Google

סמארה יוסף, סמאר דיאב עבד - עיזבון המנוח חסן מוחמד כנעאן ז"ל ואח', הסדר המקרקעין - מחוז חיפה

פסקי דין על סמארה יוסף | פסקי דין על סמאר דיאב עבד | פסקי דין על עיזבון המנוח חסן מוחמד כנעאן ז"ל ואח' | פסקי דין על הסדר המקרקעין - מחוז חיפה |

10359/08 בשא     14/08/2008




בשא 10359/08 סמארה יוסף, סמאר דיאב עבד נ' עיזבון המנוח חסן מוחמד כנעאן ז"ל ואח', הסדר המקרקעין - מחוז חיפה




בעניין:
1


בתי המשפט


בית משפט מחוזי חיפה
בשא010359/08

בתיק עיקרי: א
000655/08

בפני
:
כב' השופטת ברכה בר-זיו
תאריך:
14/08/2008





בעניין
:
1. סמארה יוסף

2. סמאר דיאב עבד



ע"י ב"כ עו"ד
פרקליטות מחוז חיפה

המבקשים

נ
ג
ד


1. עיזבון המנוח חסן מוחמד כנעאן ז"ל ואח'

א. מוחמד חסן כנעאן

ב. עדנאן חסן כנעאן

ג. מאמון חסן כנעאן

ד. ח'אלד חסן כנעאן

ה. אברהים חסן כנעאן

ו. פאטמה חסן כנעאן

ז. ופאא חסן כנעאן

ח. הבאת חסן כנעאן
2. הסדר המקרקעין - מחוז חיפה








המשיבים

החלטה


בפני
בקשה להארכת מועד להגשת ערעור על לוח זכויות.

המבקשים הגישו ערעור על לוח הזכויות (ת.א. 655/08) . בתביעתם טענו כי הם הבעלים והמחזיקים של מקרקעין בטמרה, הידועים כמגרש מס' 9 בגוש 19576/טמרה, הגובלים במגרש שבבעלות המשיב מס' 1 וכי הליכי ההסדר של המגרשים התנהלו שלא כשורה, באופן שחלה טעות בקביעת גבולות המגרשים.

בד בבד עם הגשת התביעה הגישו המבקשים בקשה זו, להארכת המועד להגשת ערעור על לוח הזכויות.

פקיד ההסדר טען בתגובתו כי מדובר בסכסוך בין המבקשים לבין המשיב מס' 1 בלבד – סכסוך בו אין לו עמדה וכי גם בערעור על לוח הזכויות הוא אינו צד ויש למחקו מן ההליך. עוד טען כי גבולות המגרשים נקבעו בהסכמת התובעים השונים וכי גבולות אלו ניתנים לשינוי במסגרת הליכי איחוד וחלוקה, מבלי שיהיה בכך כדי לשנות מקביעת הזכויות במסגרת הליכי ההסדר.

המשיב 1 טען בתגובתו כי לוח הזכויות פורסם ביום 31.12.07 וזכויות המשיב בחלקה 22 נרשמו על שמו בלשכת רישום המקרקעין ביום 6.4.08, כאשר על פי הוראות סעיף 88 לפקודת הסדר זכויות במקרקעין זכות הערעור – אם קיימת – הינה תוך 30 יום מיום ההחלטה – מועד שחלף זה מכבר. עוד טען המשיב כי המבקשים לא העלו כל טעם מיוחד שיצדיק הארכת המועד וכי אין בסיס לטענת המבקשים כי לא ידעו על הליכי ההסדר, ובכל מקרה אי הידיעה אינו מצדיק הארכת המועד. המשיב טען עוד כי המבקש היה נוכח בעת קביעת הגבולות על ידי פקיד ההסדר בשנת 2004 ולא העלה טענה בענין ואפילו לא הגיש תזכורת תביעה מסודרת כנדרש , באופן שממילא אין לו מעמד בפני
פקיד ההסדר. מעבר לנ"ל – טען המשיב כי למבקשים אין סיכוי לזכות בתביעתם מאחר והשטח שבמחלוקת אינו בחזקתם וטענתם בדבר זכויות בשטח זה נעדרות בסיס. הוא טוען גם כי המבקשים עושים שימוש לרעה בהליכי בית המשפט ופועלים בהעדר נקיון כפיים ובחוסר תום לב כאשר הסתירו הליכים קודמים וכאשר בבקשתם הם מנסים להתגבר עם מכשול הנובע מהליכים שננקטו על ידם בעבר באופן מוטעה.

בשלב זה לא אוכל להביע דעתי באשר לסיכויי תביעת המבקשים. יחד עם זאת, אני סבורה כי המבקשים הצביעו על טעם ראוי ליתן להם את הארכת המועד המבוקשת.

אין מחלוקת כי לוח הזכויות פורסם ביום 31.12.07 וכי למבקשים נמסרה מפה סופית על ידי פקיד ההסדר ביום 10.1.08. ביום 27.1.08 – במסגרת 30 הימים מאז מתן ההחלטה – הגיש המבקש תביעה למתן

פסק דין
הצהרתי לפיו הוא הבעלים של שטח המריבה. פקיד ההסדר צורף לתביעה זו כנתבע פורמלי , והמבקש טען בכתב התביעה כי פקיד ההסדר שגה בקביעתו את גבולות המגרשים.

ביום 21.5.08 הגיש המבקש מס' 1 , ביחד עם המבקש מס' 2, בקשה לתיקון כתב התביעה ולתקן את מהות ההליך באופן שמהותו תהיה "ערעור על החלטה של פקיד ההסדר", כאשר גם בבקשה זו נטען כנגד תקינות הליכי ההסדר.

המשיבים הגישו תגובה לבקשה וטענו כי יש לדחות את בקשת התיקון על הסף מאחר והמבקשים נקטו בהליך לא נכון כאשר הגישו תביעתם וכי תביעתם מהוה ניסיון לעקוף נהלים הקבועים בפקודת ההסדר.
עוד טענו כי בית המשפט אינו מוסמך לדון בתביעה וכי היה על המבקשים להפנות תביעתם לפקיד ההסדר, בהתאם להוראות סעיף 7 לפקודה.

בהחלטה מיום 1.6.08 קיבל כבוד השופט רניאל את טענת המשיבים לפיה לבית משפט זה אין סמכות לדון בתביעה, אלא לפקיד ההסדר – אם בכלל, ולפיכך הוא הורה על העברת הדיון בתביעה לפקיד ההסדר.

לטענת המבקשים בעקבות ההחלטה הם פנו אל פקיד ההסדר , אשר הודיע להם כי אין באפשרותו לעשות מאומה, לנוכח העובדה שלוח הזכויות כבר פורסם, והמליץ בפני
הם להגיש ערעור על לוח הזכויות, בכל הקשור לגבולות שנקבעו בין המגרשים.

הנה כי כן – מהשתלשלות הדברים עולה כי אכן המבקשים נקטו בהליך משפטי שגוי אך היה על פקיד ההסדר לדון בבקשתם ובתביעתם, לאחר שזו הועברה אליו על ידי בית המשפט ולא היה מקום לדחיית התביעה בשיחה בעל פה על ידי פקיד ההסדר, תחת מתן החלטה מסודרת לאחר שמיעת הצדדים.

המבקשים אכן לא הגישו תזכיר תביעה לפקיד ההסדר, אך מהשתלשלות הדברים שפורטה בבקשה עולה כי הם נטלו חלק בדיונים בפני
פקיד ההסדר, מחו על קביעת הגבולות וביקשו להגיש תזכיר תביעה – כאשר פקיד ההסדר הפנה אותם להגשת תביעה לבית המשפט מאחר ואינו מוסמך להכריע בסכסוך בדבר בעלות בשטחים.

בנסיבות שכאלה – כאשר מחד עסקינן בטענה לזכות יסוד (זכות קניינית במקרקעין), לה יש ליתן "משנה תוקף" ומאידך, עסקינן במחדל פרוצדורלי – אני מעדיפה את הפן המהותי, נעתרת לבקשה ומאריכה למבקשים את המועד להגשת הערעור על לוח הזכויות עד מועד הגשתו בפועל.

המשיבים יגישו כתב הגנה עד יום 15.10.08.

אני קובעת קדם משפט ליום 11/01/2009 שעה 08:45.

המזכירות תמציא עותק החלטה זו לבאי כוח הצדדים.


ניתנה היום י"ג באב, תשס"ח (14 באוגוסט 2008) בהעדר הצדדים.



ב. בר-זיו, שופטת
010359/08בשא051 שחר






בשא בית משפט מחוזי 10359/08 סמארה יוסף, סמאר דיאב עבד נ' עיזבון המנוח חסן מוחמד כנעאן ז"ל ואח', הסדר המקרקעין - מחוז חיפה (פורסם ב-ֽ 14/08/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים