Google

אורי חן - שירביט חברה לביטוח בע"מ, אריה רובין

פסקי דין על אורי חן | פסקי דין על שירביט חברה לביטוח | פסקי דין על אריה רובין |

639/07 תק     06/05/2007




תק 639/07 אורי חן נ' שירביט חברה לביטוח בע"מ, אריה רובין




בעניין:

4



בתי המשפט


בית משפט לתביעות קטנות פ"ת
תק 000639/07


בפני

כב' השופט (בדימוס) שטרסמן גבריאל


06/05/2007



בעניין:
אורי חן
– ת.ז. 53538955




התובע

נגד


1 . שירביט חברה לביטוח בע"מ

2 . אריה רובין
- ת.ז. 002024545




הנתבעים

פסק דין

1.
בין מכוניותיהם של התובע ושל הנתבע מס' 2 אירעה תאונה.

2.
הנתבעת מס' 2 שיפתה את התובע בגין נזקיו אולם לא במלואם כפי שתבע אותם ובגין הפרש זה הוגשה תובענה זו.

3.
הנתבעת סירבה לשלם לתובע ת הסכומים הללו: 1,165 ₪ בגין נזקי המכונית; 103 ₪ קיזזה משכר טרחת השמאי; לא שילמה לו בגין ירידת ערך מכוניתו וכן סירבה לשלם לו בגין רכב ששכר.

4.
הנתבעת הסתמכה בסירובה לשלם לתובע בגין נזקי המכונית עקב פחחות כנף המכונית; היא סירבה לשלם את ירידת ערך המכונית לאחר שבדקה את חוות דעתו של השמאי של התובע על ידי שמאי הנתבעת.

5.
בית המשפט בדק את כל המסמכים שהתובע הגיש לבית המשפט ומצא שהנתבעת צדקה רק בגין השכרת הרכב. התובע היה זכאי להשכרת רכב לשני ימים (27-26 ביוני 2006), שכן המכונית היתה במוסך החל ב-26 בחודש אבל התובע קיבל אותה חזרה כבר בעשר ורבע בבוקר ה-28.6.

6.
ליתר טענות הנתבעת לא היה כל בסיס. בעיקר מיצר בית המשפט שנציגי חברות הביטוח עודם משמיעים טענות חסרות שחר מבחינה משטית בכל הנוגע לירידת ערכה של מכונית. אין כל צורך להציג את מצבה של המכונית לאחר תיקון כדי לקבוע ירידת ערך. נסיונותיהן של חברות ביטוח להשתית את התנהגותן על מסקנות ועדת ששון הם מעשה המנוגד לפסיקת בית המשפט העליון, שהיא המחייבת אותו ולא מסקנות הוועדה האמורות.

7.
פסק הדין הקובע הלכה בעניין זה הוא רע"א 3577/93 הפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ נ' מוריאנו, פ"ד מח, 4, 70. פסיקתו זו של בית המשפט העליון נתאשרה ואוזכרה מאוחר יותר בע"א 2016/00 רוזנצוויג נ' רוזנבליט ואח', פ"ד נו, 4, 511.

"הביטוי ירידת ערך 'פסיכולוגית' יש בו כדי להטעות. ירידת ערך הנכס בשל תאונה שבה היה מעורב בעבר אינה 'פסיכולוגית' יותר מירידת ערך הנכס בשל אי-תיקון פיסי של נזקי תאונה, או כדוגמה מוחשית כירידת ערך או של בניין שהסדקים שנבעו בקירותיו נסגרו בדבק, טיח וצבע. מכונית בעלת זכוכית שלא התנפצה לרסיסים, ואשר מאפשרות ראות טובה, שווה פחות ממכונית בעלת שמשות שלמות, למרות שהיכולת לנהוג בה לא השתנתה. ערך השוק של נכס נגזר מתפיסת הבריות או תועלתו עבורם, את שלמותו החזותית ואף האסטטיות שבו. מבחינה זו, כל ערך שוק הוא 'פסיכולוגי'. גם צלקת מפגיעת גוף, על פניה של אישה, הוא רק 'נזק פסיכולוגי'.

"ההבחנה הנכונה היא ירידת ערך כללית-אובייקטיווית מול ירידת ערך בעבור סובייקט מסוים או, במילים אחרות, ירידת ערך לרכב בתור אובייקט מול ירידת ערך בעיני בעל הרכב בלבד בתור סובייקט. השחיקה בערך הנכס על רקע עבר תאונתי נובעת מדעת הבריות כי עצם העבר הנ"ל פוגם בתועלת-בכוח שתופק מן הנכס ומשמישותו. רכב מוערך בדרכי השמאות הרגילות לפי ערכו בעיני קונים פוטנציאליים. יש שהמחיר ירוד בשל כך שהדגם אינו אהוד או שנתגלה כי סוג המנוע אינו עומד בתלאות הדרך, למרות העובדה שהמנוע המסוים ברכב המסוים אינו מגלה פגם כלשהו. בעיני הציבור הרחב, היינו לא רק בעיני בעל רכב קונקרטי, רכב שעבר תאונה חשוד כנגוע בתקלות סמויות, ועל-כן הוא מוערך פחות גם אם אין סדקים על פניו. זהו ההבדל בין רכב שעבר את פגעיה הפיזיים של התאונה, אף אם תוקן, לבין רכב שנותר במצבו הכללי כפי שיצא מבית החרושת."

8.
לפיכך דין התביעה להתקבל בחלקה הגדול.

9.
בית המשפט מנכה מן הסכום הנתבע דמי שכירות של יום אחד בסך 243 ₪.

10.
הנתבעים ישלמו, ביחד ולחוד, לתובע את הסכום של 2,775 ₪. סכום זה ישא ריבית כדין והצמדה מיום 18.6.2006 ועד לתשלום המלא בפועל.

11.
כמו כן ישלמו הנתבעים, ביחד ולחוד, לתובע הוצאות משפט בסך 500 ₪. סכום זה ישא ריבית כדין והצמדה מיום הגשת התביעה ב- 15.1.2007 ועד לתשלום המלא בפועל.

המזכירות תשלח מיד בדואר רשום את פסק הדין לכל הצדדים לפי כתובותיהם הרשומות בכתבי בי דין.

ניתן היום י"ח באייר תשס"ז, 6 במאי 2007, בלשכה, בהיעדר הצדדים.



ג. שטרסמן

שופט (בדימוס)
סיגי - ק








תק בית משפט לתביעות קטנות 639/07 אורי חן נ' שירביט חברה לביטוח בע"מ, אריה רובין (פורסם ב-ֽ 06/05/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים