Google

יעקב לוי - עודד מאור, שמעון מזרחי

פסקי דין על יעקב לוי | פסקי דין על עודד מאור | פסקי דין על שמעון מזרחי |

1350/07 א     03/09/2008




א 1350/07 יעקב לוי נ' עודד מאור, שמעון מזרחי




בעניין:



בתי המשפט
1
בית משפט השלום ירושלים
לפני: כבוד השופטת אנה שניידר
א
1350/07








התובע

יעקב לוי

בעניין

:








נ
ג
ד



1. עודד מאור
- עניינו הסתיים
2. שמעון מזרחי

הנתבעים

החלטה


1.
בפני
בקשה מטעם הנתבע לדחיית התובענה על הסף, שעניינה תשלום דמי שכירות בעבור נכס שהתובע קיבל בירושה מאביו ז"ל ונמצא בבעלות משותפת עם הנתבע (להלן – הנכס).

2.
לטענת הנתבע יש לדחות את התביעה מחמת העדר עילה והעדר יריבות. לטענתו, מעולם לא התקבלו בידיו דמי שכירות בעבור הנכס, כמו כן, היה עליו לשלם סכומים גבוהים לעיריית ירושלים בעבור ארנונה על אף שהנכס היה ריק. עוד נטען כי בתקופה שמאז פטירת אבי התובע ועד למתן צו ירושה בשנת 2003 המוסמכים לנהל את הנכס היו מנהלי העיזבון ולא התובע.

3.
התובע טוען בתגובה כי הנתבע הודה בכתב ההגנה שקיבל דמי שכירות בעבור הנכס. כמו כן, מאז פטירת אביו עשה הנתבע בנכס כרצונו תוך שהוא חותם על חוזים לבדו וללא הרשאה מהתובע.

4.
כחוט השני, עוברת בפסיקה ההלכה, לפיה דחייה על הסף של תביעה ננקטת רק בלית ברירה.
הדין החל על בקשה לדחיה על הסף קבוע בתקנה 101 לתקסד"א . מלשון התקנה עולה כי בית המשפט ידחה על הסף תובענה שאם תתברר עד תומה לא תוכל להעניק לתובע את הסעד אותו הוא מבקש. לא אחת נפסק בעניין סילוק על הסף כי בטרם יורה בית המשפט על דחיית תובענה, הוא ינקוט משנה זהירות בבחינת כתבי הטענות, ומקום שימצא כי קיימת אפשרות, אפילו אם מדובר באפשרות קלושה שהתובע יזכה בסעד לו הוא עותר במסגרת קבלת התביעה, לא יורה בית המשפט על דחיית התובענה. בהיות זכות הגישה לערכאות זכות חוקתית, רווחת הדעה בפסיקה כי היעתרות לבקשות לסילוק על הסף תעשנה במשורה.

יפים לעניין זה דברי כב' השופט לוין בע"א 335/78, יוסף שאלתיאל ואח' נ' אריה שני ואח', פ"ד לו(2) 151:

"המדובר בסעד מרחיק לכת מאוד, שמטרתו להציב סכר על סף הדיון המשפטי בפני
תובע, המבקש לעבור את הסף, להשמיע את ראיותיו ולשטוח את טענותיו לפני השופט היושב בדין. לפיכך, בבוא בית המשפט להכריע בבקשה כזו, עליו לנהוג זהירות יתרה ולעשות שימוש באמצעי חמור זה רק באותם מקרים, בהם ברור לו, לשופט, כי בשום פנים ואופן אין התובע יכול לקבל את הסעד שהוא מבקש על פי העובדות הנטענות העולות מתביעתו (ע"א 109/49). דחיה של תביעה על הסף תיעשה, רק כאשר בית המשפט משוכנע, שגם אם היה נשמע הדיון לגופו, אחד היה דינו – להידחות..."

בע"א 50/89, ליטן נ' אילתה, פ"ד מה(4) 18, ציין כב' השופט לוין כי בפסיקה נקבעו מבחנים צרים וברורים, ורק אם מבחנים אלה מתקיימים, ייאות בית המשפט לנקוט בדרך מקוצרת והחלטית של סילוק על הסף, מבלי שהוא נדרש לסוגיה שבמחלוקת.

כב' השופט כהן קבע בבר"ע 59/81, ארדיטי ואח' נ' עזבון ארדיטי, פ"ד לה(2) 811 :


"נפסק כבר פעמים רבות בעניינים דומים, שכאשר מדובר בדחייה או במחיקה של תביעה על הסף, אין בית המשפט בוחן, מה הם סיכויי התובע להצליח בתביעתו, ואפילו סיכויי התובע קלושים, לא יחסום בפני
ו בית המשפט את הדרך לבירור תובענתו, אם קיים סיכוי כלשהו, על פי כתבי הטענות, הנמצאים לפני בית המשפט, שהתובע יצליח בתביעתו."


בסוגייה זו נאמר בספרו של א. גורן "סוגיות בסדר הדין האזרחי", מהדורה שביעית בעמ' 138:


"הנחיה כללית, שיש לראות בה את המדיניות השיפוטית הרצויה היא, כי מחיקת תובענה או דחייתה על הסף הן בגדר אמצעים, הננקטים בלית ברירה, ודי בכך שקיימת אפשרות, אפילו קלושה, שעל פי העובדות המהוות את עילת התביעה יזכה התובע בסעד שהוא מבקש, כדי שהתביעה לא תימחק באיבה. רצוי להימנע ממחיקה על הסף אפילו ניתן מבחינה פורמליסטית להגיע לתוצאה זו. ברור שמחיקת התובענה מטעמים כאלה לא יבוא הסכסוך לפתרונו, ויש להעדיף תמיד את הדיון הענייני ואת ההכרעה בסכסוך לגופו של עניין."


5.
לא מצאתי, בשלב זה של ההליך, לדחות את התביעה על הסף. אין מנוס מקיום ההליך ובחינת הראיות בכדי להגיע למסקנה האם טענות התובע מוצדקות אם לאו.

6.
לאור האמור אני קובעת כדלקמן:

א.
הבקשה לדחיית התביעה על הסף נדחית. שאלת ההוצאות בשל הליך זה תיבחן בסיומו של ההליך העיקרי.

ב.
לאור דחיית הבקשה – הסעיפים 3 עד 7 להחלטה מיום 11/6/08 נותרו על כנם.

המזכירות תעביר העתק מההחלטה לצדדים.

ניתנה היום ג' באלול תשס"ח (3 בספטמבר 2008) בהעדר הצדדים.





אנה שניידר
, שופטת








א בית משפט שלום 1350/07 יעקב לוי נ' עודד מאור, שמעון מזרחי (פורסם ב-ֽ 03/09/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים