Google

בלפור קויתי, עו"ד - אוניברסיטת בן גוריון בנגב , בוריס ירצב , אריאדנה ברמשנקו

פסקי דין על בלפור קויתי | פסקי דין על עו"ד | פסקי דין על אוניברסיטת בן גוריון בנגב | פסקי דין על בוריס ירצב | פסקי דין על אריאדנה ברמשנקו |

6016/08 הפ     17/06/2008




הפ 6016/08 בלפור קויתי, עו"ד נ' אוניברסיטת בן גוריון בנגב , בוריס ירצב , אריאדנה ברמשנקו




בעניין:

1



בתי המשפט



בית משפט מחוזי באר שבע
הפ 006016/08


בפני
:
כבוד השופטת, רחל ברקאי
תאריך
:
17/06/2008




בעניין
:
בלפור קויתי
, עו"ד



ע"י ב"כ עו"ד
אלי חביב

המבקש


נ
ג
ד


1. אוניברסיטת בן גוריון בנגב

2. בוריס ירצב

3. אריאדנה ברמשנקו





המשיב 1 ע"י
עו"ד פאול רויזמן
המשיבים





פסק דין

1.
מונחת בפני
תובענת הנאמן, ליתן לו הוראות בדבר ביצוע הוראותיה של הגב' בלה גוז'יק דרזנר ז"ל (להלן: "המנוחה"), בהתאם להסכם נאמנות עליו חתמה, בו הסמיכה את הנאמן לפעול ברכושה
בהתאם ביקש כי בית המשפט יתן לו צווים אשר יאפשרו לו לאסוף את כל כספי הנאמנות בבנקים השונים לחשבון נאמנות המנוהל על שם הנאמן, לסלק את חובותיה של המנוחה, להעביר את יתרת כספי הנאמנות-
לאחר תשלום החובות ושכר טרחה לנאמן- למשיבה 1 לצורך הקמת ההקדש, בהתאם לכתב הנאמנות, להעביר את הזכויות בדירת המנוחה על שם המשיב 2 ובהתאם ליתן צו למינהל מקרקעי ישראל לרשום את הזכויות בדירה על שם המשיב 2 ולהעביר את המיטלטלין שבדירת המנוחה למשיב 3.

2.
אין חולק כי ביום 16.3.00, חתמה המנוחה על צוואה על פיה ציוותה את דירתה שברחוב בצלאל 26/9 בבאר-שבע למר בוריס ירצב
, המשיב 2; את כל המיטלטלין בדירה לגב' אריאדנה ברמשנקו
, המשיבה 3 ואת כל הכספים מחשבונות הבנק ביקשה להעביר לצורך הקמת קרן מלגות לחינוך גבוה במחלקה לביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון בנגב
.
גם אין חולק כי ביום 16.7.07, חתמה המנוחה על הסכם נאמנות, אשר אושר על ידי נוטריון, על פיו מסרה המנוחה את כל רכושה לרבות הכספים בחשבונות הבנק והדירה שבבעלותה, המצויה ברחוב בצלאל 26/9 באר-שבע לנאמן על מנת שזה ינהל את רכושה, ידאג לצרכיה ולרווחתה ולביטחונה ואחרי לכתה לעולמה יפעל ברכוש על פי הוראותיה.

3.
אין חולק כי למעט נושא שכר טרחת הנאמן זהות ההוראות שהותירה המנוחה
בכתב הנאמנות, באשר למה יעשה עם רכושה, אחרי מותה להוראותיה בצוואה.
גם אין חולק כי הנאמן קיבל לידיו את נכסי המנוחה ודאג לרווחתה בכל אותם חודשים בהם שהתה בבית חולים "נווה שבא"
בבאר-שבע ובהתאם פעל בחשבון הבנק שלה כפי שנדרש.

4.
לאור הסכמת המשיבים ובפרט הסכמתה של המשיבה 1, היא אוניברסיטת בן גוריון בנגב
, לאפשר לנאמן להמשיך ולפעול על פי הסכם הנאמנות ולאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי אין בדעתו להתערב בתובענה הנדונה, בפרט לנוכח הסכמת המשיבים שהינם גם היורשים על פי הצוואה, ולאחר שחזרתי ובחנתי את הדברים ראיתי לנכון להיעתר לתובענה באופן חלקי.

5.
התעוררה בתיק זה השאלה האם יש לאפשר לנאמן לפעול בהתאם להוראות המנוחה בהסכם הנאמנות או שמא יש להוציא את צוואתה אל הפועל, בהתאם להוראות חוק הירושה התשכ"ה – 1965 (להלן
:"חוק הירושה
").
אשר לדירה ולמיטלטלין שבדירה אותם ציוותה המנוחה, הן על פי צוואתה והן על פי כתב הנאמנות,
למשיבים 2 ו-3 בהתאמה, יש לראות בהוראותיה של המנוחה בכתב הנאמנות משום הסדר חיצוני בדבר ירושתו של אדם שנעשה בחייו, הסדר שאין לו תוקף. שכן, בהסדר שכזה נשלל מאותו אדם החופש לצוות ולחזור בו מצוואתו בטרם נפטר.
על פי אותו עיקרון, חוק הירושה שולל תוקף ממתנה שאדם נותן כדי שתוקנה למקבלה רק לאחר מותו של הנותן, זולת אם נעשתה בצוואה. (לעניין זה ראה הוראות סעיף 8 (א) ו-8 (ב) לחוק הירושה, התשכ"ה - 1965 וכן ספרו של שלמה כרם, "נאמנות", מהדורה רביעית, הוצאת פרלשטיין – גנוסר, עמ' 643.)

על פי אותו עיקרון, אין גם ליצור נאמנות שתחול מחמת מיתה באמצעות חוזה עם נאמן או אף כתב נוטריוני, והכול בכפוף להוראות חוק הנאמנות ובסייג הנוגע להקדשים כמפורט בהוראות פרק ב' לחוק הנאמנות.
ואכן, אחד הסייגים לעקרון זה מתייחס ליצירת הקדשים. סעיף 17 (ב) לחוק הנאמנות התשל"ט – 1979 קובע כי תחילתו של ההקדש הינו עם העברת השליטה בנכסי ההקדש לידי הנאמן. רוצה לומר כי בנסיבות בהן מקבל הנאמן שליטה בנכסים לצורך הקמת הקדש, עוד בחייו של המצווה ימשיך הנאמן בפועלו בכפוף להוראות חוק הנאמנות.

6.
בנסיבות דנן לאחר ששוכנעתי כי המנוחה העבירה את השליטה בנכסיה לידי הנאמן עוד בטרם הלכה לעולמה, ולנוכח האמור לעיל, יש לאפשר לנאמן להמשיך ולפעול מכוח כתב הנאמנות ולהוציא לפועל את הוראותיה של המנוחה בנושא ההקדש.
אשר לדירת המגורים והמיטלטלין שבה, נדרש הנאמן להוצאת צו קיום צוואה אחר המנוחה.
ארשה לעצמי להעיר כי סבורה אני ששכרו של הנאמן, כפי שקבעה המנוחה בהסכם הנאמנות, יש בו כדי לכסות פעולה זו של הוצאת צו קיום צוואה וביצוע הוראותיה בהתאם.

7.
סוף דבר ניתנות בזאת הוראות לנאמן כדלקמן:
א.
הנאמן יאסוף את הכספים שהותירה המנוחה, מחשבונות הבנקים אותם ניהלה ויעבירם לחשבון הנאמנות המנוהל על שם הנאמן בעבור המנוחה.
ב.
הנאמן יסלק את חובותיה של המנוחה.
ג.
את יתרת כספי הנאמנות, לאחר תשלום החובות ולאחר שיותיר את שכר טרחתו בחשבון הנאמנות, יעביר לצורך הקמת ההקדש כפי שציוותה המנוחה.
ד.
הנאמן יגיש בקשה לקיום צוואתה של המנוחה כדי לקדם את רישום הזכויות בדירת המנוחה על שם המשיב 2 וחלוקת המיטלטלין לטובת המשיבה 3.
ה.
הנאמן ימסור דיווח לבית המשפט ולאפוטרופוס הכללי בסיום כל פעולה.
ו.
הנאמן יפעל אל מול רשם ההקדשים, בהתאם לחוק.

למען הסר ספק מובהר כי הנאמן לא יהיה רשאי למשוך את שכר טרחתו מחשבון הנאמנות אלא בכפוף לאישור בית המשפט.
לאחר הקמת ההקדש יהיה זכאי הנאמן
לחלק משכר טרחתו עליו ציוותה המנוחה והוא יפנה לבית המשפט עם בקשה מתאימה לקבלת הוראות.
הנאמן יהיה זכאי ליתרת שכר הטרחה לאחר שישלים את מלאכתו.

8.
אין צו להוצאות.
הנאמן יהיה רשאי להמציא פסיקתא לחתימה.

ניתן היום י"ד בסיון, תשס"ח (17 ביוני 2008) בהעדר הצדדים
המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים


רחל ברקאי
, שופטת

006016/08הפ 055 בת-שבע אביגל






הפ בית משפט מחוזי 6016/08 בלפור קויתי, עו"ד נ' אוניברסיטת בן גוריון בנגב , בוריס ירצב , אריאדנה ברמשנקו (פורסם ב-ֽ 17/06/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים