Google

רוטנר כהן אורית, כהן יצחק, כהן דורון - עירית ראשון לציון, משרד הבריאות-לשכת היועץ המשפטי, משרד החקלאות - היועץ המשפטי ואח'

פסקי דין על רוטנר כהן אורית | פסקי דין על כהן יצחק | פסקי דין על כהן דורון | פסקי דין על עירית ראשון לציון | פסקי דין על משרד הבריאות-לשכת היועץ המשפטי | פסקי דין על משרד החקלאות - היועץ המשפטי ואח' |

15104/06 א     20/12/2006




א 15104/06 רוטנר כהן אורית, כהן יצחק, כהן דורון נ' עירית ראשון לציון, משרד הבריאות-לשכת היועץ המשפטי, משרד החקלאות - היועץ המשפטי ואח'




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום תל אביב-יפו
א
015104/06

/

בפני
:
כב' השופט חאג' יחיא
תאריך:
20/12/2006




בעניין:
1 . רוטנר כהן אורית

2 . כהן יצחק
3 . כהן דורון


ע"י ב"כ עו"ד
עו"ד רוט פרידלר אדרה

תובע


- נ
ג
ד -


1 . עירית ראשון לציון

2 . משרד הבריאות-לשכת היועץ המשפטי
3 . משרד החקלאות - היועץ המשפטי
4 . וייסמן פוטר
5 . וייסמן ורה


ע"י ב"כ עו"ד

1 . עו"ד שגיא יגאל

2 . פרקליטות מחוז ת"א - אזרחי
3 . עו"ד נטר ישראל
נתבע

החלטה


1.
לפני בקשה מטעם התובעים לפוטרם מהגשת חוות דעת רפואיות ובקשה למינוי מומחים מטעם בית המשפט בתחום הפסיכיאטריה.

ואלה עיקרי הטענות הנדרשות לענייננו

2.
ביום 7.2.06 הגישו התובעים, תביעה לפיצויים בגין נזקי גוף אשר אירעו לטענתם לתובע 3, קטין יליד, 1998, אשר ננשך בידי כלבם של הנתבעים 4-5, מסוג אמסטף.

על פי הנטען בכתב התביעה האירוע מיום 31.12.99 אירע עת פתחה אחותו של התובע 3 את דלת הכניסה לדירתם בבנין המגורים, ברצותה לצאת אל מחוץ לדירה, הסתער לפתע לעבר פתח דירתם של התובעים, כלב מסוג אמסטף, בבעלותם של הנתבעים 4-5, תוך שהוא מזנק אל דורון, בהיותו בן שנה וחודשיים, כשהוא תוקף אותו ומנסה לטרפו.

לטענת התובעים, "הפציעה תוצאת אירוע הזוועה, הותירה בפני
ו ובנפשו של דורון צלקות קשות ופגיעה אסתטית ותפקודית... מלבד נכותו בתחום הפלסטי, אשר בגינה צורפה חוו"ד רפואית, סובל דורון מאז אירוע הזוועה מחרדות, ליקויים בהתנהגות, בעיות בהבעה מילולית, חוסר בטחון עצמי, חרדה ובדידות. נוכח מצבו הנ"ל הומלץ על השארתו של דורון לשנה נוספת בגן הילדים, הפנייתו לקלינאית תקשורת וקבלת טיפול רגשי".

כן טוענים התובעים כי "אף ... אימו של דורון, אשר מראות הזוועה אינם משים ממנה מאז יום האירוע, לא שבה לתפקוד רגיל למן אותו יום מר ונמהר...התובעת 1... ניסתה בכל מאודה לשוב ולנהל שגרת חיים רגילה, ככל שניתן, מאז אירוע הזוועה, אולם ללא הצלחה. התובעת נחרדת מכל משמע יבבת אמבולנס חולף, התובעת נתונה בחרדה מתמדת, נרגשת ונסערת מכל גירוי ולו המינימאלי ביותר, התנהלותה מאופיינת בחוסר שקט ובהיסטריה, והיא אינה מתפקדת כמעט לחלוטין. נוכח דלות האמצעים, לא עלה בידי התובעת לממן טיפול נפשי".

באשר ליכולתם הכלכלית, טוענים התובעים כי "נוכח מצוקתם הכלכלית הקשה של התובעים 1-2, אין ידם משגת הפנייתו של דורון לטיפול מתאים ואף לא לעריכתה של חוו"ד רפואית בתחום הנפשי, אשר עלותה אלפי דולרים...המבקשים ידגישו ... כי עשו כל אשר לאל ידם ומימנו עלותה של חוו"ד רפואית בתחום הפלסטי, ונשאו בהוצאות בגין אגרת בית משפט, אולם אין ידם משגת מעבר לכך. המבקשת עובדת במשק בית בשכר חודשי זעום וכן מתקיימת מהבטחת הכנסה בסך של כ-2000 ,₪... למבקשת אין רכוש על שמה, תוכניות חסכון, או כל מקור אחר לממן העלויות הגבוהות".

התובעים
צירפו תצהיר בתמיכה לבקשתם, מטעם התובעת 1 בעצמה, בו שבה חוזרת על טענותיה כפי שעולות בנימוקי הבקשה.

3.
חרף החלטת בית משפט, עוד מיום 29.3.06, לא טרחו מי מהנתבעים ליתן תגובתם לבקשה מטעם התובעים, למעט הנתבעים 2-3, המתנגדים לבקשה (להלן:"המשיבים").

לטענת המשיבים "...בקשה לא נפרשה תמונה מלאה של מצבם הכלכלי של התובעת מס' 1, של התובע מס' 2, אשר לא מסר כלל תצהיר מטעמו, ובני משפחתם, והתובעים לא שכנעו כי אין ביכולתם לממן חוות דעת רפואית ו/או לגייס כספים לתשלומה. הבקשה, כפי שהוגשה, חסרה תצהיר וראיות תומכות בנוגע לתובע מס' 2-אביו של התובע מס' 3, ושל התובעת מס' 1, אינה מפורטת דיה, אינה מאומתת במסמכים ו/או ראיות מספקות, ואין בה כדי להרים את נטל ההוכחה המוטל על שכמי התובעים".

הנתבעות מפנות בתגובתן לסעיף 127 ולסעיף 130 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד -1984.

דיון
4.
תקנה 127 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד- 1984 קובעת כי :
"רצה בעל דין להוכיח ענין שברפואה לביסוס טענה מטענותיו, יצרף לכתב טענותיו תעודת רופא או חוות דעת של מומחה, לפי הענין, שנערכה לפי סעיף 24 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971 (להלן - חוות דעת); אולם רשאי בית המשפט או הרשם לפטור בעל דין מצירוף חוות דעת מטעמים מיוחדים שיירשמו".

תקנה 130 לתקנות קובעת כי :
"(א) בית המשפט או הרשם רשאי, בכל עת ולאחר שנתן לבעלי הדין הזדמנות נאותה
להשמיע את טענותיהם, למנות מומחה או מומחים לעניין במחלוקת בין בעלי הדין (להלן - מומחה מטעם בית המשפט)".

כבר נקבע כי בנסיבות מיוחדות שילובן של תקנה 127 ותקנה 130 מאפשר לביהמ"ש לפטור בעל דין מהגשת חוות דעת מטעמו ולמנות מומחה מיוזמתו (ראה גם רע"א 10251/02, כץ חמים וטעים נ' דואני, דינים עליון, כרך סג, 666).

5.
לאחר שעיינתי בנימוקי הבקשה והתגובה, אני סבור כי מתקיימים בדנן, טעמים מיוחדים המצדיקים לפטור את התובעים מן החובה לצרף חוות דעת רפואית מטעמם ועל כן דין הבקשה להתקבל בחלקה.

ואסביר,

באשר לתובע 3, הקטין, מעיון במסמכים הרפואיים אשר הוגשו לעיוני, שצורפו לכתב התביעה עולה כי התובע 3 נדרש לאבחון בשלות בשל אי שקט בולט וקושי במילוי משימות לימודיות אשר העלה, בין היתר, כי "אף על פי שדורון הוא ילד נבון וחביב, הוא מסווה תחושות של בדידות, חרדה וחוסר אונים על ידי מעטה של חביבות וביטחון עצמי. קשיי הדיבור והביטוי שלו מחריפים אף יותר תחושות פנימיות אלה ודורון מעדיף להימנע מהתמודדות עם קשיים ולברוח לפנטזיות גרנדיוזיות, בהן הוא בלתי מנוצח".

כן נדרש התובע מס' 3 לטיפול שפה ודיבור אשר העלה כי "מדובר בילד בן 6:1 שנה המראה קשיים בהיגוי וקשיים ממוקדים בתחום הבעת השפה" וכי ממשיך בטיפול בדיבור במסגרת המכון.

עוד עבר התובע מס' 3 טיפול פסיכולוגי, אשר קבע כי בעקבות הטיפול התחולל שינוי בולט שגם הגננת נתנה דעתה על כך והומלץ על סיום הטיפול ושילובו של התובע מס' 3 במסגרת של טיפול באומנות.

לאור המלצת הפסיכולוג החל התובע מס' 3 טיפול באומנות במסגרת מתי"א ראשל"צ, אשר העלה כי "דורון הינו בן יחיד במשפחה של ארבע אחיות. האם משדרת דאגה רבה לשלומו. מצד אחד מגוננת וחוששת לאפשר לו עצמאות מאידך מדרבנת אותו לעשייה עצמאית. בנוסף, דורון בהיותו מופנם וסגור, (יתכן שהיתה השפעה של האירוע הקשה בילדותו) זקוק לזמן רב כדי ליצור קשר של ביטחון ואמון בחדר הטיפול... בסיום הטיפול דיווחו ההורים על שינוי קל בתחושת הבטחון והדימוי העצמי".

באשר לאם התובע מס' 3, התובעת מס' 1, מעיון במסמכים אשר צורפו לכתב התביעה עולה כי התובעת ביקרה אצל פסיכיאטר אשר מצא כי "... סובלת מתסמונת בתר חבלתית שלאחר אירוע קשה בו ננשך ונפצע קשה בנה הפעוט בתקיפת כלב תוך כדי שנגרמו לו חבלות מרובות... מאותה עת ... סובלת ממתחים, חרדה קשה, ירידה במצב הרוח, הפרעה בשינה ותסמינים שונים של תסמונת פוסט טראומטית וסמנים אפקטיביים... כיום בגלל ההחמרה במצבה הנפשי היא מתקשה עוד יותר בהתמודדות ובבדיקתה במרפאתי הסכימה להגיע מיידית לטיפול. בשל מצבה הכלכלי היא חייבת טיפול במסגרת ציבורית ואודה לך מאוד על הפנייתה הדחופה".
כן טופלה התובעת מס' 1 על ידי עו"ס אשר מצא כי התובעת מס' 1, "...חרדותיה ברובם הנם תוצר האירוע הטראומתי אותו חוותה. להערכתי אכן כך הם פני הדברים ותגובותיה ההיסטריות, חרדתיות מקורן בעקר בתגובה לארוע המזעזע".

באשר לתובע מס' 2, אביו של התובע מס' 3, אומנם הבקשה מתייחסת אף לגביו, אך אינה כוללת כל מסמך או תיעוד בדבר הטיפול לו נדרש ו/או יכולתו הכלכלית.

6.
בהמשך להחלטתי מיום 21.11.06, הגישו התובעים מסמכים עדכניים בדבר יכולתם הכלכלית.

התובעת 1 צירפה אישור המוסד לביטוח לאומי בדבר זכאותה לגמלת הבטחת הכנסה. כן צירפה אישור המוסד בדבר יתרת חובה בסך של 8,717 ₪ נכון ליום 26.11.06 במדור הבטחת הכנסה.

כן צורפו התראה מטעם עיריית ראשון לציון בדבר תשלום ארנונה וכן אישור רופא תעסוקתי בדבר אי יכולתה של התובעת להשתלב בשוק מעגל עבודת משק הבית.

עוד צירפו התובעים תדפיס ח-ן בנק עדכני אשר נושא את שם התובעת מס' 1 בלבד. עם זאת, הודיעו התובעים כי המדובר בח-ן בנק משותף. מעיון בפרטי ח-ן הבנק עולה כי יהיה בידי התובעים לשלם עבור חוות הדעת ולו לכאורה.

7.
לאור האמור לעיל, החלטתי לקבל הבקשה באשר לתובעים 2-3 בלבד.

8.
בנסיבות העניין, משמדובר הן בתובע שהינו קטין והן בתובעת שהינה אימו אשר נדרש מינוי בתחום הפסיכיאטרי ואשר לשולחן המשפחה סמוכים שבע נפשות אשר התרשמתי כי נטל כלכלת הבית קשה עליהם
והואיל וקיימים ממצאים במסמכים הרפואיים אשר לבית המשפט לא הידע ולא המומחיות לקבוע את משמעותן מבחינת הנכות האפשרית הלכאורית והקשר הסיבתי בינם לבין הפגיעה בתאונה, סבורני כי יש לראות במצבם הכלכלי של התובעים כטעם מיוחד המצדיק מתן פטור מהגשת חוות דעת. ראה לעניין זה רע"א 8015/96, צור שמיר חברה לביטוח בע"מ נ' בוריסי, דינים עליון, כרך נא 438.

לאור האמור לעיל, ההלכות הנהוגות בשילוב היקף הפגיעה לכאורה, אני סבור כי בנסיבות העניין התקיימו נסיבות מיוחדות המצדיקות מתן פטור מהגשת חוות דעת ומינוי מומחה מטעם ביהמ"ש.

בנסיבות אלה ומכוח סמכותי על פי תקנה 130(א) לתקנות, ראיתי לנכון למנות מומחים מטעם בית המשפט.

יחד עם זאת ובהתאם להלכת רע"א 7431/96, יפת שמש חברה לבניין נ' אלוני, פד"י נא (2) 574, ראיתי לאפשר לנתבעים, להעמיד את התובע, לבדיקה על ידי מומחים רפואיים ולהגיש חוות דעת מטעמם, אשר ניתן יהיה להעביר לעיון המומחה מטעם בית המשפט.

9.
אשר על כן אני מורה כדלקמן:
9.1.
הנתבעים רשאים להעמיד את התובעים 2-3 לבדיקה על ידי מומחים מטעמם. חוות הדעת, מטעם הנתבעים, תוגשנה תוך 90 יום מהיום.
9.2.
אני ממנה בזאת כמומחה מטעם בית משפט את ד"ר רצוני גדעון, כמומחה רפואי בתחום הפסיכיאטריה לתובע מס' 3.
את ד"ר זהר משה, כמומחה בתחום הפסיכיאטריה מטעם בית המשפט לתובעת מס' 2.
9.3.
המינוי יכנס לתוקף ביום 1.4.07, אלא אם יודיעו הנתבעים כי הינם מוותרים על הגשת חוות דעת מטעמם.

10.
כל מומחה יעיין במסמכים הרפואיים אשר יומצאו לו ע"י ב"כ בעלי הדין, יבדוק את התובע עבורו הוא מונה,ויקבע ממצאים לגבי מצבו הרפואי בעקבות האירוע הנטען מיום 31.12.99 ובמיוחד יקבע:

א.
האם לוקה התובע כיום בנכות, ואם כן, לאיזו תקופה ומהו שיעור הנכות?
מהן הנכויות הזמניות שיש לקבוע לתובע ולאילו תקופות
?
ב.
האם יש לצפות לשיפור או להחמרה במצבו בעתיד?
ג.
מהן המגבלות התפקודיות של התובע, אם בכלל, ובמיוחד נוכח עברו הרפואי, אם היה לו כזה.
ד.
האם יהיה התובע זקוק לטיפולים רפואיים בעתיד, ואם כן מהם סוגי הטיפולים ומהי העלות המשוערת של הטיפולים האלה לפי המחירים הנכונים היום?
ה.
המומחה יתייחס, בין היתר, לקשר שבין התאונה לבין מצב התובע נכון להיום, וכן יתייחס לבעיותיו הרפואיות של התובע עובר לתאונה.
ו.
המומחה מתבקש להתייחס במסגרת חוות דעתו לחוות דעת הנתבעים, באם כאלו תוגשנה.

10.

ב"כ בעלי הדין ימציאו לכל מומחה רפואי את כל המסמכים הרפואיים המצויים תחת ידיהם והנוגעים לתובע וזאת תוך 30 יום.

11.
המומחה הרפואי מתבקש להמציא את חוות דעתו תוך 30 מקבלת החומר הרפואי ובדיקת התובע.

12.
אני קוצב את שכר טירחתו של כל מומחה רפואי בשיעור 5,000 ₪ + מע"מ וקובע
כי בשלב זה תשאנה הנתבעות בשכ"ט המומחים הרפואיים.

13.
קובע לתז"פ לשם הכנת הצעת בית המשפט ליום 4/6/07

14.
תחשיבי נזק מטעם הצדדים יוגשו כדלקמן:
ע"י התובע עד 60 יום לפני מועד התז"פ.
ע"י הנתבעים כולם, עד 15 יום לפני מועד התז"פ.

15.
המזכירות תמציא החלטתי זו לצדדים ולמומחים הרפואיים.


ניתנה
היוםכ"ט כסלו תשס"ז 20 דצמבר 2006
ע.ג'.חג' יחיא, שופט







א בית משפט שלום 15104/06 רוטנר כהן אורית, כהן יצחק, כהן דורון נ' עירית ראשון לציון, משרד הבריאות-לשכת היועץ המשפטי, משרד החקלאות - היועץ המשפטי ואח' (פורסם ב-ֽ 20/12/2006)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים