Google

אורנה אנג'ל ו- 13 אח', (כולם חברי מפלגת העבודה הישראלית) - מפלגת העבודה, ח"כ שמעון פרס - יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל ואח'

פסקי דין על אורנה אנג'ל ו- 13 אח' | פסקי דין על (כולם חברי מפלגת העבודה הישראלית) | פסקי דין על מפלגת העבודה | פסקי דין על ח"כ שמעון פרס - יו"ר מפלגת העבודה | פסקי דין על ח"כ איתן כבל ואח' |

20844/05 בשא     27/10/2005




בשא 20844/05 אורנה אנג'ל ו- 13 אח', (כולם חברי מפלגת העבודה הישראלית) נ' מפלגת העבודה, ח"כ שמעון פרס - יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל ואח'




בעניין:

1



בתי המשפט

בית משפט מחוזי תל אביב-יפו
בשא020844/05

בתיק עיקרי: ה פ 001123/05

בפני
:
כבוד השופט יהודה זפט
- סגן נשיא
27/10/2005





בעניין
:
אורנה אנג'ל ו- 13 אח'

(כולם חברי מפלגת העבודה
הישראלית)


ע"י ב"כ עו"ד
גלוזמן
, חוברס ברויד

המבקשים

נ
ג
ד


1. מפלגת העבודה

ע"י ב"כ עוה"ד יניב ושות'
2. ח"כ שמעון פרס - יו"ר מפלגת העבודה
ע"י ב"כ עו"ד מיכאל כספי
3. ח"כ איתן כבל
ע"י ב"כ עוה"ד יניב ושות'

4. ח"כ מתן וילנאי
5. ח"כ פואד בן אליעזר
6. ח"כ עמיר פרץ






המשיבים


החלטה

לפני בקשה לצו מניעה זמני האוסר על מפלגת העבודה
הישראלית (להלן: "המפלגה") לפרסם ספר בוחרים סופי לצורך הבחירות ליו"ר המפלגה ולהימנע מעריכת בחירות ליו"ר המפלגה שנקבעו ליום 9.11.05 על פי ספר בוחרים זה, וזאת עד למתן הכרעה סופית בתובענת המבקשים בה"פ 1123/05 לאסור את קיום הבחירות ליו"ר המפלגה על בסיס ספר הבוחרים.

ביסוד הבקשה והתובענה טענת המבקשים שיותר ממחצית המתפקדים החדשים הכלולים בספר הבוחרים העומד להתפרסם אולצו להתפקד למפלגת העבודה
ועשו כן מתוך פחד ואיומים או שכלל לא התפקדו, וחתימותיהם זוייפו.

עובדות

המפלגה מקיימת הליך של בחירות מקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה. לקראת בחירות אלה ערכה המפלגה מפקד חברים שנועד לשמש בסיס לספר הבוחרים, על פיו יתקיימו הבחירות המקדימות. המפקד התקיים בסוף 2004 ועד
15.5.05.

בעקבות שמועות ותלונות על מעשי זיוף והונאה במפקד, מינה מזכ"ל המפלגה ועדת בדיקה בלתי תלויה בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, שנעזרה בצוותים מקצועיים הכוללים משרד רואה חשבון וגרפולוגים שעבדו תחת פיקוחה.

בדיקה מדגמית שבוצעה על ידי ועדת הבדיקה העלתה ש-44.8% מהטפסים שנבדקו נמצאו פסולים, כשהרושם שהתקבל הוא שחלק מהמפקד נוהל, במגזרים רחבים, בשיטה המכונה "קבלנות לאיסוף קולות".

בעקבות ממצאי הבדיקה המדגמית הוטל על ועדת הבדיקה לבדוק את כל טופסי ההתפקדות, ולגבש על יסוד הבדיקה ספר בוחרים.
הבדיקה התמקדה ב-91,211 מתפקדים חדשים (מתוך מספר מתפקדים כולל של
130,250), ומסקנת הבדיקה היתה ש-44,843 טופסי מתפקדים חדשים (כ-50%) נפסלו, מהם 65% מטעמים מהותיים ו-35% מסיבות טכניות.

ועדת הבדיקה הגישה למזכ"ל המפלגה ספר בוחרם שכלל את שמות המתפקדים שלדעת הועדה ראויים להכלל בו.

ב-10.9.05 התכנס מרכז המפלגה לדיון בדוח ועדת הבדיקה ובספר הבוחרים שגובש על ידה. בפני
המרכז הועמדו להצבעה שתי הצעות: הצעת מזכ"ל המפלגה לאשר את ספר הבוחרים, תוך הוספת מתפקדים שנפסלו עקב כשל ארגוני של מנגנון המפלגה, ומתן אפשרות ערעור לאלה שנפסלו, ומנגד, הצעת מבקשת 1, לפסול את ספר הבוחרים.

המרכז החליט ברוב דעות לדחות את הצעת מבקשת 1 ולקבל את הצעת מזכ"ל המפלגה.
עוד הוחלט לאשר את אשכולות המתפקדים שנפסלו על ידי ועדת הבדיקה ולהקים ועדה שעד מועד פרסום פנקס הבוחרים תבדוק את האשכולות, ותוציא מהפנקס את אלו שיימצאו לא כשרים.

דיון

א.
המבקשים טוענים כי החלטת המרכז מ-10.9.05 נוגדת את חוקת המפלגה ומהווה חריגה מסמכות שכן היא מכשירה ספר בוחרים המעניק זכות בחירה לרבים שאינם ראויים לכך.
עוד טוענים המבקשים כי ההחלטה לאשר את האשכולות סותרת את ההחלטה שהתקבלה באותה ישיבת מרכז עצמה, לאשר את ספר הבוחרים.

לאחר עיון בטיעוני הצדדים דעתי היא שאין עילה להתערבות שיפוטית בהחלטת מרכז המפלגה.
בפני
המרכז הוצגה תמונת המצב כפי שנחשפה
בפעולות ועדת הבדיקה, וההחלטה כיצד לנהוג במצב העגום שהתגלה היתה בסמכותו המלאה של המרכז.
משלא עלה בידי מבקשת 1 לשכנע את האורגן במפלגה המוסמך, הלא הוא מרכז המפלגה, ראוי היה שתקבל את הכרעת הרוב, כמתבקש מהיות המפלגה ארגון דמוקרטי.

האפשרות שבספר הבוחרים נכללו, חרף מאמצי ועדת הבדיקה, שמות של מתפקדים שלא היו ראויים להכלל בו, לא נעלמה מעיני חברי המרכז, אלא שאפשרות כזו תמיד קיימת, והיתה קיימת גם אילו הוחלט על עריכת מפקד חדש.

סדר יומה של מפלגה מוכתב, בין השאר, על ידי אילוצים שאינם תלויים בה, כמו מועד הבחירות הכלליות והצורך להיערך בעוד מועד לקראתן, ולא שוכנעתי כי החלטת המרכז נגועה בחוסר סמכות או בפגם אחר המצדיק התערבות שיפוטית בהחלטת המרכז.

ב.
הבחירות המקדימות נקבעו ל-9.11.05. מתן הסעד הזמני יסכל את קיום הבחירות המקדימות במועד שנקבע לכך, ויחייב עריכת מפקד חדש, כשאין בטחון שלא יתגלו גם בו פגמים מסוג הפגמים שהתגלו במפקד דנן, או פגמים אחרים. התוצאה עלולה להיות שלא יעלה בידי המפלגה לקיים את הבחירות המקדימות זמן מספיק לפני הבחירות הכלליות.

בנסיבות אלה, מאזן הנוחות נוטה נגד מתן הצו.

ג.
בעלי הדין נחלקו בשאלה האם דין הבקשה להדחות בשלכך שהמבקשים לא מיצו את ההליכים בתוך מוסדות המפלגה, בדרך של פניה למוסד לבירור עתירות, או למוסד ביקורת.

לאור מסקנתי לגופם של דברים לא ראיתי להדרש למחלוקת זו, ואסתפק בכך שאומר שנראה לי שעל פי חוקת המפלגה המרכז אינו כפוף למוסד לבירור עתירות ולעדת הביקורת, ועל כן לא היה בהמנעות מפניה למוסדות אלו כדי להכשיל את הפניה לבית המשפט.

הבקשה נדחית.

המבקשים, במאוחד ובנפרד, ישלמו למפלגה הוצאות הבקשה, ושכ"ט עו"ד בסך 10,000 ₪.

מוצע למבקשים להסכים, כי בכפוף לזכותם לבקש רשות ערעור על החלטתי ולתוצאות הליך כזה אם ינקט, תדחה עתירתם ללא צו נוסף להוצאות.
בא כח המבקשים יתייחס בכתב להצעה עד 1.12.05.

המזכירות תמציא עותק מהחלטה זו
לב"כ הצדדים בפקסימיליה.
ניתנה היום כ"ד בתשרי, תשס"ו (27 באוקטובר 2005) בהעדר הצדדים.

השופט יהודה זפט
- סגן נשיא








בשא בית משפט מחוזי 20844/05 אורנה אנג'ל ו- 13 אח', (כולם חברי מפלגת העבודה הישראלית) נ' מפלגת העבודה, ח"כ שמעון פרס - יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל ואח' (פורסם ב-ֽ 27/10/2005)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים