Google

לוי אשכול - שירות בתי הסוהר

פסקי דין על לוי אשכול | פסקי דין על שירות בתי הסוהר

1020/05 עעא     09/03/2005




עעא 1020/05 לוי אשכול נ' שירות בתי הסוהר




בעניין:

1



בתי המשפט

בבית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו

עע"א 001020/05

בפני
:
כב' השופט אברהם טל



09/03/2005



בעניין:
לוי אשכול






העותר

נ
ג
ד


שירות בתי הסוהר






המשיב



ה ח ל ט ה


1.


העותר מרצה 10 חודשי מאסר בגין ביצוע מעשים מגונים כלפי אחות אשתו, ילידת 1981, נשוא ת.פ. 2354/03 (שלום רמלה) שגזר הדין בו הוצג בפני
וע"פ 71459/04 (מחוזי ת"א), אשר הפחית מעונש המאסר של 16 חודש שהוטל על העותר בבימ"ש השלום, שפסה"ד בו הוצג בפני
והוא מבקש לצאת לחופשות.

2.

העותר סומך בקשתו על המלצת מב"ן מיום 19/1/05 להוציאו לחופשות בליווי ערב בן משפחה, לא בביתו ולא בעיר לוד (מקום מגורי המתלוננת) ואילו המשיב סומך התנגדותו להוציא את העותר לחופשות על חוו"ד וג"ע מיום 12/12/04 לפיה אין להוציא את העותר לחופשות בשל הצורך לטפל בחיזוקו כאמור בחוו"ד הפסיכולוג מטעמו, צבי להב, שהוצגה בפני
, בשל חוסר יכולת לשלול קיומה של פדופיליה, בשל היותו עסוק בקורבנות של עצמו ובשל מצבה הנפשי הקשה של המתלוננת שסובלת מצלקות מעשיו.



3.

ב"כ העותר סומכת בקשתה להוציא את העתר לחופשות כהמלצת מב"ן גם על תסקיר קצין המבחן שהוגש לבימ"ש השלום שדן בעניינו של העותר לפיו לא קיימת אצל העותר סטיה מינית שבאה לבטוי במשיכה לילדות קטנות אלא מוקד המשיכה היתה רק המתלוננת ולפסה"ד בע"פ 71459/04 שקיצר את תקופת מאסרו של העותר מאחר שביהמ"ש ייחס חשיבות לטיפול שעובר העותר ולמוטיבציה שיש לו להתגבר על דחפיו.

ביהמ"ש התייחס לטיפול שעבר העותר אצל הפסיכולוג צבי להב, שחוות דעתו מיום 6/7/04 הוצגה בפני
, לפיה לעותר יש מוטיבציה חזקה לטפל בעצמו, הוא חש חרטה עזה על מעשיו והא זקוק לטיפול פסיכולוגי שיחזק את הבטחון העצמי והדמוי הגברי שלו, לחזק את יכולתו לקחת אחריות על התנהגותו ולבלום התנהגות מזיקה ולא אחראית ולחזק יכולתו לחוות אמפטיה.

4.

עיון בחוו"ד מב"ן והשוואתה לחוו"ד וג"ע, שהם שני הגורמים שחוות הדעת שלהם נדרשות כדי להוציא את העותר לחופשות, מעלה שאין הבדלים רבים ביניהן בכל הקשור לתאור אישיותו של העותר.

5.

חוו"ד מב"ן מפרטת את הבדיקות שנערכו לעותר בעבר ואת בדיקתו הנוכחית ממנה עולה שהוא אינו לוקח אחריות מלאה על מעשיו, ממעיט בחומרת העבירות ומבליט את תפיסתו העצמית כקורבן של מעשיו.

הקרימינולוגים שבדקו את העותר במב"ן התרשמו שמדובר בעבריין מין מסוג
regressed child molester
, בעל קווי אישיות הימנעותיים, אשר ביצע את העבירות על רקע של פדופיליה רגרסיבית אך בחופשות קצרות ובתנאים מגבילים מצטמצם פוטנציאל מסוכנותו המינית לזמן קצר.


6.

מחוות דעת וג"ע, שעיינה בדו"ח הקודם של מב"ן מיום 24/10/04, בתסקירי המבחן, בחוות דעתו של הפסיכולוג להב וכן בדו"חות סוציאלים מהכלא ומקהילת מגוריה של המתלוננת, עולה שבשל תמונת מצבו של העותר כפי שעולה מהמסמכים הנ"ל ולאור האמור בחוו"ד מב"ן ומכתבו של הפסיכולוג, היא לא ממליצה להוציא את העותר לחופשות כדי שיתרת מאסרו תנוצל על מנת לאפשר לו לקבל טיפול אינטנסיבי ולהתחזק תוך ניצול המוטיבציה שלו להמשך הטיפול.

סיבה נוספת להתנגדות וג"ע להוצאת העותר לחופשות היא מצבה הנפשי הקשה של קורבן מעשיו של העותר שעדיין סובלת מצלקות מעשיו. עיון בחלק החסוי של פרטיכל הדיון בוג"ע מעלה שיש לחשש זה בסיס בדו"ח שנתקבל מעו"סית הקהילה במקום מגורי המתלוננת.

7.

לאחר שעיינתי בשני הדו"חות הנ"ל הגעתי למסקנה שיש להעדיף את מסקנתה של וג"ע לפיה אין להוציא את העותר לחופשות, גם בתנאים המגבילים שמוצעים ע"י מב"ן.

משני הדו"חות עולה שגם אם הנאשם הודה במעשיו בביהמ"ש הוא אינו לוקח אחריות מלאה למעשיו וכן שהוא מגלה עיוותים קוגנטיביים שאופיינים לאוכלוסיה של עברייני מין. עוד עולה מחוו"ד וג"ע, אשר נתמכת בענין זה בחוות דעתו של הפסיכולוג להב שהוגשה מטעם העותר, שהעותר זקוק לטיפולים שיחזקו אותו בשלושה תחומים שהם רלוונטים לענין מסוכנותו המינית במהלך חופשותיו, ללא קשר למתלוננת.

8.

לאור חוק זכויות נפגעי עבירה תשס"א-2001 (ראה סעיף 10 לחוק וסעיף 2 לתוספת הרביעית) יש מקום להתחשב בעמדתה של המתלוננת גם בענין הוצאתו של העותר לחופשות. השפעת הוצאתו של העותר לחופשות על מצבה הוא גורם משמעותי שיש לקחת אותו בחשבון במסגרת שיקולי המשיב אם להוציא את העותר לחופשות גם בתנאים המגבילים שמוצעים ע"י מב"ן.


מעיון בדברי עו"ס הקהילה בפני
וג"ע עולה שאין בתנאים המגבילים שיוטלו על חופשותיו של העותר כדי להקל על מצבה הנפשי הקשה שבו מצוייה המתלוננת, אשר יוחמר באם ייצא לחופשות.

לאור כל האמור לעיל אני דוחה את העתירה.

ניתנה היום כ"ח באדר א', תשס"ה (9 במרץ 2005).


טל אברהם, שופט
















עעא בית משפט מחוזי 1020/05 לוי אשכול נ' שירות בתי הסוהר (פורסם ב-ֽ 09/03/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים