Google

מדינת ישראל - בן חמו יצחק

פסקי דין על בן חמו יצחק

4556/06 פ     17/04/2007




פ 4556/06 מדינת ישראל נ' בן חמו יצחק




בעניין:

1



בתי המשפט


בית משפט השלום ירושלים
פ
004556/06


בפני
:

כבוד השופטת חגית מאק-קלמנוביץ





בעניין:
מדינת ישראל





המאשימה


נ
ג
ד


בן חמו יצחק





הנאשם

נוכחים:
ב"כ המאשימה : עו"ד רומן
הנאשם וב"כ : עו"ד שינקולבסקי
– מטעם הסנ"צ


החלטה


הנאשם הודה והורשע, בתחילת הדיון וללא הסדר טיעון, בשתי העבירות שיוחסו לו - גניבה של מכשיר טלפון נייד מדלפק שירות הלקוחות של חברת פלאפון, וכן התפרצות לבית מגורים וגניבה של מצלמת וידאו, אשר בוצעה על ידי הנאשם כאשר דלת הדירה היתה פתוחה, והנאשם נכנס וגנב את המצלמה, ומשהבחין בו המתלונן ברח.


השאלה המקדמית בה יש להכריע בטרם גזירת העונש נוגעת לבקשת הנאשם לדחות את הטיעונים לעונש על מנת לאפשר לו לעבור הליך גמילה במסגרת "קהילה". הנאשם נתון עתה במעצר עד תום ההליכים, ולצורך כך נדרשת החלטה על שחרורו ממעצר. התביעה התנגדה לבקשה ובקשה לגזור כבר עתה את דינו של הנאשם. בהחלטות ביניים קודמות אפשרתי את שחרורו של הנאשם לצורך ביצוע הפרוצדורות המקדמיות, תוך הבהרה שאין בהן משום הבעת עמדה לגבי ההחלטה הסופית בעניין השחרור, ועתה, משהתקבל ל"קהילה", יש להכריע בשאלה.


הנאשם הוא יליד 1964. לחובתו עשרות הרשעות קודמות, רובן בגין עבירות רכוש שונות ובעיקר התפרצות וגניבה. הוא ריצה בעבר מאסרים בפועל וגם עתה תלוי ועומד נגדו מאסר על תנאי בר הפעלה למשך שישה חודשים. את העבירות נשוא תיק זה ביצע בסמיכות זמנים, כשבועיים לאחר ששוחרר ממאסר. קיים, איפוא, בסיס לחשש שהוא ישוב ויבצע עבירות, ועל כן תפיסת הענישה המקובלת מחייבת להשית עליו עונש מאסר בפועל משמעותי על מנת להרחיקו מהחברה.


מאידך גיסא, גם לאחר שיורחק מן החברה ישוב הנאשם בסופו של דבר ויחזור אליה לאחר סיום ריצוי מאסרו, ארוך ככל שיהיה. לכשיחזור ישוב ויסכן את שלום הציבור ובטחונו. על כן מבקש הסניגור לשחרר את הנאשם למסגרת של גמילה מסמים, על מנת לאפשר לו להשתחרר מהצורך בביצוע עבירות לצורך מימון הסם.


הדילמה המתעוררת במקרה זה עולה במקרים רבים אחרים. כאשר מחד גיסא, אין ספק כי שחרורו של הנאשם ממעצר במקרה מסויים רצוי לו עצמו ואף לכלל החברה, אם יהיה בו כדי להביא לגמילתו של הנאשם ולשינוי של ממש באורח חייו. אלא שנסיון החיים מלמדנו כי מבין המתחילים בהליכי הגמילה, מעטים הם אלה המסיימים אותם בהצלחה, ועל כן קיים חשש שהנאשם לא יאזור את הכוחות הדרושים, ויימצא משוחרר ממאסר כשהוא מסכן את רכוש הציבור.


בתצהיר תיארה קצינת המבחן כי הנאשם מכור לסמים מגיל 18, וריצה מאסרים תכופים. בשנת 2001 ניתנה המלצה לשלבו בקהילה טיפולית, והוא התחיל בטיפול אך ערב קליטתו נפטר אביו ולכן עזב את הקהילה לאחר זמן קצר. הוא נדוןלמאסר ולאחר מכן יצר קשר עם עובדת סוציאלית, פנה ולא הצליח בהליכי גמילה ממוסדת, ובמעצר בשנת 2005 המליץ שירות המבחן שלא לשחררו ממעצר עקב העדר כוחות גמילה. קצינת המבחן ציינה כי לאור גילו ונתוניו הנאשם מתאים לטיפול בתחליפי סם, וכי הנאשם הביע רצון לקבל הזדמנות נוספת להשתלב בקהילה טיפולית. גם אחיותיו הסכימו לסייע לו בכך. התסקיר המליץ, על כן, אם כי בהיסוס רב, על שחרור הנאשם לצורך גמילה, לאחר שתימצא לו מסגרת הולמת. מסגרת כזו נמצאה וביום 15.4.07 הוגשה הודעה לפיה הנאשם התקבל לקהילת "רמות יהודה".


החלטתי לקבל את הבקשה במקרה זה ולהורות על שחרור הנאשם ממעצר. הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שזוהי למעשה הפעם הראשונה בה ניתנת לנאשם הזדמנות לעבור תהליך גמילה במסגרת קהילה, לארח שהנסיון הקודם לא הגיע לידי מימוש עקב פטירת אביו של הנאשם, כמפורט לעיל. בנוגע לחשש שהנאשם יחזור ויבצע עבירות עם שחרורו ממעצר, הרי שזה יהיה קיים בכל מקרה לאחר שהנאשם יסיים את ריצוי עונשו. הסכנה העלולה להווצר עתה אינה גדולה מן הסכנה שתווצר עם שחרורו של הנאשם ממאסר. עם זאת, מובהר לנאשם כי מדובר בהזדמנות חד פעמית ואם לא יעמוד בתנאי הקהילה או יבצע עבירות נוספות הוא צפוי לחזור למעצר.


הנאשם ישוחרר ביום 29.4.07 בבית המעצר בירושלים על מנת שיובא על ידי בני משפחתו לקהילה באותו יום בשעה 10:00.
הנאשם יחתום היום על ערבות עצמית בסך 10,000 ₪, להבטחת המצאותו בקהילה בתנאים שייקבעו בקהילה והמנעות מביצוע עבירות.

נדחה לטיעונים לעונש ליום 8.7.07 שעה 10:00.


שירות המבחן יגיש תסקיר משלים לקראת מועד זה. כמו כן יודיע שירות המבחן לבית המשפט ולתביעה אם הנאשם לא יתמיד בטיפול.

כמו כן, ישוחרר הנאשם עתה לאחר הדיון עד השעה 14:00, לצורך הסדרת כל הנדרש. הנאשם יצא עכשיו בליווי אחותו גב' סוזי אברהם ת.ז. 68151372.

ניתנה היום כ"ט בניסן, תשס"ז (17 באפריל 2007) במעמד המתייצבים.


חגית מאק-קלמנוביץ
, שופטת







פ בית משפט שלום 4556/06 מדינת ישראל נ' בן חמו יצחק (פורסם ב-ֽ 17/04/2007)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים