Google

אבי רז - מדינת ישראל, תביעות את"ן חוף חיפה

פסקי דין על אבי רז | פסקי דין על מדינת ישראל | פסקי דין על תביעות את"ן חוף חיפה |

924/06 עפ     11/07/2006




עפ 924/06 אבי רז נ' מדינת ישראל, תביעות את"ן חוף חיפה




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי חיפה
עפ 000924/06


בפני
כב' השופט :
כב' השופט מנחם פינקלשטיין
תאריך:
11/07/2006




בעניין
:
אבי רז
ע"י ב"כ עו"ד דוד גולן





המערער

נ
ג
ד


מדינת ישראל

תביעות את"ן חוף חיפה





המשיבה


נוכחים
:


פסק דין

1.
המערער נדון ביום 24.4.02, בהעדרו, לעונש פסילה בן 12 חודשים. למערער הודע על כך ביום 25.4.02.

2.
ביום 27.3.06 הגיש המערער בקשה לבית משפט השלום לתעבורה בחיפה, להורות על חישוב הפסילה החל מיום 25.4.02, קרי היום בו הודע לו גזר הדין בעניינו. בטעמיו לבקשה טען המערער, כי רשיונו פקע כבר בשנת 1991 ומאז לא חידש את רשיונו.

3.
ביום 8.5.06 ניתנה החלטה בבקשה (על ידי כב' השופטת ו. טויסטר) ונקבע, כי למרות שהמבקש נפסל מלנהוג, הוא המשיך לנהוג ובבתי המשפט לתעבורה תל אביב ופתח תקווה נגזרו עליו עונשי פסילה המסתכמים לכ – 4 שנים. תקופות הפסילה מסתיימות ביום 2.3.06. אשר על כן, קבעה השופטת, כי הפסילה בתיק זה תחל מיום 3.3.06.

4.
מכאן הערעור שבפני
י. בנימוקיו לערעור חזר המערער על הטענה כי רשיונו פקע בשנת 91', ומכאן שיהיה זה בגדר "אבסורד", אם ייאלץ להתחיל בריצוי הפסילה רק עם הפקדת תצהירו. לגישתו, ממילא תצהירו והאישור שהוגשו מאוחר יותר (ביום 28.4.05) מאמתים את טענתו בדבר פקיעת הרשיון.

5.
אין בידי לקבל את הערעור. בפקודת התעבורה, תשכ"א-1961 [נוסח חדש] (להלן: "הפקודה") והתקנות שהותקנו מכוחה, תקנות התעבורה, תשכ"א-1961 (להלן: "התקנות"), נקבע הסדר מפורש למקרים מעין אלה, כפי שיבואר להלן.

6.
הפקודה מבחינה בין תחילת תוקפה של הפסילה לבין מניין תקופת הפסילה.
סעיף 67 לפקודה, שעניינו תוקפה של הפסילה, קובע, כי: "מי שהודע לו שנפסל מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה, וכל עוד הפסילה בתקפה הוא נוהג ברכב שנהיגתו אסורה בלי רשיון לפי פקודה זו". סעיף 42(א) לפקודה, שעניינו חישוב תקופת הפסילה, קובע כהאי לישנא: "(א) פסילה שהטיל בית משפט מקבל או מהחזיק רשיון נהיגה לפי פקודה זו תחל ביום מתן גזר הדין אם לא הורה בית המשפט הוראה אחרת". ואילו סעיף 42(ג), מסייג וקובע, כי כל עוד לא נמסר הרשיון לרשות בדרך הקבועה בתקנות, לא יחל מניינה של תקופת הפסילה.

הסדר מיוחד נקבע בתקנות למקרה בו נפסל רשיונו של מי שמחזיק ברשיון שתוקפו פקע זה מכבר.

בתקנה 557 נקבע:
" 557. רשיון שפקע תוקפו או שאבד
(א) הודע לבעל הרשיון על פסילת רשיונו או על התלייתו על ידי בית המשפט או לפי צו של קצין משטרה או לפי החלטה של רשות הרישוי, לפי הענין, ימציא את רשיונו כאמור בחלק זה אף אם רשיונו אינו בר- תוקף אותה שעה.

(ב) הוכח על פי תצהיר לפי פקודת הראיות [נוסח חדש], תשל"א- 1971, למזכיר של בית המשפט שהרשיע בעל רשיון נהיגה, או לקצין משטרה או לרשות הרישוי, לפי הענין, כי רשיונו של בעל רשיון נהיגה שנפסל כאמור בחלק זה אבד ואין בידו כל עותק של הרשיון, יתחיל מירוץ תקופת הפסילה מיום שהומצאה ההצהרה לרשות שהטילה אותה".

עניין דומה נדון בעניין ניסים ביטון, שם חזר כב' השופט א' א' לוי על העקרון לפיו מירוץ מניין תקופת הפסילה יחל רק עם הפקדת רשיון או תצהיר. עוד נקבע, כי:

"הנה כי כן, מתקין התקנות ראה חשיבות לקבוע הסדר שיכלול מסירה בפועל של רישיון הנהיגה, בין אם הוא עדיין בתוקף ובין אם תוקפו פקע עוד קודם למתן גזר-הדין ואף לביצוע העבירה. מעבר לחובה המובנת מאליה למלא אחר הסדר שמקורו בדין, קיים גם היגיון רב בצידה של הוראה זו, הואיל וקיים חשש כי מי שנפסל יוסיף לנהוג שלא כדין תוך שהוא מתחזה, באמצעות הרישיון שנותר בידו, כמי שנהיגתו מותרת. סכנה דומה כרוכה גם ברישיון שתוקפו פקע, הואיל והנידון המוסיף להחזיק בו, עלול לשנות בו פרטים אשר יציגו מצג לפיו הרישיון תקף. מכאן הצורך בקיומו של תהליך מסירת הרישיון..." (רע"פ 4446/04 ניסים ביטון נ' מדינת ישראל
, תק-על 2005(4), 44 ,עמ' 46)

7.
דברים אלה יפים גם בענייננו. על המערער היה להפקיד את רשיונו על אף שפקע, או לחלופין, להפקיד תצהיר על אובדן רשיון. הדרישה בדבר הפקדת הרשיון או התצהיר אינה טכנית, כאמור. אשר על כן, הגשת תצהיר, כיום, אין בה לסייע למערער. סבור אני, כפי שטען ב"כ המשיבה, כי המערער ידע על חובתו להפקיד רשיון או תצהיר כבר בחודש פברואר 2003, אז הפקיד המערער תצהיר בתיק בית משפט לתעבורה תל אביב (הדבר עולה מדו"ח רשימת השלילות של המערער שצורף לערעור). מהמקובץ עולה, כי אם היה מפקיד המערער רשיון או תצהיר גם בתיק זה במקביל להפקדה בתיק שם, תקופת הפסילה הייתה מסתיימת זה מכבר וערעור זה היה מתייתר.


8.
הערעור נדחה, אפוא.



ניתן היום ט"ו בתמוז, תשס"ו (11 ביולי 2006) בהיעדר הצדדים.

המזכירות תמציא העתקים מפסק הדין
לב"כ הצדדים.



מנחם פינקלשטיין
, שופט











עפ בית משפט מחוזי 924/06 אבי רז נ' מדינת ישראל, תביעות את"ן חוף חיפה (פורסם ב-ֽ 11/07/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים