Google

בן חיים ישראל - אריה אלון, מלכה אלון

פסקי דין על בן חיים ישראל | פסקי דין על אריה אלון | פסקי דין על מלכה אלון |

6/08 בשא     22/06/2008




בשא 6/08 בן חיים ישראל נ' אריה אלון, מלכה אלון




בעניין:

1




מדינת ישראל


בית משפט לתביעות קטנות
ב
א
י
ל
ת


בשא000006/08

בתיק עיקרי: תק
001499/07

בפני
:
כב' השופט א. יקואל
תאריך:
22/06/2008





בעניין
:
בן חיים ישראל






המבקש



נ
ג
ד



1. אריה אלון

2. מלכה אלון





המשיבים


החלטה


1.
התובעים-המשיבים הגישו תביעה קטנה בסכום של 10,000 ש"ח נגד המבקש. המבקש הינו מנהלה של חברת ישראייר תעופה ותיירות בע"מ [להלן: "ישראייר"]. התביעה עוסקת בנזקים שנגרמו לתובעים מחמת מניעת עלייתם לטיסה באופן שרירותי. נטען כי המבקש סירב לאפשר למשיבים חלופות טיסה זמינות אחרות.

2.
המשיבים קובלים על הדרך בה טיפל המבקש עצמו בארוע.

3.
המבקש הגיש בקשה לסילוק התביעה על הסף או לחילופין להורות על העברת הדיון בה לביהמ"ש לתביעות

קטנות בתל אביב-יפו, בהעדר סמכות מקומית לבימ"ש זה.


4.
המבקש טוען כי התביעה נעדרת עילה וכי אין יריבות בינו לבין המשיבים, מאחר ופעל כאורגן של ישראייר. עוד נטען כי ההחלטה שלא להעלות את המשיבים לטיסה, נכפתה על המבקש על ידי קצין ביקורת הגבולות ונציג משרד הפנים, כפי הסמכות המוקנית להם בדין. המבקש מוסיף כי אירע אילוץ ביחס להעלאת ארבע מסורבי כניסה לישראל על הטיסה נשוא הדיון, כשהמשיבים עצמם איחרו וטרם עברו בידוק בטחוני.

עוד נטען כי הארוע התרחש בתחום סמכותו של ביהמ"ש בתל אביב-יפו וכי הכרטיסים לטיסה נרכשו ב"מרכז שלום" באילת שאינו סניף של ישראייר. עוד מודגש כי לפי "התנאים הכלליים" שצורפו כנספח ג' לתצהיר המבקש, הרי שסמכות השיפוט הייחודית בתביעות כנגד ישראייר נתונה לביהמ"ש בעיר תל אביב-יפו.

5.
המשיבים מתנגדים לבקשה וטוענים כי לישראייר סניף מקומי בעיר אילת, בו ניתן לבצע את מכלול הפעולות הקשורות להטסת נוסעים ליעדים שונים בארץ ובעולם. עוד נטען כי הבקשה נגועה בחוסר תום לב והיא נועדה לגרום למשיבים להוצאות כספיות במטרה שימשכו את התביעה.

6.
לאחר שהתרשמתי מטענות הצדדים, נחה דעתי כי דין הבקשה להדחות. לא מצאתי לנכון לייחס ממש לטענת המבקש, לפיה אין המדובר בסניף מקומי של ישראייר אלא בדוכן בלבד. גם דוכן שכזה יכול וייחשב כסוכנות מקומית של ישראייר בעיר אילת, כל עוד ומתבצעות בו פעולות הקשורות להזמנת כרטיסים של ישראייר עצמה ואף אם הוא קשור לחברת איסתא ליין בע"מ.

7.
בתקנה 2 לתקנות שיפוט בתביעות קטנות [סדרי דין] התשל"ז – 1976 [להלן: "התקנות"] נקבע כי אחת החלופות היוצרות את סמכות השיפוט המקומית הינה מקום יצירת ההתחייבות.

תקנה 2 לתקנות קובעת כך:
"תביעה תוגש לבית המשפט שאזור שיפוטו הוא אחד המקומות המנויים, להלן, והוא על אף האמור בכל הסכם שבין בעלי-הדין; ואלה הם:
(1)
מקום מגוריו או מקום עסקו של הנתבע;
(2)
מקום יצירת ההתחייבות;
(3)
המקום שנועד או שהיה מכוון, לקיום ההתחייבות;
(4)
מקום המסירה של הנכס;
(5)
מקום המעשה או המחדל שבשלו תובעים;
(6)
בתביעה שכנגד – מקום הגשת התביעה המקורית".

בהתאם לרישא של תקנה 2 לתקנות, הרי שעל אף האמור בכל הסכם בין בעלי הדין, תביעה תוגש לביהמ"ש שאזור שיפוטו נמנה על אחת החלופות. משכך בימ"ש זה אינו כבול לתניית שיפוט ייחודית, כפי שזו נחזית כמופיעה במסמך התנאים הכלליים המצורף כנספח ג' לתצהירו של המבקש.

8.
סברתי כי סמכותו של בימ"ש זה נלמדת בנסיבות העניין ממקום יצירת ההתחייבות, הוא העיר אילת. מצאתי כי סמכותו זו של ביהמ"ש נוגעת אף לאחרים מטעמה של ישראייר עימה יצרו התובעים את ההתחייבות נשוא הדיון. לא ראיתי צורך בפיצול התביעה כדי קביעה מלאכותית כי עניינים הנוגעים לישראייר יתבררו בבימ"ש זה ועניינים הנוגעים לאורגנים של ישראייר, יתבררו בבימ"ש אחר.

9.
אין חולק כי המבקשת הינה חברת תעופה בינלאומית הפועלת באמצעות סוכנויות שונות ברחבי הארץ העולם.

10.
בתי המשפט השמיעו דעות חלוקות לעניין הסמכות המקומית מקום שמדובר בתביעות כנגד ספקי שרותים הפועלים באמצעות משווקים, סוכנויות שונות ואף באינטרנט. דומה כי הדעה הרווחת היא כי כל ישות משפטית המבקשת להגיע ללקוחות בכל רחבי הארץ ולקשור עמם עסקאות, אינה יכולה להשמע בטענה ביחס ליחוד מקום ההתדיינות.

11.
המבקשת, המציגה מרכולתה באמצעות סוכנויות, סוכנויות משנה ומשווקים, במטרה להגדיל היקף עסקיה ולהגיע לקהל רחב ככל הניתן, אינה יכולה להיוותר עיקשת באשר למקום התדיינות ספציפי דווקא.

12.
יפים לעניין זה אף דבריו של כב' השופט ד"ר ש' לוין בספרו "תורת הפרוצדורה האזרחית מבוא ועקרונות יסוד" הוצאת תשנ"ט – 1999 בעמ' 96 לאמור:
"אין זה נדיר שבעלי הדין מקדישים מרץ וזמן רב לטיעונים בדבר הסמכות המקומית, לעיתים לא פחות מאשר לעניין הסמכות הפונציונלית. זוהי אחת הדוגמאות הבולטות למקרים שבהם עשוי להתבזבז לשווא זמן שיפוטי יקר. במדינה קטנה כמדינתנו, שבה אפשר להגיע בקלות ובמהירות, כמעט מכל מקום לכל מקום, הולכת ופוחתת החשיבות שבנושא זה".

וכן:
"במדינה קטנה כמדינתנו ממילא אין לייחס משמעות מופרזת לשאלה אם תובענה פלונית מוגשת בתחום סמכותו המקומית של בית משפט זה או אחר; ואין עניין זה ראוי, בנסיבות רגילות, לשמש נושא להעלאת טעונת טרומיות".
רע"א 6920/04 יאיר לוי נ' צבי פולג, פ"ד מט(2) 731, ר' גם בש"א 1307/00 "אריה" חברה ישראלית לביטוח בע"מ נ' שריקי מיכאל (לא פורסם, 23/03/2000

13.
שאלות בדבר העדר יריבות בין הצדדים ונוכח עמדת התובעים בתגובתם בכל הנוגע לאחריותו הישירה הנחזית של המבקש לנזקיהם, תוכרענה לאחר דיון במעמד הצדדים. מובן כי ככל שתתקבל עמדת המבקש, יחוייב המשיב בהוצאותיו הראליות של המבקש.

14.
כלל הוא, כי פתרון המחלוקת לגופה הוא לעולם עדיף על פני פתרון דיוני פורמאליסטי. סילוק תובענה על הסף הוא אמצעי שאינו ננקט כדבר של מה בכך. בבואו של לשקול אפשרות זו, ינהג ביהמ"ש בזהירות רבה וישתמש בסמכותו רק במקרים קיצוניים ויוצאי דופן מתוך העדפה שלא לנקוט את האמצעי הדרסטי של שליחת התובע מעל פניו בטרם דיון ענייני בתובענה (ר' ע"א 693/83 שמש נ' רשם המקרקעין תל-אביב יפו, פ"ד מ(2)668, ע"א 35/83 חסין נ' פלדמן, פ"ד ל"ז (4) 721, ע"א 2452/01 דרור נ' מגדל חברה לביטוח בע"מ נ"ח (1) 577, 582).

15.
דחיית תביעה על הסף יש בה כדי לשלול מתובע את זכות הגישה לערכאות ועל כן כך ייעשה במקרים קיצוניים בלבד.
תפקידם של בתי המשפט הוא להכריע בסכסוכים והכלל הוא כי אין לנעול את שערי ביהמ"ש בפני
תובע המבקש סעד אלא מטעמים כבדי משקל [ראו ע"א 733/95 ארפל אלומיניום בע"מ נ' קליל תעשיות בע"מ, פד"י נא(3) 577].

16.
מכל האמור, דחיתי את הבקשה.

בנסיבות העניין, אני מורה על צירוף ישראייר כנתבעת נוספת.

כתב הגנה מטעם הנתבעים יוגש בתוך 15 יום.

נקבע לדיון ליום 29.10.2008 בשעה 15:00.

ניתנה היום י"ט בסיון, תשס"ח (22 ביוני 2008) בהעדר

המזכירות תמציא העתקים לצדדים
א. יקואל
, שופט

000006/08בשא336 טליה אבינועם






בשא בית משפט לתביעות קטנות 6/08 בן חיים ישראל נ' אריה אלון, מלכה אלון (פורסם ב-ֽ 22/06/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים