Google

דוד לובינסקי בע"מ - בן חיון מוסך א. ישראל בע"מ

פסקי דין על דוד לובינסקי בע"מ | פסקי דין על בן חיון מוסך א. ישראל בע"מ

3744/01 עא     16/07/2001




עא 3744/01 דוד לובינסקי בע"מ נ' בן חיון מוסך א. ישראל בע"מ






בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים

ע"א ‎3744/01

בפני
: כבוד הנשיא א' ברק
המערערות: ‎1. דוד לובינסקי בע"מ

‎2. שרודר בע"מ
נגד
המשיבים: ‎1. בן חיון מוסך א. ישראל בע"מ

‎2. אליהו בן חיון
‎3. סיניה בן חיון
ערעור פסלות שופט על החלטתו של בית המשפט
המחוזי בת"א-יפו מיום ‎1.5.2001 בה"פ ‎1040/00
שניתנה על ידי כבוד השופטת א' חיות
בשם המערערות: עו"ד יוסף בנקל


בשם המשיבים: עו"ד רוני גורסקי
פסק-דין

ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו (כב' השופטת א' חיות) מיום ‎1.5.01, לפסול עצמו מלהמשיך ולדון בתיק ה"פ ‎1040/00.

‎1. ביום ‎17.7.00 הגישו המשיבים תובענה בדרך של המרצת פתיחה למתן סעד הצהרתי לפיו המערערות אינן רשאיות לבטל את המעמד של "מוסך מורשה" שהקנו למשיבים במסגרת הסכם ביניהם. בתשובתן לתובענה טענו המערערות כי דינה להידחות על הסף מהטעם שאין ליתן צו עשה שמטרתו לכפות יחסים מסחריים המושתתים על הסכמים מוגבלים בזמן אפילו כאשר מדובר בחוזים שאינם מוגבלים בזמן. בית המשפט, בהחלטתו מיום ‎25.9.00, קיבל את טענת המערערות, בקובעו כי על-פי ההלכה הפסוקה אין מקום לכפות על צד שאינו חפץ בכך המשך קיומו של קשר מסחרי, המבוסס על יחסי אמון או על קשרים אישיים, וכי הסעד האופרטיבי הראוי הוא פיצוי כספי. לפיכך הורה בית המשפט על העברת התובענה לפסים של תביעה רגילה.

‎2. על החלטה זו הגישו המשיבים בקשת רשות ערעור, בה ביקשו, בין היתר, כי בית המשפט יורה כי התובענה תידון בפני
שופט אחר בבית המשפט המחוזי בשל החשש שכב' השופטת חיות גיבשה לעצמה דעה בעניין זכאותם של המשיבים לאכיפת ההסכם. בית משפט זה (כב' השופט ריבלין) קיבל את ערעורם של המשיבים, בקובעו כי שאלת התקיימותם של יחסים שאינם בני אכיפה היא שאלה הטעונה הכרעה על סמך קביעת ממצאים בשאלות עובדתיות. מאידך, דחה בית המשפט את בקשת המשיבים להורות כי התובענה תידון בפני
שופט אחר, בקובעו כי חזקה על השופטת כי תדון בתיק ללא פניות.

‎3. ביום ‎30.4.01 הגישו המערערות בקשה לקביעת ערובה לנזקיהן בשל צו המניעה הזמני שניתן על ידי בית המשפט העליון וכן לקביעת מועד דיון בהקדם. בהחלטתו מיום ‎1.5.01 קבע בית המשפט, כי נוכח העובדה כי הביע בהחלטתו מיום ‎25.9.00 את דעתו באשר לטענות המשיבים, מן הראוי ונכון יהיה כי ישמע את הדיון בתיק שופט אחר.

‎4. על החלטה זו הוגש הערעור שבפני
. המערערות טוענות כי לא התקיימה התשתית העובדתית הנדרשת המצביעה על חשש ממשי למשוא פנים, שכן זהו עניין של יום ביומו כאשר בית המשפט מתבקש להכריע בטענה מקדמית ועושה כן אגב השמעת דעה לכאורית בדבר סיכויי התובענה עצמה. לטענת המערערות, הבעת דעה בסוגיה משפטית בקשר לסעד המבוקש ולהליך שנבחר על ידי התובעים, אינה מהווה עילת פסלות. כן טוענות המערערות, כי לא היה מקום שבית המשפט יפעל בניגוד להחלטת בית המשפט העליון, אשר דחה את בקשת המשיבים להעברת התיק לשופט אחר. המשיבה מתנגדת לקבלת הערעור. המשיבה טוענת כי מדובר במקרה של פסילה עצמית, בו יש ליתן משקל מכריע לתחושת השופט, וזאת כאשר ניתן להצביע על בסיס ענייני לתחושתו. במקרה זה השופטת הביעה את דעתה בשאלה משפטית עובדתית מרכזית שהיא לב לבו של הסכסוך. כן טוענים המשיבים, כי חזקה על השופטת שראתה את פסק דינו של כב' השופט ריבלין וחרף זאת החליטה לפסול את עצמה. מוסיפים המשיבים וטוענים כי הדיון לגופו בהמרצת הפתיחה טרם החל, והתיק נקבע לדיון בפני
שופט אחר ליום ‎18.6.01. בנסיבות אלה, לא ייגרם עיכוב מהחלטת השופט שידון בתיק.

‎5. ביום ‎4.6.01 ביקשתי, מכוח סמכותי על-פי תקנה ‎471ג(ה) לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד‎1984-, כי תתקבלנה הערות השופטת לאמור בכתב הערעור. בתגובתה ציינה השופטת, כי במסגרת בקשת המערערות לדחייה על הסף היה מחובתה להתייחס באופן ישיר וברור, ולא לכאורי, לסיכוייהם של המשיבים לקבל את הסעד לו עתרו. משגילתה את דעתה המגובשת בסוגיה זו, שהינה לב לבה של התובענה, ראתה בכך סיבה מספקת לפסול את עצמה מהמשך דיון בתיק.

‎6. לאחר שעיינתי בחומר המצוי בפני
, הגעתי לכלל מסקנה כי דין הערעור להידחות. במקרה שבפני
הכריע בית המשפט, במסגרת בקשה לדחיית התובענה על הסף, בשאלה משפטית העומדת במרכז ההתדיינות בין שני הצדדים. אכן, סיטואציה זו אינה גוררת בהכרח את המסקנה כי בכל מקרה מעין זה אל לו לשופט להמשיך ולישב בדין. לא אחת נפסק כי עצם הבעת עמדה או דעה בהליך קודם, אינה מקימה לכשעצמה חשש ממשי למשוא פנים. כך בהליכי בינים ובבקשות לסעדים זמניים (ראו: ע"א ‎6447/96 אחים שרבט נ' משרד הבינוי והשיכון (טרם פורסם)). כך גם בעניין שהוחזר על ידי ערכאת הערעור אל בית המשפט קמא (ע"א ‎4199/99 חברת נרגו בע"מ נ' ד.ב. שירותי תיירות בע"מ (טרם פורסם); ע"א ‎1860/97 מרבק נ' אלי מזרחי (טרם פורסם)). "השאלה שיש לשאול היא... אם נתקיים חשש ממשי למשוא פנים במובן זה שדעתו של היושב בדין "ננעלה", כך שניתן לראות בהליך כולו כ"משחק מכור"" (ע"א ‎1335/99 ש.ח. שוקי שווק ועבודות בע"מ נ' בנק לאומי לישראל בע"מ (טרם פורסם)).

"סופיות העמדה נגזרת מן האופן בה הובעה ומן המסגרת הדיונית בה הובעה. אין דין התבטאות שנאמרה שלא במסגרת דיון כדין התבטאות שנאמרה במהלכו, ואין דין התבטאות מסויגת בהליך ביניים המבוססת על הנחות עובדתיות כדין התבטאות נחרצת בסיום הליך המבוססת על ממצאים עובדתיים ומשפטיים." (ע"א ‎1016/97 פייקוב נ' פייקוב - תמיר (לא פורסם)).
‎7. במקרה שבפני
המדובר במקרה של פסילה עצמית, בו יש ליתן משקל נכבד לתחושת השופט הסובר כי לא ראוי שידון בתיק, שכן לא הרי צו המורה לשופט, המבקש להמשיך ולדון במשפט להימנע מכך, כהרי צו המורה לשופט להמשיך ולשבת בדין, חרף החלטתו שלא לעשות כן (ראו: ע"א ‎4160/96 אורי שחר נ' יצחק מושונוב (לא פורסם); ע"א ‎6204/96 דרור גל עזר נ' אבי גולדבליט (לא פורסם); ע"פ ‎1478/97 מדינת ישראל נ' חן דוד, פ"ד נא(‎4) 673). משנתון זה מצטרף לנסיבות בהן הכריע בית המשפט בשאלת זכאותם של המשיבים לקבלת הסעד אותו עתרו, היא השאלה המרכזית הטעונה הכרעה בתיק, ומשקבע כי עמדתו בסוגיה זו מגובשת, דומה כי מתחייבת המסקנה כי קיים חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט, במובן זה שדעתו של היושב בדין "ננעלה".

‎8. אמת, בבקשת רשות הערעור שהגישו המשיבים על ההחלטה לדחיית התובענה על הסף, נקבע כי אין מניעה על פניו כי התובענה תידון בפני
כב' השופטת חיות. אולם החלטה זו ניתנה בטרם הביעה השופטת את עמדתה בשאלת יכולתה להמשיך ולישב בדין, הן בבקשת הפסלות והן בתגובתה שהוגשה לבית משפט זה. כאמור, נוכח עמדת השופטת, מסקנתי היא כי מן הראוי הוא שהתובענה תידון בפני
שופט אחר.

לפיכך, הערעור נדחה.

בנסיבות העניין, אין צו להוצאות.

ניתן היום, כ"ה בתמוז התשס"א (‎16.7.2001).
ה נ ש י א
_________________
העתק מתאים למקור ‎01037440.a02 /דז/
נוסח זה כפוף לשינויי עריכה טרם פרסומו
בקובץ פסקי הדין של בית המשפט העליון בישראל.

שמריהו כהן - מזכיר ראשי

בבית המשפט העליון פועל מרכז מידע, טל' ‎02-6750444








עא בית המשפט העליון 3744/01 דוד לובינסקי בע"מ נ' בן חיון מוסך א. ישראל בע"מ (פורסם ב-ֽ 16/07/2001)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים