Google

רעות שיק - עיריית חיפה, יונה יהב, ראש עיריית חיפה

פסקי דין על רעות שיק | פסקי דין על עיריית חיפה | פסקי דין על יונה יהב | פסקי דין על ראש עיריית חיפה |

615/08 עתמ     14/09/2008




עתמ 615/08 רעות שיק נ' עיריית חיפה, יונה יהב, ראש עיריית חיפה




בעניין:

4



בתי המשפט



בימ"ש לעניינים מינהליים חיפה
עתמ000615/08


בפני
כב' השופט: ר. שפירא
תאריך:
14/09/2008


בעניין
:
רעות שיק
, ת"ז 022242424
העותרת


נ
ג
ד


1. עיריית חיפה

2. יונה יהב
, ראש עיריית חיפה

המשיבים


פסק דין


העתירה בתמצית:

בפני
עתירה המופנית כנגד החלטת המשיבה שלא ליתן לעותרת רישיון רוכלות שיאפשר לעותרת למכור פרחים ברחבת היציאה מתחנת הרכבת "חוף כרמל". העותרת טוענת כי החלטת המשיבה לא הביאה בחשבון את נתוניה הייחודיים של המבקשת כנזקקת כמשמעו בהוראות סעיף 2א'(א)(2) לחוק רישוי עסקים התשכ"ח – 1968. נטען כי החלטות העירייה בעניין פניית המבקשת התקבלו על בסיס מדיניות כללית למנוע רוכלות בתחומי העיר בלא שנבחנו כלל נתוניה האישיים וצרכיה של העותרת. מכאן נטען כי ההחלטה לוקה בפגמים מאחר ולא נשקלו כל השיקולים הרלוונטיים לעותרת. עוד טוענת העותרת לאכיפה בררנית, לפגיעה בשוויון ובחופש העיסוק.

דיון והכרעה:

לאחר עיון בטענות הצדדים החלטתי לדחות את העתירה.

בטרם אתיחס לטיעוני העותרת ראוי להדגיש, כרקע כללי, כי לא מצאתי בסיס לטענות בדבר פגיעה בשוויון ובחופש העיסוק. יודגש לעניין זה כי רישוי עסקים, מעצם טיבו, מגביל את חופש העיסוק. זו תכליתו של החוק הקובע סדרי פיקוח על עיסוקים שונים. כשם שפקודת התעבורה והחובה לרישוי לנהיגה ברכב מגבילה את חופש התנועה וחובת הרישוי לשם בניה מגבילה את החופש לעשות ככל העולה על הדעת בקניין, כך גם רישוי העסקים מגביל את חופש העיסוק. השאלה היא האם האופן בו נאכף החוק ע"י הרשות המקומית מצביע על חוסר סבירות, חריגה מסמכות וכיוצ"ב. סבור אני כי התשובה שלילית.

ואולם אין צורך להרחיב את הדיון בטענות אלו של העותרת מאחר ודין העתירה להדחות על הסף משני טעמים. הטעם הראשון הוא השיהוי בהגשתה. בקשותיה של העותרת נדחו בסדרה של החלטות מיום 22/4/04, מיום 29/6/04, מיום 9/8/07 ומיום 13/5/08. על החלטות אלו לא הוגשו עתירות במועד הקבוע בחוק ודי בכך כדי שהעתירה תידחה מחמת השיהוי.

מעבר לכך, חרף דחית בקשותיה עסקה העותרת ברוכלות שלא כדין ואף הועמדה לדין על שישה דוחות שונים שהדיון בהם אוחד בת"פ 3440/03/08 של בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה (דיון מיום 30/3/08). סבור אני כי עותר העושה דין לעצמו ופועל בניגוד לחוק, אגב ביצוע עבירות באותו עניין בו הוא מבקש סעד מן הצדק, לוקה בחוסר ניקיון כפים שדי בו כדי לדחות את העתירה.

בכל הנוגע לטענת העותרת בדבר אכיפה בררנית לא הובאה כל ראיה. לא במסגרת התיק הפלילי בו הועמדה לדין ולא במסגרת העתירה שבפני
. עותר הטוען לאכיפה בררנית צריך להביא ולו ראשית ראיה לטענתו, שיש בה כדי לסתור, ולו לכאורה, את חזקת החוקיות שיש בהתנהגות הרשות המקומית.
ראה: מיכל טמיר, אכיפה סלקטיבית, (הוצאת נבו 2008) עמ' 401 – 404.

נוסיף עוד כי לא כל אכיפה חלקית היא גם אכיפה בררנית המקימה עילה של הגנה מן הצדק במשפט הפלילי או עילה להתערבות בהחלטה שלטונית במסלול המנהלי. על הטוען הנטל להוכיח קיומם של שיקולים שרירותיים פסולים בבסיס ההחלטה השלטונית. ראה בבג"ץ 6396/96 זקין נ' ראש עיריית באר-שבע, פ"ד נג(3) 289, 305 (1999) שם נאמר:

"אכיפה חלקית אינה בהכרח אכיפה פסולה. כך גם אכיפה מדגמית, שהרי המדינה אינה יכולה להקצות אלא משאבים מוגבלים לאכיפת החוק... אולם, אפשר שאכיפה חלקית תהיה אכיפה בררנית ובשל כך גם תהיה אכיפה פסולה. מהי אכיפה כזאת? ...ללא יומרה להציע הגדרה ממצה, אפשר לומר, לצורך עתירה זאת, כי אכיפה בררנית היא אכיפה הפוגעת בשוויון במובן זה שהיא מבדילה לצורך אכיפה בין בני-אדם דומים או בין מצבים דומים לשם השגת מטרה פסולה, או על יסוד שיקול זר או מתוך שרירות גרידא".

ראה גם:
ע"פ 4855/02, 4909/02 מדינת ישראל נ' ד"ר איתמר בורוביץ, פ"ד נט(6), 776 , 813-814 (2005);
ע"פ 5672/05 טגר בע"מ נ' מדינת ישראל, (2007);
ע"פ 7014/06 מדינת ישראל נ' אהרון לימור (2007);
מ"ח 8158/06 יובל כהן נ' מדינת ישראל, (2007).

לא מצאתי כי נפל פגם במדיניות המשיבה לצמצם את הרוכלות בעיר ככלל. סבור אני כי מדיניות שעניינה צמצום מספר רישיונות לרוכלות, עיסוקים המהווים ניצול של מקרקעי הציבור, היא מדיניות סבירה וראויה.

לא הובאו בפני
גם כל נתונים לפיהם החלטת העירייה שלא להעניק רישיון רוכלות למכירת פרחים ברחבת היציאה מתחנת הרכבת, מהטעם של הפרעה לתנועה, הפרעה להולכי רגל ויצירת מפגע בטיחותי, היא החלטה בלתי מבוססת ובלתי סבירה.

אשר על כן דין העתירה להדחות.

בד בבד עם דחיית העתירה, ראוי הוא כי גורמי הרווחה בעירייה יבחנו את מצבה של העותרת ואת האפשרות לסייע בידה למצוא מקור פרנסה, לרבות בדרך של רוכלות במקום אחר אפשרי, זאת ככל שהבדיקה תעלה כי היא עומדת בתנאי הנזקקות המצדיקים מתן רשיון רוכלות, ותוך הבאה בחשבון של מכלול השיקולים שעל רשות מקומית לשקול בעניין זה.

בנסיבות העניין אין צו להוצאות.

המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים
.

ניתן היום י"ד באלול, תשס"ח (14 בספטמבר 2008) בהעדר הצדדים.

ר. שפירא
, שופט







עתמ בית משפט לעניינים מנהליים 615/08 רעות שיק נ' עיריית חיפה, יונה יהב, ראש עיריית חיפה (פורסם ב-ֽ 14/09/2008)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים