Google

נור חלאילה, חאלד חלאילה, מסעוד גנאים ואח' - מוחמד בשיר, עירית סחנין, מדינת ישראל

פסקי דין על נור חלאילה | פסקי דין על חאלד חלאילה | פסקי דין על מסעוד גנאים ואח' | פסקי דין על מוחמד בשיר | פסקי דין על עירית סחנין | פסקי דין על מדינת ישראל |

2089/05 בשא     08/06/2005




בשא 2089/05 נור חלאילה, חאלד חלאילה, מסעוד גנאים ואח' נ' מוחמד בשיר, עירית סחנין, מדינת ישראל




בעניין:

1



בתי הדין לעבודה


בית הדין האזורי לעבודה – חיפה
בשא002036/05 – 2040/05
בשא 2089/05
בתיק עיקרי: עב
002020/05 עד
עב 2026/05
בפני
:
כב' השופטת מ. אריסון-חילו
תאריך:
08/06/2005



נציג עובדים: חגי שנהר ונציג מעבידים: יאיר רון


בעניין:
1. נור חלאילה


2. חאלד חלאילה
3. מסעוד גנאים
4. רביע חלאילה
5. סאלח שעבאן







המבקשים


- נ ג ד -


1. מוחמד בשיר


2. עירית סחנין
3. מדינת ישראל






המשיבים


נוכחים:
מטעם המבקשים – עו"ד חלאילה
וכן מבקש מס' 1
מטעם משיב 1,2 – עו"ד גנטוס
וכן ראש עירית סחנין
מטעם מדינת ישראל
– עו"ד אילה פיליס שרון

פרוטוקול

ב"כ משיבים 1 ו- 2:
אני מסכים שלכאורה
למבקשים יש זכות עמידה כעותרים ציבוריים או עותרים מעורבים כמו כן יש לעותרים עילה שהיא בסמכות ביה"ד לעבודה.

ב"כ המבקשים:
אני מבקש להעלות טענה נוספת היום והיא שעל הרשות לערוך מכרז פומבי ולא מכרז פנימי.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
אני מתנגד לכך שטיעון זה יעלה היום לראשונה ושבית הדין ידון בענין זה כיום.

ב"כ המדינה:
גם אני שמעתי כאן לראשונה היום ואינני יכולה להתייחס לטיעון.

ב"כ המבקשים:
חשוב שהועדה תהיה מאוזנת. יש בועדה שני נציגים של הרשות כאשר אין ייצור לאופוזיציה.
במקום חלילה אברהים שיהיה חבר מהאופוזיציה.
אגב מינו נציג ציבור חוץ – אין לי מושג מי זה. במקום נציג זה אני מציע שימונה נציג ציבור שמקובל על האופוזיציה.
גם כך הועדה לא מאוזנת, אולם מבחינה ציבורית זה יראה יותר טוב.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
תקנות העיריות מכרזים לקבלת עובדים, תקנה 22 ו- 23, קובעות מה צריך להיות הרכב הועדה, כתוב שראש הועדה יהיה נציג העיריה, מספר לא זוגי, לפחות 3 ואחד נציג ציבור.
זו לא ועדה שמייצגת את המועצה. זה נקרא: "ועדת בחינה". היו בפסיקה מקרים שמונו אנשים מאותה מפלגה ואלה שלושת המגבלות שבתקנות גם בסחנין אף פעם לא היה נציג של האופוזיציה בועדה. אין בסחנין קואליציה ואופוזיציה.

ב"כ המבקשים:
החלטות של ראש הועדה כפופות למשפט המינהלי.
לאחרונה מחוקק שינה את ההסדר לגבי מינוי עובדים בכירים.
ועדות המכרזים לעובדים בכירים חייבים להיות נציגים של אופוזיציה. אני מפנה לתיקון סעיף 169 ב' (א) לפקודת העיריות לענין מינוי פקידים בכירים.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
מדובר בעקרון. ראש רשות מפעיל סמכות.
מה שחברי ציטט זה לאחר שהיועץ המשפטי ביקש להוציא הנחיות לגבי ועדת הבחינה, בא התיקון לעובדים בכירים וקבע שצריך להיות ועדת ייצוג, לא קשור לאופוזיציה ולקואליציה. כל חבר במועצה יכול להיות חבר. למה לא תוקן החוק לגבי שאר העובדים למעט עובדים בכירים?
לגבי שאר העובדים לא תוקן החוק. מדובר בחקיקה ראשית והמחוקק אומר את דברו בדבר מסויים.
מר חלילה שמבקשים לפסול אותו הוא עובד מחוץ לסחנין 25 שנים. אבו סאלח היה מורה בתיכון.
גם
ראש עיר לצורך זה נחשב איש חינוך.
פסה"ד של טרנר.
יש לנו מנהל מחלקת חינוך, מפקח מטעם משרד החינוך, נציג של ארגון המורים העל יסודי, מר חלילה שהוא מורה במקצועו 25 שנים ושני ראשי עיר שהם נחשבים על פי הפסיקה כאנשי חינוך.

עו"ד מוחמד בשיר
:
כשנכנסתי לתפקיד ב- 2003 נוכחתי לדעת שהעיריה נמצאת במצוקה כספית קשה גרעון מעל 80 מליון ₪.
הגשנו תוכנית הבראה למשרד הפנים בירושלים. ביקשתי שכל חברי מועצת העיר יביעו את עמדתם בענין. לבסוף המבקשים בכלל התנגדו לאורך כל הדרך, למעט שני נציגים שבישיבה האחרונה נעדרו מהישיבה וכתוצאה מכך התוכנית התקבלה. ברור שהיה לממונה על המחוז סמכות לתת צו מילוי חובה
ואת זה לא רציתי בהתחלה.
אם אין הסכמה,
אם אין הסכמה לא מקובל לפנות לממונה. אני פעלתי לפי סמכות. הפקיד הראשון שקיבלנו אותו בתקופתי היה רחוק מהמפלגה שלי, והוא התקבל פה אחד. לא ראיתי שיש פסול במינוי ועדת הקבלה ופעלתי לפיה סמכות שלי.
שיבואו וינהלו את ענייני העיריה.
אם יציעו מישהו אחר ממועצת העיר, מה זה יתרום? יש ועדה, יש נציג של משרד החינוך, של ארגון המורים, יש יו"ר. אני חייב למנות חבר מועצת עיר.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
אם ראש העיר היה ממנה נציג ציבור, זה הרכב חוקי ותקין. יש 3 תנאים בחוק וכל מה שמעבר לכך, זה לא מחוייב החוק. הבאנו נציג ציבור מחוץ לעיר בכלל.

ב"כ המבקשים:
המשקל המצטבר של ניגודי העניינים שיש כאשר בוחרים נציג ציבור חוץ, שהוא איש מפלגה שלך, כאשר ראש העיר איננו מושג.
סעיף 22 לא מדבר בכלל על נציג ציבור. כתוב שם נציג ציבור מקומי. ראש העיר תמרה איננו נציג ציבור מקומי. נציג ציבור מקומי הוא מסכנין. אין נציג ציבור חוץ.
מועצה מקומית משגב עליה חל צו הרשויות המקומיות ושם כתוב שצריך להיות יו"ר של רשות מקומית אחרת.
ברשויות מקומיות שאינן עיריות יש שם הרכב מסויים.
אני מפנה לסעיף 22 ב'.
נציגי העיריה. נציגי הציבור המקומי, נציגי מוסדות שראש העיר יראה אותם לנכון.
יו"ר בחר שני נציגי עירייה, נציגי ציבור מקומי, נציגי מוסדות.
מזה היצור הזה בן כלאיים, נציג ציבור חוץ. החוק לא נותן לו למנות.
כל הרשימה בסעיף 4 ברשימה מיום 27.4.05 הם רובם ככולם אנשים שהם ממפלגתו או מרשימתו של ראש העיר הנוכחי. הרשימה מתעלמת בכלל מנציגים מרשימות אחרות.
למעט אחד שהוא ראש מועצה קודם וגילו 86 ולא יבוא לועדה. לזה התכוון מחוקק המשנה?
למה חברי לא פנה ליו"ר המרכז המקומי, שישלח לו ראש מועצה?
פה הוא כותב שהוא רוצה את החבר שלו.

ב"כ המדינה:
כפי שציינתי בתגובה, אני סבורה שההנחיות המנהליות שחלות דיני העיריות חלות גם כאן ויש לראות בועדה כחלה ומשויכת תחת מטרייתה של המועצה ויש לראות בה כחלק בלתי נפרד. נכון הוא שמספיקים 3 נציגים ואם היה ממונה רק נציג אחד מטעם העיריה היה יותר קשה לתקוף החלטה כזו. משהוחלט להרחיב את השורות, נכנסת לתמונה השאלה של היישום של המינוי מבחינת הזהות בין היתר הפוליטית.
ככל שמדובר בזהות אחד, סעיף 1 כבר קובע נציג פוליטי שהוא ראש העיריה ויש לראות גם את 1 ו-4 ביחד ולכן משכך הם פני הדברים ולכאורה אני אומרת נראה שהולם היה ליתן ייצוג מכל הקשת הפוליטית או לפחות חלקה. מפאת קוצר הזמן הענין לא נבדק עד לסופו, אני נבקש זמן לבדיקה. גם המדינה מבחינת הזיהוי למדינה אין אינטרס להיכנס לאוטונומיה ולא ליצור מצב שמכתיבים לשלטון המקומי את החברים.
אם אנו מסתכלים על התקנות, הן מאוד לקוניות בגלל שנציג ציבור חוץ נכלל במושג של
נציג ציבור.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
לשאלת בית הדין, למה ראש הרשות לא ימנה נציגים בועדת הבחינה שהם נציגים מטעם האופוזיציה אני עונה: אין אופוזיציה בעיריית סכנין. בעירייה יש 6 סיעות. איברהים הוא חבר מועדה בסייעת יחיד. כל השאר הם מסיעת ראש העיר. הועדה לא חייבת ולא צריכה להיות מורכבת באופן פוליטי כלל ועיקר מדובר בועדת בחינה והשיקול שצריך להנחות הוא שיקול מקצועי. כולם קשורים לענייני חינוך. גם ראש רשות לשעבר נחשב לצורך זה איש חינוך . יש 3 אנשים מקצועיים ויש נציג של ארגון המורים. הועדה בהרכבה הכולל הוא סביר והגון ביותר. החוק במפורש הוציא ועדה זו מיתר ועדות העיריה. למועצה יש סמכויות ולראש עיר יש סמכויות ואי אפשר לערב סמכויות.
בפקודה יש הגדרה מזה אופוזיציה וההגדרה שם מתאימה לכל סיעות המועצה. שאין להן ועד הנהלה, הסכם קואליציוני עם ראש העיר.

ב"כ המבקשים:
מליאה טענתו של ב"כ העיריה כאילו החלטותיו של ראש העיר למינוי עובדים אינן נתונות לביקורת שיפוטית. גם החלטות של כנסת נתונות לביקורת שיפוטית.
בעיריית סכנין יש 14 חברים. לפי הצו יש 13 אולם מכיוון שראש העיר נבחר ורשימתו לא זכתה במנדט, אז הוא אוט' חבר מועצה.
המועצה מחולקת לשני מחנות 7 מול 7 חברים. לראש העיר יש הסכמים חתומים
עם שתי הסיעות הנוספות המהוות את הקואליציה.
כל המבקשים הינם מסיעות האופזיציה שאין להם הסכם קואליציוני עם ראש העיר והם מצביעות חוץ ממקרים חריגים, מצביעים נגד הקואליציה של ראש העיר.
ראש העיר בעצמו בהתבטא נגד זה שהמבקשים שהלכו לבית הדין כאן והשיגו נגדו צו מניעה זמני הינם חברי אופוזיציה אינו אחראי והצעד שלהם אינו נכון.

המבקש:
אני מסתכל על החינוך בסכנין והוא יקר לי מאוד.

ב"כ המשיבים 1 ו-2:
אנו מסכימים לצמצם את חברי הועדה ל-5, היינו ראש העיר, מנהל מחלקת החינוך, נציג הסתדרות המורים, נציג משרד החינוך ונציג הציבור מר מוסטפא אבו ריא.

ב"כ המבקשים:
אני מסכים להצהרת ב"כ המשיבים ו 1 ו-2 ואנו נמחוק את הבקשה ואת התביעה.
אנו עדיין עומדים על דעתנו שעל פי דין בחירת מנהל בי"ס תיכון חייבת להיות במכרז פומבי ובמידה וראש העיר לא יפעל לביטול המכרז הנוכחי ופרסום מכרז פומבי תוך שבוע, אנו נשוב ונפנה לבית הדין בתוך שבוע.
ב"כ המדינה:
הואיל וב"כ המבקשים הודיע כי הוא חוזר בו מהתביעה ומהבקשה, אני משאירה לשיקול דית הדין.

פסק - דין

ניתן בזה תוקף של

פסק דין
להסכמות המבקשים
והמשיבים 1 ו-2.

מובהר בזאת שהערתו של ב"כ
המבקשים בענין המכרז הפומבי, אינה חלק מהסכמות הצדדים.
כל צד ישא בהוצאות.

האגרה, ככל ששולמה, תוחזר לב"כ התובעים ע"י המזכירות בכפוף לתקנות בית הדין לעבודה (אגרות) התשכ"ט – 1969 ובשיעור, ככל שנקבע בתקנות אלה.


ניתן היום א' בסיון, תשס"ה (8 ביוני 2005) במעמד הצדדים.



חגי שנהר

נציג עובדים



יאיר רון

נציג מעבידים



מ. אריסון-חילו
, שופטת



002036/05בשא710 עירית






בשא בית דין אזורי לעבודה 2089/05 נור חלאילה, חאלד חלאילה, מסעוד גנאים ואח' נ' מוחמד בשיר, עירית סחנין, מדינת ישראל (פורסם ב-ֽ 08/06/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים