Google

עזבון המנוח דוד מרידור ז"ל - יעקב מרידור, יניב לוי, יובל לוי ואח'

פסקי דין על עזבון המנוח דוד מרידור ז"ל | פסקי דין על יעקב מרידור | פסקי דין על יניב לוי | פסקי דין על יובל לוי ואח' |

7907/03 בשא     24/10/2004




בשא 7907/03 עזבון המנוח דוד מרידור ז"ל נ' יעקב מרידור, יניב לוי, יובל לוי ואח'




בעניין:

4



בתי המשפט



בית משפט מחוזי חיפה
בשא 007907/03
בשא 7909/03
בתיק עיקרי: עז 000316/98

בפני
:
כב' השופט רון סוקול
תאריך:
24/10/2004



בעניין
עזבון המנוח דוד מרידור
ז"ל
המנוח





ובעניין
:
עו"ד משה מנשה
- מנהל העזבון של המנוח



המבקש




ובעניין:
1. יעקב מרידור

2. יניב לוי
3. יובל לוי
4. תומר לוי (קטין) באמצעות הוריו אברהם ורזיאלה לוי



ע"י ב"כ עוה"ד ר. פינגרר ואח'
המשיבים

החלטה
1.
בפני
בקשה לשיחרורו של מנהל העזבון מתפקידו ולפסיקת שכר טרחתו. בבקשתו מציין מנהל העזבון כי ערך כל נכסי העזבון, אותם מימש, הינו 2,435,000 ₪ ולכן עותר הוא לשכר בשיעור של 6% + מע"מ מהסך הנ"ל ובסך הכל 146,100 ₪.


המנהל טוען גם כי בידו סך מופקד של 91,175 ₪ (נכון ליום 16.6.03) אשר מוחזק להבטחת תשלום שכרו. הואיל והמנהל מונה לבקשת האלמנה, הגב' חנה צ'רונה מרידור, ולטענתו הובטח חלקה בתשלום שכר טרחתו, מבקש הוא לשחרר לידיה את הכספים העולים על חלקם של שאר היורשים (50%) בשכר הצפוי.

2.
לאחר הדיון שנערך בפני
התברר כי בין נכסי העזבון נכללו זכויות המנוח בדירה שברח' הנטקה 36 בחיפה (שש שמיניות) וזכות במחצית הדירה ברח' הרצל 45 - נהריה. זכויות המנוח בדירות הנ"ל נרשמו על ידי המנהל על שם היורשים. מאחר ובין הצדדים נפלה מחלוקת בדבר שווי הדירות הוריתי על מינויו של השמאי, דן ברלינר, להערכת שוויין. השמאי קבע בחוות הדעת מיום 26.1.04 כי ערך הדירה בחיפה הינו 285,000 דולר וערך הדירה בנהריה הינו 135,000 דולר. לאיש מהצדדים אין השגות לגבי שווי הדירות.

3.
ב"כ היורשים, עו"ד פינגרר, מתנגד לדרישת השכר של המנהל. לגישתו אין כל מקום לפסוק למנהל שכר טרחה. ב"כ המשיבים מבהיר כי לא היה כל צורך בהליך מורכב של ניהול העזבון. כל שעשה המנהל הינו רק רישום של הזכויות ואיסוף הכספים בחשבונות השונים על שם המנוחה.

4.
תקנות הירושה, התשנ"ח-1998, קובעות בפרק ז'1, כפי שתוקן בתיקון תשס"א, כי שכרו של מנהל עזבון "בעד מילוי תפקידו כמנהל עזבון ועשיית פעולות שבסמכות" לא יעלה על 3% משווי העזבון, ותקנה 45(א) קובעת כי במקרים שבהם נדרש מאמץ מיוחד רשאי בית המשפט לקבוע שכר בשיעור של 4% משווי העזבון (תקנה 45ב(ב)).


תקנה 45ג(א) לתקנות מגדירה מה כולל שכר מנהל העזבון:

"שכר מנהל עיזבון כולל שכר בעד כל הפעולות הרגילות הכרוכות
בניהול העיזבון, לרבות בעד הגשת בקשות למינוי מנהל עיזבון, למתן
הוראות, לפסיקת שכר טרחה ולאישור על סיום תפקידו והוא אינו כולל
שכר בעד הגשת בקשות לצו ירושה ולצו קיום צוואה."

5.
בע"א 2886/00 הקרן לטיפול בחסויים נ' היועץ המשפטי לממשלה, פד"י נה(5), 62, מציין בית המשפט:

"לצורך מילוי תפקידיו מבצע מנהל העזבון פעולות שמקצתן בעלות אופי משפטי מובהק - כמו בקשות שהוא מגיש לבית המשפט לצורך מילוי תפקידיו - ומקצתן בעלות אופי מנהלי-ביצועי, כמו כינוס נכסים ותשלום חובות. בית המשפט פוסק לו שכר עבור כלל הפעולות שהן חלק "טבעי" ממילוי תפקידיו (סעיף 91 לחוק הירושה), בין אם היו בעלות אופי משפטי ובין אם היו בעלות אופי מנהלי-ביצועי. הסיר מנהל העזבון מעל שכמו פעולות שהן חלק "טבעי" ממילוי תפקידיו והעבירן לאחר - עורך דין, רואה חשבון או בעל מקצוע אחר - לא יהיה זכאי לשכר נוסף עבור פעולות אלה וכן לא יהיה אותו אחר זכאי עבורן לתשלום מן העזבון, והשכר לאותו אחר ישולם מתוך שכרו של מנהל העזבון. עשה מנהל העזבון פעולות החורגות באופן מהותי ממילוי תפקידיו - כמו, לדוגמא, הגשת תביעות בשם העזבון לבית המשפט, או הגנה נגד תביעות שהוגשו נגד העזבון - זכאי הוא עבורן לשכר נוסף מן העזבון, מלבד השכר שהוא זכאי לו עבור הפעולות שהן חלק "טבעי" ממילוי תפקידיו. יכול שמנהל העזבון עצמו יהיה זכאי לשכר הנוסף, אם עשה את הפעולה החריגה בעצמו, ויכול שהשכר הנוסף ישולם למי ששירותיו דרושים לצורך הפעולה - עורך דין, רואה חשבון או אחר - אם עשה את הפעולה החריגה במקום מנהל העזבון. קיצורו של דבר, מנהל העזבון אינו זכאי לשכר נוסף אם היו הפעולות חלק "טבעי" ממילוי תפקידיו, וזאת בין אם עשה את הפעולות בעצמו ובין אם עשה אותן על ידי אחר."

6.
המנהל ביצע פעולות שונות לאיסוף נכסי העזבון, לרבות פניות לבנקים. כמו כן העביר המנהל את רישום זכויותיו של המנוח בדירות על שם היורשים. המנהל הגיש מספר בקשות לבית המשפט. כל אלו הן פעולות שגרתיות בניהול העזבון ולא היוו פעולות חריגות כלשהן.

7.
לפי דיווחיו של מנהל העזבון הדירה בחיפה הושכרה אך המנהל לא גבה את דמי השכירות ולא חילקם בין היורשים ולכן אין לכלול את שווי דמי השכירות בין נכסי העזבון.

8.
פעולותיו של מנהל העזבון בכללותן היו פעולות שגרתיות ואין כל מקום לפסוק לו שכר העולה על הקבוע בתקנות. התלבטתי האם יש מקום להפחית מהשיעור הקבוע של 3%, בשים לב לעובדה כי מדובר בפעולות שמרביתן פשוטות (כך למשל לא היה צורך במכירת הדירות) וכן בשל התמשכות ההליכים, אך הגעתי לכלל מסקנה כי אין מקום לעשות כן.

9.
לפיכך הנני קובע כי שכרו של מנהל העזבון יחושב לפי שיעור של 3% + מע"מ משווי העזבון. שווי העזבון כולל את הנכסים כדלקמן (לפי האמור בפרק ו' לבקשה):

א)
מזומנים

469,000 ₪
ב)
שש שמיניות מהזכות בדירה בכרמל ששווייה 255,000 דולר
לפי שער של 4.5 ₪ לדולר,
ולכן שווי הזכויות
הוא -

961,875 ₪
ג)
מחצית דירה בנהריה בשווי של 50,000 דולר (לפי 4.5 ש"ח לדולר) -

225,000 ₪
ד)
מכונית -

45,000 ₪
ה)
זכות במניה בקו-אופ -

30,000 ₪.



סה"כ -
1,738,275 ₪.

בהתאם שכרו של המנהל יעמוד על סך של 51,926 ₪ + מע"מ.

10.
המנהל יגבה סך זה מתוך הכספים המופקדים בידו ואת היתרה יחלק ליורשים על פי חלקיהם.


עם סיום חלוקת הכספים, יהיה המנהל משוחרר מתפקידו.


המנהל ידווח על סיום החלוקה.

המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים.

ניתנה היום ט' בחשון, תשס"ה (24 באוקטובר 2004) בהעדר הצדדים.

רון סוקול
, שופט

שם הקלדנית: סיגל






בשא בית משפט מחוזי 7907/03 עזבון המנוח דוד מרידור ז"ל נ' יעקב מרידור, יניב לוי, יובל לוי ואח' (פורסם ב-ֽ 24/10/2004)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים