Google

ד"ר יוסי ביילין - ראש הממשלה, ממשלת ישראל, נציב שירות המדינה

פסקי דין על ד"ר יוסי ביילין | פסקי דין על ראש הממשלה | פסקי דין על ממשלת ישראל | פסקי דין על נציב שירות המדינה |

10418/05 בג"צ     18/02/2009




בג"צ 10418/05 ד"ר יוסי ביילין נ' ראש הממשלה, ממשלת ישראל, נציב שירות המדינה




פסק-דין בתיק בג"ץ 10418/05



בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק


בג"ץ 10418/05



בפני
:

כבוד הנשיאה ד' ביניש


כבוד השופט ח' מלצר


כבוד השופט י' דנציגר


העותר:
ד"ר יוסי ביילין



נ


ג


ד



המשיבים:

1. ראש הממשלה



2. ממשלת ישראל



3. נציב שירות המדינה


עתירה למתן צו על תנאי וצו ביניים


תאריך הישיבה:
כ"ד בשבט התשס"ט

(18.02.2009)


בשם העותר:
עו"ד דפנה הולץ-לכנר


בשם המשיבים:
עו"ד מיכל צוק





פסק-דין


העתירה שלפנינו הוגשה כנגד אי קיום העקרון הקבוע בסעיף 15א(א) לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959, בכל הנוגע לייצוגם של בני האוכלוסייה הערבית בקרב העובדים בשירות המדינה; העותר העלה בפני
נו טענות כנגד אי ביצוע החלטת הממשלה שנתקבלה בוועדת השרים לענייני המגזר הלא יהודי מיום 27.01.2004, וכנגד אי קיום הוראת החוק שאותה החלטה היתה אמורה לקדם את יישומה.




קיימנו בעתירה זו מספר דיונים כדי לאפשר למשיבים להצביע בפני
נו מעת לעת על ההתקדמות בטיפול ובקידום העקרון שנקבע בחוק, ולפיו בין השאר יש ליתן "ביטוי הולם בקרב העובדים בשירות המדינה... לייצוגם של בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית".


החלטת הממשלה שליישומה הוגשה העתירה התייחסה ליעד לפיו עד סוף שנת 2006 יהיו לפחות 8% מעובדי המדינה מקרב האוכלוסייה הערבית. בדיונים שקיימנו התברר כי לא עלה בידי גורמי הממשלה להשיג יעד זה, ובין היתר נבחנו האפשרויות לשינוי רף היעד הצפוי בפרק הזמן שנקבע וכן דרכי היישום. הוקם צוות בינמשרדי אשר תחילה לא עלה בידו לגבש המלצות ליישום, כפי שראוי היה, ולעניין זה ניתנה החלטתנו עוד ב-31.07.2006.


רק לאחרונה, בהודעה מיום 11.02.2009 הגישה המדינה הודעה מעדכנת שממנה עולה כי ננקטו צעדים לקידום היעד של מתן ייצוג הולם אשר נראה כי יהיה בהם כדי לשנות את תמונת המצב. נתקבלו החלטות ממשלה נוספות במסגרת הפעולות לקידום היעד של העסקת יותר בני המיעוט הערבי בשירות המדינה. יצויין כי אחוז בני המיעוטים המועסקים כיום על ידי המדינה אמנם עלה והגיע ל-6.5%, אך אין בכך די גם לפי יעדי הממשלה. עם זאת, לקידום תכניות לעתיד התקבלו כמה החלטות אופרטיביות שיישומן עשוי לקדם את מימוש המגמה של העסקת בני המיעוט הערבי במדינה במידה ניכרת. נמנה רק מספר צעדים מבין אלה שננקטו מטעם הממשלה ועל פי החלטותיה האחרונות; התקיים מכרז שבו נבחרו שתי חברות השמה, נחתם עימן חוזה ותפקידן יהיה איתור והפנייה של בני המגזר הערבי, דרוזי וצ'רקסי למשרות בשירות המדינה. הוטל על משרדי הממשלה לגבש תכנית עבודה לקראת שנת 2012, והוקם צוות בינמשרדי בראשות מנכ"ל משרד המשפטים לליווי משרדי הממשלה ולסיוע בהסרת החסמים בנושא קליטת העובדים.


בהחלטת ממשלה נוספת, החלטה 4436 מיום 25.01.2009, אימצה הממשלה המלצות של הצוות הבינמשרדי בנושא, בין היתר, הומלץ על העלאת הסיוע בשכר דירה לבני האוכלוסייה הערבית, אשר נאלצים להעתיק את מקום מגוריהם ממקומות מרוחקים לאזורים מרכזיים עקב קליטתם בשירות המדינה. נקבע כי יש להגדיל את מספר המשרות המיועדות לאוכלוסייה זו בכך שנקבע יעד של תוספת 20 תקנים מדי שנה. כן הוחלט על הקצאת 37 משרות חדשות מדי שנה במשרדי ממשלה וביחידות הסמך להעסקת סטודנטים מקרב האוכלוסייה הערבית.


יקויים מעקב חצי שנתי של נציבות שירות המדינה בקבלת דו"חות מהמשרדים השונים ביחס לביצוע ההחלטות בנושא הנדון.


לאחר שנים של "גרירת רגליים", לראשונה ראינו בהודעה האחרונה של המדינה כי ננקטו צעדים ממשיים שנועדו לתקן קיפוח של שנים ולהביא לידי ביטוי את הוראת המחוקק לגבי מתן ייצוג לאוכלוסייה הערבית, ועל פי אותו חוק יש להניח כי ינקטו צעדים לקידום אוכלוסיות מקופחות נוספות. בנסיבות אלה ניתן לקבוע כי לעת הזו העתירה שהוגשה השיגה את יעדה לפחות באופן חלקי. אנו ערים לכך שמדובר בעתירה המכוונת עצמה לביצוע הליכים נרחבים של יישום מדיניות והיא אינה ניתנת להגשמה מיידית. אין לנו אלא להצר על כך שהפעולות לקידום היעדים שהממשלה עצמה החליטה עליהם התנהלו עד כה בעצלתיים. הצעדים האחרונים שננקטו מגלים עתה רצינות והתחלה של צעדי ביצוע ממשיים ומדובר כמובן, בפעולות הנמצאות בעיצומן אך רחוקות מהשלמה.


אשר על כן, ובכפיפות לאמור, העתירה כיום מיצתה את יעדה והיא נדחית. בשים לב לנסיבות העניין, ובהתחשב בהתמשכות הטיפול ובמספר ההליכים שהתקיימו בעתירות שלפנינו, ישאו המשיבים בשכר טרחת עורך דין בעתירה זו בסכום של 10,000 ש"ח.


ניתן היום, כ"ד בשבט התשס"ט (18.02.2009), בפני
באי-כוח הצדדים.




ה נ ש י א ה
ש ו פ ט
ש ו פ ט


_________________________
העותק כפוף לשינויי עריכה וניסוח.

05104180_n18.doc

דז

מרכז מידע, טל' 02-6593666 ; אתר אינטרנט,

www.court.gov.il








בג"צ בית המשפט העליון 10418/05 ד"ר יוסי ביילין נ' ראש הממשלה, ממשלת ישראל, נציב שירות המדינה (פורסם ב-ֽ 18/02/2009)














מידע

© 2024 Informer.co.il    אינפורמר       צור קשר       תקנון       חיפוש אנשים