בעובדות ומסמכים חדשים ועל כן אין בהן כדי להפתיע את המשיבים. יחד עם זאת, נראה כי מצבה הרפואי המתדרדר של הגב' דהאן איננו בבחינת הפתעה גמורה, כפי שגם עולה גם מתשובתן של המבקשות לתגובת המשיבות ועל כן מן הראוי לקבל את הבקשה בכפוף לפסיקת הוצאות.

אכן, המבקשות לא תמכו את בקשתן בתצהיר ואולם תשובתן לתגובת המשיבות 2-1 נתמכה בתצהיר כנדרש ולא מצאתי לדחות את הבקשה אך מטעם זה.

סיכומם של דברים
:
אני מתירה תיקון התצהיר כמבוקש תוך 7 יום מהיום ובכפוף לתשלום שישלמו המבקשות בסך 1,500 ₪ בתוספת מע"מ למשיבים 2-1.

יודגש – למשיבים תישמר הזכות להגיש תצהירים משלימים ו/או נוספים מטעמם תוך 30 יום מקבלת התצהירים המתוקנים וכן תישמר להם הזכות להעלות טענות כנגד התצהירים המתוקנים.

תצהירי עדות ראשית מתוקנים יוגשו עד ליום 1.6.08.

להזכיר, התיק קבוע להוכחות ליום 12.6.08, שעה 09:30.

המזכירות תמציא ההחלטה לב"כ הצדדים בפקס ובדואר רשום.

ניתנה היום י"ז באייר, תשס"ח (22 במאי 2008) בלשכתי בהעדר ב"כ הצדדים


ברון צפורה, שופטת








א בית משפט מחוזי 2227/05 גב' כהן צדק טוריאן , גב' דהאן עקרי צביה נ' עיריית פתח תקווה , הועדה המקומית לתכנון ובנייה , מנהל מקרקעי ישראל , ועדה מחוזית לתכנון ובניה , משרד השיכון (פורסם ב-ֽ 22/05/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים