Google

סגל אדיר, סגל צבי, סגל סוזי - טיולי אמירים מילניום

פסקי דין על סגל אדיר | פסקי דין על סגל צבי | פסקי דין על סגל סוזי | פסקי דין על טיולי אמירים מילניום

10341/06 תק     30/01/2007




תק 10341/06 סגל אדיר, סגל צבי, סגל סוזי נ' טיולי אמירים מילניום




בעניין:

5



בתי המשפט


בית משפט לתביעות קטנות ת"א
תק 010341/06


בפני
:
שופט: ברנר חגי
תאריך:
30/01/2007




בעניין
:
1 . סגל אדיר

2 . סגל צבי
3 . סגל סוזי





תובעים

נ
ג
ד


טיולי אמירים מילניום






נתבעת

פסק דין

1.
בפני
י תביעה קטנה של שלושה בני משפחה לתשלום פיצוי בסך 17,800 ₪ בגין עוגמת נפש שנגרמה להם במהלך טיול מאורגן בסקנדינביה, ששווק על ידי הנתבעת. הטיול נערך בין הימים 6.8.2006 ו- 20.8.2006.

טענות התובעים

2.
התובעת 1 (להלן: "התובעת"), שהיא רעייתו של התובע 2 ואימו של התובע 3, היא נכה 100%. לדבריה, נרשמה לטיול לאחר שהודיעה לנציגי הנתבעת על נכותה, ונאמר לה שמבחינתם היא יכולה להשתתף בטיול ונכותה תילקח בחשבון.

התובעים טוענים כי למרבה הצער, הטיול הפך לסיוט מוחלט עבורם, בעטיו של מדריך הטיול מטעם הנתבעת, מר מוטי סבאג. המדריך איחר להגיע לשדה התעופה ביום הראשון לטיול.

לאחר הנחיתה בקופנהאגן, האוטובוס שהיה אמור לאסוף את הקבוצה איחר בשעה.

קצב ההליכה בזמן הסיורים היה מהיר מדי עבור התובעת, שנאלצה להשתרך מאחור.

גם בתי המלון לא התאימו לתובעת בשל נכותה. באחד המלונות כלל לא היתה מעלית. חדרה של התובעת היה תמיד ממוקם הרחק מחדריהם של יתר חברי הקבוצה.

במהלך הטיול בנורבגיה ביקשה התובעת להתיישב באוטובוס במושב הקדמי המיועד לנכים, אך המדריך הורה לה בגסות רבה לעבור למקום אחר, וטען כי המושב מיועד עבורו.

חברי הקבוצה ביקשו את החלפתו של המדריך, אך בקשתם לא נענתה.

גם נהג האוטובוס אמר לתובעים שלא נתקל בהתנהגות כה מבישה מצידו של מדריך קבוצה.

בסופו של דבר סרבו מרבית חברי הקבוצה להעניק למדריך תשר, במחאה על התנהגותו.

3.
מלבד התובעים עצמם, העיד מטעמם גם אחד ממשתתפי הקבוצה, מר אמנון אליהו, שכינה את המדריך בשם "סוציומאט" ו"אדם דוחה" וטען שהמדריך זלזל בחברי הקבוצה.

טענות הנתבעת

4.
הנתבעת טוענת כי דבר מגבלתה הרפואית של התובעת נודע למדריך הקבוצה רק במפגש שנערך בסמוך לפני היציאה לטיול. המדריך הסביר לתובעים שעלולה להתעורר בעיה עם קצב ההליכה, אך התובעים אמרו לו שהם מודעים לכך ושהתובעת תיעזר בבעלה, או שתוותר על מקצת מהסיורים הרגליים.

המדריך איחר להגיע לשדה התעופה ב- 10 דקות בלבד, בגלל פקק תנועה בכניסה לנתב"ג. בשל העיכוב בפריקת המזוודות מהמטוס בקופנהאגן, נהג האוטובוס שחיכה להם בקופנהאגן התבקש על ידי פקח מקומי להמתין במקום מרוחק יותר, משום שתפס מקום חנייה המיועד להמתנה קצרה. חברי הקבוצה נאלצו להמתין לו 30 דקות בלבד.

המדריך ניסה להתאים את קצב ההליכה של הקבוצה לקצב הליכתה של התובעת, אך נתקל במחאות של חלק מחברי הקבוצה, ששאלו מדוע בכלל היא הצטרפה לקבוצה.

בענין המושב הראשון באוטובוס, הנחיות הנתבעת הן שלעולם חברי הקבוצה אינם יושבים במושב הקדמי, משום שבמקרה של בלימת חירום, הם עלולים להיות מוטחים קדימה מבלי שיהיה מגן בטיחות החוצץ בינם לבין השמשה הקדמית. כאשר ביקש בנימוס מהתובעת לעבור למושב אחורי, היא הגיבה בצעקות רמות נגדו, כגון "חתיכת אפס, אתה לא יודע עם מי אתה מתעסק. אני אגרום להפסקת העסקתך בענף התיירות".

במהלך הטיול התובעים ניסו להסית את יתר חברי הקבוצה נגד המדריך, וכל נסיונותיו לשפר את האוירה העכורה שנוצרה, עלו בתוהו.

5.
מטעם הנתבעת העידו המדריך עצמו, וכן אחת ממשתתפות הקבוצה, גב' דפנה פרידמן, שטענה כי המדריך נתקל ביחס עויין של חברי הקבוצה כבר מן היום הראשון. היא תיארה כיצד הסיתו חלק מחברי הקבוצה נגד המדריך ויצרו אווירה של מחנאות, שכוונה גם נגדה הואיל והיא זוהתה על ידם כמי שמקורבת למדריך.

דיון

6.
אין ספק שהטיול עלה על שרטון מהיום הראשון. אין גם ספק שלתובעים נגרמה עוגמת נפש רבה. יחד עם זאת, יש לזכור כי טיול לחו"ל בכלל, וטיול מאורגן בפרט, כרוך לעתים רבות בלחצים שונים, באי נוחות, במאמצים פיזיים וגם ברגעי מתיחות. לא הרי ישיבה בנחת ליד הבריכה או על שפת הים, כהרי טיול בחו"ל, המחייב עמידה בלוח זמנים מסויים והצמדות למסלול שנקבע מראש, בארץ זרה. הדברים יפים שבעתיים כאשר מדובר בקבוצה מאורגנת המונה כשלושים משתתפים, כמו במקרה דנן, כאשר לכל נוסע יש קצב משלו, רצונות משלו וציפיות משלו באשר לתוכן הטיול וקצב הטיול. אין ספק כי מלאכתו של מדריך טיולים היא מלאכה קשה עד מאוד, שכן עליו לנהוג באורך רוח עם חברי הקבוצה, ויחד עם זאת עליו להיות תקיף ואסרטיבי במידה הראויה, על מנת שהטיול יתקיים כמתוכנן בהתאם ללוחות הזמנים שהוגדרו מראש. המדריך צריך להיות מסוגל לרצות את מרבית חברי הקבוצה בעת ובעונה אחת, דבר שהוא כשלעצמו מהווה משימה כמעט בלתי אפשרית בשים לב לריבוי המשתתפים בטיול ולשאיפות של כל אחד מהם, שלא תמיד עולות בקנה אחד זו עם זו (כך למשל, בנושא חלוקת החדרים, מקומות הישיבה באוטובוס, קצב ההליכה וכו'). המדריך צריך גם להתברך ביחסי אנוש מעולים. לא כל המדריכים ניחנים בכל תכונות התרומיות שצויינו לעיל, וייתכן שהמדריך מוטי סבאג נמנה על אותם מדריכים שלא בורכו במגוון התכונות הללו, אלא רק במקצתן.

7.
אין ספק כי ארעו תקלות בטיול, אך מרביתן הן תקלות של מה בכך, ועם קצת אורך רוח, סבלנות ורצון טוב, גם מצידם של חברי הקבוצה ולא רק מצידו של המדריך, ניתן היה להבליג, לעבור לסדר היום ולא לפתח רגשי טינה ומרירות כלפי המדריך. לגופו של ענין, בפיו של המדריך היה הסבר מניח את הדעת לגבי כל אותן תקלות. כך למשל, ברי כי דרישתו שהתובעת לא תשב במושב הקדמי באוטובוס היתה דרישה עניינית, שיסודה בשיקולי בטיחות, ואין היא תולדה של גחמה שרירותית מצידו, כפי שנטען על ידי התובעים. בהחלט ייתכן שהמדריך לא דיבר בנימוס אל התובעת כאשר ביקש ממנה לעבור למושב אחורי, ויש להצטער על כך מאוד, אך גם התובעת לא טמנה ידה בצלחת והשיבה לו מנה אחת אפיים באותו ויכוח שגלש ככל הנראה לפסים רועמים. בענין החדרים שהועמדו לרשות התובעים, הסביר המדריך כי לתובעים נדרש חדר עם שלוש מיטות, בשונה מייתר חברי הקבוצה, ומכאן שלא היו הרבה אפשרויות בענין מיקום חדרם של התובעים בבתי המלון ובספינה. בענין קצב ההליכה, הסביר המדריך כי ניסה להאט את קצב ההליכה כדי להתאימו לתובעת, אך נתקל במחאות של חברים אחרים בקבוצה. התובעת, שהחליטה להצטרף לטיול של אנשים שאינם נכים, נטלה על עצמה ביודעין סיכון מחושב שתיתקל בקשיים מסויימים בכל הנוגע לקצב ההליכה, שהרי טיול מאורגן כולל לא רק נסיעות, אלא גם הליכות.

8.
כשם שנמצאו נוסעים שקטרגו על המדריך, לעתים בלשון בוטה עד מאוד, כך נמצאה למדריך לפחות מליצת יושר אחת, כך שהתמונה המתקבלת אינה בצבעים של שחור ולבן, ויש בה גם גוונים של אפור.

9.
העובדה שנגרמה לתובעים עוגמת נפש רבה, היא כשלעצמה אינה מצדיקה הטלת חיוב כספי על הנתבעת. התובעים צריכים לשכנע את בית המשפט כי התנהגותה של הנתבעת או המדריך מטעמה עולה כדי הפרת חוזה או מהווה עוולה נזיקית. בשים לב לכל האמור לעיל, איני משוכנע כי הנתבעת או המדריך מטעמה אכן הפרו את החוזה או שביצעו עוולה נזיקית כלפי התובעים. בהחלט יתכן כי המדריך ראוי לביקורת. בהחלט ייתכן כי יש להעיר לו בענין חובתו לנהוג בסבלנות גם כלפי דרישות קנטרניות המכוונות כלפיו. בהחלט ייתכן כי קיימים מדריכים מוכשרים ממנו. יחד עם זאת, דומה כי במקרים כגון אלה, התרופה כמו גם הסנקציה אינם מצויים בתחום המשפט, אלא בתחום הצרכנות. וכדברי הנשיא ברק: "המשפט בכל, אך לא הכל משפט". הצלחתה של חברת נסיעות נובעת במידה רבה מהמוניטין שלה ומהמלצות של לקוחות מרוצים. מנגד, לקוחות שאינם מרוצים, יזהירו את מכריהם מפני חברת נסיעות כושלת. הוא הדין במדריך הסופג קיתונות של ביקורת: מן הסתם, חברת נסיעות לא תעסיק מדריך המעורר תרעומת מצד לקוחות.

10.
אשר על כן, התביעה נדחית. אין צו להוצאות.

11.
המזכירות תשלח את פסק הדין לצדדים.


ניתן היום י"א בשבט, תשס"ז (30 בינואר 2007) בהעדר הצדדים.



חגי ברנר, שופט











תק בית משפט לתביעות קטנות 10341/06 סגל אדיר, סגל צבי, סגל סוזי נ' טיולי אמירים מילניום (פורסם ב-ֽ 30/01/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים